• Frontpage
  • Forum
  • Wiki
  • Onderdelen Shop
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Zoek
  • V&A
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Forumoverzicht
  • Zoek

Transmissie - vraag + voorstellen

Net nieuw op dit forum, of twee linkerhanden? Dan is het beginnersforum iets voor jou. [wil je ook supporter worden voor dit forum? meld je aan voor de groep supporters ;)
Forumregels
Om u goed te kunnen helpen hebben wij een support template gemaakt.
wilt u zo vriendelijk zijn om deze in te vullen bij een nieuw topic! --> mededeling
Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
9 berichten • Pagina 1 van 1
martijn1178
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor martijn1178 » 19 jul 2013 11:16

Welke Tomos model heb je? A25 S2 snor
Wat is het bouwjaar? 1994?
Sinds wanneer speelt dit probleem? van vandaag op morgen - plotseling
Wat is het probleem? Voorheen reed de brommer nog netjes en schakelde goed over. Naderhand kreeg ik de brommer niet meer op toeren. Houd in en transmissie loopt ook niet vlekkeloos.
Onlangs nog iets verandert aan je Tomos? Heb er niets aan veranderd. Gisteren nog goed. Naderhand slecht.

Hallo allemaal,

Ik ben martijn, 34 jaar en kom uit Hengelo. Om het jeugdsentiment leven in te blazen ben ik nu in het bezit van een tomos snorbrommer. Algeheel een leuk ding maar moest wel opgeknapt worden. Stond al geruime tijd stil.

Afgelopen week ermee aan de slag gegaan. Zit wat spuitwerk aan. Het achterspatbord is rot. Voorspatbord is herstelbaar.

Nu heb ik de brommer aangetrapt en startte vrijwel direct! Heel mooi dacht ik nog en heb er nog lekker een blokje mee rond gereden. Nu wilde ik de brommer afgelopen weekend starten en gaaf geen sjoehem. Bougie bleek overleden. Bougie vervangen en weer starten lopen.

Echter nu kwam de brommer niet meer op gang. Bleef maar langzaam rijden en schakelde niet meer over. Heb toen dit forum gevonden en aan het zoeken gegaan. Vervolgens de transmissie gedemonteerd. Het blijkt dat de vorige eigenaar de veren vervangen heeft. Na demontage kwam ik er al snel achter dat hij hoogstwaarschijnlijk niet meer wist hoe de ringetjes allemaal gezeten hebben.

Het vermoeden heb ik ook dat niet de juiste transmissie olie gebruikt is. Enkele ringetjes zijn duidelijk ingesleten en betwijfel ook of de veren op de juiste manier gemonteerd zijn. De koppeling die er nu in zit zijn beiden van het merk DMP. Alle tandwielen vertonen GEEN sporen van verkeerd lopen, slijtage, oid.

Ook las ik op het forum, dat er ergen een vraagteken veer moest zitten? Nou die ben ik bij mij niet tegen gekomen!

VRAAG:
- iemand een duidelijke foto van hoe die veren moeten zitten?
- iemand die kan uitsluiten of de vraagtekenveer ook in mijn model heeft gezeten?
- iemand, in de buurt van Hengelo ov, die mij kan assisteren?
- iemand, die een kompleet setje goede/nieuwe ringen heeft?
- iemand, die een duidelijke aanwijzing kan geven waar welke grootte/dikte rind moet zitten?

Ik kan even fotos maken van alles wat ik eruit gehaald heb? Is het voor jullie dan duidelijker?
voorbeeldfoto: (Ik heb een blauwe maar dat maakt niets uit)
Afbeelding

Alle reacties zijn welkom! Ik wil het brommetje wel een keer klaar hebben. Al heb ik er nog wat werk aan, dus verveel me niet ondertussen.

groeten
martijn
Hengelo ov

buitertje
Vastgeroeste forummer
  • Citeer

Berichtdoor buitertje » 19 jul 2013 11:26

foto's word het veel duidelijker van. maar welke veren bedoel je die van de koppeling? het vraagteken veer zit achter de dubbele tandwielen op de middelste as en zit achter een palletje en lijkt op een vraagteken.

de ringen:
linker as:1 tussen het middnetandwiel en het kickstart busje. dan 2 ringen tegen de carterkap aan(uit einde van de as dus)

middelste as: niks

rechter as:(koppeling) achter de koppeling tegen de krukas kering aan moet een ring zitten en omdat je het koppelingshuis eraf hebt gehad. de moer waar het huis mee vast zit moet een soort borg ringetje achter

[ Post made via Mobile Device ] Afbeelding

shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 19 jul 2013 11:26

De vraagtekenveer zit achterop de middelste set tandwielen. Daar zit een kooi met rollen en een uitstekende pen. Daar hoort een dun draad veertje te zitten. En ja op alle modellen zit zo'n ding.
Veren van de koppeling kun je maar op 1 manier monteren (compressieveer van de segmenten loopt rond). DMP is een imitatiemerk, maar dat wil niet zeggen dat deze slechter is dan de originele van Tomos.
Slijtsporen heb ik ook op de ringen in de bak, terwijl ik wel de juiste olie erin heb zitten. Zolang het geen diepe groeven zijn of vervorming zou ik me daar geen zorgen om maken.
Voor de rest verwijs ik je naar onze wiki, daar staat alles mbt de vragen die je hebt over hoe en wat en waar. Exploded views, montage vraagtekenveertje etc.

Vwb het slechter lopen en krachtverlies kan ook oorzaak hebben dat er een krukaskeerring uitligt. Dit heeft geen enkel raakvlak met de versnellingsbak. Als er geen vette witte rook uit de uitlaat komt, is het de keerring achter de ontstekingsplaat. Beter vervang je ze allebei. Hoe staat ook in de wiki.
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn

martijn1178
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor martijn1178 » 19 jul 2013 12:05

UPDATE:

net gekeken n.a.v. reactie:

Vraagteken veer:
is niet aanwezig: wat gebeurt er (of niet) wanneer die veer weg is?

ringen:
A) 1x 27,3 * 20 * 0,2 mm --> deze is niet rond meer binnen maat; is best verbogen. afmetingen kunnen daarom afwijken

B) 2x 16,4 * 26 * 0,2 mm

C) 1x 16,4 * 26 * 1,0 mm

D) 1x 14,2 * 20,2 * 2 mm

E) 1x 10,2 * 16,2 * 2 mm

Kransveerringetje is duidelijk en zat op de goede plek.

Bij het demonteren zat op de linker as 2!!!! borgveer ringen, daar hoort er maar 1 te zitten lijkt mij, aangevuld met een van de bovenstaande ringen.

graag je reactie waar de genoemde ringen horen. Heb ze daarom aangemerkt met een letter.

groeten
martijn

buitertje
Vastgeroeste forummer
  • Citeer

Berichtdoor buitertje » 19 jul 2013 12:07

de tomos schakelt niet over als de veer er niet is en loopt dan wss ook iets slechter.

de maten van de ringen zou ik niet uit het hoofd weten achter de koppeling moet sws een dikke dus dan een 2mm.

2 borgveren klopt helemaal dus dat hoort zo

martijn1178
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor martijn1178 » 19 jul 2013 15:45

net weer een partij onderdelen besteld bij Q-parts.nl Nu wil ik nog de keerringenset bestellen maar welke moet ik hebben? Ik kijk bij tomosshop.nl

Ik wil de beide krukaskeerringen en die achter het voorste tandwiel vervangen. Dat is op die site een komplete set. Zou iemand mij kunnen vertellen welke de goede zijn?

graag reactie

groeten
martijn

martijn1178
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor martijn1178 » 25 jul 2013 23:12

hallo allemaal,

Nou 60 euro aan onderdelen verder kom ik na het monteren op het volgende:

Trekt nog voor geen meter op!
- krukaskeerringen vervangen
- vraagtegenveer gemonteerd
- verse transmissie olie (225ml.) Eurol; speciaal voor tomos!

Heel apart dat hij een tijd geleden (zonder vraagtekenveer!!) en standaard automaatbak olie het gewoon gedaan heeft! Ook het optrekken was, ondanks de ontbrekende veer, nog niet zon ramp als nu. Ik moet nu meerennen om hem over te laten schakelen. Ook in de 2e versnelling gebeurt er niet veel.

Wie kan mij verder helpen? Mijn kennis gaat niet zover met Tomos. Wellicht dat iemand uit de buurt van Hengelo, mij een handje op weg kan helpen. Automaatbak heb ik volledig volgens de Explosietekening weer in elkaar gezet.

Verder ook nog gemonteerd:
- nieuw achterspatbord (en gespoten)
- voorspatbord behandeld (en gespoten)
- Stuur behandeld (en gespoten)
- nieuwe ketting en tandwielen (standaard tandwielmaten 26/ 31 volgens mij)
- nieuwe achterband

Ik wil het ding wel een keer klaarhebben, moet hem gaan gebruiken binnenkort (ipv de auto te pakken)

graag je spoedige reactie

groeten
martijn

RBurgundy
Vaste forummer
  • Citeer

Berichtdoor RBurgundy » 25 jul 2013 23:38

Uitlaat ontkolen?

martijn1178
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor martijn1178 » 27 jul 2013 18:36

Uitlaat ontkolen?

Ja, en dat was het !!!!

Binnendemper eruit gehaald en het kleine pijpje, wat er ook uit steekt, zat helemaal verstopt.

Doet het nu perfect.

Iedereen bedankt voor het meehelpen/meedenken

Groeten
Martijn

Plaats reactie
  • Afdrukweergave
9 berichten • Pagina 1 van 1

Terug naar “Beginners”

Ga naar
  • Tomosforum Wiki
  •    TomosWiki