• Frontpage
  • Forum
  • Wiki
  • Onderdelen Shop
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Zoek
  • V&A
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Forumoverzicht
  • Zoek

Tomos draait niet lekker stationair

Net nieuw op dit forum, of twee linkerhanden? Dan is het beginnersforum iets voor jou. [wil je ook supporter worden voor dit forum? meld je aan voor de groep supporters ;)
Forumregels
Om u goed te kunnen helpen hebben wij een support template gemaakt.
wilt u zo vriendelijk zijn om deze in te vullen bij een nieuw topic! --> mededeling
Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
17 berichten • Pagina 1 van 1
Cosmokramer
Vaste forummer
  • Citeer

Berichtdoor Cosmokramer » 19 mei 2011 17:06

Omdat mijn Tomos niet goed doorschakelde van z'n 1 naar z'n 2 heeft de bromboer er wat aan gerepareerd (nieuwe segmenten geloof ik, het staat niet duidelijk op de bon). Maar wat er nu gebeurt is dat wanneer je 'm aantrapt hij er gelijk vandoor wil rijden, waarbij hij ook een vreemd ratelend geluid maakt (klinkt als klakklakklakklakklak), wat er eerst niet was. Het is geen kwestie van de stationairschroef verder dichtdraaien, want die zit eigenlijk al te ver dicht. Volgens de dealer kwam dat door de nieuwigheid van de segmenten, en zou het na 50 km over moeten zijn. Kan dat kloppen?

tomos
Diehard
  • Citeer

Berichtdoor tomos » 19 mei 2011 17:13

das de ketting die je hoort,
vraagteken veer is kapot of mist.
tsss, remmen is angst.

gang is alles!

2pac
Diehard
Contacteer:
Contacteer 2pac
Website
  • Citeer

Berichtdoor 2pac » 19 mei 2011 17:22

gewoon terrugaan en zeggen dat hij het moet oplossen
-Rust in vrede Jan de lasser-

Tomos是颇有几分不同你知道

Cosmokramer
Vaste forummer
  • Citeer

Berichtdoor Cosmokramer » 19 mei 2011 18:11

gewoon terrugaan en zeggen dat hij het moet oplossen
Ik ben teruggegaan, meteen. En toen zei 'ie dus dat dat normaal was, dat alles zich nog een beetje moest zetten, en dat het probleem binnen 50 km opgelost zou moeten zijn.

Jan de Lasser
Diehard
  • Citeer

Berichtdoor Jan de Lasser » 19 mei 2011 18:38

vraag 'm dan om dat even op papier te zetten zodat je iets hebt om op terug te vallen
Neon Tomos:
viewtopic.php?f=68&t=13496

Bouten (en moeren trouwens ook) aandraaien tot 1/4 slag voor de vloeigrens!
En gebruik altijd kopervet

goed gereedschap en slechte vrouwen kosten klauwen met geld!

Cosmokramer
Vaste forummer
  • Citeer

Berichtdoor Cosmokramer » 19 mei 2011 19:01

vraag 'm dan om dat even op papier te zetten zodat je iets hebt om op terug te vallen
Dat zit wel goed. Sowieso geven ze 3 maanden garantie op elke reparatie, dus teruggaan om te reclameren zal ik, als na 50 km het probleem nog steeds aanwezig is, zeker doen. Deze bromboer is geen oplichter ofzo, het zijn vriendelijke en hulpvaardige lui, alleen twijfel ik ernstig aan hun deskundigheid. Helaas er hier maar 2 bromboeren in de buurt, en bij de ander ben ik recent dermate lomp behandelt dat ik daar helemaal geen vertrouwen in heb. Ik had een onderdeel nodig, die vent pleurt het zonder boe of ba te zeggen op de toonbank, slaat het bedrag aan op de kassa, neemt mijn geld aan en loopt weg om vervolgens weer met een collega te gaan ouwehoeren. Hij zei geen alsjeblieft of dankjewel, hij had niet eens het fatsoen om mij het bonnetje te geven. Dat moest ik zelf uit de printer trekken.

Jan de Lasser
Diehard
  • Citeer

Berichtdoor Jan de Lasser » 19 mei 2011 19:07

toch wel een metertje bon meer meegenomen?
Neon Tomos:

Cosmokramer
Vaste forummer
  • Citeer

Berichtdoor Cosmokramer » 19 mei 2011 19:12

toch wel een metertje bon meer meegenomen?
Ik heb de factuur met de datum waarop de werkzaamheden staan aangegeven, oa "koppelingsreparatie". Als het probleem niet verdwijnt ga ik sowieso terug. Het probleem was dat 'ie heel lang in z'n 1 bleef hangen voordat 'ie naar 2 doorschakelde. Maar het nieuwe probleem is veel irritanter. Ik kan nu niet eens met lopende motor stilstaan voor het stoplicht, tenzij ik de rem ingedrukt hou. En ondertussen hoor en voel je 'm trekken aan die ketting.

Jan de Lasser
Diehard
  • Citeer

Berichtdoor Jan de Lasser » 19 mei 2011 19:31

stationairschroefje iets uitdraaien
Neon Tomos:

Cosmokramer
Vaste forummer
  • Citeer

Berichtdoor Cosmokramer » 19 mei 2011 20:38

stationairschroefje iets uitdraaien
Als ik 'm verder uitdraai gaat het achterwiel alleen maar harder draaien. Draai ik 'm juist de andere kant op, dan valt de motor uit zodra ik stilsta. Het probleem zit 'm niet in de stationairschroef maar in de koppeling.

happyownage
Vaste forummer
  • Citeer

Berichtdoor happyownage » 19 mei 2011 21:33

ik heb het probleem ook gehad, bleek valse lucht te zijn. check alles nog eens na
Mijn tomosje

Cosmokramer
Vaste forummer
  • Citeer

Berichtdoor Cosmokramer » 19 mei 2011 23:00

Met valse lucht heeft het volgens mij niets te maken. Ik heb de indruk dat de eerste versnelling veel te vroeg aangrijpt. Als ik 'm alleen maar aantrap schiet hij er al vandoor, sterker nog: ik kan stapvoets rijden zonder gas te geven! En zeg nu niet dat het stationair toerental te hoog is afgesteld, dat is niet zo. Deze staat eerder te laag: als ik rem voor het stoplicht slaat de motor (bijna) af.

Heb net even een klein toertje gemaakt van ongeveer 35 km, het probleem is nog steeds onverminderd aanwezig, dus ik kan volgende week weer langs bij de bromboer. Ben ik 'm weer 2 tot 3 dagen kwijt, en moet ik in de tussentijd fietsend naar m'n werk. :(

brombertje
Diehard
  • Citeer

Berichtdoor brombertje » 19 mei 2011 23:14

Dat is inderdaad het aangrijpen van de segmenten. Maar het late schurende schakelen zit in de 2e versnelling, en niet de eerste. Als hij de 2e koppelings segmenten heeft vervangen zou de eerste versnelling niet veranderd moeten zijn. Misschien heeft hij alle segmenten veranderd, of misschien de eerste koppelingsveer uitgerekt waardoor deze te snel aangrijpt (hij hoeft niets aan de eerste versnelling te doen als die goed werkte, dus waarom de brommer daar nu problemen mee heeft is vreemd). Vraag wat hij precies heeft gedaan.

Cosmokramer
Vaste forummer
  • Citeer

Berichtdoor Cosmokramer » 30 mei 2011 10:05

Vandaag teruggegaan. Ik had het blijkbaar verkeerd onthouden, want hij had niet de segmenten vervangen, maar de veer van de tweede koppeling (omdat mijn klacht was dat het zo lang duurde voordat de 2e koppeling aangreep). Hij had deze veer een beetje opgerekt, omdat Tomos dat voorschrijft. Wel vreemd dat mijn 1e koppeling eerder aangrijpt als je de veer van de 2e koppeling vervangt! De bromboer zou nog bellen met Tomos, maar waarschijnlijk zou er een nieuwe (2e) koppeling in moeten.
Mijn vermoeden is dat hij gewoon die veer veel te ver heeft opgerekt.

brombertje
Diehard
  • Citeer

Berichtdoor brombertje » 30 mei 2011 10:20

Of hij heeft de eerste veer opgerekt, ipv de 2de, zodat nu de eerste te vroeg aangrijpt. :x
Beter kijk je de koppeling zelf even na of de segmenten versleten zijn, en haal je zelf sowieso 2 nieuwe veren en een nieuw flesje ATF olie, en eventueel nieuwe 2de koppelingssegmenten en vervang je het zelf als je een beetje handig bent. Dat is niet zo moeilijk, en een stuk goedkoper.
(Een veer uitrekken omdat de voering versleten is, is in mijn ogen nogal beun :x)

Cosmokramer
Vaste forummer
  • Citeer

Berichtdoor Cosmokramer » 30 mei 2011 18:09

Of hij heeft de eerste veer opgerekt, ipv de 2de, zodat nu de eerste te vroeg aangrijpt. :x
Beter kijk je de koppeling zelf even na of de segmenten versleten zijn, en haal je zelf sowieso 2 nieuwe veren en een nieuw flesje ATF olie, en eventueel nieuwe 2de koppelingssegmenten en vervang je het zelf als je een beetje handig bent. Dat is niet zo moeilijk, en een stuk goedkoper.
(Een veer uitrekken omdat de voering versleten is, is in mijn ogen nogal beun :x)
Ze kunnen dus wel goed werk leveren bij "mijn" bromboer, als ze maar willen. Ik bracht mijn brommer terug, binnen een uur was hij klaar (normaal gesproken duurt het 2 dagen). Er zitten nieuwe segmenten in, hij schakelt weer goed door EN de 1e koppeling grijpt niet meer te vroeg aan. De segmenten zijn in rekening gebracht, het arbeidsloon (terecht) niet.

brombertje
Diehard
  • Citeer

Berichtdoor brombertje » 30 mei 2011 20:31

Heel netjes. Zo verwacht ik het ook van een goede bromboer.:) Fijn dat het goed opgelost is.

Plaats reactie
  • Afdrukweergave
17 berichten • Pagina 1 van 1

Terug naar “Beginners”

Ga naar
  • Tomosforum Wiki
  •    TomosWiki
  •       wiki
  •    Kenteken/keuring & Verzekeringen
  • Galerij
  •    Straat Tomossen
  •    Sprinters/racers