• Frontpage
  • Forum
  • Wiki
  • Onderdelen Shop
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Zoek
  • V&A
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Forumoverzicht
  • Zoek

Bijna geen trekkracht.

In dit gedeelte kan je algemene vragen stellen over je Tomos.
Gesloten
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
23 berichten
  • 1
  • 2
  • Volgende
homoetje
Diehard

Berichtdoor homoetje » 20 aug 2012 21:38

Beste forummers,

Ik heb hier de tomos van mijn neef staan, de tomos heeft dus echt bijna geen trekkracht. Je moet echt helpen vooruit te komen en daarna trekt hij nog steeds zo slecht al dikke stront. Hiervoor reed deze tomos perfect wat nog geen 2 weken geleden is. Vasle lucht trekt hij een klein beetje, dit heeft hij altijd al gedaan bij het spruitstuk. Ik had het idee dat de zuigerveren op waren, denken jullie dit ook? Bougie is koffiebruin.

Setup:

50cc Airsal.
Ontgrensd spruitstuk.
16/16 Dellortho SHA
Proma GP.
26/24 TWV
Setup:
*Maxwell Racing 65
-Inlaat spijl verwijderd
-Uitlaat poort @29,34mm breed
16/16 Dellorto SHA
Techno Circuit
Trekveren koppeling @Stage6 oranje

15melvin15
Diehard

Berichtdoor 15melvin15 » 20 aug 2012 21:41

begin eers eens me die valse lucht.
En hoelang heeft die zuiger met die zuigerveren erin gezeten dan en is hij een keer warmgelopen?

Hardbreaktwo
Vaste forummer

Berichtdoor Hardbreaktwo » 20 aug 2012 21:45

beter wel eff die valse lucht oplossen ja :P
en ik zou gewoon eff de cilinder eraf trekken.. is eff inlaat losdraaien, uitlaat losdraaien en dan de cilinder eraf draaien :P

15melvin15
Diehard

Berichtdoor 15melvin15 » 20 aug 2012 21:54

Eerst de cilinder eraf trekken en dan alles losdraaien?
srry word vervelend met dit warme weer

homoetje
Diehard

Berichtdoor homoetje » 20 aug 2012 21:55

beter wel eff die valse lucht oplossen ja :P
en ik zou gewoon eff de cilinder eraf trekken.. is eff inlaat losdraaien, uitlaat losdraaien en dan de cilinder eraf draaien :P

Valse lucht heeft ie al sinds de cilinder er ongeveer half jaar geleden op is gezet en toen trok die nog super.
begin eers eens me die valse lucht.
En hoelang heeft die zuiger met die zuigerveren erin gezeten dan en is hij een keer warmgelopen?
Zuiger en veren + cilinder dus een half jaartje, wel kreeg hij 2 keer een warmloper omdat er een gevlakte kop op zat, maar na er een snorkop op te hebben gezet is dit probleem opgelost. Zal ik morgen gewoon ook ook zuigerveren meenemen als ik toch pakkingen ga ga halen?
Setup:
*Maxwell Racing 65
-Inlaat spijl verwijderd
16/16 Dellorto SHA
Techno Circuit

15melvin15
Diehard

Berichtdoor 15melvin15 » 20 aug 2012 21:58

die zuigerveren kunnen best nog wel een keer vast zitten ja, ze kunnen ook 'vastsmelten' in de zuiger, niet letterlijk smelten maar door de warmte kunnen ze zich er wel vast inzetten.

Hardbreaktwo
Vaste forummer

Berichtdoor Hardbreaktwo » 20 aug 2012 21:58

toch is de valse lucht niet goed en als hij zonder dat je het merkt op die plek meer valse lucht gaat trekken en je afstelling niet meer klopt gaat je brommer te arm lopen en loopt je cilinder alsnog kapot..
en hij krijgt niet zomaar een warmloper.. als hij een warmloper/vastloper krijgt klopt er iets niet met je benzine/lucht mengsel of je olie toevoer... maar hoe trekt hij eigenlijk valse lucht?

15melvin15
Diehard

Berichtdoor 15melvin15 » 20 aug 2012 22:00

k gok bij spruistuk/membraan, omdat hij zegt bij spruitstuk en het heeft over pakking.

homoetje
Diehard

Berichtdoor homoetje » 20 aug 2012 22:26

toch is de valse lucht niet goed en als hij zonder dat je het merkt op die plek meer valse lucht gaat trekken en je afstelling niet meer klopt gaat je brommer te arm lopen en loopt je cilinder alsnog kapot..
en hij krijgt niet zomaar een warmloper.. als hij een warmloper/vastloper krijgt klopt er iets niet met je benzine/lucht mengsel of je olie toevoer... maar hoe trekt hij eigenlijk valse lucht?

Jonge lees is goed, ik zeg toch dat de bougie koffiebruin is en dat is ie altijd geweest dus het is niet meer geworden want dan zou die namelijk wit of zwart worden. Hij trekt bij het membraam pakking valse lucht.
Setup:
*Maxwell Racing 65
-Inlaat spijl verwijderd
16/16 Dellorto SHA
Techno Circuit

15melvin15
Diehard

Berichtdoor 15melvin15 » 21 aug 2012 23:08

jonge luister eens goed, valse lucht is nooit goed, en als het altijd al iets was kan het ook ineens een stuk erger worden.
fix dat eerst en als je toch niet luistert na wat wij zeggen zoek het zelf uit

shadowranger
Forum Admin
Forum Admin

Berichtdoor shadowranger » 21 aug 2012 23:12

Modbreak: Shadowranger

Warning, blijf beleeft tegen elkaar
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn

homoetje
Diehard

Berichtdoor homoetje » 23 aug 2012 00:33

jonge luister eens goed, valse lucht is nooit goed, en als het altijd al iets was kan het ook ineens een stuk erger worden.
fix dat eerst en als je toch niet luistert na wat wij zeggen zoek het zelf uit
Als je me goed begrepen had was het niet erger geworden want dan was de bougie verkleurt. Ik heb heus wel verstand er van hoor heb zelf ook een dikke setup perfect lopen met een top van 85. Alleen was dit gewoon heel raar en snapte er niks van. Oke dus vandaag nieuwe pakkingen en nieuwe zuiger want er zaten beste warmloopsporen op van toen er nog een gevakte kop op zat, gelukkig was er niks te zien aan de cilinderwand. Nieuwe zuiger erin pakkingen vervangen en toen aangekickt deed precies hetzelfde en geen valse lucht meer. Ik carter open gehaald koppeling los maar kon niks vinden dus alles netjes terug gezet olie in het blok en toen deed die het weer zoals het hoort dus probleem is hierbij opgelost, al weet ik niet wat de oorzaak nou was.

Ook nog even voor de volgende keer. Als ik/iemand zegt dat het niet door valse lucht komt en hij weet waar hij over praat, accepteer dat gewoon en blijf er niet over doorgaan. Ik weet dat valse lucht niet goed is, maar de setup was er op afgesteld.
Setup:
*Maxwell Racing 65
-Inlaat spijl verwijderd
16/16 Dellorto SHA
Techno Circuit

Hardbreaktwo
Vaste forummer

Berichtdoor Hardbreaktwo » 23 aug 2012 07:56

als jij weet waar je het over hebt dan weet je dat je valse lucht op moet lossen en dan pas afstellen en er niet mee door moet blijven rijden... maarja dat zal denk ik ook wel aan mij liggen?

15melvin15
Diehard

Berichtdoor 15melvin15 » 23 aug 2012 08:48

en toch wel gek dat nu je de valse lucht hebt gefixt hij het weer goed doet.

homoetje
Diehard

Berichtdoor homoetje » 23 aug 2012 11:13

en toch wel gek dat nu je de valse lucht hebt gefixt hij het weer goed doet.
Nee lees eens goed in mn bericht, ik had de pakkingen vervangen dus vasle lucht opgelost en toen deed hij het nog niet. Het probleem zat ergens in de versnellingsbak.
als jij weet waar je het over hebt dan weet je dat je valse lucht op moet lossen en dan pas afstellen en er niet mee door moet blijven rijden... maarja dat zal denk ik ook wel aan mij liggen?
De tomos was afgesteld op de valse lucht omdat de eigenaar hem misschien nodig had? Hij was toen bezig met zijn VW Kever project dus had geen auto om naar zijn werk te gaan dus dan maar de tomos met een klein beetje valse lucht.
Setup:
*Maxwell Racing 65
-Inlaat spijl verwijderd
16/16 Dellorto SHA
Techno Circuit

Ping
Moderator / Marktmeester
Moderator / Marktmeester

Berichtdoor Ping » 23 aug 2012 11:52

oke

Laten we reeel wezen , met valse lucht is die haast niet af te stellen.
Dan krijg je een of of situatie en moet je schipperen met een middenweg.

Ondanks dat je alle pakkingen vervangen hebt ,
hoor ik je nog niet over de DEO test of je die wel hebt uitgevoerd.

Ik denk dat zeker 90 % van de beunhaasjes die last hebben van vals lucht ,
de oorzaak bij de aansluiting van de carb vinden.
En dan focus ik mij op die opening links van de klem !

Afbeelding

Het valt mij op dat luiheid regeert hier op het forum.
De meest simpele dingen worden gevraagd en men neemt niet eens de moeite om zelf te zoeken.

homoetje
Diehard

Berichtdoor homoetje » 23 aug 2012 17:36

16mm Carb op 50cc is ook bijna niet af te stellen omdat het een beetje overkill is, komt nu ook weer een 14/12 op voor het gemak en om het verbruik wat minder te maken. Achja probleem leek dus opgelost te zijn, doet ie het nu weer niet. Dus wat het probleem is weet ik niet. Vraagtekenveertje zat goed en was heel, koppelingssegmenten zagen er goed uit en de voering erop ook. Iemand suggesties?

@ping Ja deo test is gedaan en is succesvol valse lucht verholpen. Toch maar ff kijken voor een 2e hands blok en die eronder te gooien omdat die blokje aardig op is. Als je hem verplaatst met de motor uit dan hoor je hem knarsen en piepen in het carter.

Edit: Morgen zal ik ff een filmpje maken misschien herkent iemand het probleem dan.
Setup:
*Maxwell Racing 65
-Inlaat spijl verwijderd
16/16 Dellorto SHA
Techno Circuit

C. van Klaveren
Vastgeroeste forummer

Berichtdoor C. van Klaveren » 24 aug 2012 00:08

Waarde Homoetje,

Mogelijk zit er iets fout met je ontsteking.

Vervolgens: Begin er eerst een doodgewone L86 Champion bougie in te zetten. Of een F50 of F70 van klg. Dan weet je zeker dat het niet aan de bougie kan leggen.
Je zou de eerste niet zijn die zich rot zoekt naar een start probleem. Die kouwe bougie`s zijn niet nodig, zolang je Tomos geen 10.000 toeren draait.

Verder: even de uitlaat iets los maken van de cilinder. Dan weet je tenminste zeker dat de uitlaatgassen weg kunnen.

Verder: Als de membraam niet goed sluit (Door schade of vuil er tussen) start hij ook voor geen meter.

Verder: Kijk of je bougiekabel niet ergens tegenaan ligt en zo lekt tegen een metalen deel.

Als hij het na een paar maal niet doet. Steeds even de bougie er uit halen en droog maken.

Is je stationair circuit van je carburateur in orde ?

Het zijn zo wat suggesties.

Kijk er eens precies naar en niet van effe. Precisie daar gaat het om.
Mijn brommertjes lopen altijd, ook al staan ze even een poosje stil. Een kwestie van perfect afstellen.
Doe je voordeel er mee. Schrijf op wat je doet (Dan kan je zelf ook een week later zien wat je gedaan hebt.) En laat het ons ook even weten.

Geluk er mee.
Keeshaven

homoetje
Diehard

Berichtdoor homoetje » 24 aug 2012 10:59

Waarde Homoetje,

Mogelijk zit er iets fout met je ontsteking.

Vervolgens: Begin er eerst een doodgewone L86 Champion bougie in te zetten. Of een F50 of F70 van klg. Dan weet je zeker dat het niet aan de bougie kan leggen.
Je zou de eerste niet zijn die zich rot zoekt naar een start probleem. Die kouwe bougie`s zijn niet nodig, zolang je Tomos geen 10.000 toeren draait.

Verder: even de uitlaat iets los maken van de cilinder. Dan weet je tenminste zeker dat de uitlaatgassen weg kunnen.

Verder: Als de membraam niet goed sluit (Door schade of vuil er tussen) start hij ook voor geen meter.

Verder: Kijk of je bougiekabel niet ergens tegenaan ligt en zo lekt tegen een metalen deel.

Als hij het na een paar maal niet doet. Steeds even de bougie er uit halen en droog maken.

Is je stationair circuit van je carburateur in orde ?

Het zijn zo wat suggesties.

Kijk er eens precies naar en niet van effe. Precisie daar gaat het om.
Mijn brommertjes lopen altijd, ook al staan ze even een poosje stil. Een kwestie van perfect afstellen.
Doe je voordeel er mee. Schrijf op wat je doet (Dan kan je zelf ook een week later zien wat je gedaan hebt.) En laat het ons ook even weten.

Geluk er mee.
Bougie is goed, zit een NGK b8hs in en ook geprobeerd met b6hs en nog een nieuwe b7hs (Allemaal bougies die in mijn airsal 65 goed functioneren, ja ik weet het er hoort geen b6hs in een Airsal 65 maar dat was ff kijken of hij het goed deed). Tuurlijk kijk ik precies, want ik wil dat ding zo snel mogelijk weer goed hebben. Ik heb het zonder uitlaat geprobeerd maar het hielp niks, uitlaatpoort was trouwens nog zo goed als schoon en uit de demper kwam gewoon heel goed de uitlaatgassen en na een even je hand erop viel hij uit. Het membraam heb ik ook aangedacht en heb ik het oude tomos mebraam van mij ingezet, die was nog perfect maar ik rij zelf met een airsal membraam, verder zit het probleem niet bij het starten want 1 keer kicken en hij loopt. en hij loopt redelijk stationair maar dat komt omdat er weer een andere carb op zit nu een 14/12 en dus weer afgesteld moet worden. Onsteking staat goed op brom en hij wil nog niet, het lijkt wel alsof die gewoon geen kracht heeft om weg te rijden (dat heeft ie ook niet :p). Toen de koppeling los was geweest deed hij het gewoon weer zoals normaal, en gister trapte ik m aan en toen trok die dus weer niet. Alles was netjes in het carter, de vraagtekenveer, koppelings segmenten + voering waren allemaal nog goed en koppelingsveren zaten erg strak. Vanavond de bobine/cdi overplaatsen kijken of het iets doet.
Setup:
*Maxwell Racing 65
-Inlaat spijl verwijderd
16/16 Dellorto SHA
Techno Circuit

Ping
Moderator / Marktmeester
Moderator / Marktmeester

Berichtdoor Ping » 24 aug 2012 11:47

Ik had het idee dat de zuigerveren op waren, denken jullie dit ook?

Mooi klusje voor het weekend 8)

Het valt mij op dat luiheid regeert hier op het forum.
De meest simpele dingen worden gevraagd en men neemt niet eens de moeite om zelf te zoeken.

Gesloten
  • Afdrukweergave
23 berichten
  • 1
  • 2
  • Volgende

Terug naar “Algemeen”

Ga naar
  • Tomosforum Wiki
  •    TomosWiki
  •       wiki
  •    Kenteken/keuring & Verzekeringen