• Frontpage
  • Forum
  • Wiki
  • Onderdelen Shop
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Zoek
  • V&A
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Forumoverzicht
  • Zoek

Zit de zuiger wel juist?welke sproeier moet ik gebruiken?

Net nieuw op dit forum, of twee linkerhanden? Dan is het beginnersforum iets voor jou. [wil je ook supporter worden voor dit forum? meld je aan voor de groep supporters ;)
Forumregels
Om u goed te kunnen helpen hebben wij een support template gemaakt.
wilt u zo vriendelijk zijn om deze in te vullen bij een nieuw topic! --> mededeling
Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
8 berichten • Pagina 1 van 1
vasty
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor vasty » 07 jul 2014 23:50

Welke Tomos model heb je? Tomos Qaudro A35
Wat is het bouwjaar? 2007 Nieuw Model
Sinds wanneer speelt dit probleem? nvt
Wat is het probleem? Nou als ik de tomos start dan loopt die heel even en dan slaat die af ineens, bougie nagekeken wel vettig dus zou je zeggen moet grotere sproeier in, ja zei de medewerker in brommerzaak want dan loopt die op de shoke stand ja vertel mij iets wat ik niet wist maargoed zit nu sproeier 54 in daarvoor een 52 en dus nu van 52 t/m 58 erin gehad al geloof zelfs 60 en 62 ook dus begin nu beetje moedeloos te worden, wat moet ik nu doen wordt er gek van heb vervoer nodig want mn auto laat me ookal in de steek koppakking ligt er uit
Onlangs nog iets verandert aan je Tomos? Ja,een standaard replica membraan 50cc erin gezet omdat ik dacht het hier aan lag,een standaard bougie vervangen ngk,nieuwe cilinder pet vn puch maxi :D nieuwe cilinder pakkingen 50cc,dellorto carburateur schoon gespoten met compressor,verder niet veel veranderd moest downgraden omdat er zoveel poli controles waren in apeldoorn.

Hallo allemaal, Nou als ik de tomos start dan loopt die heel even en dan slaat die af ineens, bougie nagekeken wel vettig dus zou je zeggen moet grotere sproeier in, ja zei de medewerker in brommerzaak want dan loopt die op de shoke stand ja vertel mij iets wat ik niet wist maargoed zit nu sproeier 54 in daarvoor een 52 en dus nu van 52 t/m 58(een kenner had mij verteld met mijn setup probeer tussen de 48 en de 52 sproeier iemand anders dus) erin gehad al geloof zelfs 60 en 62 ook dus begin nu beetje moedeloos te worden, wat moet ik nu doen wordt er gek van heb vervoer nodig want mn auto laat me ookal in de steek koppakking ligt er uit :cry:

Nu was ik zelf nog even na gaan denken ook handig en toen begon ik eigenlijk te twijfelen over de zuiger stand, in de zuiger zitten namelijk 1 of in mijn geval 2 poorten ingevreesd en nu had ik online gekeken hoe die moesten zitten, zover als ik nog wist van de technische school was dat dit voor de afvoer van uitlaatgassen is van de motor? dus toen had ik dat geprobeerd en naar de uitlaat poort gezet die gaten en later kwam ik online van tomos a35 weer foto tegen op forum waar ze zeiden dat moet aan de bovenkant zitten?Dus nu voor ik verder ga prutsen wil ik graag weten of die zuiger poortjes nu aan de INLAAT zijde of de UITLAAT zijde moeten staan?want ja er staat geen peiltje op of zo en had ook eens gelezen dat het per type tomos kon verschillen?dus ja nu ben ik eigenlijk in de war ook omdat ik dus dat kreng niet aan de praat krijg met de gebruikte sproeiers.
Op dit moment heb ik die zuigergaatjes(poortjes) dus aan de INLAAT zijde zitten??nu is de vraag is dat goed zo?
Wist en weet er wel behoorlijk veel van alleen tomos is een geval apart soms en jah kleine details ben ik vergeten sinds mijn auto ongeluk enkele jaren geleden.
Op dit moment gebruik ik wel een Twinair openlucht filter 60mm de setup zal ik onderaan vermelden zometeen

Heb er geen haast mee maar ik ben wel afhankelijk van vervoer ook omdat ik zowel voor mezelf als mn ouders medicatie moet halen wekelijks dus ik zou het zeer op prijs stellen als jullie mij een "kickstart" met het repareren zouden kunnen geven weer O+

De Setup van mn Tomos Qaudro 2007 "nieuw model:

Oorspronkelijk is het een snor blauw kenteken maar waar ik het van gekocht heb hebben er een brommer motor onder gezet een A35 na alle waarschijnlijkheid:
-50cc cilinder (poortjes inlaat/uitlaat zijn origineel)
-hogedruk pet puch maxi 70cc maar 50cc heb ik ook liggen mocht het niet willen alleen ik weet niet zeker of het wel 50cc petten zijn volgens brommerzaak wel maar heb twijfels over omdat volume erg klein is en het geen hogedruk petten zijn denk i keerder 25cc of zo?vandaar dat nieuwe besteld heb
-motor zelf is standaard waarschijnlijk wel kortere trekveren in koppeling trekt rete snel op
-spruikstuk 12mm uitgevreesd naar 15mm (busje eruit) niet erg spannend weet het.
-carburateur 15/15 met gebruik dellorto sproeier dik op dit moment 54 loopt niet..membraan tandaard replica..moet maar even..
-uitlaat rechte bocht 26mm pakking 26mm bus eruit grotendeels op 40mm na dan.
verder weet ik zo niet hij is precies en zorgvuldig in elkaar gezet alleen jammer dat ik de kleine details vergeten ben want rijd/reed al 18jr auto weer.

Loopt voor geen meter en baal als stekker op dit moment.

shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 08 jul 2014 10:27

Een vette bougie slaat meestal op een te vet mengsel of teveel olie in de brandstof. Kan dus zijn dat je of een te grote sproeier hebt gemonteerd, de sproeier is losgetrild of er een krukaskeerring uitligt. Rookt ie ook veel wit uit de uitlaat? Dan is het de krukaskeerring aan de versnellingsbak, maar vervang ze zowiezo beide tegelijk (achter de ontsteking).

Hoe kan een 70cc HD kop op een 50cc "standaard" cilinder zitten? Vwb de inhoud van de kop, juist doordat de verbrandingsruimte waar de bougie in zit zo klein is zou je meer trekkracht hebben tov een standaard 50cc kop. 25 cc koppen bestaan niet aangezien alle brom- en snorfietsen van Tomos een 49 cc (=50 cc) cilinder hebben.

Ik lees dat er een 15/15 carburateur op zit. Daar zit standaard een sproeier 60(?) in, met gebruik van een open lucht filter kan dit enkele maten schelen, maar 54 is zeker te klein. Heb je de originele 14/12 of 14/9 carburateur nog, dan kun je eerst daarmee de boel lopende maken met de standaard setup (je wilde toch al downgraden). Vwb de zuigerpoortjes die staan altijd aan de inlaatzijde. Andersom kan niet, want dan gaan de uiteinden van de zuigerveren in de spoel- en inlaatpoort happen en breken ze met alle gevolgen.

Ik lees dat er een imitatie membraan is gemonteerd, ik neem aan met de kromme pootjes naar beneden (membraan opent aan de onderzijde de inlaat in).

Als je de boel lopende hebt (al is het op de choke of ergens daar tussenin (als ie maar stationair draait) kun je gaan zoeken naar valse lucht.

Suc6.
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn

pinty
Vaste forummer
Contacteer:
Contacteer pinty
Website
  • Citeer

Berichtdoor pinty » 08 jul 2014 10:38

Een vette bougie betekent meestal teveel benzine (dus een kleinere sproeier)
Je verteld dat de tomos ineens afslaat; is dat met stationair of als je gas geeft?

[edit] shadowranger was me net voor....
Als het maar Rookt, Stinkt en Herrie maakt!!

tomos A35 (2008); tomos S1 (1974)

vasty
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor vasty » 08 jul 2014 15:38

Hallo, nou dan heb ik toch nog iets goed gedaan de zuigerpoortjes zitten idd op dit moment aan de inlaatzijde,nu las ik over de membraan ja met immitatie ben niet gelukkig mee maar die zit verder goed want anders zou je dus de membraan dichtzetten en dan krijgt die geen mengsel dus met de flappies naar binnen wijzend.
Nu las ik dus ook dat die puchkop wel eraf kan halen en eventueel terug brengen als dat nog lukt, als goed is heb er nog eentje liggen.
Dat met vette bougie is me nog niet helemaal duidelijk maar ik heb hier idd ook nog een 14/12mm carb liggen,nu is de vraag kunnen daar dellorto sproeier dik in?of moet perse dun zijn? en welke maat moet ik mee beginnen met standaard setup? sproeier 50?
Kan me niet herinneren dat er witte rook vanaf kwam, zodra die stationair blijft lopen zal er naar kijken/opletten het zou goed kunnen en dat daarom de bougie ook vet aanslaat steeds...ook omdat ik al zoveel sproeiermaten gehad heb.
Welke type bougie kan het beste gebruiken op dit moment heb ik een standaard 6graden ngk erin voor het testen.

Hartelijk bedankt voor de snelle reacties dat vind ik echt TOP! van jullie :koning:

shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 08 jul 2014 18:52

Sproeiermaat voor de 14/12 is meen ik 53-55, en hetzelfde type als die van de 15/15. Zoals ik meen uit je beginpost heb je een setje sproeiers van 48-62 dus kun je daarmee ook wel goed afstellen. Doe er ook weer een standaard luchtfilterhuis achter, en geen open filter oid. Vergeet ook niet de rubber afdichting achter de witte vulbus te plaatsen, anders heb je daar zeker lekkage.
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn

vasty
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor vasty » 09 jul 2014 01:26

Hallo, ja nu je het zegt ik heb idd geen afdichtring gezien achter de vulbus dacht altijd dat die niet zo belangrijk was, ik ben na alle waarschijnlijkheid achter het probleem gekomen(zoals naar uit ziet gelukkig niet de krukas keerringen afklopp.) maar het grote probleem is waarschijnlijk valse lucht geweest bij de koppakking en nu ook nog bij de carb dus misschien handig om nog wat valselucht opspoor tips te gevens of dingetjes waar op te letten?
Wat als ik de originele luchtfilter weer ga gebruiken?dan nog steeds sproeier 54? of minder? op dit moment heb ik hem afkloppen draaiende op proeier 54.

Misschien ben ik wat onduidelijk geweest of verkeerd gezegd maar met downgraden bedoelde ik niet 100% terug naar het originele ,ik zei dat omdat ik de tomos eerst wou verkopen omdat hem niet lopende kreeg, nu hem zelf houd wil ik toch zien dat hem ietsjes sneller houden dan normaal ,dus misschien even handig dat ik de setup bedoeling hieronder vermeld als wijziging.

de cilinder 50cc standaard
carb 15/15mm (spruitstuk 15mm en membraan origineel repl.) (op dit moment bezig sproeier 54 afstellen) mijn idee hierbij was de dmp powerfilter met vuilkapje dat verminderd gelijk iets
cilinderpet handmatig afgevlakte omdat dit de minste krasjes heeft en hij hier aardig goed op loopt,maar als dit goed blijft gaan wil er een hogedruk 50cc dmp pet op doen
chroom origineel uitlaat bocht recht 26mm(de silencer zelf is eruit)
Dit is experimenteel als dit ondanks de valselucht testen/verbeteringen nog gek doet of afslaat dan ga ik gelijk over op advies van shadowranger 14/12 sproe 54 en orgineel luchtfilter enz wat nodig is om hem als van ouds te laten lopen wat die vandaag al wel grotendeels deed alleen op sproeier 52 dat was net te kortaan en vandaag/morgen ga verder met afstellen 54 als proef.
Sproeiers die ik heb op dit moment zijn van maat 44 tot 110 in even getal per 2 verspringend op sproe 51 na dan die ga ik denk ik nodig hebben bij de oude originele setup tot max 55 denk ik.
Allen bedankt zover :)

vasty
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor vasty » 09 jul 2014 01:40

Als die goed blijft lopen dan wil zien dat ik hem wat ga "verchromen" met bestaande onderdelen want oa de veerpbrug is aan vervanging toe, voorwiel kap is lelijk geworden en voorvork is saai alleen zwart en zal wel niet lukken maar misschien dat nog chrome velgen kan vinden misschin spaak of zo als er nog mensen met coole ideeen zijn hierover hoor het graag!weet trouwen iemand of je puch schokdempers kan gebruiken bij tomos kwa montage maat?want heb wel geinige gezien had beetje de indian look dat vind wel grappig voor tomos.

vasty
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor vasty » 09 jul 2014 01:44

Een vette bougie betekent meestal teveel benzine (dus een kleinere sproeier)
Je verteld dat de tomos ineens afslaat; is dat met stationair of als je gas geeft?

[edit] shadowranger was me net voor....
Cool bedankt ook voor je hulp 8) beter een teveel die reageerd dan geen een.

Plaats reactie
  • Afdrukweergave
8 berichten • Pagina 1 van 1

Terug naar “Beginners”

Ga naar
  • Tomosforum Wiki
  •    TomosWiki
  •       wiki
  •    Kenteken/keuring & Verzekeringen
  • Galerij
  •    Straat Tomossen
  •    Sprinters/racers