• Frontpage
  • Forum
  • Wiki
  • Onderdelen Shop
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Zoek
  • V&A
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Forumoverzicht
  • Zoek

Tomos Youngster Opvoer vragen

Net nieuw op dit forum, of twee linkerhanden? Dan is het beginnersforum iets voor jou. [wil je ook supporter worden voor dit forum? meld je aan voor de groep supporters ;)
Forumregels
Om u goed te kunnen helpen hebben wij een support template gemaakt.
wilt u zo vriendelijk zijn om deze in te vullen bij een nieuw topic! --> mededeling
Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
11 berichten • Pagina 1 van 1
Gebruikersavatar
MrMike
Tomosforummer
Berichten: 161
Lid geworden op: 23 okt 2012 10:15
Locatie: Den Bosch
  • Citeer

Berichtdoor MrMike » 12 jun 2013 09:48

Welke Tomos model heb je? Tomos Youngster
Wat is het bouwjaar? 2005?
Sinds wanneer speelt dit probleem? Aankoop
Wat is het probleem? Stukje advies
Onlangs nog iets verandert aan je Tomos? Veel

Beste Allen,

Ik heb graag een stukje advies / ervaring van jullie.

Ik heb het weekend een Tomos Youngster gekocht (helaas ter vervanging van mijn Funtastic welke is gestolen)

Bij thuiskomst en openschroeven, kom ik de grootste beun praktijken ooit tegen.
Luchtfilter vol gaten, carb uitgeboord, cilinderkop afgevlakt, uitlaat binnenwerk (half) eruit gesloopt.

Maar... hij deed het perfect lol!
Het verdient geen schoonheidsprijs (vooral de kop, omg lol wat een braswerk) maar hij was goed afgesteld.

Ik heb de kop nu netjes vlak gemaakt (zaten groeven in van 0,5mm van het schuren) een Techno (bullet?) uitlaatje eronder.
De Carb is een 14/9 uitgeboord naar ong. 12mm. Luchtfilter er maar even helaal af gehaald.

Hij rijd als een trein, een berg power en komt aan de 50 op de tellen, maar hele hoge toeren, denk met andere tandwielen makkelijk 55/60.

Mijn vraag: heeft een 15/15 carb echt veel voordeel power/snelheid? Wil er wel 1 opzetten, samen met een power/cross (weet niet hoe ze die noemen) luchtfilter. Maar ik vraag me af hoeveel verschil dit nu werkelijk maakt.

Heeft iemand advies / ervaring hiermee?

En wie weet waar ik een HD kop kan kopen? Deze werkt goed (heel goed) ik win een hoop kracht en 5-10km op de tellen met alleen die kop t.o.v. een orginele kop. Echter het slechte werk baart me een beetje zorgen.

Mvg
Mike

ps.
Andere tips zijn van harte welkom,
"Je stopt niet met spelen omdat je oud wordt, je wordt oud omdat je stopt met spelen."

"Netheid is voor de domme, een Genie beheerst de Chaos."
Omhoog


Gebruikersavatar
homoetje
Diehard
Berichten: 1629
Lid geworden op: 18 dec 2011 16:38
Locatie: Hoogland
  • Citeer

Berichtdoor homoetje » 12 jun 2013 09:58

HD kop heeft echt geen voordeel als je al een gevlakte kop hebt, dus dat geld kan je beter aan iets anders uitgeven. Gewoon die je nu hebt even netjes vlak maken d.m.v. de tutorial hier op het forum ergens.
De gaten in het luchtfilter is voor meer luchttoevoer.

Een 15mm carburateur merk je alleen veel met trekkracht in de HOGERE toeren. Onderin merk je het ook wel maar vooral als je wat toeren draait merk je echt dat je een 15mm rijdt. Joren kan dit erg goed en heel simpel uitleggen hoe dat nou in elkaar zat, misschien hem even PM`en als je het interessant vindt. 15mm dus zeker de moeite waard mits je het spruitstuk 15mm maakt.
Setup:
*Maxwell Racing 65
-Inlaat spijl verwijderd
-Uitlaat poort @29,34mm breed
16/16 Dellorto SHA
Techno Circuit
Trekveren koppeling @Stage6 oranje
Omhoog

Gebruikersavatar
MrMike
Tomosforummer
Berichten: 161
Lid geworden op: 23 okt 2012 10:15
Locatie: Den Bosch
  • Citeer

Berichtdoor MrMike » 12 jun 2013 15:15

Nou ik vertrouw deze carb niet zo erg een: Dell'orto 14/9 uitgeboord. Dus wilde een nieuwe halen.

Als een 15mm werkelijk verschil maakt (zei het niet veel of vooral bovenin) dan denk ik dat ik daarvoor kies.
Maar vroeg me af of dit niet een beetje overkill was voor originele cilinder.

Setup nu: Techo (bullit), org cilinder, luchtfilter eraf, pet gevlakt (erg ver!)

Tips trucks hints welkom.
"Je stopt niet met spelen omdat je oud wordt, je wordt oud omdat je stopt met spelen."

"Netheid is voor de domme, een Genie beheerst de Chaos."
Omhoog

banaan89
Tomosforummer
Berichten: 53
Lid geworden op: 04 jun 2013 22:14
  • Citeer

Berichtdoor banaan89 » 19 jun 2013 09:30

Ben zelf een grote fan van een techno estoril op zo'n setup alle tomossen die ik heb gehad en nu heb lopen daar zo lekker mee i.c.m. die 15/15. dan merk je wel degelijk verschil. 15/15 kan prima op een standaard 50cc.

Vergeet dan niet op z'n minst het busje uit het spruitstuk te halen.
En hou wel rekening met een hogere benzine rekening.
Omhoog

Gebruikersavatar
MrMike
Tomosforummer
Berichten: 161
Lid geworden op: 23 okt 2012 10:15
Locatie: Den Bosch
  • Citeer

Berichtdoor MrMike » 19 jun 2013 10:33

Heb inmiddels een 15/15 carb erop zitten met cross filtertje. Spruitstuk 15mm heb ik liggen maar nog niet erop. Er lijkt al een 15mm op te zitten of anders flink uitgeboord.
HD kop, standaard cilinder (A5) en techno bullit uitlaatje.
Nieuwe tandwielen en ketting 27 voor 22 achter.

Hij rijd nu op de teller 50/55 met wind tegen of berg op en 55/60 wind mee of bergaf. heeft al een keer de 60 aangetikt.
Werklijkheid ligt 5km lager denk ik.

Maar dit is een mooie snelheid, hij trekt nog steeds redelijk en op zijn top zit hij niet superhoog in de toeren.

Mijn enige probleem is dat hij zo min mogelijk herrie moet maken eigenlijk, en de uitlaat moet laag blijven (ivm fietstassen achterop) deze bullit is redelijk laag maar maakt wel kabaal (crossfilter ook)
"Je stopt niet met spelen omdat je oud wordt, je wordt oud omdat je stopt met spelen."

"Netheid is voor de domme, een Genie beheerst de Chaos."
Omhoog

banaan89
Tomosforummer
Berichten: 53
Lid geworden op: 04 jun 2013 22:14
  • Citeer

Berichtdoor banaan89 » 19 jun 2013 10:37

Standaard filtertje monteren, wereld van verschil.
Omhoog

Gebruikersavatar
MrMike
Tomosforummer
Berichten: 161
Lid geworden op: 23 okt 2012 10:15
Locatie: Den Bosch
  • Citeer

Berichtdoor MrMike » 19 jun 2013 10:39

Staat in bestelling :)

Vraag me alleen af in hoeverre deze de lucht knijpt in verhouding tot dit cross filtertje.
Zag wel iemand die heel mooi het buisje had vervangen van de luchtfilter. denk dat ik dat ook ga proberen.
"Je stopt niet met spelen omdat je oud wordt, je wordt oud omdat je stopt met spelen."

"Netheid is voor de domme, een Genie beheerst de Chaos."
Omhoog

banaan89
Tomosforummer
Berichten: 53
Lid geworden op: 04 jun 2013 22:14
  • Citeer

Berichtdoor banaan89 » 19 jun 2013 10:46

met een standaard cilinder is dat allemaal niet nodig, ik heb er persoonlijk nooit verschil van gevoelt. alleen gehoord!

Voor zover ik weet laat de originele filter gewoon prima alles voor voor een 50cc, wel even het piemeltje uit de filter trekken
Omhoog

Gebruikersavatar
MrMike
Tomosforummer
Berichten: 161
Lid geworden op: 23 okt 2012 10:15
Locatie: Den Bosch
  • Citeer

Berichtdoor MrMike » 19 jun 2013 10:54

Nou ik merk wel een behoorlijk verschil. Maar is ook logisch toch? Als je een dikke uitlaat eronder legt, dikker spruitstuk en grotere carb. Maar je doet niks aan de luchtfilter.

Had een orginele die erbij zat, die zat helemaal vol gaten, die heb ik met ducktape even dichtgemaakt. Scheelde ernorm.
Je kan natuurlijk ook de standaard luchtfilter gebruiken en sproeier kleiner maken, maar dan verlies je weer een stukje power.
"Je stopt niet met spelen omdat je oud wordt, je wordt oud omdat je stopt met spelen."

"Netheid is voor de domme, een Genie beheerst de Chaos."
Omhoog

banaan89
Tomosforummer
Berichten: 53
Lid geworden op: 04 jun 2013 22:14
  • Citeer

Berichtdoor banaan89 » 19 jun 2013 11:03

Dit is uiteraard omdat de tomos dan te rijk loopt, er moet inderdaad wel een iets kleinere sproeier in. Maar goed afgesteld merk je er echt weinig tot niets van.

En volgensmij was het meer een geluidskwestie? Dan kom je er sowieso niet onderuit.

Mijn uitspraak is al zolang ik in de brommers zit is voor een "powerfilter" - "Poehafilter"
Omhoog

Gebruikersavatar
homoetje
Diehard
Berichten: 1629
Lid geworden op: 18 dec 2011 16:38
Locatie: Hoogland
  • Citeer

Berichtdoor homoetje » 19 jun 2013 11:44

Dit is uiteraard omdat de tomos dan te rijk loopt, er moet inderdaad wel een iets kleinere sproeier in. Maar goed afgesteld merk je er echt weinig tot niets van.

En volgensmij was het meer een geluidskwestie? Dan kom je er sowieso niet onderuit.

Mijn uitspraak is al zolang ik in de brommers zit is voor een "powerfilter" - "Poehafilter"
Powerfilter merk je zeker wel met doortrekken, ook op een 50cc gietje.
Setup:
*Maxwell Racing 65
-Inlaat spijl verwijderd
-Uitlaat poort @29,34mm breed
16/16 Dellorto SHA
Techno Circuit
Trekveren koppeling @Stage6 oranje
Omhoog


Plaats reactie
  • Afdrukweergave
11 berichten • Pagina 1 van 1

Terug naar “Beginners”

Ga naar
  • Tomosforum Wiki
  •    TomosWiki
  •       wiki
  •    Kenteken/keuring & Verzekeringen
  • Galerij
  •    Straat Tomossen
  •    Sprinters/racers
  •       Crossers
  •    Specials
  •    Andere voertuigen
  • Techniek
  •    Beginners
  •       Vet Hard Optrekken
  •    Algemeen
  •    Afstellen
  •    Opvoeren
  •       Uitlaten
  •    Uiterlijk
  •    Elektra
  •    English/ Deutsch Forum
  • Pro Forum
  • Tomos Forum
  •    GrandCafé
  •    Nieuws & Mededelingen
  •    Feedback
  •    Meetings
  • Archief
  •    Archief
  •       Tomos FAQ
  •          Algemeen / Onderhoud
  •          Motorisch
  •          Opvoeren / Tuning / Begrenzers
  •          Elektra / Ontsteking
  •          Uiterlijk
  •          Wetgeving
  •          Website
  •       Exploded views
  • De Markt
  •    Te koop (complete brommers)
  •    Te koop (onderdelen)
  •    Gevraagd
  •    Diensten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten

  • Forumoverzicht
  • Alle tijden zijn UTC+02:00
  • Verwijder cookies
  • Contact



Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Nederlandse vertaling door phpBB.nl.