- Welke model tomos heb je?
Tomos standard a35
Uit welk jaar komt de tomos ?
2001
Is het een snor of een brommer?
Brommer
Setup:
50cc std
Carb:
15/15 (65 sproeier(geen spruitstuk) ongeveer)
Uitlaat:
bullet
Vertanding:
standaard
Overig:
standaard
topsnelheid:
70 km/u
Ik rij nu al dik een jaar tevreden rond op mijn Tomos, maar ik ben me gaan interreseren in het tunen van brommers. Niet op de normale manier, bijv: 70cc er onder plempen, 17 mm carb eronder en gaan, neen.
Ik vind het vooral interessant om zoveel mogelijk uit een 50 cc blokje te halen, alle manieren zijn geoorloofd!
Ik heb dus een aantal ideetjes, ik heb ze nog niet uitgevoerd, maar ik ben nieuwsgierig naar wat jullie ervan denken en of het werkt en hoe het beter zou kunnen
- Nu sprak ik laatst iemand die van zichzelf al veel ervaring heeft met tunen van brommers en scooters.
Hij zei dat als je het hele spruitstuk + carburateur omdraait (dus dat de rijwind direct in de carb blaast) en een soort trechter voor je luchtfilter zet, dat je dan een soort compressie krijgt in je carb, dus ook in je cilinder. Dat er dus meer zuurstof + brandstof in je cilinder komt, dat je dan harder rijdt. Wat denken jullie hierover?
- Een ander ideetje: Het is algemeen bekend dat koude lucht meer zuurstof bevat, maar is het niet een idee om deze kennis te gaan gebruiken, bijvoorbeeld de lucht die de ontbrandingsruimte van tevoren te koelen.(Er zijn mobiele koelkastjes, die werken op een accu, valt vast wel iets mee te doen) Scheelt dat veel, bijv als je de ingaande lucht tot 5 graden celsius koelt (vooral bij zomerweer handig?)
Voor zover zijn dit mijn ideetjes, vertel mij je mening en tips etc.
Als jullie zelf buiten de kaders denken, post dan graag ook hier ideeën!!!
Groeten,
Thamell