• Frontpage
  • Forum
  • Wiki
  • Onderdelen Shop
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Zoek
  • V&A
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Forumoverzicht
  • Zoek

Tomos start slecht, alleen met gas, helemaal niet op choke

Net nieuw op dit forum, of twee linkerhanden? Dan is het beginnersforum iets voor jou. [wil je ook supporter worden voor dit forum? meld je aan voor de groep supporters ;)
Forumregels
Om u goed te kunnen helpen hebben wij een support template gemaakt.
wilt u zo vriendelijk zijn om deze in te vullen bij een nieuw topic! --> mededeling
Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
11 berichten • Pagina 1 van 1
Supertos
Pindabrein
Berichten: 8
Lid geworden op: 09 dec 2015 19:13
  • Citeer

Berichtdoor Supertos » 15 jan 2016 11:32

Allereerst de setup:

Tomos A35 (oud model), is helemaal standaard snor, met een tecno bullet uitlaat er onder.

Vorige eigenaar had enorm zitten kloten met de uitlaat, zat vast met kit bij de uitlaatpakking etc.

Dit allemaal netjes gemaakt en hij lekt daar nu geen valse lucht.
Hij reed eerst moeizaam op sproeier 49 (van de vorige eigenaar), toen heb ik de carb helemaal grondig gereinigd en sproeier 54 gemonteerd, startte aan het begin nog best goed en reed goed, maar begon toen slecht te starten en te stotteren.

Sproeier 52 geprobeerd, rijdt nog steeds matig, stottert bij optrekken, houdt in op top, (dit heeft hij overigens op 49 en 54 ook gedaan) en start heel slecht. Met choke start hij helemaal niet, zonder choke na vaak kicken en met gas bijgeven alleen.

Het probleem is dat niet starten met choke en alleen met gas bijgeven lijkt op een te kleine sproeier,
aan de andere kant betekent stotteren bij optrekken vaak sproeier te groot, en zou bij alleen een snellere uitlaat niet sproeiermaat 54 passen, maar eerder 52...

Ik heb nu sproeier 50 gehaald en ga die er van het weekend/vanavond in zetten.

Overigens sist de tomos ook, dus ik zit te denken dat hij misschien valse lucht pakt net na de carb?
Ik kan het geluid niet helemaal plaatsen en heb deze week nog geen deotest uitgevoerd, maar voor het vervangen van de sproeier trok hij nergens valse lucht vandaan (toen wel deotest uitgevoerd).

Ik ben benieuwd naar jullie mening!
Omhoog


ief
Diehard
Berichten: 1541
Lid geworden op: 02 nov 2015 14:29
Locatie: Groningen
  • Citeer

Berichtdoor ief » 15 jan 2016 11:41

Sissen, kop of voetpakking, keering misschien, weet niet of je dat zou horen? Eerst maar ff deotest doen idd.
Pack'r snor, pack'r brom nagenoeg origineel en sport'r boor, vijl en dremel slachtoffer... en een S1 dramatje

O no, red pilled...
Omhoog

Gebruikersavatar
shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
Berichten: 9683
Lid geworden op: 20 jul 2006 19:32
Locatie: Apeldoorn
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 15 jan 2016 17:56

In een standaard 14/9 hoort een sproeier 49-51. Wellicht ben je iets te enthousiast geweest door meteen na het reinigen de sproeier te veranderen, terwijl daar geen reden toe zou moeten zijn. Het slechte starten kan, zoals ik uit je verhaal begrijp, ook uit valse lucht en/ of defecte krukaskeerringen komen.

Overigens, om een misverstand uit de wereld te helpen: Gasgeven betekent niet wat jij er van denkt, maar de luchtopening voor de venturie verder open zetten waardoor er meer mengsel naar binnen kan worden gezogen. Je bedient alleen de gasschuif, in tegenstelling tot wat er bij auto's gebruikelijk is ook de acceleratiepomp waardoor een korte "boost" van extra brandstof naar binnen wordt gespoten. Er is dus geen sprake van "gasgeven", maar minder knijpen.

Zoek eerst het luchtlek op en stel dan de motor goed af dmv de sproeier(s). Sissen duidt naar mijn ervaring op een koppakking of slechte aansluiting tussen kpe en cilinder indien er geen pakking is gebruikt.

Eventueel een vers bougietje kan ook wonderen doen. Wat zit er nu in en wat is de staat ervan?
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn
Omhoog

Supertos
Pindabrein
Berichten: 8
Lid geworden op: 09 dec 2015 19:13
  • Citeer

Berichtdoor Supertos » 15 jan 2016 21:08

Deotest gedaan, bij de voetpakking gespoten en 2-3 seconden later zakte hij heel erg in toeren. Dat zit dus niet meer luchtdicht helaas.

Deze dagen jammer genoeg geen tijd om de cilinder er af te halen en de voetpakking te vervangen, ga dus denk ik weer sproeier 54 monteren (zodat ik zeker geen warmloper/vastloper krijg) en dan na de tentamens zo snel mogelijk aan de bak om de voetpakking te vervangen en weer goed af te stellen.

Is dat een goed plan? Of zou ik toch nog even sproeiermaatje 50 proberen?
Hij gaat nu wel in 1x aan als ik gasschuif half-open heb staan en kick zonder choke.

Als hij koud rijdt en ik doe de gasschuif helemaal open valt hij bijna uit, moet echt op gang komen wil ik op een normale snelheid rijden.
Wat ik ook heb opgemerkt is dat het cilinderblok na 2-3km vrij heet was (kon het niet aanraken zonder mijn vingers bijna te branden). Is dit normaal?

Bougie is overigens net vervangen, net als bougiekop, dus dat zit volgens mij allemaal wel goed.

Bedankt voor de snelle reacties! Ik hou jullie op de hoogte

Edit:

uitlaat is trouwens een Techno CC, geen bullet. Vandaar dat ik me niet kon voorstellen dat sproeier 49 goed was, hij reed ook niet heel goed er mee.
Omhoog

Gebruikersavatar
shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
Berichten: 9683
Lid geworden op: 20 jul 2006 19:32
Locatie: Apeldoorn
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 15 jan 2016 23:42

Voetpakking vervangen hoeft niet langer dan 15-20 minuten te duren. Weekend voor de deur, helaas geen sleutelweer om buiten te doen gezien de temperaturen.

Verstandig om ermee verder te rijden met sproeier 54? Geen idee, dat is jouw keuze en verantwoordelijkheid. Vwb leidraad mbt welke sproeier bij de Techno CC (of Bullet, maar geldt voor elke uitlaat) hoort: kijk naar de kleur van de bougie elektroden als je langer dan 2 kilometer met een warme motor hebt gereden. Wel pas doen als je de valse lucht hebt opgelost

Mbt de temperatuur van de cilinder, kan zijn dat deze warmer wordt doordat het mengsel door de valse lucht "armer" is en daarmee loop je kans op vastlopers/ warmlopers. Daarnaast wordt de cilinder altijd wel warmer dan handwarm.
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn
Omhoog

Supertos
Pindabrein
Berichten: 8
Lid geworden op: 09 dec 2015 19:13
  • Citeer

Berichtdoor Supertos » 16 jan 2016 09:56

Oké nee bij was niet gloeiend heet, dus zal wel normaal zijn.

Ik zal dit weekend dan maar de voetpakking vervangen en kijken of mijn probleem is opgelost! Ben erg benieuwd.

Kan het overigens ook zijn dat mijn membraan niet meer goed is? Hoe merk ik dat?

En dan weer een elektrische vraag:
Van voor komen er twee groene kabeltjes (volgens een schema'tje remlicht), en die heb ik verbonden met de groene achter. Dit licht blijft altijd aan staan dus gebruik het als stadslicht. Nu heb ik nog een grijs kabeltje van voor komen wat ik helemaal nergens kwijt kan, aangezien achter alleen groen en bruin vandaan komt.

Waar kan ik de grijze achter vinden?
Omhoog

ief
Diehard
Berichten: 1541
Lid geworden op: 02 nov 2015 14:29
Locatie: Groningen
  • Citeer

Berichtdoor ief » 16 jan 2016 11:07

Membraan > slecht starten tot helemaal beroerd lopen en veel benzine in je luchtfilterhuis.

Zat er op jouwnes wel remlicht? Als ja zouden er ook drie kabeltjes uit je achterlicht moeten komen waarvan 1 dus massa.
Pack'r snor, pack'r brom nagenoeg origineel en sport'r boor, vijl en dremel slachtoffer... en een S1 dramatje

O no, red pilled...
Omhoog

Supertos
Pindabrein
Berichten: 8
Lid geworden op: 09 dec 2015 19:13
  • Citeer

Berichtdoor Supertos » 16 jan 2016 12:16

Nee denk dat membraan dan wel goed zit, ik start hem nml gewoon in 1x met gas bijgeven en daarna loopt hij als hij een beetje warm is top.
Heb een voetpakking gekocht en ga daar dit weekend mee aan de bak.

Ik heb trouwens een setje tomos spaakwielen gekocht die ik er op wil zetten. Zal dit gewoon passen? Ik heb een A35 oud model met ronde koplamp.

Heb mijn achteras ooit al vervangen dus weet wel ongeveer hoe het in elkaar zit, maar is het letterlijk alleen ketting er af schuiven, remsegment er uit, ander wiel er op, alles weer in elkaar en gaan?
Moet ik ergens op letten? Kan het zijn dat het allemaal niet gaat passen? Las iets over s25 spaakwielen die passend gemaakt moesten worden en weet niet of ik daar echt op zit te wachten. Ik krijg overigens ook de achterbrug er bij. Is het handig om die van mij gewoon helemaal los te maken en de achterbrug die met de wielen komt te monteren of is dat veel onnodig werk?

Bedankt!
Omhoog

Supertos
Pindabrein
Berichten: 8
Lid geworden op: 09 dec 2015 19:13
  • Citeer

Berichtdoor Supertos » 16 jan 2016 13:44

Wat is trouwens een redelijke prijs voor spaakvelgen? (Incl banden)? De achterbrug stuurt hij toch niet meer mee want dan blijft de verzending onder de 10kg. Voor 5€ extra kan dat wel, doen?

Incl verzenden zit ik op 30€ zonder de brug. De velgen zijn chroom en in goede staat volgens de verkoper!
Omhoog

Supertos
Pindabrein
Berichten: 8
Lid geworden op: 09 dec 2015 19:13
  • Citeer

Berichtdoor Supertos » 18 jan 2016 00:01

Iemand nog tips over de spaakvelgen? En een indicatie of ik een redelijke prijs heb kunnen betalen?

Alvast bedankt!
Omhoog

kinderbrueno
Diehard
Berichten: 1004
Lid geworden op: 01 okt 2015 21:33
Locatie: Amsterdam
  • Citeer

Berichtdoor kinderbrueno » 18 jan 2016 00:19

Ik kan je niet vertellen of ze plug 'n play zijn. Zie je snel genoeg lijkt me. En ik denk dat 30 euro voor een setje een redelijke prijs is.
Had Bruno het toch bij het rechte eind :)
Omhoog


Plaats reactie
  • Afdrukweergave
11 berichten • Pagina 1 van 1

Terug naar “Beginners”

Ga naar
  • Tomosforum Wiki
  •    TomosWiki
  •       wiki
  •    Kenteken/keuring & Verzekeringen
  • Galerij
  •    Straat Tomossen
  •    Sprinters/racers
  •       Crossers
  •    Specials
  •    Andere voertuigen
  • Techniek
  •    Beginners
  •       Vet Hard Optrekken
  •    Algemeen
  •    Afstellen
  •    Opvoeren
  •       Uitlaten
  •    Uiterlijk
  •    Elektra
  •    English/ Deutsch Forum
  • Pro Forum
  • Tomos Forum
  •    GrandCafé
  •    Nieuws & Mededelingen
  •    Feedback
  •    Meetings
  • Archief
  •    Archief
  •       Tomos FAQ
  •          Algemeen / Onderhoud
  •          Motorisch
  •          Opvoeren / Tuning / Begrenzers
  •          Elektra / Ontsteking
  •          Uiterlijk
  •          Wetgeving
  •          Website
  •       Exploded views
  • De Markt
  •    Te koop (complete brommers)
  •    Te koop (onderdelen)
  •    Gevraagd
  •    Diensten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten

  • Forumoverzicht
  • Alle tijden zijn UTC+02:00
  • Verwijder cookies
  • Contact



Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Nederlandse vertaling door phpBB.nl.