• Frontpage
  • Forum
  • Wiki
  • Onderdelen Shop
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Zoek
  • V&A
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Forumoverzicht
  • Zoek

Krukaslager speling koppeling kant

Net nieuw op dit forum, of twee linkerhanden? Dan is het beginnersforum iets voor jou. [wil je ook supporter worden voor dit forum? meld je aan voor de groep supporters ;)
Forumregels
Om u goed te kunnen helpen hebben wij een support template gemaakt.
wilt u zo vriendelijk zijn om deze in te vullen bij een nieuw topic! --> mededeling
Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
10 berichten • Pagina 1 van 1
Hugo4
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor Hugo4 » 10 feb 2021 17:18

Hallo,

Mijn Tomos heeft een probleem. Er zit krukaslager speling aan de koppelingskant. Ik heb de Tomos inmiddels een jaar. Toen ik hem kocht zat er een blok onder wat aan alle kanten stuk was dus heb dat blok maar in de kliko gegooid. Ik had nog een ander blok liggen. Ik heb dit blok eerst voor de zekerheid gereviseerd. Hij liep daarna erg goed. Ik heb er toen zon 3000km mee gereden. Ik heb er nooit hoge toeren mee gereden, altijd rond de 40kmh. Vervolgens heb ik in het najaar het blok uit elkaar gehaald ter inspectie. Ik merkte dat er een heel klein beetje krukaslager speling aan de koppelingskant zat. Ik heb toen maar het blok opnieuw gereviseerd. Hij liep hierna wel weer prima alleen schokte hij altijd bij het afremmen/uitrollen. Het vraagtekenveertje was niet gebroken. Ik heb er na de tweede revisie ongeveer 1000km mee gereden. Nu reed ik verleden week naar school en toen hield hij er opeens mee op. Ik heb hem erna wel weer aangekregen maar toen ging hij heel stotterend rijden en viel hij na een paar seconde ook weer uit. Ik heb alles gecheckt. De carburateur is helemaal goed en schoon, ik heb er ook een andere carburateur op geprobeerd dit gaf geen verschil. Ik heb de bougie vervangen, ook geen verschil. Heb er andere bobines opgezet, ook geen verschil. De ontsteking gecheckt, die is ook goed. De cilinder en zuiger waren ook nog in perfecte staat. Bij het openen van de koppelingsdeksel heb ik de lagerspeling gecontroleerd. Op de krukas zat veel speling, een stuk meer dan de vorige keer. Hoe is het mogelijk dat er alleen aan de koppelingskant steeds speling zit en niet aan de vliegwielkant? Kan er een onbalans in de koppeling zitten?

De setup is:
DMP 50cc gietijzer
Bromkop
15,15 carburateur
techno circuit uitlaat
nieuw type krukas
tandwiel voor 26, tandwiel achter 26

Groet Hugo

shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 11 feb 2021 16:31

Is het lager in het deksel nog wel in orde? Gebruik je de juiste (dikte en aantal) shims om de zijdelingse speling op te heffen? Heb je dit gecontroleerd na de revisie? Door teveel zijdelingse speling (axiaal) komt er veel kracht op het lager te staan, zeker aan de aandrijfzijde.

Vwb het uitvallen, ik denk dat dit komt door een defecte krukaskeerring, mede veroorzaakt door de speling op je lager(s)
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn

Hugo4
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor Hugo4 » 11 feb 2021 18:10

Mijn krukas had nul axiale speling. Ik zit te denken dat er een onbalans in mijn koppelingshuis zit waardoor de krukaslagers kapot gaan. Krukas heb ik net gecheckt maar die is in balans.

shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 11 feb 2021 21:03

Nul is bij koude onderdelen niet goed. Je moet wel iets speling overlaten, dat heet tolerantie, om het uitzetten van onderdelen bij warmte te kunnen opvangen. Dus komt er in jouw geval spanning op het lager te staan als je motor warm wordt.
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn

fons716
Hopeloos verslaafd
Contacteer:
Contacteer fons716

Berichtdoor fons716 » 12 feb 2021 09:49

Onbalans in het koppelingshuis lijkt mij sterk, of je moet er met een hamer op lopen slaan.
Denk eerder dat je zoals shadowranger al schreef iets spanning op de lagers hebt, beter 0,05 mm axiale speling dan iets spanning op de lagers door een shim teveel.

Wat ik ook al eens gezien heb dat mensen geen pasbussen hadden in het blok...dan zit het zaakje niet netjes in lijn....ook de koppelings deksel.

Hugo4
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor Hugo4 » 13 feb 2021 22:01

Er zat inderdaad een onbalans in het koppelingshuis. Iemand heeft er ooit eens gaten in geboord maar niet op alle plekken even veel. Het blok heb ik weer gereviseerd. Er zit nu een 65cc op. Alleen het benzinekraantje zit nog verstopt waardoor hij te weinig benzine krijgt.

fons716
Hopeloos verslaafd
Contacteer:
Contacteer fons716

Berichtdoor fons716 » 14 feb 2021 10:43

Dan is die iemand een behoorlijke prutser geweest om het huis een paar gram lichter te maken want het heeft weinig zin als je weet wat de rest weegt in het blokje.

Hugo4
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor Hugo4 » 15 feb 2021 22:02

Probleem is inmiddels verholpen. Blok heb ik opnieuw gereviseerd. Er zit nu een 65cc airsal op. Hij loopt erg fijn en rijdt rond de 75 kmh.
unnamed (1).jpg

fons716
Hopeloos verslaafd
Contacteer:
Contacteer fons716

Berichtdoor fons716 » 15 feb 2021 22:33

Dat doe je goed, mij lukt dat niet met tw 26-26 want de ontsteking kapt er mee bij 10500 toeren....75 lukt misschien met tw 22 maar dat trek voor geen meter en rijdt alleen maar leuk als je wind mee hebt.

Hugo4
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor Hugo4 » 16 feb 2021 16:29

Ik heb nu tw 26-24

Plaats reactie
  • Afdrukweergave
10 berichten • Pagina 1 van 1

Terug naar “Beginners”

Ga naar
  • Tomosforum Wiki
  •    TomosWiki