• Frontpage
  • Forum
  • Wiki
  • Onderdelen Shop
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Zoek
  • V&A
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Forumoverzicht
  • Zoek

Tomos start niet meer na spontane stop

Net nieuw op dit forum, of twee linkerhanden? Dan is het beginnersforum iets voor jou. [wil je ook supporter worden voor dit forum? meld je aan voor de groep supporters ;)
Forumregels
Om u goed te kunnen helpen hebben wij een support template gemaakt.
wilt u zo vriendelijk zijn om deze in te vullen bij een nieuw topic! --> mededeling
Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
14 berichten • Pagina 1 van 1
Kaduna
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor Kaduna » 26 mar 2008 23:14

• Welke model tomos heb je?
    ?
    Uit welk jaar komt de tomos ?
    Geen idee, tis een oudje.
    Is het een snor of een brommer?
    Brommer.
    Wanneer ontstond het probleem?
    Sinds mijn ketting vastliep.
    Heb je onlangs iets veranderd aan je tomos?
    Nieuwe cilinder, nieuwe carburateur, vliegwiel goed gemonteerd en ontsteking goedgezet.

Wat is het probleem?
Laat ik maar eens beginnen. Sinds een maandje of anderhalf heb ik een Tomos overgenomen via via. Hij reed voor geen meter, dus heb ik hem naar de dealer gebracht. Nieuwe carburateur, nieuwe hobine, nieuwe krukas en nieuwe cilinder. Nogal wat dus.

De Tomos reed toen redelijk goed, maar ik wilde echt meer snelheid na een tijdje. Dus heb ik een 70cc Airsal aangeschaft. Deze erop gezet, sproeier 74 erop (voorheen 68) en rijden maar. Hij reed werkelijk fantastisch, totdat mijn ketting vastschoot. Dus ketting er weer goed opgezet, gespand, voortandwiel weer goed. En starten maar. Hij deed het niet veel beter, de hele tijd een raar ratelend geluid om daarna uit te slaan.

Ik kwam er dus achter dat het vliegwiel compleet los wat geschoten, de moer kwam eruitvallen toen ik de klep eraf haalde. Dus ontsteking voor de zekerheid goed gezet, vliegwiel vastgemaakt en dan maar weer testen. Hij reed weer redelijk, alleen stotterde constant. (sproeier 74). Dus heb ik een nieuwe carburateur erop gezet (de vorige was toch nogal verrot, gratis erop gezet door de dealer) en sproeier 68 geprobeerd. Nogal klein zou je denken, maar hij reed weer fantastisch!!

Dus ik rij een kilometer naar huis toe, geef vol gas een tijdje en toen viel die spontaan uit. Geen gekke geluiden, hooguit wat plofjes uit me uitlaat, hoppakee uit. Wtf? Ik probeer dus weer te starten, ging erg moeilijk. Ik geef vol gas, hij heeft HEEL hoge toeren maar rijdt maar 10. Toen viel 'ie weer uit en heeft nooit meer gestart. De kickstart heeft nog wel gewoon compressie en me zuiger gaat gewoon netjes op en neer.

Mijn setup is nu:

70cc 44mm Airsal Cilinder
Dellorto 15/15
12 mm spruitstuk
Elektronische ontsteking
Bullet uitlaat
Sproeier 68

Ik ben radeloos. De laatste tijd heb ik alleen maar ongeluk met dat ding! Iemand die me opweg kan helpen? :)
Groen Metallic Tomos Brom
Airsal 70cc
Hoge Drukkop
12mm ontgrenst spruitstuk
15/15 Dellorto carburateur
Bullit uitlaat
Standaard tandwielverhouding

PimW
Koffie
Koffie
Contacteer:
Contacteer PimW
Website
  • Citeer

Berichtdoor PimW » 26 mar 2008 23:56

Omdat je zelf zegt dat het een wat kleine sproeier is (wat ik ook vind) moet je miss even je cilinder eraf trekken en kkijken of er geen sporen in je cilinderwand en zuiger zitten. Dit had een warmloper kunnen zijn. Door een te schraal mengsel word je cilinder niet genoeg gesmeerd en gekoeld waardoor je je zuiger toestaat sneller uit te zetten dan de cilinder. Uiteindelijk gaat hij klemmen en slaat je brommer af.

Kaduna
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor Kaduna » 27 mar 2008 00:01

Omdat je zelf zegt dat het een wat kleine sproeier is (wat ik ook vind) moet je miss even je cilinder eraf trekken en kkijken of er geen sporen in je cilinderwand en zuiger zitten. Dit had een warmloper kunnen zijn. Door een te schraal mengsel word je cilinder niet genoeg gesmeerd en gekoeld waardoor je je zuiger toestaat sneller uit te zetten dan de cilinder. Uiteindelijk gaat hij klemmen en slaat je brommer af.
Zal ik morgen eens gaan proberen, maar is dat al mogelijk dan, als je maar een paar kilometer hebt gereden met die sproeier?

Wat ik dan wel raar vind, met sproeier 74 rijdt ie bagger. Maar met 68 perfect? Totdat ie ineens afslaat?

En als ik inderdaad een warmloper heb gehad, klopt het dat dan de zuiger wel gewoon door de cilinder gaat (dat hoor ik als ik kick en als ik het vliegwiel draai.

Ik probeer je antwoord niet af te kraken hoor, ik vraag het me alleen af! Hartstikke bedankt iig! :)
Airsal 70cc
Hoge Drukkop
Bullit uitlaat

Floeis
Tomosforummer
Contacteer:
Contacteer Floeis
Website
  • Citeer

Berichtdoor Floeis » 27 mar 2008 00:07

Zal ik morgen eens gaan proberen, maar is dat al mogelijk dan, als je maar een paar kilometer hebt gereden met die sproeier?

Wat ik dan wel raar vind, met sproeier 74 rijdt ie bagger. Maar met 68 perfect? Totdat ie ineens afslaat?

En als ik inderdaad een warmloper heb gehad, klopt het dat dan de zuiger wel gewoon door de cilinder gaat (dat hoor ik als ik kick en als ik het vliegwiel draai.

Ik probeer je antwoord niet af te kraken hoor, ik vraag het me alleen af! Hartstikke bedankt iig! :)

ok, heb je die sproeier 68 met koude motor gemonteerd of met warme motor...

en die sproeier 74?

probeer daar een beetje tussen te goochelen, kijken welke het beste rijdt etc
check me project!

Floeis zegt:
ik ben mooi
Pim zegt:
uhu
Pim zegt:
niet gay bedoelt
Pim zegt:
:mrgreen:

tf is lief....

poekelen
Admin
Contacteer:
Contacteer poekelen
Website
  • Citeer

Berichtdoor poekelen » 27 mar 2008 00:07

ja dat is goed mogelijk dat je zuiger hoort.
dat je tomos niet goed loopt op 74 kan aan je bougie liggen die te warm / koud was. maar ik denk eerder dat je onsteking niet meer op tijd staat door dat geval met je vliegwiel.

PimW
Koffie
Koffie
Contacteer:
Contacteer PimW
Website
  • Citeer

Berichtdoor PimW » 27 mar 2008 00:10

Als het echt een te kleine sproeier blijkt te zijn kan hij al snel te warm worden en warmlopen. Als je blokje is afgekoeld kun je de zuiger gewoon weer op en neer gewegen en hem zelfs weer starten. Alleen begint hij nu enorm te stotteren. Oftewel doe wat floeis zegt: pak een sproeier 72 oid en probeer dat. En watvoor bougie zit erin (hittegraad)?

Poekel: als het goed is heeft ie die weer goed gezet.

Floeis
Tomosforummer
Contacteer:
Contacteer Floeis
Website
  • Citeer

Berichtdoor Floeis » 27 mar 2008 00:11

Als het echt een te kleine sproeier blijkt te zijn kan hij al snel te warm worden en warmlopen. Als je blokje is afgekoeld kun je de zuiger gewoon weer op en neer gewegen en hem zelfs weer starten. Alleen begint hij nu enorm te stotteren. Oftewel doe wat floeis zegt: pak een sproeier 72 oid en probeer dat. En watvoor bougie zit erin (hittegraad)?

of met het goed zetten juist fout gezet... tenzij hij een markeer streepje heeft
check me project!

Floeis zegt:
ik ben mooi
Pim zegt:
uhu
Pim zegt:
niet gay bedoelt
Pim zegt:
:mrgreen:

tf is lief....

Kaduna
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor Kaduna » 27 mar 2008 00:50

of met het goed zetten juist fout gezet... tenzij hij een markeer streepje heeft
Mijn ontsteking heb ik goed gezet voordat ik het probleem kreeg met die warmloper of wat dan ook. Ik heb idd een streepje, de bovenste (dus brom) na die warmloper heb ik gekeken of mijn vliegwiel nog goed zat, en dit was wel het geval. Alleen is dat spietje er uit, dit moet dus nog wel ertussen gepropt worden (vraag me af of dat ook het probleem is).

Ik kreeg hem, ook nadat hij was afgekoeld, niet meer gestart.

Warmtegraad bougie: 6. Ik heb ook nog een 8 liggen (nieuw). Die proberen icm met sproeier 72 ofzo? aangezien ie met 74 niet lekker liep.
Airsal 70cc
Hoge Drukkop
Bullit uitlaat

keesos
Tomos Supporter
  • Citeer

Berichtdoor keesos » 27 mar 2008 07:37

spietje kan er beter wel ff weer in, weetje zeker dat vliegwiel precies recht staat, anders kan hij verdraaien.
Je kunt vliegwiel er ook op zetten en dan paar keer goed hard slaan met rubberhamer en dan moer vastdraaien (das de beun manier zonder het spietje)
En ik zou toch maar ff de cil er af trekken idd :wink:
Renault.
Createur d’automobiles

нαя∂¢σяє

Kaduna
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor Kaduna » 27 mar 2008 10:14

OK ik ben begonnen met de werkzaamheden (:

De cilinder is er momenteel af. Er is geen enkele schade aan de cilinder.

De zuigerkop is helemaal verbrand (bruin en op een plek zwart) ik ga kijken of ik dat er af kan en of er schade is aan de zuiger.

Edit: de zuiger heb ik net schoongemaakt, er is ook geen schade aan de zuiger en is weer helemaal schoon.

Kan het probleem dan in het blok zijn? Of zal het dan toch het vliegwiel/ontsteking zijn?

Ik ga dan denk ik het vliegwiel eraf halen met een vliegwieltrekker (Moet ik nog kopen) en een spietje erin doen. Dat spietje moet ik ook nog kopen maar ik weet niet of ik die bij iedere fietsenmaker zo kan kopen.
Airsal 70cc
Hoge Drukkop
Bullit uitlaat

poekelen
Admin
Contacteer:
Contacteer poekelen
Website
  • Citeer

Berichtdoor poekelen » 27 mar 2008 13:12

meeste brommerboeren hebben wel een spietje. doordat je geen spietje hebt gebruikt kan het zijn dat het vliegwiel niet goed zit waardoor de timing van de onsteking als nog verkeerd staat. in het vliegwiel zit namelijk een sensor...
pak liever een bougie 7 een 8 kan ook wel.. het is natuurlijk wat beter rijdt ;)
die zwarte plek maakt niet zoveel uit. op dat punt is de zuiger alleen heter geweest dan de rest van de zuiger.. dat komt meerendeel door je bougie 6.
vliegwiel trekker kost hoogstens een 10tje.. dat gebeun is niet goed voor je vliegwiel en wordt er alleen maar krommer van. mja je moet het zelf weten :P

Kaduna
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor Kaduna » 27 mar 2008 18:01

Ik heb dus me ontsteking op tijd gezet (als het goed is), alles gecontroleerd behalve in het blok zelf, en loop tegen dit probleem aan:

Hij start heel erg moeilijk (sproeier 72). Ik heb compressie bij het kicken, tot het ineens een stuk makkelijker ging. Er komen vaak harde knallen uit de uitlaat en wat nog raarder is, ik voel als ik kick dat de kickstart halverwege blokkeerd en dat ie terugslaat met heel veel compressie of zelfs een rondje draait.

Als ik hem eindelijk gestart krijg is dit alleen met het gas open, en draait de motor. Alleen de ketting draait niet en de brommer blijft dus ook staan. Als ik het achterwiel optil, draait het wiel wel, maar niet bepaald snel (bij vol gas).
Airsal 70cc
Hoge Drukkop
Bullit uitlaat

marcos
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor marcos » 28 mar 2008 14:11

klinkt alsof je ontsteking te vroeg staat. ik heb ook een keer soiets met men tomos gehad. doordat mijn onsteking te vroeg stond had de zuiger niet de kans om helemaal bovenaan te komen. door de te vroege ontbranding klapte de zuiger alweer naar beneden voordat hij helemaal boven was geweest. ik heb toen mijn ontsteking iets verlaat en sindsdien geen probelemen meer mee gehad.

PimW
Koffie
Koffie
Contacteer:
Contacteer PimW
Website
  • Citeer

Berichtdoor PimW » 28 mar 2008 14:14

Dus: monteer een spietje, nu kan je vliegwiel verdraaien tov de krukas.

Wat precies het terugslaan van de kickstart veroorzaakt weet ik niet zeker.

Plaats reactie
  • Afdrukweergave
14 berichten • Pagina 1 van 1

Terug naar “Beginners”

Ga naar
  • Tomosforum Wiki
  •    TomosWiki
  •       wiki
  •    Kenteken/keuring & Verzekeringen
  • Galerij
  •    Straat Tomossen
  •    Sprinters/racers