• Frontpage
  • Forum
  • Wiki
  • Onderdelen Shop
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Zoek
  • V&A
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Forumoverzicht
  • Zoek

probleem tomos

In dit gedeelte kan je algemene vragen stellen over je Tomos.
Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
12 berichten • Pagina 1 van 1
SR50di-tech
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor SR50di-tech » 22 apr 2011 20:48

ik heb wat vraagjes over mijn tomos, aangezien hij het niet goed meer doet.
inleiding:
ik heb hem gekocht begin februari. toen zat er een 14/9 carb op, *standaard dus. De jonge waarvan ik hem kocht had nog een 14/12 liggen en die wou ik erop hebben (stond in de advertentie). dat was geen probleem ook afgesproken dat hij hem zou afstellen.

sinds dien heb ik het een en anders vervangen. zoals gaskabel, remkabels, remmen losgemaakt die zaten muurvast. hij remt echt mega goed nu. ook zat er een kabelbreuk naar het achterlicht, nieuwe kabel getrokken en die deed het ook weer.

maar ik heb sinds februari niet echt veel gereden. heb ook een Aprilia SR 50 Di-tech en die gebruik ik als "vervoer" tomos was voor erbij, snor :D voor mooi weer. zoals deze week, dus sinds afgelopen woensdag rij ik er meer mee.

ik ben er nu meer mee gaan rijden. eerst deed ie het perfect 1x kicken en hij liep (in februari/maart). dat doet ie nu niet meer (sinds vervangen gas kabel) maar hij loopt ook niet goed. hoe langer ik rij hoe slechter hij gaat lopen lijkt wel. en valt zelfs uit, dan krijg ik hem niet meer gekickt. hij ploft dan, lijkt net of hij telaat vonkt ofzo. maar dat zou niet moeten kunnen, ik ben niet aan de ontsteking geweest. alst ik een minuut of 5/6 wacht dan kan ik hem, met veel moeite, weer starten, maar dan loopt hij echt zwaar beroert. ook stottert hij enorm op top en houd hij in, vooral met warme motor, met koude *motor lijkt het ietsje minder te zijn.

ik ging dus kijken hoe mijn bougie eruit zag en welke maat sproeier ik heb: zie bijlagen.
sproeier 68.

mijn setup staat in mijn onderschrift, vind dit beetje aan de grote kant eerlijk gezecht. dus ik denk dat hij wat kleiner moet. maar zou het kunnen dat door het warme weer hij nu moeilijk loopt of zelfs verzuipt? en dat ie het met het koude weer van februarie daardoor wel goed liep? ik had toen geen problemen. ook lijkt het of hij savonds, als het kouder is dus, beter loopt.

dan iets anders nog, hij lekt olie bij het voortandwiel. de kering is goed maar hij lekt tussen het busje en de as. ik had dit gekit, volgends mijn vader zou dit goed moeten zitten maar als ik hem nu op de zijstandaart zet liggen er naa een minut of 2, druppels onder. dus ik dat heeft het ook niet gehouden, iemand sugesties hiervoor? jan mischien een slimme tip? :evil:

:mrgreen:
Bijlagen
IMG_1211.JPG
bougie
dmp 50cc
dell'orto 14/12
technigas next met Homoet chrome bocht.
ontgrenst spruitstuk
powerfiltert

iemand een standaard luchtfilter te koop? pm me!

SR50di-tech
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor SR50di-tech » 25 apr 2011 22:32

nouzeg :( had wel wat meer input van het tomosforum verwacht.
nu snap ik waarom ik toch liever iets op scooterfreaks post. daar krijg je teminste andwoord waar je iets aan hebt. mischien heb je er niks aan, maar je krijgt wel antwoord. :shock:

hoop dat er toch wat mensen zijn die mij en en kunnen helpen, en mijn idee van het tomosforum een beetje op kunnen poetsen,

dan nog iets anders, ik probeerde mijn squish te meten. met een tinstaafje van 2mm dik. en de zuiger raakt de tin nog niet eens. dus wss doe ik iets fout want het lijkt me niet dat mijn tomos nog (beroerd) kan lopen met een squish van 2mm. maar wat doe ik fout?
dmp 50cc
dell'orto 14/12
ontgrenst spruitstuk
powerfiltert

shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 25 apr 2011 22:54

Wat verwacht je nou met deze dagen en dit weer? Daarbij is het nog geen 3 dagen geleden dat je je verhaal hebt gepost.

Maar goed ik zal proberen je wat antwoorden te verstrekken.

Vwb je vraag over het tin, ik neem aan dat je hem wel haaks om gebogen door het bougiegat hebt gestoken tot aan de rand van de cilinderwand? Want daar is de ruite tussen kop en zuiger het kleinst. Meet daar nog maar eens.
hoe langer ik rij hoe slechter hij gaat lopen lijkt wel. en valt zelfs uit, dan krijg ik hem niet meer gekickt. hij ploft dan, lijkt net of hij telaat vonkt ofzo. maar dat zou niet moeten kunnen, ik ben niet aan de ontsteking geweest. alst ik een minuut of 5/6 wacht dan kan ik hem, met veel moeite, weer starten, maar dan loopt hij echt zwaar beroert. ook stottert hij enorm op top en houd hij in, vooral met warme motor, met koude *motor lijkt het ietsje minder te zijn.
Wat voor ontsteking heb je, elektronisch of punten? In het laatste geval kan het best zijn dat de punten zijn ingebrand door vocht/ vuil. Bougie zelf kan ook wel eens problemen geven, heb je op de bougiekabel/ -dop ook goed contact?
dan iets anders nog, hij lekt olie bij het voortandwiel. de kering is goed maar hij lekt tussen het busje en de as. ik had dit gekit, volgends mijn vader zou dit goed moeten zitten maar als ik hem nu op de zijstandaart zet liggen er naa een minut of 2, druppels onder. dus ik dat heeft het ook niet gehouden,
Dat is een bekend probleem: Als je de brommer op een zijstandaard zet naat de ontstekingskant toe gaat het niveau in de bak tegen de voortandwielkeerring aan staan, incl. de o-ring in het naaldlager voor de kickstartas. Daardoor "lijkt" het alsof jouw kit niet houdt, maar dat sijpeld dus langs je kickstartas. Remedie: Gewoon op de bok zetten.

Ik hoop dat je zo weer even vooruit kan.
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn

BBTomos
Vaste forummer
  • Citeer

Berichtdoor BBTomos » 26 apr 2011 08:09

Hoi,

Op het kreidlerforum heb ik weleens gelezen dat het weer een enorme invloed heeft bij de sproeiermaat, dus je moet hem afstellen in de middag om hem goed te laten lopen als dat het zou zijn.

Het startprobleem zou meerdere dingen kunnen zijn, als het sinds je vervangen gaskabel is zou bijvoorbeeld je gasschuif kunnen blijven hangen maar aangezien je er met koude motor mee kan rijden zou ik even kijken of die ergens valse lucht snoept. Zuigerveren al nagekeken? En olie verversen kan ook nooit kwaad.

Probeer maar uit, neem eerst de voor de hand liggende dingen. Ook je carburateur schoonmaken is een must!

Bonno

Edit: Ik zie dat je een 14/12 hebt met een powerfilter! Powerfilter eraf en het standaard luchtfilter erop, dan ook gelijk naar sproeier 56 o.i.d.! En als je hem toch goed wilt afstellen met powerfilter moet je even kijken bij mijn topic over de Tomos Revival bij Algemeen op het forum, daar staat een beschrijving in van iemand ;)
Runnin' on music & petrol.

brombertje
Diehard
  • Citeer

Berichtdoor brombertje » 26 apr 2011 08:25

Ik ben bang misschien een verkeerde hittegraad en misschien een te kleine sproeier hebt, omdat hij grijs is en bruin hoort te zijn.
Dat kan (met dit weer wat meer) een warmloper veroorzaken.
En idd, checken op valse lucht en die powerfilter eraf. Powerfilters hebben maar 1 reden om er 1 te nemen. Het geluid, als je er van houdt. Dat is ook een reden om m niet te nemen. Herrie, zo hoor je vaak niet als er iets mis is met je blok. Meer redenen om m niet te nemen: prestatieverschil is 0,0 en het verbuik is veel hoger ten opzichte van origineel filter.
Het beste is om origineel filter te nemen, daar op afstellen. Als je dan al een hele grote sproeier nodig hebt, dan heb je vrijwel zeker valse lucht, of een versleten cilinder.
Welke hittegraad bougie gebruik je nu?

SR50di-tech
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor SR50di-tech » 26 apr 2011 19:10

bedankt voor jullie reacties,

met de tin lukt me nog steeds niet.. k snap er niks meer van, k weet zeker dat ie tegen de cilinder wand aanzit.

onsteking weet ik niet zeker, ik dacht punten. k wou al ooit kijken maar we hadden geen passende vliegwieltrekker. laatst heeft mijn vader de vliegwiel trekker van zijn zundapp terug gevonde, weten jullie of dat die past?.

bedankt voor de tip over de naaldlager. nu snap ik het, zal ook wel aan mijn zei standaard liggen want die is nogal uitgelubbert waardoor hij nog schuiner staat :mrgreen: en ik heb geen bok meer :P heeft de oude eigenaar eronderuit gehaald :(

ik heb een 66 sproeier erin gedaan vandaag, denk wel dat het iets beter loopt maar nog steeds niet 100%.. maar ik durf er niet meer mee naar school te rijden, aangezien hij me dadelijk weer laat staan... en de problemen kwamen vaak pas na een flink stuk rijden. moet ik dus nog uittesten.
ik ga zowieso ergens een *standaard luchtfilter halen, want die tomos maakt wel heel erg veel lawaai met die powerfilter icm technigas. een leraar sprak me al aan wat een lawaai de tomos maakte :P als ik een *standaard luchtfilter heb ga ik hem goed afstellen.

zuigerveren zijn goed, zit een pas nieuwe dmp 50cc op. en olie kijkt ook nog heel mooi. verder snoept hij nergens valse lucht maar blijft de gasschuif wel een mm of 3/4 openstaan. hoort die helemaal dicht te zijn als je heen gas geeft?

ik dacht dat met een zwart/grijse bougie je sproeier te groot was en wittig te klein?
dmp 50cc
dell'orto 14/12
ontgrenst spruitstuk
powerfiltert

brombertje
Diehard
  • Citeer

Berichtdoor brombertje » 26 apr 2011 19:36

De gasschuif moet open staan zonder gas geven, dat doet je stationair schroef. Anders valt ie uit. ;)
Zwart is te groot, bruin is goed, wit is te klein. Met grijs heb je waarschijnlijk verkeerde hittegraad bougie en misschien iets te kleine sproeier.

SR50di-tech
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor SR50di-tech » 26 apr 2011 22:56

oke de bougie die er nu in zit is een bosch W7AC. en sproeier 66. op de foto een 68, maar ik heb het idee dat dit wat beter loopt, zou dat kunnen?
dmp 50cc
dell'orto 14/12
ontgrenst spruitstuk
powerfiltert

brombertje
Diehard
  • Citeer

Berichtdoor brombertje » 26 apr 2011 23:04

Ik meende te lezen dat het vergelijkbaar met een NGK B(R)6HS is. Ik reed zelf met een NGK B(R)7HS op een snelle 50cc setup. Net 1 kouder type. Zou weinig verschil moeten maken. Misschien is het een wat oudere bougie die niet helemaal meer goed meer is, of gewoon niet bruin wilt kleuren. Een te wame bougie heeft ook de neiging om grijs te worden ipv bruin. Misschien een nieuwe bougie proberen?

SR50di-tech
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor SR50di-tech » 26 apr 2011 23:14

ja ik ga denkik een nieuwe proberen. of een ngk halen? wat zou jij zeggen?
dus:
-een nieuwe bougie halen,
- edit: en een nieuw naaldlager tegen het getik van die dmp :D wel goed maken:P
-een orgineel luchtfilter ergens vandaan toveren, mischien heeft een vriend van mij die nog 1 liggen.
-en iets zoeken op het kickstart naaldlager olie probleem. ik had ergens gehoord dat een bok tegen je tecnigas aan zou komen. maar mijn zij *standaard is vet uitgelubbert. dus ik ga of met pap even beunen en deze goed maken zodat die niet meer zo schuin staat of een nieuwe halen.
dmp 50cc
dell'orto 14/12
ontgrenst spruitstuk
powerfiltert

brombertje
Diehard
  • Citeer

Berichtdoor brombertje » 26 apr 2011 23:21

Meeste bromboeren hebben NGK bougies, iig hier wel. Ik zou voor een NGK BR7HS gaan, dat is 1 hittegraad kouder, en ontstoord. Dat was voor mijn aangepaste A5 cilinder de meest fijne bougie van NGK. Ik heb ook een Tecnigas en een zijstandaard. Alleen ik heb een A55 cilinder en uitlaat en deze aangepast aan de hoogte van de achter ophanging zodat het vergelijkbaar is met de A5(A3/A35). Ik heb net even de bok eronder gehouden en deze komt dan idd tegen de uitlaat aan.
Een nieuwe zijstandaard kost maar 15 euro.

SR50di-tech
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor SR50di-tech » 01 mei 2011 21:27

ik heb even rond geneust voor een stnd luchtfilter. en wil ik niet het zelfde probleem als deze meneer heeft.(zie bijlage)
dus moet ik wel een passend luchtfilter hebben voor de lage kapsteuntjes. dus vroeg ik me af of deze past?:
http://www.josdijkman.nl/shop/index.php ... uctId=8708

edit: volgendsmij niet.. maar waar kan ik dan een passend stnd luchtfilter halen voor mijn tos?
Bijlagen
2hfm1k6.jpg
2hfm1k6.jpg (36.58 KiB) 4433 keer bekeken
dmp 50cc
dell'orto 14/12
ontgrenst spruitstuk
powerfiltert

Plaats reactie
  • Afdrukweergave
12 berichten • Pagina 1 van 1

Terug naar “Algemeen”

Ga naar
  • Tomosforum Wiki
  •    TomosWiki
  •       wiki
  •    Kenteken/keuring & Verzekeringen
  • Galerij
  •    Straat Tomossen
  •    Sprinters/racers