• Frontpage
  • Forum
  • Wiki
  • Onderdelen Shop
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Zoek
  • V&A
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Forumoverzicht
  • Zoek

Classic 45XL slaat af na 100 meter

Net nieuw op dit forum, of twee linkerhanden? Dan is het beginnersforum iets voor jou. [wil je ook supporter worden voor dit forum? meld je aan voor de groep supporters ;)
Forumregels
Om u goed te kunnen helpen hebben wij een support template gemaakt.
wilt u zo vriendelijk zijn om deze in te vullen bij een nieuw topic! --> mededeling
Gesloten
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
41 berichten
  • Vorige
  • 1
  • 2
  • 3
  • Volgende
fons716
Hopeloos verslaafd
Berichten: 3875
Lid geworden op: 20 mar 2010 17:03
Locatie: Wijchen
Contacteer:
Contacteer fons716
Skype

Berichtdoor fons716 » 02 sep 2022 11:50

Je hebt het oliesysteem verwijderd, heb je het spruitstuk afgedopt met een m6 boutje en een fiber ring...of de slang met iets dicht gemaakt?
Hij klinkt namelijk te arm als de choke eraf gaat, dus of valse lucht of de carb of sproeier is niet goed schoon.

Je kunt even testen als je de choke met de hand 1/2 of 3/4 dicht houdt of hij dan wel blijft lopen, dan heb je een rijker mengsel.
Omhoog


Willem404
Tomosforummer
Berichten: 20
Lid geworden op: 26 jun 2022 10:57

Berichtdoor Willem404 » 07 sep 2022 11:59

Het spruitstuk is afgedopt met een M6+ring. Zojuist je tip met de choke geprobeerd en dat werkt. Bij gas geven blijft hij nu wel draaien, ook op volle toeren. Zodra ik de choke los laat en gas geef slaat hij weer af. Stationair draaien gaat nog steeds goed. Er komt bij vol gas wat rook uit de uitlaat, maar zo weinig dat ik niet 100% zeker ben of het wit of blauw is, ik neig naar wit. De carb is geheel schoon, ook nog even de deo-test gedaan, geeft geen reactie. Kan een lekke keerring dit (valse lucht) veroorzaken?
Omhoog

fons716
Hopeloos verslaafd
Berichten: 3875
Lid geworden op: 20 mar 2010 17:03
Locatie: Wijchen
Contacteer:
Contacteer fons716
Skype

Berichtdoor fons716 » 07 sep 2022 13:28

De lucht die hij langs de keerring aanzuigt neemt geen benzine mee uit de carb, dus is het mengsel te arm....en dat is dus valse lucht.
Omhoog

Willem404
Tomosforummer
Berichten: 20
Lid geworden op: 26 jun 2022 10:57

Berichtdoor Willem404 » 07 sep 2022 16:53

Aan de slag met de keerring lijkt me. Is het nodig beide keerringen te vervangen of alleen aan de koppelingskant?
Omhoog

fons716
Hopeloos verslaafd
Berichten: 3875
Lid geworden op: 20 mar 2010 17:03
Locatie: Wijchen
Contacteer:
Contacteer fons716
Skype

Berichtdoor fons716 » 07 sep 2022 17:58

Om te beoordelen of de keerring achter de ontsteking nog netjes droog is moet je de ontsteking toch verwijderen, dan ligt het zaakje dus toch al los en vervang ik hem preventief....voor die paar euro.

Ik tik met een scherpe priem 2 gaatjes in de keerring en draai daar 2 dunne staal parkers in, dan kun je met een nijptang-moniertang de keerring eruit trekken....geen gaatjes boren ivm krullen en rommel...en de parker heeft dan minder vlees om zich vast te zetten in de keerring.
Omhoog

Willem404
Tomosforummer
Berichten: 20
Lid geworden op: 26 jun 2022 10:57

Berichtdoor Willem404 » 08 sep 2022 10:57

OK, alle twee vervangen is beter. Ik moet dan een vliegwieltrekker bestellen. Ik zie bij Tomos-Parts dat er verschillende maten zijn, is M26x1,5 de goede maat voor een Classic XL? Voor de keerringen kom ik op 17x35x7, klopt dat volgens jou?
Omhoog

fons716
Hopeloos verslaafd
Berichten: 3875
Lid geworden op: 20 mar 2010 17:03
Locatie: Wijchen
Contacteer:
Contacteer fons716
Skype

Berichtdoor fons716 » 08 sep 2022 15:30

Iskra en Bosch vliegwielen hebben beide M26 x 1,5 inwendige draad, 17x35x7 klopt ook.

Als je geen luchtsleutel of accu slagschroevendraaier hebt dan moet je de zuiger blokkeren dmv een zuigerstop....of een lange schacht bougie van een auto slopen, massa-elektrode eraf slijpen.
Omhoog

Willem404
Tomosforummer
Berichten: 20
Lid geworden op: 26 jun 2022 10:57

Berichtdoor Willem404 » 08 sep 2022 22:18

OK, zeer bedankt! Ik ga e.e.a. bestellen en dan aan de slag.
Omhoog

Willem404
Tomosforummer
Berichten: 20
Lid geworden op: 26 jun 2022 10:57

Berichtdoor Willem404 » 16 sep 2022 21:42

Nog een vraagje: bij het afnemen van het carterdeksel vielen er 3 ringen uit, 2 kleinere dunne en 1 grotere dikke (zie foto). Omdat ik niet kon zien waar deze thuishoren daarom de vraag: welke ring hoort waar?
P1060466.JPG
Omhoog

fons716
Hopeloos verslaafd
Berichten: 3875
Lid geworden op: 20 mar 2010 17:03
Locatie: Wijchen
Contacteer:
Contacteer fons716
Skype

Berichtdoor fons716 » 16 sep 2022 22:37

De ringen horen netjes op de as te passen zonder veel speling, dus dan heb je weinig keuze.

Op 1 as kunnen soms 2 ringen zitten, is verschillend per blokje.
Omhoog

Willem404
Tomosforummer
Berichten: 20
Lid geworden op: 26 jun 2022 10:57

Berichtdoor Willem404 » 22 sep 2022 16:40

Ik heb de twee keerringen vervangen m.b.v. de diverse bovenstaande tips en enkele YouTube-filmpjes. Alles weer precies gemonteerd, nieuwe carter-pakking, en gezorgd dat de ontsteking weer correct zit. Helaas wil hij nu zelfs niet meer starten. De bougie vonkt en de bezinetoevoer is zo te zien ook OK. Wat kan er nu nog mis zijn?
Omhoog

fons716
Hopeloos verslaafd
Berichten: 3875
Lid geworden op: 20 mar 2010 17:03
Locatie: Wijchen
Contacteer:
Contacteer fons716
Skype

Berichtdoor fons716 » 22 sep 2022 17:46

Dus de bougie wordt nat?
Zit de spie-pennetje nog in de krukas zodat het vliegwiel maar op 1 manier op de kruas past, anders staat de ontsteking niet op tijd....al staat de grondplaat goed.
Omhoog

Willem404
Tomosforummer
Berichten: 20
Lid geworden op: 26 jun 2022 10:57

Berichtdoor Willem404 » 22 sep 2022 22:32

Dat was mijn volgende vraag geworden, ik vroeg me al af of het vliegwiel maar op één manier op de as moest. Ik zag bij demontage nl. alleen een gleuf in het vliegwiel maar geen spie, wel wat metaalkrulletjes in de gleuf. Dat deed me al denken, maar omdat er geen spie aanwezig was heb ik het vliegwiel waarschijnlijk verkeerd gemonteerd, nl. zonder spie. Is er behalve de spie nog een manier om te controleren of het vliegwiel goed zit? In ieder geval de boel maar weer open gooien en nogmaals aanpakken.
Omhoog

fons716
Hopeloos verslaafd
Berichten: 3875
Lid geworden op: 20 mar 2010 17:03
Locatie: Wijchen
Contacteer:
Contacteer fons716
Skype

Berichtdoor fons716 » 23 sep 2022 09:15

Zonder spie is het heel lastig om het vliegwiel precies op tijd te zetten, je hebt dan een stroboscoop lamp nodig om het tijdstip te controleren.

Spie kun je zelf maken van een boortje of stalen spijker als je een slijptol hebt, anders een normale spijker want die kun je zagen met een ijzerzaag.

Spie is enkel voor het vliegwiel op tijd op de krukas te schuiven, de conische passing van vliegwiel en krukas zorgt ervoor dat het zaakje onderling niet kan verdraaien....krukas en vliegwiel dienen wel vet vrij te zijn...even met remmenreiniger ontvetten voor je het monteert.
Omhoog

Willem404
Tomosforummer
Berichten: 20
Lid geworden op: 26 jun 2022 10:57

Berichtdoor Willem404 » 13 okt 2022 16:49

Even een update: het is eindelijk gelukt om hem weer in orde te krijgen. Ik heb alle carburateur-pakkingen vervangen maar dat hielp niet. Toen maar een geheel nieuwe carburateur van Tomos-Parts laten komen, was gelukkig flink afgeprijsd. En ja hoor, succes. Uiteindelijk zat het waarschijnlijk in het kunststof reservoirtje van de carburateur wat door de E10 niet meer goed afsloot of zo, al was er niets aan te zien. Nou, eind goed, al goed. Nogmaals hartelijk dank voor het meedenken en de tips!
Omhoog

fons716
Hopeloos verslaafd
Berichten: 3875
Lid geworden op: 20 mar 2010 17:03
Locatie: Wijchen
Contacteer:
Contacteer fons716
Skype

Berichtdoor fons716 » 13 okt 2022 17:47

Bedoel je de vlotterbak?
Al zou die zonder pakking gemonteerd zijn dan loopt het blokje gewoon goed....alleen lekt hij dan door het klotsen van de benzine als je rijdt.
In de vlotterbak moet ook lucht kunnen anders trek hij vacuum in de vlotterbak......en dan kan hij geen benzine meer aanzuigen door de sproeier.

Lijkt erop dat de beluchting voor de vlotterbak dicht zit.
Omhoog

Willem404
Tomosforummer
Berichten: 20
Lid geworden op: 26 jun 2022 10:57

Berichtdoor Willem404 » 21 okt 2022 16:33

Dat kan ik nog controleren. Hoe zit de beluchting precies voor de vlotterbak?
Omhoog

fons716
Hopeloos verslaafd
Berichten: 3875
Lid geworden op: 20 mar 2010 17:03
Locatie: Wijchen
Contacteer:
Contacteer fons716
Skype

Berichtdoor fons716 » 21 okt 2022 22:55

Vlak langs de vlotternaald loopt er een kanaal helemaal naar boven tot aan de gasschuif deksel....die ligt net vrij van dat kanaaltje als ik mij dat nog goed herinneren, zal morgen ff een carb zoeken en ff kijken.
Omhoog

fons716
Hopeloos verslaafd
Berichten: 3875
Lid geworden op: 20 mar 2010 17:03
Locatie: Wijchen
Contacteer:
Contacteer fons716
Skype

Berichtdoor fons716 » 21 okt 2022 23:17

Bijna onderaan zie je een tekening van de carb.
Net naast het boutje waar je de gasschuif deksel mee vast draait zie je een bolling die 1 mm lager zit, daar zit volgens mij een gaat je in wat net naast de vlotter naald uit komt zodat er lucht in de vlotter bak kan.....als je ooit vloeibare pakking hebt gebruikt voor de gasschuif deksel is de kans groot dat hij daar ook het beluchtings gaatje bijna dicht maakt.

https://www.myronsmopeds.com/2014/12/dellorto-parts/
Omhoog

fons716
Hopeloos verslaafd
Berichten: 3875
Lid geworden op: 20 mar 2010 17:03
Locatie: Wijchen
Contacteer:
Contacteer fons716
Skype

Berichtdoor fons716 » 22 okt 2022 13:47

Net even gekeken, carb heeft 2 beluchtings kanalen....waar de stroom draden in zitten op de foto.
Kanalen zijn gewoon recht, nog nooit meegemaakt dat die dicht zitten....deksel ligt 2mm hoger dan de beluchtings gaatjes.


Afbeelding
Omhoog


Gesloten
  • Afdrukweergave
41 berichten
  • Vorige
  • 1
  • 2
  • 3
  • Volgende

Terug naar “Beginners”

Ga naar
  • Tomosforum Wiki
  •    TomosWiki
  •       wiki
  •    Kenteken/keuring & Verzekeringen
  • Galerij
  •    Straat Tomossen
  •    Sprinters/racers
  •       Crossers
  •    Specials
  •    Andere voertuigen
  • Techniek
  •    Beginners
  •       Vet Hard Optrekken
  •    Algemeen
  •    Afstellen
  •    Opvoeren
  •       Uitlaten
  •    Uiterlijk
  •    Elektra
  •    English/ Deutsch Forum
  • Pro Forum
  • Tomos Forum
  •    GrandCafé
  •    Nieuws & Mededelingen
  •    Feedback
  •    Meetings
  • Archief
  •    Archief
  •       Tomos FAQ
  •          Algemeen / Onderhoud
  •          Motorisch
  •          Opvoeren / Tuning / Begrenzers
  •          Elektra / Ontsteking
  •          Uiterlijk
  •          Wetgeving
  •          Website
  •       Exploded views
  • De Markt
  •    Te koop (complete brommers)
  •    Te koop (onderdelen)
  •    Gevraagd
  •    Diensten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 14 gasten

  • Forumoverzicht
  • Alle tijden zijn UTC+02:00
  • Verwijder cookies
  • Contact



Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Nederlandse vertaling door phpBB.nl.