• Frontpage
  • Forum
  • Wiki
  • Onderdelen Shop
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Zoek
  • V&A
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Forumoverzicht
  • Zoek

Krukaskeerring/lager kapot?

Net nieuw op dit forum, of twee linkerhanden? Dan is het beginnersforum iets voor jou. [wil je ook supporter worden voor dit forum? meld je aan voor de groep supporters ;)
Forumregels
Om u goed te kunnen helpen hebben wij een support template gemaakt.
wilt u zo vriendelijk zijn om deze in te vullen bij een nieuw topic! --> mededeling
Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
11 berichten • Pagina 1 van 1
MilanF430
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor MilanF430 » 07 jan 2011 22:28

Hoi,

Sinds een 2 weken maakt mijn Tomos echt een vreselijk rammel geluid. Uitlaat lekt niet, en zit een nieuwe uitlaatpakking op.
Ongeveer een maand geleden heb ik een 70cc DMP en 15mm carb erop gezet, krukas standaard gelaten.
Heb de cilinder er net afgehaald omdat hij onderweg uitviel en ik geen andere oorzaak kon vinden, dit is wat ik heb gevonden:
Afbeelding

Afbeelding

Dacht zelf aan een kapotte krukaskeerring, aan de koppeling zijde. Denk dat dit ook het lawaai kan veroorzaken.
Iemand die dit can bevestigen, zodat ik morgen niet alles voor niets uit elkaar haal?

TheStealthSpy
Vastgeroeste forummer
  • Citeer

Berichtdoor TheStealthSpy » 07 jan 2011 22:34

Je zou heel goed een kapotte krukaskeering kunnen hebben, ik heb dat ook gehad en toen viel mijn Tomos ook steeds uit.
Ik had geen rammelend geluid trouwens.
Er kwam ook aardig veel witte rook uit mijn uitlaat en er kwam ook (onverbrande) olie uit mijn uitlaat gedruppeld.
Als je deze symtonen ook hebt dan kun je er bijna zeker van zijn dat je krukaskeerring kapot is.
Ik hoop dat je hier iets aan hebt.
Tomos Standard Snor (2010):
Std 50cc met Bromzuiger.
DMP HD-kop.
Org. membraan.
Dellorto 14/12 @ 56.
14mm schuin spruitstuk (uitgeb).
Std luchtfilter (ontgr).
Std snel uitlaat.
Pick-up ontsteking.
26/26.

Snelheid: 51 KM/H (GPS)

RIP Jan de Lasser

MilanF430
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor MilanF430 » 07 jan 2011 22:41

Je zou heel goed een kapotte krukaskeering kunnen hebben, ik heb dat ook gehad en toen viel mijn Tomos ook steeds uit.
Ik had geen rammelend geluid trouwens.
Er kwam ook aardig veel witte rook uit mijn uitlaat en er kwam ook (onverbrande) olie uit mijn uitlaat gedruppeld.
Als je deze symtonen ook hebt dan kun je er bijna zeker van zijn dat je krukaskeerring kapot is.
Ik hoop dat je hier iets aan hebt.
Bedankt voor je snelle reactie!
Ja ik hoor echt een ontzettend gerammel, tussen 30 en 40 is dit goed, maar op top wordt het weer keihard. Maakt nu ook overtoeren (twv 26-33...) , dus rij niet te vaak en lang volgas. Ook onder de 30 maakt hij herrie, zelfs als ik stilsta.
Er komt niet veel rook uit mijn uitlaat, en ook geen onverbrande olie uit mijn uitlaat. Alleen aan de demper wat, maar dat lijkt me niet meer als normaal. Maar heb vaak genoeg blokjes gereviseerd en dergelijke (AM6, ben nieuw met Tomos), maar zo'n dikke drap als in mijn carter en door de gehele cilinder heen heb ik nog nooit gezien.

Ricker
Diehard
  • Citeer

Berichtdoor Ricker » 07 jan 2011 22:57

Wat voor geluid is het? Een hard rakketak geluid, heel snel? Als je zegmaar volgas rijdt, en dan een heel beetje gas mindert, word het dan erger?

Ik heb namelijk ook zoiets, maar dan met std 50cc cilinder, ook boven de 40kmh (26-28) krijg ik kutgeluiden uit het blok.

Die rammels op lagere snelheid zijn waarschijnlijk je koppelingen die rammelen, dat doen ze bijna allemaal.

Verder, aan je zuiger te zien, lijkt het dat je zuigerveren geen goed werk hebben gedaan. Als er roet (zwart) onder je 2e zuigerveer komt duidt dit op een lek. Ook zie ik die aanslag op je krukas.
viewtopic.php?f=9&t=10607" onclick="window.open(this.href);return false
-Bromkop
-14/12 (ontgrenst spruit)
-Momenteel std-snel uitlaat
-TWV 26 - 24
-ontgrenst luchtfilter
-sproeier 54
-60kmh (tomos teller)

MilanF430
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor MilanF430 » 07 jan 2011 23:04

Wat voor geluid is het? Een hard rakketak geluid, heel snel? Als je zegmaar volgas rijdt, en dan een heel beetje gas mindert, word het dan erger?

Ik heb namelijk ook zoiets, maar dan met std 50cc cilinder, ook boven de 40kmh (26-28) krijg ik kutgeluiden uit het blok.

Die rammels op lagere snelheid zijn waarschijnlijk je koppelingen die rammelen, dat doen ze bijna allemaal.

Verder, aan je zuiger te zien, lijkt het dat je zuigerveren geen goed werk hebben gedaan. Als er roet (zwart) onder je 2e zuigerveer komt duidt dit op een lek. Ook zie ik die aanslag op je krukas.
Het is inderdaad een rakketak geluid, en op vol gas is het echt het ergste. Neem ik een beetje gas terug tot een bepaald toerental, en hou ik dat constant, dan hoor ik af en toe een rare tik. Bij het tikken schokt de brommer ook enigszins.
Het is hiervoor altijd goed geweest, en maakte de brommer nauwelijks geluid.
Er zit overigens geen roet op de zuiger, maar het is hele dikke olie drap. (stom dat ik dit vergeten ben te zeggen in de openings post..) Dit zit ook op de krukas. Heb de zuiger inmiddels schoon gemaakt, en is nog lekker ijzerkleurig.
Weet niet of meer mensen het wel eens hebben gehad, maar mijn als ik optrok, en wanneer die wil overschakelen gas terug neem, dan pakt hij hem soms niet een gaat de brommer wat schokken. Dit geluid hoor ik dus de hele tijd, maar het schokken is lang niet zo erg.

2pac
Diehard
Contacteer:
Contacteer 2pac
Website
  • Citeer

Berichtdoor 2pac » 08 jan 2011 11:16

Ik heb precies dezelfde symptomen ik moet allen nog een krukaskeering halen :P
-Rust in vrede Jan de lasser-

Tomos是颇有几分不同你知道

PimW
Koffie
Koffie
Contacteer:
Contacteer PimW
Website
  • Citeer

Berichtdoor PimW » 08 jan 2011 12:06

Dat schokken bij overschakelen komt door ingesleten rollen of je vraagtekenveer.

Moet je even opzoeken in de FAQ/WIKI.

poekelen
Admin
Contacteer:
Contacteer poekelen
Website
  • Citeer

Berichtdoor poekelen » 08 jan 2011 12:09

jong je ziet toch dat die zuiger knal zwart is en het krukas ook. en dat komt niet door versleten zuigerveren want dan was het bruin achtig!

MilanF430
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor MilanF430 » 08 jan 2011 13:39

Dat schokken bij overschakelen komt door ingesleten rollen of je vraagtekenveer.

Moet je even opzoeken in de FAQ/WIKI.
Ooh oke, vond het al zo niet-lekker klinken.
Zal vanmiddag het blokje maar even uit elkaar halen dan!
Bedankt voor jullie antwoorden!

Update:
Zojuist mijn blokje uit elkaar gehaald. Er zat vrijwel geen speling op de krukaslagers, en de keerring was (voor zover ik met het blote oog kan zien) nog intact.
Toch ziet het carter er zo uit van binnen:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

De pakking was ook niet gescheurd. Is het dan toch de keerring waar het probleem ligt, of kan er meer aan de hand zijn?
Ga de lagers en keerringen uiteraard allemaal vervangen nu het toch open ligt, maar voor hetzelfde geld zie ik iets over het hoofd en blijft het zo smerig in mijn blok als ik het weer in elkaar heb.

Ricker
Diehard
  • Citeer

Berichtdoor Ricker » 08 jan 2011 23:16

Het lijkt idd wel alsof er olie bij je krukas is gekomen, en dus een lekke keering daarvan de dader is. Maar of dit die ratels verklaren weet ik niet. Misschien dat ik mijn cilinder er binnenkort ook maar is moet afhalen om te kijken.

Ben het zat om 40 te rijden terwijl die 50 kan :(
viewtopic.php?f=9&t=10607" onclick="window.open(this.href);return false
-Bromkop
-14/12 (ontgrenst spruit)
-Momenteel std-snel uitlaat
-TWV 26 - 24
-ontgrenst luchtfilter
-sproeier 54
-60kmh (tomos teller)

MilanF430
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor MilanF430 » 08 jan 2011 23:47

Het lijkt idd wel alsof er olie bij je krukas is gekomen, en dus een lekke keering daarvan de dader is. Maar of dit die ratels verklaren weet ik niet. Misschien dat ik mijn cilinder er binnenkort ook maar is moet afhalen om te kijken.

Ben het zat om 40 te rijden terwijl die 50 kan :(
Ik zal morgen nieuwe lagers enzo bestellen, kijken of het geluid weg is.. Laat het je wel weten, zodat je niet voor niets je cilinder eraf trekt.

Plaats reactie
  • Afdrukweergave
11 berichten • Pagina 1 van 1

Terug naar “Beginners”

Ga naar
  • Tomosforum Wiki
  •    TomosWiki
  •       wiki
  •    Kenteken/keuring & Verzekeringen
  • Galerij
  •    Straat Tomossen
  •    Sprinters/racers