• Frontpage
  • Forum
  • Wiki
  • Onderdelen Shop
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Zoek
  • V&A
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Forumoverzicht
  • Zoek

Ongeduldig met originele spullen

Gaat de snorfiets of bromfiets te zacht? Lees hier of stel een vraag over tuning!
Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
229 berichten
  • Pagina 5 van 12
    • Ga naar pagina:
  • Vorige
  • 1
  • …
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • …
  • 12
  • Volgende
ief
Diehard
  • Citeer

Berichtdoor ief » 08 jun 2016 17:05

Snorremans is wel redelijk klaar geloof ik, loopt klein windje mee 45 en tegen 40, normaal 42, op de teller allemaal dus neem aan dat ik onder de wok grens zit. Toeren niet te gek, stukkie piepschuim tegen de rammel/ resonantie, helemaal top.

Setup verandering:

Twv 26 - 28
bromkop zonder pakking
B6HS
sproeier 48
Aangepast (inlaat wat groter) luchtfilter met origineel filterelement
Proma CP

Rest origineel dus. Voor de winter zal die wat arm staan denk maar voor de zomer prima.
Pack'r snor, pack'r brom nagenoeg origineel en sport'r boor, vijl en dremel slachtoffer... en een S1 dramatje

O no, red pilled...

ief
Diehard
  • Citeer

Berichtdoor ief » 09 jun 2016 20:26

Als ik zeg dat ik klaar ben, ben ik dat ook... nee natuurlijk...

Ik heb het idee dat ik iets hoor rond maximaal vermogen/ koppel wat ik niet moet horen, vrees dat ie daar net ff te warm word. Weet het niet zeker maar ga er niet op gokken. Dus net even een ander luchtfiltertje er op en hoe leuk, al dat gebrabbel een zootje posts terug in dit topic over de invloed van luchtfilter op de sproeier grote kwam nu is heel duidelijk naar voren.

Eerst:

- brom luchtfilter met vergrote inlaat, standaard matje.

Iets arm onderin maar okee, helemaal bovenin goed (maar zeker niet rijk)

- origineel brom luchtfilter met 2 matjes afzuigkapspul (laat meer door als origineel)

Armer onderin, 4-takten op top.

Had het idee dat het probleemgebied niet beter was, misschien wel slechter, zou ik langer moeten rijden, doe ik niet, ga weer terug en wat anders bedenken.
Pack'r snor, pack'r brom nagenoeg origineel en sport'r boor, vijl en dremel slachtoffer... en een S1 dramatje

O no, red pilled...

ief
Diehard
  • Citeer

Berichtdoor ief » 18 jun 2016 15:40

Zoals het er nu ziet heb ik bij zowel de snor als de brom (pack'r's dus) een soortgelijk ' probleem' gecreeerd, nl. te arm/ warm in het gebied van top vermogen/ koppel. Het gevolg daarvan is niet helemaal hetzelfde intressant genoeg. Bij de brom krijg ik een te vroege ontbranding waardoor de motor zichzelf gaat tegenwerken, maar niet zo erg dat ie geen kracht meer ontwikkeld. Het klinkt en voeld alleen vrij ongezond. Bij de snor merk ik er rij technisch niet zoveel van maar ik vermoed sterk dat ie wat aan het detoneren is. Nu dus is kijken of dat op te lossen is en wel doormiddel van veranderen kop en/ of koppakking en wat dat doet.

Nu zit ik enige tijd te brainstormen over een topic in het pro forum waar o.a dit soort dingen ter sprake komen maar dan wat uitgebreider. Waarom is de snor een snor en de brom een brom en wat gebeurd er als je wat veranderd etc. etc. maar ben een beetje bang dat dat net zo'n monoloog wordt als dit en hoewel op zich niet erg, daar wordt ik zelf niet zo veel wijzer van dus ik blijf hier af en toe maar wat roepen denk :)

Waar ik in dit verband vooral benieuwd naar ben is of dat het probleem van de brom verbeterd terwijl ik de compressie verhoog door het verwijderen van de koppakking (of dunner maken) Normaal gesproken geeft een hogere compressie een hogere temperatuur maar een betere squish een lagere, de vraag is welke wint :) (betere squish geeft ook wat hogere verbrandingsnelheid dus zeer waarschijnlijk gaat dat em niet worden maar wie niet waagt) En kan m'n demper diameter nog wat groter maken want daar had ik een busje in gezet ivm geluidsreductie, scheelt vast ook weer iets, misschien wel genoeg.

Bij de snor kan alleen maar compressie verlagen vooralsnog, we shall see.

O no, red pilled...

ief
Diehard
  • Citeer

Berichtdoor ief » 19 jun 2016 20:47

Was er al even achter maar wat komt dat allemaal nauw zeg, zeker met een snor. Heb er eerst weer een snorkop opgezet, was benieuwd of ik hetzelfde zou ervaren als Bruno destijds, ofwel, of ie onrijdtbaar zou worden. Dat viel wel mee, wel ongeveer 5 km kwijt, wat ik niet zo erg vond, hij moet gewoon lekker rijden.

Wat er wel gebeurde was dat ie onderin tot zeg 20 km/pu niet lekker liep, klonk me als te arm (mede doordat ik hier iemand hoorde zeggen, onderin stotteren is arm, bovenin rijk) Dat bleek dus niet het geval, was ook heel niet logisch gezien de lagere temeratuur door de kop... het blijft wat lastig om te 'voelen' soms. Anyway, ik dacht te arm dus ging van 2 matjes afzuig naar origineel...
filter.jpg
Dan zou je toch denken dat dat verschil nihil maar het werd dus Bruno zijn brommer (vermoed ik), sputteren en doen, wilde niet boven de 20 uit. Voordeel, wist nu iig dat ie niet te arm maar te rijk stond daar :)

Moet er ook bij aantekenen dat iets wat ik eerder al noemde ook een rol kan spelen, nl. het niet netjes aansluiten van het luchtfilter rubber. Als zulke kleine verschillen al zoveel uitmaken zal een klein luchtlekje daar dat zeker ook doen. (Al probeer ik em altijd zo netjes mogelijk te plaatsen uiteraard)

Vervolgens met 1 matje geprobeerd vs 2, ook niet voldoende en miste ook net iets teveel oemph dus de bromkop er weer op met in dit geval een behoorlijk dikke pakking, denk iets van 1,5 mm. Dat komt redelijk in de buurd denk maar moet meer testen.

Brom heb ik alleen het busje uit de demper gehaald en niet lang mee gereden maar die rijdt, voor wat ie is (eigenlijk zo goed als origineel maar aangepaste uitlaat en iets aangepaste carb/ inlaat) echt wel erg lekker, zeker gezien de TWV van 26-20. Nix geen terugval na schakelen en 60+ op de teller.

Met al die koppakkingen van 1 a 1,5 mm en voetpakking van 0,2 a 0,3 kan je je natuurlijk weer afvragen of je dat niet beter andersom kan doen. Denk het wel... afhankelijk van of je de afstelling dan ook/ wel goed krijgt, hij zal er iig een stuk koeler door lopen... (edit: en/ of je zal er weer harder door lopen, moet je ook maar willen)

Eindeloos kan je er mee pielen :)
Laatst gewijzigd door ief op 23 jun 2016 08:56, 1 keer totaal gewijzigd.

O no, red pilled...

ief
Diehard
  • Citeer

Berichtdoor ief » 22 jun 2016 20:32

Bijijijijijna is het weg.... maar nog niet helemaal dus :(

(brom) Vind het altijd wel grappig om te merken hoe goed je sommige dingen 'voelt'. Rijdt vaak het zelfde stuk en daar zit een stukje bos/ park bij, je merkt gewoon dat ie daardoor armer gaat lopen, in dit geval vereergerd het probleem daar dan dus. Maar allemaal leuk en aardig, hoe nu verder. Als bocht zit er nu een stuk standaard snel op, die ga ik vervangen door een nieuwe 28 mm bocht (is volgens mij heel geen 28 buiten/ 25 binnen maar affijn, wel ruimer als standaard snel bocht dacht ik, moe'k ff nameten. Zal het verbrande gas net even makkelijker weg kunnen (als de demper diameter de restrictie niet alleen bepaald, vermoed van niet) dus iets lagere temperatuur, dus iets 'rijker'.... Hoe dat de rest dan weer beinvloed, hoop zo min mogelijk maar zal onderin wel iets beroerder worden.

Wordt weer vervolgt.

O no, red pilled...

ief
Diehard
  • Citeer

Berichtdoor ief » 24 jun 2016 21:51

Noperdenope....

Vanmiddag andere bocht er onder gezet, hij was maar een fractie groter kwa diameter met wel een iets mooier lopende bocht en het paste natuurlijk weer voor geen meter waardoor ik hem iets (2 cm) korter heb gemaakt en de beugel weer moest aanpassen. Volgens mij komt dat deels doordat de flenzen er niet altijd hetzelfde opgezet worden maar in dit geval natuurlijk ook omdat het gewoon een andere bocht is.

Maar goed, waar het om ging, de iets kortere en pietsie beter doorstromende bocht doet eigenlijk precies wat je zou verwachten, zo'n 3 a 4 km/ pu er bij en net ff een tikkie minder lekker overschakelen. Het probleemgebied leek eerder iets slechter als beter maar dat kan em ook zomaar in verandering van weer zitten, heb wel wat ideen over het waarom maar niet 100% zeker. Hoe dan ook, ik moet weer wat anders verzinnen.

En dus leek me een optie een eerder experiment maar weer uit de mottenballen te halen, nl. het membraan. Inmiddels is mijn kijk daar weer op veranderd en het zou zomaar kunnen dat wat toendertijd averechts werkte (en ik misschien te snel heb opgegeven) nu precies is wat ik nodig heb, nl. het membraan meer vrije slag geven. Toen werd ie te rijk op top (4takten) en ik kan niet helemaal overzien wat ie onderin zal doen maar het is een poging waard. Klooierige is dat het blok er dan weer onder vandaan moet en dan zou ik net zo goed een andere weg in kunnen slaan (cilinder hoger, uitlaatpoort verbreden etc.) maar in het kader van expirimenteren is het membraan wel leuker.

Tot zover weer.

O no, red pilled...

ief
Diehard
  • Citeer

Berichtdoor ief » 04 aug 2016 21:10

Toch nog weer mini veranderingetje gedaan, nog niet met membraan want geen zin in.

Er zat een ori 55 sproeier in en wilde 56 proberen maar die heb ik niet dus maar een imi gepakt en gegokt op 58, verder de koppakking verwijderd en ook nog het ene matje luchtfilterspul gehalveerd, veel dunner als dat gaat niet.

Het is nog steeds niet helemaal weg maar zo goed als, afhankelijk van 'het weer' soms is het helemaal weg. Kan daaruit jammer genoeg niet destileren of het wel echt is wat ik denk dat het is, nl te snelle ontbranding (te arm). Moet toch haast wel want kan me niet zo goed voorstellen dat het tegenovergestelde dit effect heeft (rauw lopen) Ook bovenstaande veranderingen helpen me niet want te veel tegelijkertijd veranderd met een sproeier waarvan ik niet weet hoe die zich exact verhoudt tot de ori 55.

Het zit rond de 7500 toeren (afgelezen van toerenteller, zal best afwijken maar lijkt redelijk te kloppen voor zo ver ik kan na gaan) en het gebied is nu iig kleiner en hij komt er makkelijker door heen.

Wat ie ook heeft is dat ie niet netjes oppakt na stukje vol gas, beetje afremmen op de motor met gas dicht en dan vervolgens gas er weer op, dan duurt het even en loopt ie wat 'kucherig' Weet niet wat ik daarvan moet maken, misschien te schuine gasschuif of... geen idee.

En net ging dat gekke ding zowat weer bijna 70 op de teller, dat verbaasd me want lange uitlaat en nagenoeg nix aan gedaan verder en hij trekt gewoon goed op in de zin dat als ik em in zijn 2 heb en afzak naar zeg 20 a 25 km/ pu (lager kan niet want dan schakelt ie terug) en me gas opentrek hij gewoon mooi oppakt net zoals ie dat doet na het schakelen. Zou intresant zijn om te weten hoe dat bij mijn collega tomos rijders gaat.

Morgen weer een blauwe pack'r ophalen, wederom een bonkje roest maar technisch (blok vooral) hopelijk oke, we zullen het wel weer zien.

O no, red pilled...

ief
Diehard
  • Citeer

Berichtdoor ief » 19 aug 2016 13:07

Zou toch mooi zijn als ik nu is een keer met wat zinnigs kon komen maar nee hoor. Dacht nus is te kijken wat er zou gebeuren als ik mijn ene verbouwde carb zou vervangen voor de andere, allebij ongeveer 13mm, de eerste met een deels kelk ingang, de vervanger een volledige kelk.

Enige wat ik zeker weet is dat die met volledige kelk over het gehele gebied armer werd (rest hetzelfde gehouden) dus net ipv 58 imi 60 imi en hij is nu weer redelijk hetzelfde als ie was met carb 1 en 58 imi al lijkt ie iets minder goed op te pakken in 2de versnelling en rijdt ie net ff makkelijker harder (68 op teller, geen wind) Of em dat dan zit in net ff rijker of armer in die gebieden, ik ka er geen zinnig woord over zeggen. Bummer.

Probleem gebeidje is er nog steeds, nog maar is zien wat ie doet met nog iets grotere sproeier, evt. in beide carbs.

Verder moet ik even met terugwerkende kracht excuus aanbieden aan Andy geloof ik (leest uberhaupt nog mee of toerd lekker op de revival rond? ;)) Wilde even aan de gang met laatste blokje en uitlaat tapeindje brak al toe ik er naar keek, daar viel weinig aan te voelen verder. Helemaal door veroest door veel pekel rijden en geen onderhoud. Steekt ook maar erg klein stukje uit nog dus of het lukt hem er uit te krijgen...

Cilindertje kwam er wel weer makkelijk af trouwens, wd 40, paar rake klappen, beetje heen en weer schuiven en dat was dat. Heb er nu een vrij rare combi opgezet met aangepast membraan (veel vrije slag), eerste snellere cilinder en een 10mm carb met aangepast spruitstuk en inlaat etc. Mij benieuwen of dat allermaal iets af te stellen valt of dat dat gewoon niet wil.

O no, red pilled...

ief
Diehard
  • Citeer

Berichtdoor ief » 20 aug 2016 22:51

Vanmiddag het blokje er onder gezet, zal mij toch heel erg gaan verrassen als dit een beetje goed wil gaan. Heb even tekeningetje gemaakt met wat ik ongeveer gedaan heb.
10mm-inlaat.png
10mm-inlaat.png (13.73 KiB) 6825 keer bekeken
Best lang kelkje gemaakt (nadeel in dit geval, geen choke, dat kreeg ik niet netjes voor elkaar), de 9 mm uitgeboord naar ongeveer 10, begrenzer er niet uit gehaald maar afgerond aan de voorkant, iets taps laten lopen naar voren en de rest van het spruitstuk opgevuld met 'klei' en mooi aan laten sluiten op het membraan wel ik aan beide zijden (de klep) heb verlengt, dus word meer naar achter vastgeklemt en loopt aan de voorkant verder door. (gaten zijn verder zo goed als ongewijzigt.) Iets soortgelijks doe je als je de stoppers wat verder open zet maar dit is wat extremer. Verder even originele revival uitlaat er onder als basis.

Sproeier 50 er in met opgeboord luchtfilter, past allemaal maar net trouwens maar het ging na wat aanpassingen en proberen te starten. Dat wilde pas met wat gas er bij, te rijk, behoorlijk zelfs. Met luchtfilter helemaal verwijderd werd het een beetje wat. Na beetje warm draaien wilde ie onbelast best draaien maar dat zegt niet zo veel denk ik.

Nu nog even een ketting er op, kijken welke sproeier het beste past en dan zien of het een fiasco is of dat het potentie heeft :)

In de brom heb ik inmiddels 62 imi gezet maar nog niet mee gereden, mag toch lijen dat het 'probleemgebied' daar mee weg is maar wat doet ie dan voor de rest? Later meer.

O no, red pilled...

ief
Diehard
  • Citeer

Berichtdoor ief » 22 aug 2016 11:34

Pomperdepom....

Gisteravond eindelijk de brom getest met 62 imi, ging allemaal best goed, koud was probleem gebiedje er nog en was iets verschoven naar boven. Hij was nog koud dus even afwachten tot ie wat warmer was totdat... bwooooh achtig. Kraan op reserve maar dat gaf geen soelaas, verder gehinkt met een gangetje 20. Stationair prima maar gas geven is uit. Hmmm, sproeier er uit gedonderd, vuil, valse lucht, wie zal het zeggen. Hoop dat het wat simpels is zodat ik het hier met een hamer en een schroevendraaier kan fixen :)

Ook nog even met de laatste snor aan de gang, wat eigenlijk gewoon een brom is met rare 9mm carb en, naar ik aan neem, ontsteking op snor.

Was een beetje op het verkeerde been gezet door de eerste startpoging, luchtfilter elementje aangepast en ik moest juist omhoog kwa sproeier, 52 lijkt het best. Koppeling is wat versleten maar reed allemaal behoorlijk soepel en geen 4 takten op top gek genoeg (al heb ik niet heel lang gereden) De andere snor wilde daar maar niet mee ophouden ondanks soortgelijke setup. Kwam er trouwens achter dat daar een 48 imi in zat ipv ori, dat zou het detoneren wel verklaren wat ik vermoede want dat is wel erg arm. Was in het verkeerde sproeier bakje beland denk.Jammer genoeg is de kmteller gever kaduuk dus kon niet zien wat ie deed op de teller. Ging niet heel hard en werd duidelijk geknepen, of dat werkelijk komt door de carb vraag ik me af, de uitlaat is ook een goede kandidaat denk. Er zit ook een irritante 'tingel' in de cilinder, small-end was meen ik nieuw, veren ook dus dat weet ik ook ff niet.

En zo blijf je klootviolen :)

O no, red pilled...

ief
Diehard
  • Citeer

Berichtdoor ief » 25 aug 2016 13:36

Begint een beetje boring te worden zo langzamerhand, wat 'probleem gebiedje' betreft iig.

58 imi, 60 imi en vervolgens 62 imi, toen vaag probleem waar ik gister naar gekeken heb, vond alleen nix, nu ook weer nix aan de hand. En omdat die imi sproeiers me niet helemaal lekker zitten dacht ik, kom, doe is gek, 62 ori sproeier er in, dat zou dan ongeveer overeen moeten komen met 64 imi.

Nog hetzelfde, nu is het weer ook wel vrij anders maar toch. Ik denk toch echt dat ik andere maatregelen moet gaan treffen want dit schiet niet op maar dat wil ik pas doen na wat simuleren en geen zin/ tijd voert de boventoon nog al vaak, verbreden uitlaatpoort lijkt me het eenvoudigst of iets dikkere voetpakking. Ondanks dat rijdt ie verder prima dus dan maar wat langzamer rijden voorlopig.

Snor met rare carb is het iegenlijk nog wat te vroeg voor om er dingen over te roepen. Heb er weer ori 52 in gezet en die is, overall, het beste. Wat langer gereden om er achter te komen dat het tot zeg 2/3de gas prima gaat, rijdt heerlijk, voel de versnelling helemaal niet (best maf :)) en heb wel het idee dat ie met die 52 dus eigenlijk al weer te rijk staat onderin aangezien de koppeling slipte met 50/ 51.

Ik denk dus dat ie bovenin ook te arm staat maar dat ga ik niet kunnen oplossen met grotere sproeier. Maak het mezelf geloof ik niet makkelijker met dat geklei en geklooi maar dat was het idee, daarbij, halve forum staat vol met dit soort ellende dus misschien ligt het daar niet eens zo zeer aan.

Ik had even wieltje over gezet, dat was sws al de bedoeling en wilde toch even de tellergever er op hebben en toen kwam ik dit tegen. Ik weet niet hoe lang mijn voorgangster zo gereden heeft maar was blij dat ik het zag (al heb ik er zelf ook nix van gemerkt die paar honderd meter die ik gereden had)
wiellager.jpg
oeps
Met werkende teller ging ie naar zo'n 37 km/pu (met zo'n 2/3de gas dus) en even teruglezende (erg handig dan, zo'n topic want ik krijg mezelf verder maar niet zo ver dat ik is bij houdt wat ik doe :( ) dan zat ik met nagenoeg dezelfde setup (met aangepaste 12mm en brom ontsteking en ook niet onbelangrijk, stuk dikkere voetpakking.) op max 57 km/pu maar dan wel met 8 tanden achter minder) dus als ik zo tussen de 42 a 45 uit ga komen dan gaat er weinig verkeerd denk en dat dus met 10mm en (nog steeds niet gezien maar vermoeden) snor ontsteking.

ps: Kan erg goed 2 moderne km teller huisjes gebruiken en een tellergever voor pack'r youngst'r, als iemand wat heeft...

O no, red pilled...

ief
Diehard
  • Citeer

Berichtdoor ief » 31 aug 2016 13:55

Kwam een uitlaatje tegen op mp, van een AT. Had sterk het idee dat het een bos achtige was maar dan met belly (wat me een voordeel leek/ lijkt) Moest em hebben dus, al was het maar om te zien of dat klopte :)

Bleek niet helemaal het geval, hij is iets dikker.
at.jpg
at.jpg (37.9 KiB) 6700 keer bekeken
Laatst ook een yasuni Z gekocht, net ding en lijkt met niet al te veel moeite onder een tomos te freubelen (misschien zelfs alleen de flens maar draaien maar daar moet ik nog naar kijken, zal vast zo simpel niet zijn)

Hoe dan ook, ik had weer wat motivatie om iets te simuleren. Ik heb de AT uitlaat iets aangepast zodat ie iets 'logischer' was. op een originele maakt dat niet zo gek veel uit, daar ontlopen ze elkaar sws niet zo veel mits de piek op het zelfde toerental ligt. De yasuni doet het daar ook wel leuk op en is eigenlijk overall het beste.

Ten minste, grote disclaimer weer, dit is op virtueel papier, het moet ook allemaal maar afgesteld kunnen worden en zo en mijn model is ook 'work in progress'.

Plaatje van originele brom met standaard snel, proma gp, aangepaste AT (22mm bocht vs 25 en kortere belly, die is wel erg lang) en de yasuni (waar schotten in schijnen te zitten en die heb ik niet gesimuleerd, neem aan dat ze een soort demperschot bedoelen in de vorm van een conus, dat zal vast niet ontzettend veel schelen maar voor de volledigheid)
ori.png
ori.png (51.95 KiB) 6700 keer bekeken
Vervolgens met een iets getunede 50cc zoals ik dat ongeveer voor me zie, nix geks, en vooral met idee om beneneden in nix/ zo min mogelijk te verliezen, yasuni en aangepaste AT:
power tuned.png
power tuned.png (46.57 KiB) 6700 keer bekeken
En toen gekeken naar de maximale temperatuur in de kop en dat verbaasde me ng al, de yasuni geeft dan wel een kwart pk meer maar dat maakt em wel 100 graden heter op piek en dat lijkt me net te gek.
tubmax tuned.png
tubmax tuned.png (58.09 KiB) 6700 keer bekeken
Hoe dat komt snap ik niet zo goed eigenlijk, moet maar weer is over gebrainstormt. Of het in de praktijk ook zo'n vaart loopt weet ik dus niet maar het lijkt me een redelijke indicatie, helemaal in het licht van mijn brom en zijn..' probleemgebiedje'. Voordeel van de AT lijkt dus te zijn dat er meer ruimte is voor tunen dan met de yasuni zonder dat je direkt detonatie gevaar loopt en zo.

Edit; En de at heeft zo nog een bultje tussen 4500 en 6000, iets aanpassen en dat verhuisd naarboven zodat ie nog meer naar de yasuni zal lopen maar dan hopelijk zonder die 100 graden, later maar es naar kijken.

Vind die yasuni's wel prachtig gemaakte uitlaatjes trouwens en zijn ook niet bedoeld voor een tomosje uiteraard, later nog maar is zien of je een beetje richting de yasuni zou kunnen tunen, vast wel.

O no, red pilled...

ief
Diehard
  • Citeer

Berichtdoor ief » 14 sep 2016 20:31

En, al iets verder Ief? Nou... nee :x

Maar wel nog even 2 dingetjes geprobeerd. Eerst een standaard snel die alles eigenlijk net even minder deed als m'n aangepaste 'bos achtige' wat wel te verwachten was. Wilde even zien of minder vermogen ook minder heet zou betekenen maar hij heeft natuurlijk ook weer een kleinere uitgang dus netto maakte het niet zo bar veel uit, probleem begon iets eerder en... hij kwam er helemaal niet doorheen en begon in te houden op top, geen 4takten, conclusie, kan zijn uitlaatgas niet kwijt, dat is sws het probleem maar dat werd nu nog even extra duidelijk.

Vandaag is gekeken of de nieuwe aanwinst wat wilde passen, was bang dat het niet zou gaan maar voila:
pack-at.jpg
excuus voor de bout foto...
Dus net even benzine runnetje gedaan en hij valt me mee, erg mee. Had verwacht dat ie onderin erg veel zou verliezen maar is te overzien (ondanks 25mm en behoorlijk kortere bocht) en liep weer naar de 68 op teller, zo ver was ik eerder ook al met iets andere setup maar affijn, toch niet gek. Meest verrassende was echter dat ie, naar verhouding, behoorlijk stil was, mooi mee genomen! Vermoed dat de demper diameter wat kleiner is, anders zou ik het niet weten, zou ook verklaren waarom ie hetzelfde effect gaf als de standaard snel. Mezelf een beetje klein makend begon ie op top ook in te houden. Probleem gebiedje was iets beter en kwam er makkelijker doorheen maar niet weg. Nu is deze niet aangepast en ik zou eens kunnen simmen of dat kwa temperatuur nog wat doet en wat... volgens de sim dan iig.

Over het uiterlijk kan je twisten maar ik vind het wel ok staan ook zo, met iets kortere belly misschien nog net wat mooier maar boeien...voor nu iig.

O no, red pilled...

kinderbrueno
Diehard
  • Citeer

Berichtdoor kinderbrueno » 14 sep 2016 20:54

vind t best een tof ding zo omhoog. Beetje als een Simonini op de Citta https://myalbum.com/photo/yNI6yKByAAff/med.jpg
Had Bruno het toch bij het rechte eind :)

ief
Diehard
  • Citeer

Berichtdoor ief » 14 sep 2016 21:13

Ben je om? ;)

Ja, da's een nog wat dikker pijpje zo op het oog. Eigenlijk zou de demper een beetje evenwijdig met de buddy moeten lopen en hoger... voor het gezicht dan. Heb een beetje zitten passen en met een van m'n bos achtigen zou het kunnen denk ik, daar zit nl ook een knik in.

Ideen zat, uitvoeren is vers 2.

Hoes't met de citta? Begreep dat ze dat hele forum gaan opdoeken?

O no, red pilled...

kinderbrueno
Diehard
  • Citeer

Berichtdoor kinderbrueno » 14 sep 2016 21:27

Probeer dan zo'n demper nog op je bos te zetten haha.

Citta rijdt nog even gestaag als altijd. Gaan ze 't forum opdoeken? Zou wel flink wat informatie verloren gaan. Verder is het natuurlijk een behoorlijk kansloos gebeuren. Alle foto's liggen er uit en de laatste post is van voor de oorlog.
Had Bruno het toch bij het rechte eind :)

ief
Diehard
  • Citeer

Berichtdoor ief » 14 sep 2016 21:36

Ja, te weinig animo, zo gaat dat.

Mooi dat ie nog tuft iig :)

O no, red pilled...

ief
Diehard
  • Citeer

Berichtdoor ief » 15 sep 2016 22:39

Wa'k nou weer heb... misschien praat ik voor m'n beurt hoor :?

Was nog vergeten dat ik in de 'rare 9mm' even een andere bougie had geprobeerd, daar waar ik eerst riep te arm op top dacht ik later, wsk rijker dus ipv een ngk 6 een 5 er in en waarempel, dat werkte, in zoverre, hij ging nu 40 op top en ik kon gewoon vol gas rijden. Klein nadeeltje, volgens mij detonatie op piek. Misschien beetje dom maar als ik een soort knikker tussen m'n kop en zuiger heen en weer hoor rammelen denk ik detonatie al klinkt het niet als PINGelen. Ik weet gewoon niet hoe het klinken moet :roll:

Anyway's, ik dacht vanmorgen, dat geintje kan ik natuurlijk ook op de brom doen en dan de andere kant op, misschien dat dat net ff genoeg temperatuur scheelt maar... dat deed het niet en gek genoeg kwam de 7 er schoner gebrand uit als de l86c. (wat een ngk 6 vervanger is/ zou moeten zijn) De laatste heeft er wel een stuk langer in gezeten trouwens, misschien speelt dat ook nog wel weer een rol.

Ikke dus weer es niet begrijp. Enige wat ik anders heb gedaan is de elektrode afstand van de 7 op 0,5mm zetten waar de 6 op 0,7 stond.

Zou dat...???? nahhhh, kan toch niet of :x

Gelukkig redelijk eenvoudig te testen, vage boel af en toe.. meestal, lol.

O no, red pilled...

ief
Diehard
  • Citeer

Berichtdoor ief » 19 sep 2016 20:29

Ti's gek...

sinds dat ik het eerste tomosje kreeg ben ik aan het worstelen met het hele rijk/ arm verhaal en waar dat door beinvloed word en hoe je het (dus) kunt beinvloeden en dan liefst toerenafhankelijk. Dat is maar matig mogelijk, gegeven de vaste ontstekingscurve maar het kan hier en daar wel.

Af en toe word ik er knettergek van en overdenk ik de boel waarschijnlijk verschrikkelijk want uiteindelijk heeft elke verandering die je maakt er invloed op, in welke mate is de vraag en ook nog een mogelijkheid, word het gecompenseerd door een ander effect die die verandering teweeg brengt, wat tuningtechnisch wel handig is trouwens.

Het hele 'probleem gebiedje' valt daar natuurlijk ook mooi in. Ik begin het een beetje zat te worden dus ik dacht even een wat grotere verandering te gebruiken en wel een snor- ipv bromkop. M'n gedachte was, simpel gezegt, minder compressie = minder vermogen, minder druk, minder hitte dus minder snelle verbranding = probleem opgelost :idea:

Maar dat was dus weer is niet zo :x

Het was anders, misschien zelfs beter maar niet weg en het koste vrij veel in optrekken en 6km op top, dat laatste vind ik nog niet zo erg, het eerste wel en het probleem was dus niet opgelost > daar weer over denken.

Volgens mij ben ik er uit of op zijn minst deels, ik schrijf het maar op, blijkbaar zijn er een aantal mensen die mijn gekwebbel intressant vinden. (of amusant, dat kan ook :| )

Zeker in het geval van een originle tomos met zijn kleine uitlaatpoort oppervlak en lage blowdown is het al snel zo dat de druk boven de zuiger tijdens het openen van de spoelpoorten hoger is dan die in het carter (misschien is dat zelf wel altijd het geval trouwens) wat betekend dat de stroming dus eerst de verkeerde kant op gaat wat de tijd van instromen verkort. (maar wel onder hogere druk zou je dan nog kunnen denken schiet me ineens in m'n hoofd?)

Nu dus een 6,5 cc kop vervangen voor een 10cc, dat scheelt nog al, ik stel me voor dat er door o.a bovengenoemde redenen dus een minder hoge druk boven de zuiger is op het moment van spoelpoort opening, er meer mengsel naar boven kan wat weer meer kracht geeft zodat je netto, ongeveer, op hetzelfde uitkomt. Niet helemaal dus want hij reed duidelijk langzamer, trok beroerder op en het probleem was ook minder duidelijk aanwezig. Kan me zelfs nog voorstellen dat het gebrek aan squish ook nog een rol speelt maar kan me zo veel voorstellen.

Uiteindelijk kwam pietje ongeduld weer naar boven, kop er af, zuiger in odp, vaseline en papiertje over de spoelpoorten en de dremel in de uitlaatpoort, bromkop er weer op. Niet de meest nette manier en ik raad em ok niemand aan maar goed, ongeduldig dus :mrgreen:

Weet ik al wat dat doet, nee, behalve dat ie slecht starte, veeel te rijk, logischerwijs al had ik niet het idee dat ik nu heel veel veranderd had, blijkbaar wel. van 64 naar 59 sproeier gegaan, starte beter, leek nog rijk maar morgen is zien hoe het rijd, denk dat ik nu wel meer last ga krijgen van de laatste uitlaat kwa optrekken want blijkbaar was de uitlaatpoort daarin ook de grootste speler. Weer afstellen en dan zien of het beter is. Einde stille uitlaatje ook weer trouwens, haha.

Ergens is het misschien ook niet gek en had ik em echt maar een pietsie hoeven aanpassen want heb een aantal keer gehad dat het probleem er niet was en volgens mij was dat alleen maar omdat het wat kouder was, weet niet zeker, denk dat.

Al met al krijg ik zo langzamerhand wel steeds een beetje meer zicht op hoe ik het uiteindelijk zou willen aanpakken, met originele spullen that is.

O no, red pilled...

ief
Diehard
  • Citeer

Berichtdoor ief » 22 sep 2016 20:15

Snif, tijd voor een andere hobby denk :shock:

Doet alles wat viel te voorspellen zo'n beetje, slechter onderin, beetje meer powerband, gaat nix sneller tot nu toe (afstelling zou nog iets kunnen schelen, niet veel) maar waar het om ging weinig verandering, beetje wel, niet weg.

Zou er hoofdpijn van krijgen, al dat gedenk, nu kwam ik hier op:
Toch weer even beun oud zuigertje er in, met nieuwe veertjes.. op hoop van zegen.
Zou het kantelen van de zuiger in combinatie met hoge(re) temp dit veroorzaken?

Als ik nou hele gekke dingen had gedaan maar het ding is zo goed als origineel op inlaat na... en nu beetje grotere uitlaatpoort dus.

Vraag is ergens anders neer gelegt, kijken wat 'men' er van vind.

O no, red pilled...

Plaats reactie
  • Afdrukweergave
229 berichten
  • Pagina 5 van 12
    • Ga naar pagina:
  • Vorige
  • 1
  • …
  • 3
  • 4
  • 5