- Welke model tomos heb je?
?
Uit welk jaar komt de tomos ?
Geen idee, tis een oudje.
Is het een snor of een brommer?
Brommer.
Wanneer ontstond het probleem?
Sinds mijn ketting vastliep.
Heb je onlangs iets veranderd aan je tomos?
Nieuwe cilinder, nieuwe carburateur, vliegwiel goed gemonteerd en ontsteking goedgezet.
Wat is het probleem?
De Tomos reed toen redelijk goed, maar ik wilde echt meer snelheid na een tijdje. Dus heb ik een 70cc Airsal aangeschaft. Deze erop gezet, sproeier 74 erop (voorheen 68) en rijden maar. Hij reed werkelijk fantastisch, totdat mijn ketting vastschoot. Dus ketting er weer goed opgezet, gespand, voortandwiel weer goed. En starten maar. Hij deed het niet veel beter, de hele tijd een raar ratelend geluid om daarna uit te slaan.
Ik kwam er dus achter dat het vliegwiel compleet los wat geschoten, de moer kwam eruitvallen toen ik de klep eraf haalde. Dus ontsteking voor de zekerheid goed gezet, vliegwiel vastgemaakt en dan maar weer testen. Hij reed weer redelijk, alleen stotterde constant. (sproeier 74). Dus heb ik een nieuwe carburateur erop gezet (de vorige was toch nogal verrot, gratis erop gezet door de dealer) en sproeier 68 geprobeerd. Nogal klein zou je denken, maar hij reed weer fantastisch!!
Dus ik rij een kilometer naar huis toe, geef vol gas een tijdje en toen viel die spontaan uit. Geen gekke geluiden, hooguit wat plofjes uit me uitlaat, hoppakee uit. Wtf? Ik probeer dus weer te starten, ging erg moeilijk. Ik geef vol gas, hij heeft HEEL hoge toeren maar rijdt maar 10. Toen viel 'ie weer uit en heeft nooit meer gestart. De kickstart heeft nog wel gewoon compressie en me zuiger gaat gewoon netjes op en neer.
Mijn setup is nu:
70cc 44mm Airsal Cilinder
Dellorto 15/15
12 mm spruitstuk
Elektronische ontsteking
Bullet uitlaat
Sproeier 68
Ik ben radeloos. De laatste tijd heb ik alleen maar ongeluk met dat ding! Iemand die me opweg kan helpen?