• Frontpage
  • Forum
  • Wiki
  • Onderdelen Shop
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Zoek
  • V&A
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Forumoverzicht
  • Zoek

Abnormale tune-ideeën topic

Net nieuw op dit forum, of twee linkerhanden? Dan is het beginnersforum iets voor jou. [wil je ook supporter worden voor dit forum? meld je aan voor de groep supporters ;)
Forumregels
Om u goed te kunnen helpen hebben wij een support template gemaakt.
wilt u zo vriendelijk zijn om deze in te vullen bij een nieuw topic! --> mededeling
Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
9 berichten • Pagina 1 van 1
Thamell
Pindabrein
Berichten: 5
Lid geworden op: 21 feb 2008 16:28
Locatie: Groningen
  • Citeer

Berichtdoor Thamell » 11 mar 2008 14:48

  • Welke model tomos heb je?
    Tomos standard a35
    Uit welk jaar komt de tomos ?
    2001
    Is het een snor of een brommer?
    Brommer
    Setup:
    50cc std
    Carb:
    15/15 (65 sproeier(geen spruitstuk) ongeveer)
    Uitlaat:
    bullet
    Vertanding:
    standaard
    Overig:
    standaard
    topsnelheid:
    70 km/u
Dit is mijn tomos. Ik post hier voor het eerst, dus mensen, aangenaam.
Ik rij nu al dik een jaar tevreden rond op mijn Tomos, maar ik ben me gaan interreseren in het tunen van brommers. Niet op de normale manier, bijv: 70cc er onder plempen, 17 mm carb eronder en gaan, neen.
Ik vind het vooral interessant om zoveel mogelijk uit een 50 cc blokje te halen, alle manieren zijn geoorloofd!

Ik heb dus een aantal ideetjes, ik heb ze nog niet uitgevoerd, maar ik ben nieuwsgierig naar wat jullie ervan denken en of het werkt en hoe het beter zou kunnen


- Nu sprak ik laatst iemand die van zichzelf al veel ervaring heeft met tunen van brommers en scooters.
Hij zei dat als je het hele spruitstuk + carburateur omdraait (dus dat de rijwind direct in de carb blaast) en een soort trechter voor je luchtfilter zet, dat je dan een soort compressie krijgt in je carb, dus ook in je cilinder. Dat er dus meer zuurstof + brandstof in je cilinder komt, dat je dan harder rijdt. Wat denken jullie hierover?

- Een ander ideetje: Het is algemeen bekend dat koude lucht meer zuurstof bevat, maar is het niet een idee om deze kennis te gaan gebruiken, bijvoorbeeld de lucht die de ontbrandingsruimte van tevoren te koelen.(Er zijn mobiele koelkastjes, die werken op een accu, valt vast wel iets mee te doen) Scheelt dat veel, bijv als je de ingaande lucht tot 5 graden celsius koelt (vooral bij zomerweer handig?)

Voor zover zijn dit mijn ideetjes, vertel mij je mening en tips etc.

Als jullie zelf buiten de kaders denken, post dan graag ook hier ideeën!!!

Groeten,

Thamell
Laatst gewijzigd door Thamell op 11 mar 2008 15:09, 1 keer totaal gewijzigd.
Omhoog


Gebruikersavatar
Renault
Diehard
Berichten: 1723
Lid geworden op: 18 sep 2007 16:07
  • Citeer

Berichtdoor Renault » 11 mar 2008 15:01

Inlaat en uitlaat groter maken wil ook wel eens helpen, maar denk dat je dit al gedaan hebt.

Om die carburateur omdraaien klinkt opzich wel logisch, dus is wel proberen waard toch?


Oh en bij je carb zit er denk ik sproeier 65 in ipv spruitstuk 65 :P ?
Een huisarts weet van veel dingen een beetje. Een specialist weet van een beetje, heel veel. Ik ben een super- genie: ik weet van niks, alles.
Omhoog

Thamell
Pindabrein
Berichten: 5
Lid geworden op: 21 feb 2008 16:28
Locatie: Groningen
  • Citeer

Berichtdoor Thamell » 11 mar 2008 15:08

Sproeier 65 bedoel ik, hehe. Dat is wel heel klein :P

Ik heb van die kerel gehoord dat naarmate je harder rijdt, dat de lucht meer de carb (dus cilinder) wordt gedrukt, een soort turbo-effect, de druk bouwt op naarmate je harder gaat.
Omhoog

poekelen
Admin
Berichten: 2604
Lid geworden op: 25 dec 2004 01:07
Locatie: apeldoorn
Contacteer:
Contacteer poekelen
Website
  • Citeer

Berichtdoor poekelen » 11 mar 2008 15:12

timingen van de standaard cillinder aanpassen
Omhoog

PimW
Koffie
Koffie
Berichten: 3866
Lid geworden op: 23 feb 2007 18:19
Contacteer:
Contacteer PimW
Website
  • Citeer

Berichtdoor PimW » 11 mar 2008 15:34

http://www.kreidler.nl/artikelen/perfor ... m-bell.pdf

Die lezen. Staat vrijwel alles in wat je zou willen weten.
Omhoog

Gebruikersavatar
Vuile Beunkoe
Oldschool
Oldschool
Berichten: 2665
Lid geworden op: 14 dec 2004 13:02
Contacteer:
Contacteer Vuile Beunkoe
Website
  • Citeer

Berichtdoor Vuile Beunkoe » 11 mar 2008 18:23

Reken anders gewoon ff uit hoeveel lucht je zo al verbruikt, dan weet je dat je eerder er last van krijgt dan dat het iets oplevert.
[*] Let op uw kinderen, denk om mijn snelheid [*]
Omhoog

Thamell
Pindabrein
Berichten: 5
Lid geworden op: 21 feb 2008 16:28
Locatie: Groningen
  • Citeer

Berichtdoor Thamell » 24 mar 2008 21:40

Ik heb gisteren met een omgedraaide carb + spruitstuk gereden, dit scheelt! Ik ga zeker zo'n 5 a 7 km/u harder en het geheel is qua powerband wat rijker. Logisch eigenlijk. Als je tomos overschakelt naar z'n 2 is er een "dipje" omdat je tomos niet in zijn powerband zit, de brommer is dan al wel op snelheid, dus de lucht wordt er ook wel wat ingeblazen, resultaat: Het optrekdipje is ook duidelijk minder.


Een ander vraagje, waar mengen jullie mee? Welke olie gebruiken jullie? Er zijn verschillende merken op de markt.
Ik merk niet veel verschil onder de moderne oliemerken, jullie?
Omhoog

Thamell
Pindabrein
Berichten: 5
Lid geworden op: 21 feb 2008 16:28
Locatie: Groningen
  • Citeer

Berichtdoor Thamell » 24 mar 2008 21:51

Reken anders gewoon ff uit hoeveel lucht je zo al verbruikt, dan weet je dat je eerder er last van krijgt dan dat het iets oplevert.
Gebruikt een tomos 50cc lucht per inlaatslag? Of zie ik dit verkeerd.

Dus als je tomos met 3500 toeren per minuut draait, dan zou hij 3500sl/min X 50cc = 175000cm3 lucht per minuut moeten verbruiken. Moet je hierbij ook de benzine meerekenen, of is dit verwaarloosbaar?

Hoeveel druk zou je moeten hebben voor een "turbo-effect"?

Ik denk als je zoiets zal moeten realiseren, dat het een soort aandrijving moet worden, de uitlaatgassen van een 50 cc is hiervoor te zwak, meerdere malen gelezen op andere fora.
Omhoog

Gebruikersavatar
roepe
Tomosforummer
Berichten: 86
Lid geworden op: 28 sep 2007 16:15
Locatie: Hollandscheveld
  • Citeer

Berichtdoor roepe » 24 mar 2008 22:16

hier staat is over een soort turbo op elektrichiteit
http://wiki.answers.com/Q/How_do_you_ma ... as_scooter

En in auto's gebruiken ze soms ook octaan booster om meer vermogen te krijgen mischien is dat ook een idee
Omhoog


Plaats reactie
  • Afdrukweergave
9 berichten • Pagina 1 van 1

Terug naar “Beginners”

Ga naar
  • Tomosforum Wiki
  •    TomosWiki
  •       wiki
  •    Kenteken/keuring & Verzekeringen
  • Galerij
  •    Straat Tomossen
  •    Sprinters/racers
  •       Crossers
  •    Specials
  •    Andere voertuigen
  • Techniek
  •    Beginners
  •       Vet Hard Optrekken
  •    Algemeen
  •    Afstellen
  •    Opvoeren
  •       Uitlaten
  •    Uiterlijk
  •    Elektra
  •    English/ Deutsch Forum
  • Pro Forum
  • Tomos Forum
  •    GrandCafé
  •    Nieuws & Mededelingen
  •    Feedback
  •    Meetings
  • Archief
  •    Archief
  •       Tomos FAQ
  •          Algemeen / Onderhoud
  •          Motorisch
  •          Opvoeren / Tuning / Begrenzers
  •          Elektra / Ontsteking
  •          Uiterlijk
  •          Wetgeving
  •          Website
  •       Exploded views
  • De Markt
  •    Te koop (complete brommers)
  •    Te koop (onderdelen)
  •    Gevraagd
  •    Diensten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot], Google [Bot] en 6 gasten

  • Forumoverzicht
  • Alle tijden zijn UTC+02:00
  • Verwijder cookies
  • Contact



Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Nederlandse vertaling door phpBB.nl.