• Frontpage
  • Forum
  • Wiki
  • Onderdelen Shop
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Zoek
  • V&A
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Forumoverzicht
  • Zoek

Tomos gaat niet harder dan 38

Net nieuw op dit forum, of twee linkerhanden? Dan is het beginnersforum iets voor jou. [wil je ook supporter worden voor dit forum? meld je aan voor de groep supporters ;)
Forumregels
Om u goed te kunnen helpen hebben wij een support template gemaakt.
wilt u zo vriendelijk zijn om deze in te vullen bij een nieuw topic! --> mededeling
Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
52 berichten
  • Vorige
  • 1
  • 2
  • 3
Tomos Parts NL
Pindabrein
Berichten: 2
Lid geworden op: 02 okt 2013 12:38
  • Citeer

Berichtdoor Tomos Parts NL » 02 okt 2013 17:58

Wellicht niet meer nodig maar toch even hierbij de oplossing

38Km p.u. ( wel mooi en toegestane snelheid op de rollerbank)

ervan uitgaan dat er geen lekken zitten op pakkingen, zuigerveren of keerringen

Spuitstuk begrenzer eruit halen
Carburateur 14/12 houden (schoonmaken)
Sproeier 53 max 54
Luchtfilter begrenzer eruit halen (lijkt op een vraagteken)
Tandwiel achter 33 is de standaard voor snor deze naar 28 (kleiner gaat nog harder maar trekt langzamer(bromkop lost dit op )
Bromkop behouden of snorkop het grootste verschil zal je voornamelijk merken in het op trekken en bergje op.

Voila en karren

Gr,

Bob-Jan
www.Tomospartsnederland.nl


Welke Tomos model heb je? A35
Wat is het bouwjaar? 1992
Sinds wanneer speelt dit probleem? Sinds de aankoop
Wat is het probleem? Hij gaat niet harder dan 38
Onlangs nog iets verandert aan je Tomos? Carburateur, ontsteking is op bromstand, membraam, andere uitlaat, zuigerveren, onderhoud aan cilinder en zuiger.

Hoi iedereen,

Ik heb een tweedehands Tomos gekocht. Dus ik weet niet wat de originele setup is.


Setup nu:

Tomos A32
A5 blok, zat er op
Een universeel(?) membraan (kan ook op een Peugeot).
Een brom carburateur.
De ontsteking is op Brom stand gezet
De krakas-keerring aan de koppeling kant is vervangen.
De koppeling is gecontroleerd = ok.
Het spruitstuk is geen opgevoerd onderdeel.
De uitlaat is volgens mij een techno-bullit. Hij ziet er uit als een proma.
De sproeier heeft maat 51, is niet veranderd sinds de aankoop!!
De zuiger en cilinder zijn grondig schoon gemaakt.
Er zitten nieuwe zuigerveren om.
Nieuwe olie.
Nieuwe bougie.
Nieuwe pakkingen (+/-3 keer omdat het blok meerdere keren uit elkaar is geweest naar de speurtocht)


Ondanks de veranderingen en onderhoud aan mijn Tomos wil hij niet harder gaan dan 38.
Het enige wat ik nog zou kunnen is dat de sproeier een aantal maten groter moet, heeft iemand
een idee?

Ik hoop dat iemand op mij kan helpen bij deze speurtocht.

Alvast bedankt.
Omhoog


Gebruikersavatar
shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
Berichten: 9683
Lid geworden op: 20 jul 2006 19:32
Locatie: Apeldoorn
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 03 okt 2013 22:52

Kijk eerst maar hoe de motor draait als je de pakkingen hebt vervangen. 1 step at a time
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn
Omhoog

Sponsten
Tomosforummer
Berichten: 82
Lid geworden op: 10 jul 2013 20:14
  • Citeer

Berichtdoor Sponsten » 03 okt 2013 22:56

Nieuwe pakkingen geplaatst, sproeier is een nu 56 , ik kwam van 62. (Ik dacht 60). Een rondje gereden en volgens de mobiele gps rij ik 42/43 met een max van 44.5. Een stuk beter. Optrekken gaat nu wel langzamer.
Is dit het nu? Ben ik op z'n max met normale Standaard onderdelen?
Omhoog

Gebruikersavatar
shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
Berichten: 9683
Lid geworden op: 20 jul 2006 19:32
Locatie: Apeldoorn
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 03 okt 2013 23:12

Ligt eraan of je de begrenzers nog gaat verwijderen (voor zover deze erin zitten). En vwb de kop staat er op de rechter koelvin soms d25? Dan is dat de snorkop, wat Tomos parts al uitlegde om die te vervangen door een bromkop voor meer trekkracht en de tandwielverhouding aan te passen.
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn
Omhoog

Sponsten
Tomosforummer
Berichten: 82
Lid geworden op: 10 jul 2013 20:14
  • Citeer

Berichtdoor Sponsten » 04 okt 2013 07:29

Mijn tandwiel verhouding is 26-26. Er zit een bromkop op. De begrenzers zijn er niet meer. Er heeft er wel in het spruitstuk gezeten maar die heeft iemand al weg gehaald.
Omhoog

Gebruikersavatar
shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
Berichten: 9683
Lid geworden op: 20 jul 2006 19:32
Locatie: Apeldoorn
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 04 okt 2013 12:59

Met zo'n twv vind ik het een hele nette snelheid. En ja, qua optrekken lever je altijd wel wat in als je een kleiner achtertandwiel monteert.
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn
Omhoog

Sponsten
Tomosforummer
Berichten: 82
Lid geworden op: 10 jul 2013 20:14
  • Citeer

Berichtdoor Sponsten » 09 okt 2013 20:24

Kan een het zijn dat ik een snor cilinder er op heb zitten?
Op mijn cilinder staat A5
Omhoog

Gebruikersavatar
homoetje
Diehard
Berichten: 1629
Lid geworden op: 18 dec 2011 16:38
Locatie: Hoogland
  • Citeer

Berichtdoor homoetje » 10 okt 2013 09:58

Alleen bij de Ei-cilinders heb je brom- en snorcilinders. Dus nee, jij hebt er geen snor cilinder op zitten want de A5 cilinder op een brom en snor zijn identiek. De carburateur, zuiger, cilinderkop, uitlaat en tandwielverhouding bepalen of het standaard een brom of een snor is.
Setup:
*Maxwell Racing 65
-Inlaat spijl verwijderd
-Uitlaat poort @29,34mm breed
16/16 Dellorto SHA
Techno Circuit
Trekveren koppeling @Stage6 oranje
Omhoog

Sponsten
Tomosforummer
Berichten: 82
Lid geworden op: 10 jul 2013 20:14
  • Citeer

Berichtdoor Sponsten » 24 okt 2013 13:26

Op een gegeven moment had ik geen kracht meer. Ik dacht dar mijn zuiger veren kapot waren. Dit was nog niet het geval maar tijdens het verwijderen van de zuiger heb ik ze alsnog gebroken. Grrr. Ik denk dat de keerring aan de ontstekingskant kapot is, deze ga ik vervangen. Ondertussen heb ik er een nieuwe zuiger en zuigerveren..... nu breekt mijn ketting. Goh zo straks zijn alle onderdelen vernieuwd.

[ Post made via Mobile Device ] Afbeelding
Omhoog

Sponsten
Tomosforummer
Berichten: 82
Lid geworden op: 10 jul 2013 20:14
  • Citeer

Berichtdoor Sponsten » 24 okt 2013 23:50

De keerring aan de ontsteking zijde is nog OK. De ketting is "vernieuwd". Verder onderzoek moet bepalen wat er aan de hand is. Ideeën zijn altijd welkom!
Omhoog

Gebruikersavatar
homoetje
Diehard
Berichten: 1629
Lid geworden op: 18 dec 2011 16:38
Locatie: Hoogland
  • Citeer

Berichtdoor homoetje » 25 okt 2013 12:37

Mag ik even weten hoe jij hebt geconstateerd dat de krukaskeerring aan de kant van de ontsteking nog `OK` is?
Setup:
*Maxwell Racing 65
-Inlaat spijl verwijderd
-Uitlaat poort @29,34mm breed
16/16 Dellorto SHA
Techno Circuit
Trekveren koppeling @Stage6 oranje
Omhoog

Sponsten
Tomosforummer
Berichten: 82
Lid geworden op: 10 jul 2013 20:14
  • Citeer

Berichtdoor Sponsten » 25 okt 2013 19:05

De keerring is schoon, er zit geen olie of viezigheid op.

[ Post made via Mobile Device ] Afbeelding
Omhoog


Plaats reactie
  • Afdrukweergave
52 berichten
  • Vorige
  • 1
  • 2
  • 3

Terug naar “Beginners”

Ga naar
  • Tomosforum Wiki
  •    TomosWiki
  •       wiki
  •    Kenteken/keuring & Verzekeringen
  • Galerij
  •    Straat Tomossen
  •    Sprinters/racers
  •       Crossers
  •    Specials
  •    Andere voertuigen
  • Techniek
  •    Beginners
  •       Vet Hard Optrekken
  •    Algemeen
  •    Afstellen
  •    Opvoeren
  •       Uitlaten
  •    Uiterlijk
  •    Elektra
  •    English/ Deutsch Forum
  • Pro Forum
  • Tomos Forum
  •    GrandCafé
  •    Nieuws & Mededelingen
  •    Feedback
  •    Meetings
  • Archief
  •    Archief
  •       Tomos FAQ
  •          Algemeen / Onderhoud
  •          Motorisch
  •          Opvoeren / Tuning / Begrenzers
  •          Elektra / Ontsteking
  •          Uiterlijk
  •          Wetgeving
  •          Website
  •       Exploded views
  • De Markt
  •    Te koop (complete brommers)
  •    Te koop (onderdelen)
  •    Gevraagd
  •    Diensten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Beun_piraat1 en 4 gasten

  • Forumoverzicht
  • Alle tijden zijn UTC+02:00
  • Verwijder cookies
  • Contact



Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Nederlandse vertaling door phpBB.nl.