Wat is het bouwjaar? 1994?
Sinds wanneer speelt dit probleem? van vandaag op morgen - plotseling
Wat is het probleem? Voorheen reed de brommer nog netjes en schakelde goed over. Naderhand kreeg ik de brommer niet meer op toeren. Houd in en transmissie loopt ook niet vlekkeloos.
Onlangs nog iets verandert aan je Tomos? Heb er niets aan veranderd. Gisteren nog goed. Naderhand slecht.
Hallo allemaal,
Ik ben martijn, 34 jaar en kom uit Hengelo. Om het jeugdsentiment leven in te blazen ben ik nu in het bezit van een tomos snorbrommer. Algeheel een leuk ding maar moest wel opgeknapt worden. Stond al geruime tijd stil.
Afgelopen week ermee aan de slag gegaan. Zit wat spuitwerk aan. Het achterspatbord is rot. Voorspatbord is herstelbaar.
Nu heb ik de brommer aangetrapt en startte vrijwel direct! Heel mooi dacht ik nog en heb er nog lekker een blokje mee rond gereden. Nu wilde ik de brommer afgelopen weekend starten en gaaf geen sjoehem. Bougie bleek overleden. Bougie vervangen en weer starten lopen.
Echter nu kwam de brommer niet meer op gang. Bleef maar langzaam rijden en schakelde niet meer over. Heb toen dit forum gevonden en aan het zoeken gegaan. Vervolgens de transmissie gedemonteerd. Het blijkt dat de vorige eigenaar de veren vervangen heeft. Na demontage kwam ik er al snel achter dat hij hoogstwaarschijnlijk niet meer wist hoe de ringetjes allemaal gezeten hebben.
Het vermoeden heb ik ook dat niet de juiste transmissie olie gebruikt is. Enkele ringetjes zijn duidelijk ingesleten en betwijfel ook of de veren op de juiste manier gemonteerd zijn. De koppeling die er nu in zit zijn beiden van het merk DMP. Alle tandwielen vertonen GEEN sporen van verkeerd lopen, slijtage, oid.
Ook las ik op het forum, dat er ergen een vraagteken veer moest zitten? Nou die ben ik bij mij niet tegen gekomen!
VRAAG:
- iemand een duidelijke foto van hoe die veren moeten zitten?
- iemand die kan uitsluiten of de vraagtekenveer ook in mijn model heeft gezeten?
- iemand, in de buurt van Hengelo ov, die mij kan assisteren?
- iemand, die een kompleet setje goede/nieuwe ringen heeft?
- iemand, die een duidelijke aanwijzing kan geven waar welke grootte/dikte rind moet zitten?
Ik kan even fotos maken van alles wat ik eruit gehaald heb? Is het voor jullie dan duidelijker?
voorbeeldfoto: (Ik heb een blauwe maar dat maakt niets uit)

Alle reacties zijn welkom! Ik wil het brommetje wel een keer klaar hebben. Al heb ik er nog wat werk aan, dus verveel me niet ondertussen.
groeten
martijn
Hengelo ov