Wat is het bouwjaar? 1995 ?
Sinds wanneer speelt dit probleem? Sinds een half jaar
Wat is het probleem? Busjes koppelingsegment gebroken, wat is het typenummer?
Onlangs nog iets verandert aan je Tomos? Neen
Goedemiddag,
Ik rij al een gehele tijd Tomos zonder problemen, en als er iets was kon ik het altijd gemakkelijk zelf oplossen, mede dankzij dit forum.
Nu heb ik echter een probleem waar ik, een aantal vrienden en de lokale brommerboer niet uit komt. De pennen in mijn koppelingsegment zijn alle drie door midden gebroken, zie onderstaande afbeelding:

Via vrienden kreeg ik een aantal andere exemplaren, helaas waren deze te groot. Om het verschil te zien, heb ik hier ook even fotootjes van geschoten:
De middelste is de helft van een busje uit mijn koppeling, en de twee buitenste komen van een vriend af.
Ik ben daarop naar de lokale brommerboer gestapt met de vraag of zij wel de kleine versie konden bestellen. De beste man ging even in de onderdelengids kijken en kwam terug met het nieuws dat hij maar één versie busjes kon bestellen en er geen maten bij stonden. Op goed geluk hebben we deze besteld, met de afspraak dat ik ze niet hoefde af te nemen wanneer de maat niet overeen zou komen. Tot de brommerboer zijn grote spijt moest hij, toen de busjes binnen waren, mij meedelen dat ook deze busjes te groot waren (onderdeelnr 223434). Ik heb al contact gehad met Tomos Nederland BV en ook zij verwezen mij naar onderdeelnummer 223434, welke dus niet goed is.
Het gaat om een oude Tomos (gok op '95) maar het motorblok is er eentje van het nieuwe type met elektrische start. Alle onderdelen, dus ook de koppeling, zijn origineel snor Tomos, op een aantal OEM brom onderdelen na.
Ik hoop dat hier op het forum iemand weet welke busjes ik wél moet hebben en waar ik die nog kan bestellen