• Frontpage
  • Forum
  • Wiki
  • Onderdelen Shop
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Zoek
  • V&A
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Forumoverzicht
  • Zoek

Tomos Blijft in 1e versnelling en gaat niet vrij

Net nieuw op dit forum, of twee linkerhanden? Dan is het beginnersforum iets voor jou. [wil je ook supporter worden voor dit forum? meld je aan voor de groep supporters ;)
Forumregels
Om u goed te kunnen helpen hebben wij een support template gemaakt.
wilt u zo vriendelijk zijn om deze in te vullen bij een nieuw topic! --> mededeling
Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
12 berichten • Pagina 1 van 1
petersrobert94
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor petersrobert94 » 01 jun 2017 19:03

Welke model tomos heb je? Flexer
uit welk jaar komt de tomos ? 2003
Is het een snor of een brommer? Bromfiets
wanneer ontstond het probleem? week geleden

Heb je onlangs iets veranderd aan je tomos? Nee heb hem net gekocht. ;(

Hallo,

Mijn naam is Robert ben 23 en ben sinds 2 weken een bezitter van een tomos flexer uit 2003 :) maar heb hier een aantal problemen mee.

Ik ben na ongeveer 40 km te hebben gereden thuis gekomen, tomos weg gezet en 5 minuten later wil ik weer weg, wil kicken en is het net alsof er metaal vast sloeg en kon ook bijna niet meer kicken. Het vliegwiel wou niet draaien op dat moment.
Een dag later heb ik het vliegwiel de andere kant op gedraaid, en kan ik ineens wel weer kicken. Maar nu is het dus zo dat als ik de brommer start het achterwiel meteen begint mee te draaien. Het lijkt wel alsof de brommer in de eerste versnelling start. Hij start heel moeilijk(1ox Kicken) en alleen als het achterwiel van de grond is.

Carburateur is gereinigd en weer juist in elkaar gezet door iemand die voor een scooter zaak werkt. Deze jongen heeft ook de versnellingsbak olie ververst en de koppelingen bekeken maar de schoenen en versnellingen zien er netjes uit. Wel vond ik met het openhalen van het carter onder in een soort paperclip achtig iets. Nu heb ik hier gelezen dat dit het vraagtekenveertje is, alleen lees steeds dat dit met de 1e en 2e versnelling heeft te maken en niet met het vrijlopen. Kan dit vraagteken veertje er voor zorgen dat de brommer in de versnelling blijft hangen waardoor hij dus ook niet meer vrij komt? of is er hier iets anders aan de hand?

Ik hoop dat jullie forum leden mij iets wijzer kunnen maken waar het probleem kan liggen, omdat de brommer het wel gewoon 40 km goed heeft gedaan. Goed schakelen zonder geluiden en snel overschakelen. Ik heb zelf op dit moment geen idee meer waar het nog aan kan liggen.

ivowieman
Vastgeroeste forummer
Contacteer:
Contacteer ivowieman
YouTube
  • Citeer

Berichtdoor ivowieman » 01 jun 2017 22:30

denk dat je die 40km met te weinig/geen olie in je blok hebt gereden. zelf ook gehad. zelf daarna ook weer veel olie erin gedaan maar dat verhielp niet. enige optie was bij mij andere segmenten en dat verholp het probleem meteen. hoeveel olie kwam eruit na die 40km? maak evt even een foto van de segmenten als dat kan.
gang is alles, rem is angst
ik kan happy hardcore op z'n tijd wel waarderen.
goeie Ivo :)
mooi lassen is een luxe

petersrobert94
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor petersrobert94 » 02 jun 2017 17:15

Hallo Ivo,
Bedankt voor het meedenken. Heb vanmiddag net een vraagtekenveer, 250ml olie en pakking binnen gekregen en ga dus morgen even de boel open halen. Ga dan het vraagtekenveertje plaatsen omdat deze er toch in hoort te zitten en er nu niet meer in zit en zal dan ook foto's maken van de segmenten van beide versnellingen. Maar kan het vraagtekenveertje alleen ook deze symptomen te weeg brengen?

shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 02 jun 2017 18:07

Nee, eerder de kickstartmof en omega- of kickstartremveer. deze zit ook in de bak om de kickstartas heen en ligt in de opening van het carter. Een verbogen, gebroken of niet goed in de opening liggende remveer zorgt ervoor dat de verbinding tussen motor en achterwiel in tact blijft.
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn

petersrobert94
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor petersrobert94 » 04 jun 2017 10:43

Hallo Shadowranger,

Bedankt voor het meedenken, ga nu zo meteen de bak uit elkaar halen om het veertje te doen en zal dan ook direct hier even foto's van maken want heb geen idee hoe die omega veer moet zitten. En de kickstartmof waar jij het over hebt, wat bedoel je daar precies mee? zit die om de as waar ook de omega veer aan zit?

shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 04 jun 2017 12:28

Yep.kijk maar eens in onze wiki. Daar staat eea uitgelegd

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn

petersrobert94
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor petersrobert94 » 04 jun 2017 12:35

Heb even lopen zoeken maar waar vind ik precies de wiki dan? kon het niet echt vinden :P Heb net het carter openliggen haal zo de assen en de tandwielen eruit en zal dan gelijk even een foto posten. Heb jij toevallig ook een link naar een foto waarop de kickstartmof te zien is? en hoe de omega veer oorspronkelijk hoort te zitten?

kinderbrueno
Diehard
  • Citeer

Berichtdoor kinderbrueno » 04 jun 2017 14:59

Als je een beetje zoekt is dat allemaal prima te vinden.

Desalniettemin:
1. Wiki staat rechts boven onder 'Wiki'
2. Kickstartmof is dit ding: https://tomos-onderdelen.nl/tomos-kickstart-naaf
3. omegaveer hoort om je as geklemd te zitten met de andere kant in de uitsparing in het carter. http://wiki.tomosforum.nl/images/3/3f/R ... paring.jpg
http://i.ytimg.com/vi/W05QUaY7CPk/hqdefault.jpg
http://wiki.tomosforum.nl/images/2/2b/Remveer.jpg
Had Bruno het toch bij het rechte eind :)

shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 04 jun 2017 18:01

kickstartmof is dit ding:

Afbeelding

Wordt ook wel kickstartrondsel genoemd. Deze zit samen met de rembeugel Afbeelding op de kickstartas zoals onderstaand plaatje. Zit deze niet goed in de uitsparing, is deze verbogen of gebroken, dan krijg je jouw probleem.

Btw, de 1e link van kinderbrueno is voor het kickstartpedaal om op de as vast te zetten.

in dit plaatje zie je hoe deze achter het kettingwiel in de bak zou zitten (smalle deel van de omegaveer/ rembeugel wijst altijd naar de cilinder) en deze past in de uitsparing in het midden van het carter.
Afbeelding
Afbeelding

kinderbrueno
Diehard
  • Citeer

Berichtdoor kinderbrueno » 04 jun 2017 21:31

Excuus. Ik dacht altijd dat de mof inderdaad die bevestiging was. Als het dat rondsel betreft moet je inderdaad dat ding van Shadowranger hebben :D

petersrobert94
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor petersrobert94 » 06 jun 2017 20:01

Oke bedankt voor alle informatie. De kickstartmof is bij mij bekend als kickstartronsel dus dit systeem begrijp ik nog wel. Heb deze vervangen want liep inderdaad niet meer mooi rond het asje. Heb ook het vraagteken veertje geplaatst. kickstartronsel valt goed op zijn plek alleen nog steeds gaat hij niet vrij. Als ik hem aan de loop krijg met achterwiel van de grond en geef gas en trek achterrem in dan valt hij ook uit. Maar nu zit bij mij die ring van de laatste foto als eerste op de as en hierna het kickstartronsel. Moet het ringetje er eerst op of komt deze erop nadat je het kickstartronsel hebt gemonteerd? Foto's ben ik even aan het verkleinen want zijn aardig groot daarna zal ik ze hier posten.

kinderbrueno
Diehard
  • Citeer

Berichtdoor kinderbrueno » 07 jun 2017 00:15

Zit de omegaveer nou goed?

Plaats reactie
  • Afdrukweergave
12 berichten • Pagina 1 van 1

Terug naar “Beginners”

Ga naar
  • Tomosforum Wiki
  •    TomosWiki
  •       wiki
  •    Kenteken/keuring & Verzekeringen
  • Galerij
  •    Straat Tomossen
  •    Sprinters/racers