• Frontpage
  • Forum
  • Wiki
  • Onderdelen Shop
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Zoek
  • V&A
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Forumoverzicht
  • Zoek

Tomos start wel (weer) maar loopt niet

Net nieuw op dit forum, of twee linkerhanden? Dan is het beginnersforum iets voor jou. [wil je ook supporter worden voor dit forum? meld je aan voor de groep supporters ;)
Forumregels
Om u goed te kunnen helpen hebben wij een support template gemaakt.
wilt u zo vriendelijk zijn om deze in te vullen bij een nieuw topic! --> mededeling
Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
18 berichten • Pagina 1 van 1
Tomos1985
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor Tomos1985 » 18 jan 2015 19:10

Welke Tomos model heb je? Flexer
Wat is het bouwjaar? 2005
Sinds wanneer speelt dit probleem? Sinds 2 dagen
Wat is het probleem? Tomos start wel (weer) maar loopt niet. Als je ook maar het kleinste beetje gas geeft slaat hij af.
Onlangs nog iets verandert aan je Tomos? Nee

KLACHTEN:
- Start inmiddels wel weer maar als je maar ietsje gas geeft slaat hij direct af.
- Er komt een grote hoeveelheid olie uit de uitlaat. (het loopt echt langs de buitenkant van de uitlaat af naar het laagste punt en druppelt daar op de grond). Deze olie is echt pik- en pikzwart.
- Bougie is niet nat, maar heeft een diepe matzwarte, gekoolde kleur. (Koude bougie, brandstof te rijk ??)

Beste Forumleden,

Anderhalve week geleden heb ik via de bekendste internet-verkoopsite van Nederland een gebruikte Tomos Flexer gekocht van bouwjaar 2005. Anderhalve week lang heeft hij perfect gereden. Het starten ging moeiteloos, 1x kicken en hij liep meteen.

2 Dagen geleden reed ik 's middags terug van werk naar huis. Op een stuk van 6 kilometer is de Tomos 4x afgeslagen. De eerste 3x ben ik aan de kant gegaan en kon ik eigenlijk direct weer starten en mijn weg vervolgen. De laatste keer kreeg ik hem niet eens meer gestart.

Mijn eerste gedachten waren dat het aan de brandstof moest liggen. Ik heb in die anderhalve week tweemaal getankt. Dit was gewoon EURO 95 en daarbij heb ik zelf 'AVIA MOTO 2 TU low smoke' (universele 2-takt motorolie voor mix- en gescheiden- smering). Mengverhouding 1:50.

Thuis ben ik direct aan de slag gegaan. Eerst heb ik de brandstoftank bijna helemaal leeg laten lopen en heb hem daarna gevuld met brom-mix van de ESSO. Verder heb ik het één en ander geprobeerd met de instellingen van de choke en de stationair-schroef. Gisteren had ik de brommer dan eindelijk kunnen starten, hij liep in principe netjes maar als ik de gashendel aanraakte sloeg de Tomos al af. Verder viel het mij op dat er enorm veel PIKZWARTE dikke olie lekte uit de uitlaat. Het liep langs de buitenkant van de uitlaat naar het laagste punt en druppelde daar op de grond. Ook rookt hij meer dan anders en stinkt hij ontzettend naar brandstof.

Mijn idee was om de brommer rustig te laten pruttelen en zo alles met een beetje geluk misschien een beetje schoon te branden van binnen. Echter viel hij na 10 minuten uit en was daarna weer slecht te starten.

Vandaag heb ik de carburateur losgehaald, de vlotterbak losgeschroefd, de sproeier eruit gehaald en de stationair-schroef er helemaal uit gedraaid. Alles heb ik afgespoten met engine-cleaner. De carb heb ik alleen losgehaald dus niet helemaal uit elkaar. Hij zag er voor de rest als nieuw uit, nergens oude olie-resten ofzo. Ook de vlotterbak zag er netjes uit. Wel kwam ik erachter dat de choke niet werkt. Hij blijft dichtstaan. Dit lijkt me geen enkel probleem, de anderhalve week dat hij wel gewoon startte heb ik niet één keer met choke gestart.

Nadat alles afgespoten was alles weer teruggeschroefd en het luchtfilter goed afsluitend gemaakt. De luchtfilterkap miste een boutje dus sloot niet helemaal lekker. Maarja hij start nog steeds niet normaal.

ALS IK DE TOMOS NU START MOET IK HET GAS VOL OPEN TREKKEN EN DAN MAAKT IE EXTREEM LAGE TOEREN. VERDER PRUTTELT HIJ ENORM VEEL DIKKE ZWARTE OLIE UIT DE UITLAAT. BINNEN 10 SECONDEN SLAAT HIJ WEER AF.

Wie wilt deze beginner voorzien van goed advies ???? Alvast bedankt allemaal.

thomas3232
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor thomas3232 » 18 jan 2015 19:58

Hallo,
Toen ik mijn Tomos A35 kocht had ik ongeveer hetzelfde probleem, kijk eens naar de sproeier ( in de carburateur ) het vlotterbakje opendraaien kan ook wel eens helpen!

TheStealthSpy
Vastgeroeste forummer
  • Citeer

Berichtdoor TheStealthSpy » 19 jan 2015 07:18

Iets in me zegt dat je idd de verkeerde mengverhouding gebruikt hebt en dat hierdoor je brommer zo slecht is gaan draaien. Het baart me juist wel zorgen dat de choke dicht blijft staan, dit betekent dus dat je altijd op de choke rijdt en dit icm de verkeerde mengverhouding uit dit zich niet in goede prestaties. Een nieuwe bougie is wel aan te raden icm de vervuiling ervan en het ontstekingstijdstip kan je voor de zekerheid ook maar controleren. En zorg ervoor dat je de choke netjes werkend krijgt.
Tomos Standard Snor (2010):
Std 50cc met Bromzuiger.
DMP HD-kop.
Org. membraan.
Dellorto 14/12 @ 56.
14mm schuin spruitstuk (uitgeb).
Std luchtfilter (ontgr).
Std snel uitlaat.
Pick-up ontsteking.
26/26.

Snelheid: 51 KM/H (GPS)

RIP Jan de Lasser

Tomos1985
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor Tomos1985 » 19 jan 2015 20:18

@ Thomas3232

Bedankt voor je reactie.

Vlotterbak en sproeier heb ik allebei losgehaald. Sproeier zag er schoon uit maar heb ik voor de zekerheid toch even schoongemaakt met engine-cleaner en even doorgeblazen. Vlotterbak zag er ook schoon uit, geen olie of vuil etc.

Ben bang dat het hier niet aan ligt. ;(

Tomos1985
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor Tomos1985 » 19 jan 2015 20:28

@ The Stealth Spy

Oke dus ik moet in ieder geval die choke gaan repareren, een nieuwe bougie erin zetten en de ontstekingstijdstip controleren.

Denk je dat het zin heeft om de uitlaat te ontkolen? Ik heb de uitlaat er gisteren afgehaald en rechtop gehangen. Er komt dan enorm veel zwarte troep uit lopen.

Met het oog op de eventuele 'verkeerde' mengsmering. Is het dan ook nodig om je brandstoftank van binnen te reinigen ? Of bijvoorbeeld een reinigende vloeistof door het systeem heen te spoelen ? Of is dit niet nodig/mogelijk ?

TheStealthSpy
Vastgeroeste forummer
  • Citeer

Berichtdoor TheStealthSpy » 19 jan 2015 23:19

De uitlaat ontkolen is geen slecht idee, het kan iniedergeval geen kwaad om te doen. De tank kan je reinigen door er oude brandstof(wel met goede mengverhouding of euro95) in te gooien, te schudden en weer af te tappen. Herhaal dit een aantal keer zodat de meeste vuiligheid of olie uit de tank verdwenen is. Controleer ook of het kraantje nog een goede doorstroming heeft. En vul de tank weer met verse brandstof nadat deze gespoeld is.

[ Post made via Mobile Device ] Afbeelding

shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 20 jan 2015 08:32

Is die "zwarte drab" geen ATF olie uit de bak? Je geeft aan dat het probleem ineens is ontstaan. Ik kan me voorstellen dat een onderdeel defect geraakt kan zijn. Gezien de klachten zou ik het gaan zoeken in keerringen, met name die achter de koppeling op de krukas. Vervang ze beiden (ook die achter de ontsteking) dan heb je dat iig uitgesloten.

Het kan zijn dat je tijdens het rijden dikke witte rook uit de uitlat hebt zien komen? Dan is het 99% zeker de krukaskeerring. Die witte rook is namelijk verbrande ATF.
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn

MeneerA35
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor MeneerA35 » 20 jan 2015 12:29

Heb je ook het filtertje dat in de benzinetank zelf zit nagekeken? Deze kan vrij makkelijk dicht gaan zitten door bezinksel/vuiligheid uit de tank, waardoor je brommer dus niet voldoende brandstof krijgt.

Ik las hierboven de suggestie dat het aan je ontstekingstijdstip kan liggen. Als je dat wilt controleren dan is het misschien handig om het volgende filmpje te bekijken: https://www.youtube.com/watch?v=ursq0Llp_U4

Hier laten ze zien hoe je de ontsteking van een Puch Maxi moet afstellen. Globaal gesproken komt dat aardig overeen met de afstelling van een Tomos ontsteking.

Tomos1985
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor Tomos1985 » 21 jan 2015 21:07

Omdat ik vanavond nog een uurtje overhad alvast begonnen met demonteren.

Luchtfilter is eraf. Volgens de vorige eigenaar heeft hij in het verleden startproblemen gehad door een niet goed afsluitende luchtfilter. Hij is nu wel goed sluitend, alleen valt me op dat het rubber waarmee het luchtfilter op de carburateur zit erg vettig is van binnen. Kan dit kwaad of hoort dit zo ??

Carburateur is eraf en ziet er schoon uit. Deze ga ik a.s. zondag grondig reinigen met remmenreiniger en schoonspuiten met perslucht. Ook de choke probeer ik dan gelijk te maken.

Brandstoffilter in de tank was inderdaad vuil. Is nu weer schoon. Ik zit eraan te denken nog een extra filter te kopen voor tussen het brandstofkraantje en de carburateur.

Uitlaat binnendemper heb ik eruit getikt. Wat me zorgen baart is de hoeveelheid olie dat er nog uitkwam. Ik denk bijna een kopje (100ml) olie, terwijl ik hem een paar dagen geleden al deels had leegegoten. Uitlaat wordt in ieder geval nog ontkoold.

Tomos1985
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor Tomos1985 » 21 jan 2015 21:12

@ Shadowranger

Zoals je in mijn bericht van zojuist kunt lezen, heb ik van de uitlaat de binnendemper verwijderd. Er kwam zeker nog een kopje (100ml) achter de demper vandaan. Dit terwijl is de uitlaat een paar dagen geleden al deels had leegegoten.

Kan dit weer duiden op die keerringen ???

Toen de motor eenmaal weer liep kwam er in het begin witte rook uit de uitlaat. Echter 10 minuten later was dit gewoon de 'normale' kleur rook geworden.

Jespertje
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor Jespertje » 21 jan 2015 22:40

Als je de carburateur schoonmaakt goed het gaatje van de vlotternaald en de benzine in komt uitspuiten met remmen reiniger en daarna door spuiten met lucht. Klinkt alsof je te weinig lucht krijgt en daarom je gas vol open moet houden om hem aan de loop te houden. Wat is je sproeier?
Tomos 65cc Airsal - VERKOCHT
Derbi 74cc Italkit
Tomos 50cc STD

Grunninger broezerss

MeneerA35
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor MeneerA35 » 22 jan 2015 10:48

Omdat ik vanavond nog een uurtje overhad alvast begonnen met demonteren.

Luchtfilter is eraf. Volgens de vorige eigenaar heeft hij in het verleden startproblemen gehad door een niet goed afsluitende luchtfilter. Hij is nu wel goed sluitend, alleen valt me op dat het rubber waarmee het luchtfilter op de carburateur zit erg vettig is van binnen. Kan dit kwaad of hoort dit zo ??

Carburateur is eraf en ziet er schoon uit. Deze ga ik a.s. zondag grondig reinigen met remmenreiniger en schoonspuiten met perslucht. Ook de choke probeer ik dan gelijk te maken.

Brandstoffilter in de tank was inderdaad vuil. Is nu weer schoon. Ik zit eraan te denken nog een extra filter te kopen voor tussen het brandstofkraantje en de carburateur.

Uitlaat binnendemper heb ik eruit getikt. Wat me zorgen baart is de hoeveelheid olie dat er nog uitkwam. Ik denk bijna een kopje (100ml) olie, terwijl ik hem een paar dagen geleden al deels had leegegoten. Uitlaat wordt in ieder geval nog ontkoold.
De vettigheid in de 'mond' van je luchtfilter komt door de brandstof/mengsmering. Kan geen kwaad. Ik zelf maak het eens in de zoveel maanden even schoon met een droge lap. Vet kan zelfs vuiligheid opvangen, dus een beetje vettigheid is echt niet erg.

Wat bedoel je met extra filter? Als het goed is zit er tussen het kraantje en de carburateur al een heel fijn filtertje. Dat zou voldoende moeten zijn.

Tomos1985
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor Tomos1985 » 31 jan 2015 20:44

Even een update...

Vorige week de carburateur eraf gehaald en grondig schoon gemaakt met engine-cleaner en daarna schoon gespoten met perslucht.Overigens is het een Dell'Orto 14.9 met een 50 sproeier Het probleem van de choke is nog niet verholpen, maar ik weet inmiddels wel de oorzaak. Het ovaal vormige oog van de choke-hevel is uitgelubberd waardoor er geen goede overbrenging meer is. De choke staat nu dicht.

Ook heb ik toen de uitlaat ontkoold en heb ik de benzinetank grondig doorgespoeld. In de benzine die eruit kwam zaten zwarte vlokjes en witte drap.

Na deze handelingen startte de Tomos al beter maar zodra je ook maar iets gas gaf sloeg hij meteen weer af. De bougie was na het starten ook zwart en zeiknat van de olie.

Vandaag een nieuwe benzineslang tussen carb en benzinekraan gezet. Nieuwe bougie en bougiedop erop gezet. Ook de carterolie heb ik ververst. Omdat de Tomos vandaag weer niet wilde starten heb ik het ook eens geprobeerd zonder luchtfilter en dan met de hand op de carb. Op deze manier wilde hij ook niet starten.

Na 5 minuten kicken kwam de olie tussen de uitlaat en de cilinder doorzeiken....

Overigens was de uitlaatpakking nog goed.

Vervolgens heb ik besloten de cilinder eraf te halen om de kijken waar de lekkage vandaan kwam. De koppaking was nog goed maar de voetpakking was compleet vergaan. Bij het demonteren van de kickstart viel me op dat de as van de kickstart ook zeiknat was van vet en olie. Het lijkt er dus op dat de olie op meerdere plaatsen uit het carter komt lopen.

Mijn vraag aan jullie. Wie komt dit bekend voor ? Waar komt al die olie vandaan tussen de uitlaat en de cilinder ? Zijn dit de keerringen die lekken ??

gijshaha
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor gijshaha » 06 jul 2015 14:33

ja

shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 07 jul 2015 06:58

Zoals ik op 21 januari al eerder zei:
Is die "zwarte drab" geen ATF olie uit de bak? Je geeft aan dat het probleem ineens is ontstaan. Ik kan me voorstellen dat een onderdeel defect geraakt kan zijn. Gezien de klachten zou ik het gaan zoeken in keerringen, met name die achter de koppeling op de krukas. Vervang ze beiden (ook die achter de ontsteking) dan heb je dat iig uitgesloten.

Het kan zijn dat je tijdens het rijden dikke witte rook uit de uitlat hebt zien komen? Dan is het 99% zeker de krukaskeerring. Die witte rook is namelijk verbrande ATF.
Ik zou toch echt de keerringen gaan vervangen. Ik heb van jou geen bevestiging gekregen of je deze hebt vervangen. Dat de as van de kickstart nat is van de olie is normaal. Deze zit namelijk in de versnellingsbak. Het mag het niet uit de bak komen waar deze bij het pedaal naar buiten komt. Echter heeft dit niets te maken met de motorische problemen.

Btw, als je alleen kickt met de choke erop verzuip je de motor uiteindelijk. Maak alles goed droog en probeer het eens zonder choke. Voel je flinke weerstand bij het kicken of niet? Als de bougie nat is, ruikt ie naar brandstof of olie?

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn

Giac
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor Giac » 09 jan 2019 22:23

Hey,
Ik heb precies het zelfde probleem gehad er heel lang naar gezocht. Ik had bijna alles wat vervangen kon worden vervangen, maar dit zelfde probleem bleef maar aanhouden. Toen ik er op een dag helemaal klaar mee was besloot ik maar even langs mijn buurman te gaan, die er aanzienlijk veel meer verstand van heeft als ik. Hij had binnen een dag de oorzaak gevonden, namelijk de vorige eigenaar had de zuiger vervangen voor een nieuwe zuiger, maar de verkeerde ( eentje met zo'n groot ovaal gat er in). Na dat we deze hadden vervangen voor de originele zonder zo'n gat deed mijn brommer het gewoon en nu heb ik er erg veel plezier van. Mijn tip is ga na bij de vorige eigenaar of hij toevallig de zuiger heeft vervangen of miss jij zelf wel, want wie weet :mrgreen:

fons716
Hopeloos verslaafd
Contacteer:
Contacteer fons716

Berichtdoor fons716 » 10 jan 2019 12:44

De laatste post is van juli 2015, en de brommer heeft anderhalve week perfect gereden en dus geen verkeerde zuiger.

shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 12 jan 2019 12:33

Hey,
Ik heb precies het zelfde probleem gehad er heel lang naar gezocht. Ik had bijna alles wat vervangen kon worden vervangen, maar dit zelfde probleem bleef maar aanhouden. Toen ik er op een dag helemaal klaar mee was besloot ik maar even langs mijn buurman te gaan, die er aanzienlijk veel meer verstand van heeft als ik. Hij had binnen een dag de oorzaak gevonden, namelijk de vorige eigenaar had de zuiger vervangen voor een nieuwe zuiger, maar de verkeerde ( eentje met zo'n groot ovaal gat er in). Na dat we deze hadden vervangen voor de originele zonder zo'n gat deed mijn brommer het gewoon en nu heb ik er erg veel plezier van. Mijn tip is ga na bij de vorige eigenaar of hij toevallig de zuiger heeft vervangen of miss jij zelf wel, want wie weet :mrgreen:
Dit heeft niets te maken met het vervangen van de zuiger, blijkbaar is jouw zuiger verkeerd om gemonteerd (gat naar uitlaatzijde bij membraancilinder) of niet geschikt voor jouw type cilinder (zonder membraan/ poortgestuurd). Het zou wel prettig zijn als je aangeeft welk type cilinder je hebt om mensen niet op een dwaalspoor te zetten.

Plaats reactie
  • Afdrukweergave
18 berichten • Pagina 1 van 1

Terug naar “Beginners”

Ga naar
  • Tomosforum Wiki
  •    TomosWiki
  •       wiki
  •    Kenteken/keuring & Verzekeringen
  • Galerij
  •    Straat Tomossen
  •    Sprinters/racers