Welke Tomos model heb je? Tomos FunTastic
Wat is het bouwjaar? 2007
Sinds wanneer speelt dit probleem? Dit jaar
Wat is het probleem? Krachtverles van het motortje Optrekproblemen
Onlangs nog iets verandert aan je Tomos? Niets veranderd, maar wel geprobeerd probleem zelf op te lossen.
Beste helpers op deze site,
Sinds 7 jaren ben ik de gebruiker van twee Tomos Funtastic snormotortjes.
De meeste jaren waren bijde in het optrekken gelijk.
Af en toe gebeurt er echter iets waarbij ik om hulp moet vragen.
Het gaat om het volgende.:
Vorig jaar liep de Funtastic van mijn vrouw exakt gelijk sterk als mijn Funtastic.
Dit jaar wil betreffend motortje geen kracht opbrengen en loopt daardoor moeizaam,
tijdens het optrekken , en ook op topsnelheid ontbreken er 20 %.
Door het reinigen van het benzinesysteem is er niets veranderd.
Ook zijn er enkele grotere en zelfs kleinere sproeiers uitgeprobeerd,, er veranderd niets door.
De konische naald boven de hoofdsproeier is TIJDELIJK om 1 mm naar boven verplaatst. Er veranderd niets.
De stationare toeren zijn super goed.
De bougie B8ES is nieuw gekocht en is eigenlijk grijsachtig met een zwarte buitenrand.
Een grotere sproeier of kleinere sproeier werden dus al uitgeprobeerd.
De uitlaat is een standaard zware tomos sigaar welke niet te demonteren zijn.
De standaard catalisator werd 5 jaar geleden al in de lengte en in de breedte doorgeboord.
Omdat deze uitlaten zeer duur zijn wil ik niet direkt een nieuwe bestellen, maar de bestaande en
reeds bewerkte uitlaat proberen te reinigen. Zou best wel eens hoog nodig kunnen zijn.
Uitlaten bestaan er reeds meer dan honderd jaren, je zou dus denken dat er vandaag toch wel
een vloeistof bestaat waar je de uitlaat mee kunt op vullen om de koolaanslag op te lossen.
Wie weet hierover iets meer en kan mij een positief antwoord geven.
In voorbaat mijn dank.
mt.vr.gr. Hubert