• Frontpage
  • Forum
  • Wiki
  • Onderdelen Shop
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Zoek
  • V&A
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Forumoverzicht
  • Zoek

gebruik van

Net nieuw op dit forum, of twee linkerhanden? Dan is het beginnersforum iets voor jou. [wil je ook supporter worden voor dit forum? meld je aan voor de groep supporters ;)
Forumregels
Om u goed te kunnen helpen hebben wij een support template gemaakt.
wilt u zo vriendelijk zijn om deze in te vullen bij een nieuw topic! --> mededeling
Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
35 berichten
  • 1
  • 2
  • Volgende
air
Tomosforummer
Berichten: 29
Lid geworden op: 03 jan 2013 20:13
  • Citeer

Berichtdoor air » 03 jan 2013 20:19

Welke Tomos model heb je? Quadro
Wat is het bouwjaar? 2008
Sinds wanneer speelt dit probleem? sinds setup
Wat is het probleem? gebruik van
Onlangs nog iets verandert aan je Tomos? ja

Mensen graag ik zou beetje hulp gebruiken?
Het is mijn bedoeling zeg maar processen optimaliseren, om te een Tomos te rijden zoals het hoort en minder gebruik.
- betere verbranding, minder gebruik
- betere lucht - benzine stroming, minder gebruik
- betere stroming van uitlaatgas, makkelijk - beter rijden
- etc

Maar in plaats van alles daarvan, heb ik gebruik van brandstof mengsel te hoog gekregen
- vroeger 1: 38 - 1:40
- nu 1:30, 1:31
Tomos trekt beter hij is iets sneller, rond 40 km/h op de teler, maar nog steeds is de een van de traagste in deze regio.
Als ene of de andere postbode langs mij rijdt ik denk dat mijn Tomos stil staan.
Enige voordeel van dit allemaal is, ik hoeft niet nooit dan maar nooit choke gebruiken.

setup:
- hogedruk kop, als
http://www.myscootershop.nl/tomos/3647- ... 12453.html
- uitlaat, als
viewtopic.php?f=52&t=15639
Merk: Techno/Tecno
Model: Standaard-snel, speedy, speedo
- spruitstuk wat aangepast, als
viewtopic.php?f=58&t=9367
- luchtfilter ontgrenst en complete pijp die opgaan in chassis opgezet naar afvoerpijp 32mm
- omzetten van snor naar brommer, als
viewtopic.php?f=56&t=7252

Al het andere, niet aangeraakt.


dank u
Omhoog


Borcheld11
Diehard
Berichten: 1014
Lid geworden op: 30 mar 2011 21:03
Locatie: Enschede
Contacteer:
Contacteer Borcheld11
Website
  • Citeer

Berichtdoor Borcheld11 » 03 jan 2013 21:47

zijn de zuigerveren al ooit vervangen?
Well I'll let you on on a secret
Today is the day we take it deep again
Back to when it was more than a sound, more than a fashion statement
More than a cool thing to be doing
Just some blow your mind state of music
Omhoog

Naad
Tomosforummer
Berichten: 172
Lid geworden op: 18 mei 2009 09:42
Locatie: Winschoten
  • Citeer

Berichtdoor Naad » 04 jan 2013 07:48

Niet om vervelend te doen, maar het is toch logisch als je grotere sproeier monteert (neem aan dat je dit hebt gedaan na het monteren van die uitlaat) dat je motor meer gaat verbruiken? Verder zijn het goede veranderingen geweest die je hebt doorgevoerd in mijn ogen. (Y)
Tomos Flexer snor:
50cc std. / bromkop / bromzuiger
16mm spruitstuk / std. membraam
15/15 carb + powerfilter
Proma GP
26/24

Snelheid: 60 @ GPS (doel: 65-70)

viewtopic.php?f=68&t=19571
Omhoog

Gebruikersavatar
homoetje
Diehard
Berichten: 1629
Lid geworden op: 18 dec 2011 16:38
Locatie: Hoogland
  • Citeer

Berichtdoor homoetje » 04 jan 2013 12:58

Daar heb je inderdaad gelijk in Naad. Je kan niet een snellere setup nemen zonder dat je gebruik omhoog gaat.
Setup:
*Maxwell Racing 65
-Inlaat spijl verwijderd
-Uitlaat poort @29,34mm breed
16/16 Dellorto SHA
Techno Circuit
Trekveren koppeling @Stage6 oranje
Omhoog

Gebruikersavatar
TheStealthSpy
Vastgeroeste forummer
Berichten: 798
Lid geworden op: 24 okt 2010 16:09
  • Citeer

Berichtdoor TheStealthSpy » 04 jan 2013 14:50

Dit is niet altijd waar. Een powerbox, andere tandwiel verhouding en een hoge drukkop zorgen er niet voor dat je verbruik stijgt. Een bromkop en powerbox maken je brommer zelfs zuiniger.
Tomos Standard Snor (2010):
Std 50cc met Bromzuiger.
DMP HD-kop.
Org. membraan.
Dellorto 14/12 @ 56.
14mm schuin spruitstuk (uitgeb).
Std luchtfilter (ontgr).
Std snel uitlaat.
Pick-up ontsteking.
26/26.

Snelheid: 51 KM/H (GPS)

RIP Jan de Lasser
Omhoog

air
Tomosforummer
Berichten: 29
Lid geworden op: 03 jan 2013 20:13
  • Citeer

Berichtdoor air » 05 jan 2013 03:32

Jongens, jongens, het is toch een ding die weegt rond 50 kg?
Die op geen enkele denkbare manier mag gebruiken per 100 km 3 liter.
WW Golf 5 TDI rijdt 500 km traject, gemiddelde gebruik 4,7 lit. per 100 km.
Apparaatje (die Golf) 187 PK`s.

Veder is carburator absoluut niet aangeraakt
Mondstuk is gebleven zelfde als destijds voor de set-up.
- stroming van benzine is zelfde gebleven
- betere verbranding met hoge drukkop kop
- betere (makkelijke) stroming van lucht door aangepaste
(spruitstuk wat aangepast, als viewtopic.php?f=58&t=9367)

Ergens op deze forum gelezen dat er is brommer zuiniger dan snor.
(iemand heft gereiden 1:47)
Dat er is, ..... lijkt mij onmogelijk

Tijdens te proberen Zuiger Tomos Eurokit 50CC-38MM, als
http://www.josdijkman.nl/shop/index.php ... uctId=8703
Had ik een rare geluid, dan maar nieuwe zuigerveren een terug gezet originele zuiger.

dank u

Mod edit: Linkje werkend gemaakt
Omhoog

Gebruikersavatar
homoetje
Diehard
Berichten: 1629
Lid geworden op: 18 dec 2011 16:38
Locatie: Hoogland
  • Citeer

Berichtdoor homoetje » 05 jan 2013 10:21

Hoe zuinig hij rijd is maar net hoe jij hem afsteld. Doordat jij de inlaat van het luchtfilter groter hebt gemaakt heb je waarschijnlijk ook de sproeier groter gemaakt en dan verbruikt hij meer. Ook voor die uitlaat heb je een grotere sproeier nodig en dat betekend meer verbruik.

HELE LATE EDIT: Wees blij dat je zo zuinig rijdt.
Setup:
*Maxwell Racing 65
-Inlaat spijl verwijderd
-Uitlaat poort @29,34mm breed
16/16 Dellorto SHA
Techno Circuit
Trekveren koppeling @Stage6 oranje
Omhoog

air
Tomosforummer
Berichten: 29
Lid geworden op: 03 jan 2013 20:13
  • Citeer

Berichtdoor air » 05 jan 2013 23:52

Hoe zuinig hij rijd is maar net hoe jij hem afsteld. Doordat jij de inlaat van het luchtfilter groter hebt gemaakt heb je waarschijnlijk ook de sproeier groter gemaakt en dan verbruikt hij meer. Ook voor die uitlaat heb je een grotere sproeier nodig en dat betekend meer verbruik.

HELE LATE EDIT: Wees blij dat je zo zuinig rijdt.
Does het kan nog erger als dat?

- het is dan de vraag, wat heb ik gemist in de school
- twee takt motoren gaan ze zeg maar nar boven en beneden
- en werk
- vier takt motoren gaan ze twee keer naar boven twee keer naar beneden
- en werk (die jij wilt hebben)
Het moet dan beter, zuiniger etc...
Het is ergens bij Tomos zelf!


Zo als heb ik al gezegd carburator is niet aangeraakt ook niet de sproeier.
Hij loopt zo netjes, start altijd.
Volgens de "mensen van tomos-forum" moet ik daar me tevreden te zijn?

Maar het planning is deze:
viewtopic.php?f=52&t=19235
Brom is zuiniger dan snor....
...... maar hij loopt 1 op 38 maar dit kan toch veel zuiniger ?

Does all deze is niet waar???
viewtopic.php?f=24&t=511
Mijn Revivaltje rijdt ongeveer 1 op 50
Komt vooral omdat ik lange stukken volgas rijd, met korte stukkies in het dorp verbruikt ie wel wat meer, maar t leek me toch aardig netjes.
Als je echt zuinig wil rijden moet je eens een Honda Monkey proberen, die schijnen 1 op 100 te doen!
In iedere geval dank u
Omhoog

Borcheld11
Diehard
Berichten: 1014
Lid geworden op: 30 mar 2011 21:03
Locatie: Enschede
Contacteer:
Contacteer Borcheld11
Website
  • Citeer

Berichtdoor Borcheld11 » 06 jan 2013 01:44

Waarneer heb je dan ooit zuigerveren, bougie en andere slijtage onderdelen vervangen?
daardoor kan je rendement veel lager liggen.

en de zuiger de je aanhaalt hoor er niet in te zitten.
Deze wel : http://www.tomoshop.nl/catalog/zuiger-d ... p-944.html

en een vw golf 5 kan je niet vergelijken met een simpele 2takt brommer.
plus je kan ook nog kijken of je banden wel op goede spanning is en ect.
Well I'll let you on on a secret
Today is the day we take it deep again
Back to when it was more than a sound, more than a fashion statement
More than a cool thing to be doing
Just some blow your mind state of music
Omhoog

Gebruikersavatar
homoetje
Diehard
Berichten: 1629
Lid geworden op: 18 dec 2011 16:38
Locatie: Hoogland
  • Citeer

Berichtdoor homoetje » 06 jan 2013 03:27

Je moet inderdaad tevreden zijn met dit verbruik ja.

[ Post made via Mobile Device ] Afbeelding
Omhoog

air
Tomosforummer
Berichten: 29
Lid geworden op: 03 jan 2013 20:13
  • Citeer

Berichtdoor air » 04 apr 2013 02:54

viewtopic.php?f=7&t=3966

dat bedoel ik niet, wat jij zegt weet een noob nog wel. ik wil graag weten welke kant van de zuiger naar de inlaat toe moet: de kant waar geen gat zit, of de kant waar een vierkant / rechthoekkig gat zit.

viewtopic.php?f=7&t=11127

Heb je de zuiger niet 180 graden verkeerd op de krukasstang zitten. De openingen van de "slotjes" horen aan de uitlaatpoort kant te zitten. Als je deze aan de inlaat hebt gezet lopen de veren idd kapot in de opening daarvan.

Jongens zo kom ik niet uit?
Welke kant moeten openingen in de airsal zuiger?
- inlaat kant
- uitlaat kant
Een dan nog als pijltje heeft, precies tegenover openingen dan is dat nogal onduidelijk.
- pijltje altijd uitlaat kant
- openingen komen dan aan de inlaat kant

Gewon ik kom niet uit maar zo te zien op deze forum is ook dat lastig.
Omhoog

Gebruikersavatar
Joren
Vastgeroeste forummer
Berichten: 927
Lid geworden op: 29 mei 2010 22:42
Locatie: Westerbork
  • Citeer

Berichtdoor Joren » 04 apr 2013 08:12

Openingen moeten altijd naar de inlaat kant, anders kom je niet eens vooruit.

Je zegt dat je je sproeier nog niet eens aangeraakt hebt. Zou je hem niet even afstellen voordat alles in de soep loopt? Verklaart misschien meteen je kutprestaties.

Verbruik heeft alles te maken met je Carburateur, sproeier en toerental. Ik weet niet met welke vertanding je nu rijd, maar met een langere vertanding kun je een boel winnen.
Zo ging ik van 1 op 25 naar 1 op 33 door van 33 achtertandwiel naar 28 te gaan.
Honda CR125, Tomos Flexer 50cc brom, Tomos Quadro 50cc snor
Omhoog

Gebruikersavatar
homoetje
Diehard
Berichten: 1629
Lid geworden op: 18 dec 2011 16:38
Locatie: Hoogland
  • Citeer

Berichtdoor homoetje » 04 apr 2013 09:24

Waarom steek je een Airsal zuiger als je geen Airsal cilinder hebt? Staat in iedergeval nergens aangegeven... In een standaard 50 moet je gewooon die zuiger doen die borcheld zij.
Setup:
*Maxwell Racing 65
-Inlaat spijl verwijderd
-Uitlaat poort @29,34mm breed
16/16 Dellorto SHA
Techno Circuit
Trekveren koppeling @Stage6 oranje
Omhoog

air
Tomosforummer
Berichten: 29
Lid geworden op: 03 jan 2013 20:13
  • Citeer

Berichtdoor air » 04 apr 2013 15:03

Openingen moeten altijd naar de inlaat kant, anders kom je niet eens vooruit.
Het is misschien zo maar dan klopt deze dan!
Heb je de zuiger niet 180 graden verkeerd op de krukasstang zitten. De openingen van de "slotjes" horen aan de uitlaatpoort kant te zitten. Als je deze aan de inlaat hebt gezet lopen de veren idd kapot in de opening daarvan.
Je zegt dat je je sproeier nog niet eens aangeraakt hebt. Zou je hem niet even afstellen voordat alles in de soep loopt? Verklaart misschien meteen je kutprestaties.
Tomos loopt goed, start altijd goed, wat zou er nog afstellen?
Verbruik heeft alles te maken met je Carburateur, sproeier en toerental. Ik weet niet met welke vertanding je nu rijd, maar met een langere vertanding kun je een boel winnen.
Zo ging ik van 1 op 25 naar 1 op 33 door van 33 achtertandwiel naar 28 te gaan.
Gewent aan verbruik, als sommige mensen zijn tevreden met 1 tank/ 80 km ik moet dan zeker zijn met 1 tank 125-130 km.
Waarom steek je een Airsal zuiger als je geen Airsal cilinder hebt? Staat in iedergeval nergens aangegeven... In een standaard 50 moet je gewooon die zuiger doen die borcheld zij.
Een keertje ingezet Airsal met de horizontale openingen, aan de inlaat kant?
- als er is geen rare geluid van deze inlaat hebt gezet lopen de veren idd kapot in de opening daarvan
- ergens toch raakt
- dan is dat zo stil kan niet geloven / niet hoorbaar / nast andere Tomos mijne lijkt destijds als BMW of elektrisch
- rijdt sneller, zuiniger
- allen slechte optrekken
- rest is de werelds goed

- setup is
- hd dmp koop
- iets normale uitlaat
- spruit stuk verbreedt 15/15
- lucht filter geeft gaatje van afvoerpijp van 32 ingelijmd / geen nadelen / voordeel noot choke ook als is buiten -5 gaarden

Maar de oplossing voor de Airsal lijkt mijn goed?
Omhoog

Gebruikersavatar
homoetje
Diehard
Berichten: 1629
Lid geworden op: 18 dec 2011 16:38
Locatie: Hoogland
  • Citeer

Berichtdoor homoetje » 04 apr 2013 15:33

Je zegt dat je je sproeier nog niet eens aangeraakt hebt. Zou je hem niet even afstellen voordat alles in de soep loopt? Verklaart misschien meteen je kutprestaties.
Tomos loopt goed, start altijd goed, wat zou er nog afstellen?
Dat het goed loopt wil niet zeggen dat het goed is :wink:
Setup:
*Maxwell Racing 65
-Inlaat spijl verwijderd
-Uitlaat poort @29,34mm breed
16/16 Dellorto SHA
Techno Circuit
Trekveren koppeling @Stage6 oranje
Omhoog

Gebruikersavatar
Joren
Vastgeroeste forummer
Berichten: 927
Lid geworden op: 29 mei 2010 22:42
Locatie: Westerbork
  • Citeer

Berichtdoor Joren » 04 apr 2013 16:30

Begin eerst eens met normaal te typen want ik snap er geen hol meer van.
Verder, je zeurt over het gebruik terwijl je bezig bent met opvoeren, met name inlaattraject aan het vergroten. Wat wil je nou man?

Rijd je nu met een airsal zuiger in een standaard cilinder? Foute boel, orginele tomos zuiger halen.

Dat hij goed start en goed rijd zegt niks. Zoek een afstel FAQ op.
Honda CR125, Tomos Flexer 50cc brom, Tomos Quadro 50cc snor
Omhoog

buitertje
Vastgeroeste forummer
Berichten: 806
Lid geworden op: 07 aug 2011 19:00
Locatie: nieuw-weerdinge
  • Citeer

Berichtdoor buitertje » 04 apr 2013 16:37

Begin eerst eens met normaal te typen want ik snap er geen hol meer van.
Verder, je zeurt over het gebruik terwijl je bezig bent met opvoeren, met name inlaattraject aan het vergroten. Wat wil je nou man?

Rijd je nu met een airsal zuiger in een standaard cilinder? Foute boel, orginele tomos zuiger halen.

Dat hij goed start en goed rijd zegt niks. Zoek een afstel FAQ op.

helemaal met joren eens! en neem es wat aan van de de mensen op dit forum. je vraagt wat dan ook es wat aan nemen en als je het al weet waarom vraag je dan?

[ Post made via Mobile Device ] Afbeelding
Omhoog

air
Tomosforummer
Berichten: 29
Lid geworden op: 03 jan 2013 20:13
  • Citeer

Berichtdoor air » 04 apr 2013 20:31

Jonges neemt u mij niet kwalijk, het is zo!
helemaal met joren eens! en neem es wat aan van de de mensen op dit forum. je vraagt wat dan ook es wat aan nemen en als je het al weet waarom vraag je dan?
Juist om die reden ik ben op deze forum!
Om te komen bij kennis die spreken mensen uit ervaringen!

Kijk
1.
en de zuiger de je aanhaalt hoor er niet in te zitten.
Deze wel : http://www.tomoshop.nl/catalog/zuiger-d ... p-944.html
2. http://www.tonvandenijssel.nl/service.html

- twee mensen uit ervaring zegen ze niet die zuiger maar deze
- zo gezegd zo gedaan
- wat zou de schade zijn
- een vel veel
Verder, je zeurt over het gebruik terwijl je bezig bent met opvoeren, met name inlaattraject aan het vergroten.
Wat wil je nou man?
Optimaliseren product zo dat ie mooi loopt een weinig gebruikt!
En nog steeds bezig met alles wat er is bij de hand!
Zo dat ik kan sneller als een fiets 30, een goede fietser fiets 30 km/h maar dat ik heb bij die 30 uiterst mooie verbruik!

Maar nog steeds ben ik niet uit, bijvoorbeeld aan de kant van de inlaat of aan de kant van uitlaat!
Voor dat ik heb dat hier geplast gepost heb ik echt gezocht op google en gelezen bijna alle antwoorden.

Zo loopt ie nu!
Sorry voor de taal het kan niet beter!
http://www.youtube.com/watch?v=JUftn_u_ ... e=youtu.be
- airsal openingen (twee zijn dat, op twee advieses) zijn aan inlaat kant

dank u voor de begrip
Omhoog

Gebruikersavatar
homoetje
Diehard
Berichten: 1629
Lid geworden op: 18 dec 2011 16:38
Locatie: Hoogland
  • Citeer

Berichtdoor homoetje » 04 apr 2013 23:31

De openingen moeten ook naar de inlaatkant, dat is al een paar keer gezegd.

En nu nog een keer, je moet de zuiger nemen waarvan borcheld een link stuurde en niet die airsal zuiger. Die airsal zuiger is namelijk voor de snelle 50cc van airsal en niet voor jou standaard/immitatie gietijzeren cilinder.
Setup:
*Maxwell Racing 65
-Inlaat spijl verwijderd
-Uitlaat poort @29,34mm breed
16/16 Dellorto SHA
Techno Circuit
Trekveren koppeling @Stage6 oranje
Omhoog

air
Tomosforummer
Berichten: 29
Lid geworden op: 03 jan 2013 20:13
  • Citeer

Berichtdoor air » 06 apr 2013 20:35

En nu nog een keer, je moet de zuiger nemen waarvan borcheld een link stuurde en niet die airsal zuiger. Die airsal zuiger is namelijk voor de snelle 50cc van airsal en niet voor jou standaard/immitatie gietijzeren cilinder.
En nu nog een keer, je moet de zuiger nemen waarvan borcheld een link stuurde
Gedaan!
Maar het mocht niet batten, die rare geluid is steeds aanwezig.???
[img][img][/img][/img]

Ik zou best willen upload par foto maar het werkt niet!?

Kan dat, dat er is cilinder zelf ergens is mis met?
Want op de foto kan ik u laten zien als er is airsal of makken niet uit zuiger met de openingen binnen in cilinder
er komt altijd die rare "tikkertjes" en als ik dat uithalen dan is altijd krassen op de zuiger zelf.

Allen als ik inzetten oude of zonder die "gleufjes" dan is geen rare geluid een alles loopt met meer geluid, maar zeg maar normaal.

Hebben wij hier op de forum mensen met genoeg ervaringen!
Hoe kan dat, dat brom zuiger "past niet" "werkt" niet etc!


dank u voor de begrip
Omhoog


Plaats reactie
  • Afdrukweergave
35 berichten
  • 1
  • 2
  • Volgende

Terug naar “Beginners”

Ga naar
  • Tomosforum Wiki
  •    TomosWiki
  •       wiki
  •    Kenteken/keuring & Verzekeringen
  • Galerij
  •    Straat Tomossen
  •    Sprinters/racers
  •       Crossers
  •    Specials
  •    Andere voertuigen
  • Techniek
  •    Beginners
  •       Vet Hard Optrekken
  •    Algemeen
  •    Afstellen
  •    Opvoeren
  •       Uitlaten
  •    Uiterlijk
  •    Elektra
  •    English/ Deutsch Forum
  • Pro Forum
  • Tomos Forum
  •    GrandCafé
  •    Nieuws & Mededelingen
  •    Feedback
  •    Meetings
  • Archief
  •    Archief
  •       Tomos FAQ
  •          Algemeen / Onderhoud
  •          Motorisch
  •          Opvoeren / Tuning / Begrenzers
  •          Elektra / Ontsteking
  •          Uiterlijk
  •          Wetgeving
  •          Website
  •       Exploded views
  • De Markt
  •    Te koop (complete brommers)
  •    Te koop (onderdelen)
  •    Gevraagd
  •    Diensten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 2 gasten

  • Forumoverzicht
  • Alle tijden zijn UTC+02:00
  • Verwijder cookies
  • Contact



Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Nederlandse vertaling door phpBB.nl.