• Frontpage
  • Forum
  • Wiki
  • Onderdelen Shop
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Zoek
  • V&A
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Forumoverzicht
  • Zoek

Betreft eeuw oud probleem

Net nieuw op dit forum, of twee linkerhanden? Dan is het beginnersforum iets voor jou. [wil je ook supporter worden voor dit forum? meld je aan voor de groep supporters ;)
Forumregels
Om u goed te kunnen helpen hebben wij een support template gemaakt.
wilt u zo vriendelijk zijn om deze in te vullen bij een nieuw topic! --> mededeling
Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
2 berichten • Pagina 1 van 1
hubert123
Tomosforummer
Berichten: 121
Lid geworden op: 06 jul 2008 11:33
Locatie: Arnhem
  • Citeer

Berichtdoor hubert123 » 31 jul 2013 13:30

Welke Tomos model heb je? Tomos FunTastic
Wat is het bouwjaar? 2007
Sinds wanneer speelt dit probleem? Dit jaar
Wat is het probleem? Krachtverles van het motortje Optrekproblemen
Onlangs nog iets verandert aan je Tomos? Niets veranderd, maar wel geprobeerd probleem zelf op te lossen.

Beste helpers op deze site,
Sinds 7 jaren ben ik de gebruiker van twee Tomos Funtastic snormotortjes.
De meeste jaren waren bijde in het optrekken gelijk.
Af en toe gebeurt er echter iets waarbij ik om hulp moet vragen.
Het gaat om het volgende.:
Vorig jaar liep de Funtastic van mijn vrouw exakt gelijk sterk als mijn Funtastic.
Dit jaar wil betreffend motortje geen kracht opbrengen en loopt daardoor moeizaam,
tijdens het optrekken , en ook op topsnelheid ontbreken er 20 %.
Door het reinigen van het benzinesysteem is er niets veranderd.
Ook zijn er enkele grotere en zelfs kleinere sproeiers uitgeprobeerd,, er veranderd niets door.
De konische naald boven de hoofdsproeier is TIJDELIJK om 1 mm naar boven verplaatst. Er veranderd niets.
De stationare toeren zijn super goed.
De bougie B8ES is nieuw gekocht en is eigenlijk grijsachtig met een zwarte buitenrand.
Een grotere sproeier of kleinere sproeier werden dus al uitgeprobeerd.
De uitlaat is een standaard zware tomos sigaar welke niet te demonteren zijn.
De standaard catalisator werd 5 jaar geleden al in de lengte en in de breedte doorgeboord.
Omdat deze uitlaten zeer duur zijn wil ik niet direkt een nieuwe bestellen, maar de bestaande en
reeds bewerkte uitlaat proberen te reinigen. Zou best wel eens hoog nodig kunnen zijn.
Uitlaten bestaan er reeds meer dan honderd jaren, je zou dus denken dat er vandaag toch wel
een vloeistof bestaat waar je de uitlaat mee kunt op vullen om de koolaanslag op te lossen.
Wie weet hierover iets meer en kan mij een positief antwoord geven.
In voorbaat mijn dank.
mt.vr.gr. Hubert
Omhoog


Gebruikersavatar
shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
Berichten: 9683
Lid geworden op: 20 jul 2006 19:32
Locatie: Apeldoorn
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 31 jul 2013 21:18

Over het reinigen van een uitlaat zijn al eens de volgende suggesties gedaan:

- Caustic soda (gootsteenontstopper)
- benzine en aansteken
- uitspoelen met petroleum oid in een machine met deze vloeistof (helpt alleen voor de vettige troep, maar niet voor kool)

Vwb je probleem, gelijke Funtastics kunnen door het gebruik (rijdt de een meer dan de ander?) kan dit met de tijd veranderen. Onderdelen slijten, soms bij de een harder dan bij de ander. Om zomaar aan een afstelling iets te wijzigen (met name de naald igv de PHBV carburateur) zonder echt te weten wat de oorzaak is en deze te verhelpen is imho een verkeerde hoek kiezen.

Er kunnen meerdere oorzaken zijn waardoor de een anders gaat rijden dan de ander. Denk hierbij aan de aantal kilometers, hoe wordt ermee gereden, welke brandstof wordt getankt (dit kan per dag verschillen bij hetzelfde tankstation!!), weersomstandigheden etc, en vul zelf maar aan.

Ik zou het gaan zoeken in valse lucht (simpelst uit te voeren). Door trillingen kunnen onderdelen loslopen en langzaam de problemen erin laten sluipen zonder dat je het merkt. Pas wanneer je het gaat vergelijken met een ander merk je het verschil. En dan vraag ik mij af, hoe ver wil je gaan en erger je je eraan? Mits er normaal onderhoud wordt gepleegd en er verder geen klachten zijn, zou ik me daar zelf eerlijk gezegd niet druk om maken.
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn
Omhoog


Plaats reactie
  • Afdrukweergave
2 berichten • Pagina 1 van 1

Terug naar “Beginners”

Ga naar
  • Tomosforum Wiki
  •    TomosWiki
  •       wiki
  •    Kenteken/keuring & Verzekeringen
  • Galerij
  •    Straat Tomossen
  •    Sprinters/racers
  •       Crossers
  •    Specials
  •    Andere voertuigen
  • Techniek
  •    Beginners
  •       Vet Hard Optrekken
  •    Algemeen
  •    Afstellen
  •    Opvoeren
  •       Uitlaten
  •    Uiterlijk
  •    Elektra
  •    English/ Deutsch Forum
  • Pro Forum
  • Tomos Forum
  •    GrandCafé
  •    Nieuws & Mededelingen
  •    Feedback
  •    Meetings
  • Archief
  •    Archief
  •       Tomos FAQ
  •          Algemeen / Onderhoud
  •          Motorisch
  •          Opvoeren / Tuning / Begrenzers
  •          Elektra / Ontsteking
  •          Uiterlijk
  •          Wetgeving
  •          Website
  •       Exploded views
  • De Markt
  •    Te koop (complete brommers)
  •    Te koop (onderdelen)
  •    Gevraagd
  •    Diensten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten

  • Forumoverzicht
  • Alle tijden zijn UTC+02:00
  • Verwijder cookies
  • Contact



Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Nederlandse vertaling door phpBB.nl.