• Frontpage
  • Forum
  • Wiki
  • Onderdelen Shop
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Zoek
  • V&A
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Forumoverzicht
  • Zoek

Busjes koppelingsegment

Net nieuw op dit forum, of twee linkerhanden? Dan is het beginnersforum iets voor jou. [wil je ook supporter worden voor dit forum? meld je aan voor de groep supporters ;)
Forumregels
Om u goed te kunnen helpen hebben wij een support template gemaakt.
wilt u zo vriendelijk zijn om deze in te vullen bij een nieuw topic! --> mededeling
Gesloten
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
18 berichten • Pagina 1 van 1
Gebruikersavatar
maxim102
Pindabrein
Berichten: 8
Lid geworden op: 06 jun 2010 21:00

Berichtdoor maxim102 » 02 okt 2013 14:37

Welke Tomos model heb je? Tomos S25/2
Wat is het bouwjaar? 1995 ?
Sinds wanneer speelt dit probleem? Sinds een half jaar
Wat is het probleem? Busjes koppelingsegment gebroken, wat is het typenummer?
Onlangs nog iets verandert aan je Tomos? Neen

Goedemiddag,

Ik rij al een gehele tijd Tomos zonder problemen, en als er iets was kon ik het altijd gemakkelijk zelf oplossen, mede dankzij dit forum.

Nu heb ik echter een probleem waar ik, een aantal vrienden en de lokale brommerboer niet uit komt. De pennen in mijn koppelingsegment zijn alle drie door midden gebroken, zie onderstaande afbeelding:

Afbeelding

Via vrienden kreeg ik een aantal andere exemplaren, helaas waren deze te groot. Om het verschil te zien, heb ik hier ook even fotootjes van geschoten:

Afbeelding

Afbeelding

De middelste is de helft van een busje uit mijn koppeling, en de twee buitenste komen van een vriend af.

Ik ben daarop naar de lokale brommerboer gestapt met de vraag of zij wel de kleine versie konden bestellen. De beste man ging even in de onderdelengids kijken en kwam terug met het nieuws dat hij maar één versie busjes kon bestellen en er geen maten bij stonden. Op goed geluk hebben we deze besteld, met de afspraak dat ik ze niet hoefde af te nemen wanneer de maat niet overeen zou komen. Tot de brommerboer zijn grote spijt moest hij, toen de busjes binnen waren, mij meedelen dat ook deze busjes te groot waren (onderdeelnr 223434). Ik heb al contact gehad met Tomos Nederland BV en ook zij verwezen mij naar onderdeelnummer 223434, welke dus niet goed is.

Het gaat om een oude Tomos (gok op '95) maar het motorblok is er eentje van het nieuwe type met elektrische start. Alle onderdelen, dus ook de koppeling, zijn origineel snor Tomos, op een aantal OEM brom onderdelen na.

Ik hoop dat hier op het forum iemand weet welke busjes ik wél moet hebben en waar ik die nog kan bestellen :)
Omhoog


Gebruikersavatar
Turbo
Tomosforummer
Berichten: 102
Lid geworden op: 09 feb 2013 22:42
Locatie: 's-Hertogenbosch
Contacteer:
Contacteer Turbo
Website

Berichtdoor Turbo » 02 okt 2013 14:41

Heb je al zelf eens bij http://www.easyparts.nl gekeken ?
daar staan exploded vieuws van elk type in
Groeten Timo

Tomos standard (1990)
Tomos Quadro (2000)
Tomos E-Start (2006)
Tomos E-Start (2005)

Citroen C5 2.0 16v Exclusive Break
Renault Twingo (1998)
deze allen onder mijn hoede.
Omhoog

Gebruikersavatar
Turbo
Tomosforummer
Berichten: 102
Lid geworden op: 09 feb 2013 22:42
Locatie: 's-Hertogenbosch
Contacteer:
Contacteer Turbo
Website

Berichtdoor Turbo » 02 okt 2013 14:47

Ik geloof dat je nummer 12 nodig hebt , maar ik heb zitten kijken bij verschillende types er staat alleen deze.

Afbeelding
Groeten Timo

Tomos standard (1990)
Tomos Quadro (2000)
Tomos E-Start (2006)
Tomos E-Start (2005)

Citroen C5 2.0 16v Exclusive Break
Renault Twingo (1998)
deze allen onder mijn hoede.
Omhoog

Gebruikersavatar
maxim102
Pindabrein
Berichten: 8
Lid geworden op: 06 jun 2010 21:00

Berichtdoor maxim102 » 02 okt 2013 14:51

Jep, maar daar staan alsnog geen maten bij.. Die exploded views liet de brommerboer me ook zien en heb ik zelf ook al een aantal keer voor m'n neus gehad, maar zoals ik al zei, er staan geen maten bij. Daarbij weet ik ook niet van welk model Tomos mijn blok af komt, dus kan ik ook niet zoeken op het model Tomos.

Maar toch bedankt, het was een nuttige tip! :)
Omhoog

Gebruikersavatar
maxim102
Pindabrein
Berichten: 8
Lid geworden op: 06 jun 2010 21:00

Berichtdoor maxim102 » 02 okt 2013 14:53

Ik geloof dat je nummer 12 nodig hebt , maar ik heb zitten kijken bij verschillende types er staat alleen deze.

Afbeelding
Je hebt gelijk, nummer 12 heb ik nodig en zoals je in mijn openingspost had kunnen lezen, heb ik deze busjes al eens besteld, met hetzelfde typenummer als bij Easyparts staat aangegeven, maar die busjes zijn te groot.
Omhoog

Gebruikersavatar
Turbo
Tomosforummer
Berichten: 102
Lid geworden op: 09 feb 2013 22:42
Locatie: 's-Hertogenbosch
Contacteer:
Contacteer Turbo
Website

Berichtdoor Turbo » 02 okt 2013 15:00

Anders ergens een complete koppeling (gebruikt) kopen .
Ik weet wel een adresje , maar ik weet niet of je uit de buurt van Tilburg komt toevallig?

Hier een link van hem , http://www.marktplaats.nl/a/fietsen-en- ... ousPage=lr

Zijn telefoon nummer staat er ook bij , hij doet niks anders dan tomosjes misschien dat hij je verder kan helpen.
Groeten Timo

Tomos standard (1990)
Tomos Quadro (2000)
Tomos E-Start (2006)
Tomos E-Start (2005)

Citroen C5 2.0 16v Exclusive Break
Renault Twingo (1998)
deze allen onder mijn hoede.
Omhoog

Gebruikersavatar
maxim102
Pindabrein
Berichten: 8
Lid geworden op: 06 jun 2010 21:00

Berichtdoor maxim102 » 02 okt 2013 16:07

Ik kom uit Etten-Leur, dus dat ligt goed in de buurt ja. Al een aantal mensen heeft mij voorgesteld een andere koppeling te kopen, maar er moet toch wel iets bekend zijn over de kleinere busjes en die moeten toch ook ergens te koop zijn? Het lijkt me sterk dat ik de enige ben met zo'n koppeling.

Onderdeel nummer 14 in de exploded view, zijn daar verschillende modellen van? Anders zou ik desnoods van mijn segmenten het gaatje uit kunnen boren zodat de grote busjes er wel in passen. Ik weet dan echter niet of de busjes in die schijf/veer vallen.

Ik hoop nog dat iemand reageert die hetzelfde probleem heeft gehad of in zijn/haar koppeling ook kleine busjes heeft, anders zit er inderdaad niks anders op dan een andere koppeling monteren
Omhoog

Borcheld11
Diehard
Berichten: 1014
Lid geworden op: 30 mar 2011 21:03
Locatie: Enschede
Contacteer:
Contacteer Borcheld11
Website

Berichtdoor Borcheld11 » 02 okt 2013 20:56

Ik kom uit Etten-Leur, dus dat ligt goed in de buurt ja. Al een aantal mensen heeft mij voorgesteld een andere koppeling te kopen, maar er moet toch wel iets bekend zijn over de kleinere busjes en die moeten toch ook ergens te koop zijn? Het lijkt me sterk dat ik de enige ben met zo'n koppeling.

Onderdeel nummer 14 in de exploded view, zijn daar verschillende modellen van? Anders zou ik desnoods van mijn segmenten het gaatje uit kunnen boren zodat de grote busjes er wel in passen. Ik weet dan echter niet of de busjes in die schijf/veer vallen.

Ik hoop nog dat iemand reageert die hetzelfde probleem heeft gehad of in zijn/haar koppeling ook kleine busjes heeft, anders zit er inderdaad niks anders op dan een andere koppeling monteren
Hey heb je niet toevallig 1 speed koppeling (1 versnelling)? inplaats van 2 versnellingen. want dat zijn 2 verschillende koppelingen. want je heb bij jouw koppeling andere voering op de segmenten en zien er iets anders uit. de koppelingsbusjes die je heb gekregen zijn voor een koppeling met 2 versnelling (2 speed). die passen idd niet. hoop dat het zo duidelijk is?

Dit kan je ook wel even door lezen. staat wel dat 1speed koppeling anders is dan 2speed
viewtopic.php?f=52&t=20592&p=329817
Well I'll let you on on a secret
Today is the day we take it deep again
Back to when it was more than a sound, more than a fashion statement
More than a cool thing to be doing
Just some blow your mind state of music
Omhoog

Gebruikersavatar
maxim102
Pindabrein
Berichten: 8
Lid geworden op: 06 jun 2010 21:00

Berichtdoor maxim102 » 02 okt 2013 22:26

Ik heb gewoon een 2-speed, hoorde 'm altijd netjes overschakelen in ieder geval en heb ook twee koppelingen. Zie onderstaande foto voor de duidelijkheid:

Afbeelding

Misschien iemand die het zo wel herkent?
Omhoog

buitertje
Vastgeroeste forummer
Berichten: 806
Lid geworden op: 07 aug 2011 19:00
Locatie: nieuw-weerdinge

Berichtdoor buitertje » 02 okt 2013 23:06

dat is idd een 2 speed maar aan het plaatje te zien is het blok al niet meer origineel onder die brommer.

[ Post made via Mobile Device ] Afbeelding
Omhoog

Borcheld11
Diehard
Berichten: 1014
Lid geworden op: 30 mar 2011 21:03
Locatie: Enschede
Contacteer:
Contacteer Borcheld11
Website

Berichtdoor Borcheld11 » 02 okt 2013 23:12

Oude eigenaar heeft blijkbaar 1e versnelling van 1speed blok in 2 speed koppeling huis/blok gedaan. je moet een koppelingsbusjes hebben van de 1 speed.
Well I'll let you on on a secret
Today is the day we take it deep again
Back to when it was more than a sound, more than a fashion statement
More than a cool thing to be doing
Just some blow your mind state of music
Omhoog

Gebruikersavatar
maxim102
Pindabrein
Berichten: 8
Lid geworden op: 06 jun 2010 21:00

Berichtdoor maxim102 » 03 okt 2013 11:37

dat is idd een 2 speed maar aan het plaatje te zien is het blok al niet meer origineel onder die brommer.

[ Post made via Mobile Device ] Afbeelding
Dat is correct, zoals in mijn openingspost ook al was aangegeven :wink:
Oude eigenaar heeft blijkbaar 1e versnelling van 1speed blok in 2 speed koppeling huis/blok gedaan. je moet een koppelingsbusjes hebben van de 1 speed.
Aha, dan weet ik nu waar ik naar op zoek moet. Bedankt voor de info! :) Toevallig nog een idee waar ik die kan bestellen?
Omhoog

Borcheld11
Diehard
Berichten: 1014
Lid geworden op: 30 mar 2011 21:03
Locatie: Enschede
Contacteer:
Contacteer Borcheld11
Website

Berichtdoor Borcheld11 » 03 okt 2013 16:10

Leertouwer miss die heeft meestal wel oudere onderdelen.
Well I'll let you on on a secret
Today is the day we take it deep again
Back to when it was more than a sound, more than a fashion statement
More than a cool thing to be doing
Just some blow your mind state of music
Omhoog

Gebruikersavatar
shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
Berichten: 9683
Lid geworden op: 20 jul 2006 19:32
Locatie: Apeldoorn

Berichtdoor shadowranger » 03 okt 2013 23:39

Ik denk dat je deze moet hebben.

Heb je idd een oud type koppeling zoals onderstaande? Kijk dan ook het koppelingshart na, want als deze qua uitsparingen ook zo groot is als wat die dikkere pennen zijn dan verbaast het me niet dat deze van jou zijn gebroken. Overigens is dit de eerste keer dat ik ervan hoor en zie.

De originele A3 koppeling
Afbeelding

Zie het verschil met de A35 koppeling zoals deze nu worden gebruikt:

Afbeelding

Zie je ook het verschil in koppelingshart? De een heeft 2 platte kanten, de ander een vertand hart.
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn
Omhoog

Gebruikersavatar
maxim102
Pindabrein
Berichten: 8
Lid geworden op: 06 jun 2010 21:00

Berichtdoor maxim102 » 04 okt 2013 08:21

Ik heb, zoals je in mijn openingspost kunt zien, een vertand hart, dus het nieuwe type. Ook is het koppelingshart bedoeld voor de grote busjes denk ik (dus ook nieuw type), zie onderstaande foto met mijn koppelingshart en een afgebroken busje ernaast:

Afbeelding

Toch zijn de segmenten dan van een 1-speed en het enige oude en niet passende onderdeel in mijn koppeling (correct me if I'm wrong!). De beste oplossing lijkt mij dan nieuwe 2-speed segmenten te kopen, deze zouden zo op mijn huidige configuratie moeten passen. Of heeft iemand anders nog een goed alternatief?
Omhoog

Borcheld11
Diehard
Berichten: 1014
Lid geworden op: 30 mar 2011 21:03
Locatie: Enschede
Contacteer:
Contacteer Borcheld11
Website

Berichtdoor Borcheld11 » 04 okt 2013 11:46

2e hands koppeling halen. somminge bromboeren hebben het ook liggen en wij hebben hier een bromfietsen slooperij. weet niet of dat bij jouw ook zo is? moet niet meer kosten dan 20 euro. ik haal ze meestal op voor zo 10 a 15 euro. ik zou dan ook even nieuwe ATF olie halen (je kan ook ATF type d halen bij een winkel als heron. is goedkoper) de segmenten die je erin gaat zetten even een dagje in een bakje olie laten zitten. anders kan je voering na de eerste dag nadat je heb gemonteerd helemaal weg slijten omdat het nog niet ''nat'' gegnoeng was .zo zou ik dat doen, anders even nieuwe segmenten halen dan maar :wink:
Well I'll let you on on a secret
Today is the day we take it deep again
Back to when it was more than a sound, more than a fashion statement
More than a cool thing to be doing
Just some blow your mind state of music
Omhoog

Gebruikersavatar
shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
Berichten: 9683
Lid geworden op: 20 jul 2006 19:32
Locatie: Apeldoorn

Berichtdoor shadowranger » 04 okt 2013 12:57

Als je die dikkere pennen mag gebruiken van je vrienden, en je koopt idd een setje koppelingssegmenten van het nieuwe type (2e hands of nieuw) en je zet alles weer netjes in elkaar zou het probleem opgelost moeten zijn.

Tip: Nu je de boel toch los hebt, buig van die diafragmaveer de lipjes iets verder om zodat de zijdelingse speling wordt weggenomen tussen koppelingshart en segmenten. Dit veroorzaakt namelijk het klapperen van de koppeling bij stationair.
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn
Omhoog

Gebruikersavatar
maxim102
Pindabrein
Berichten: 8
Lid geworden op: 06 jun 2010 21:00

Berichtdoor maxim102 » 04 okt 2013 14:58

Bedankt allemaal voor het meedenken, nu weet ik waar ik naar op zoek moet en kan ik weer verder! En shadowranger, goede tip inderdaad, ga ik meenemen! :)

Mag een slotje op
Omhoog


Gesloten
  • Afdrukweergave
18 berichten • Pagina 1 van 1

Terug naar “Beginners”

Ga naar
  • Tomosforum Wiki
  •    TomosWiki
  •       wiki
  •    Kenteken/keuring & Verzekeringen
  • Galerij
  •    Straat Tomossen
  •    Sprinters/racers
  •       Crossers
  •    Specials
  •    Andere voertuigen
  • Techniek
  •    Beginners
  •       Vet Hard Optrekken
  •    Algemeen
  •    Afstellen
  •    Opvoeren
  •       Uitlaten
  •    Uiterlijk
  •    Elektra
  •    English/ Deutsch Forum
  • Pro Forum
  • Tomos Forum
  •    GrandCafé
  •    Nieuws & Mededelingen
  •    Feedback
  •    Meetings
  • Archief
  •    Archief
  •       Tomos FAQ
  •          Algemeen / Onderhoud
  •          Motorisch
  •          Opvoeren / Tuning / Begrenzers
  •          Elektra / Ontsteking
  •          Uiterlijk
  •          Wetgeving
  •          Website
  •       Exploded views
  • De Markt
  •    Te koop (complete brommers)
  •    Te koop (onderdelen)
  •    Gevraagd
  •    Diensten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Semrush [Bot] en 9 gasten

  • Forumoverzicht
  • Alle tijden zijn UTC+02:00
  • Verwijder cookies
  • Contact



Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Nederlandse vertaling door phpBB.nl.