• Frontpage
  • Forum
  • Wiki
  • Onderdelen Shop
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Zoek
  • V&A
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Forumoverzicht
  • Zoek

tomos valt uit bij stoplicht???????

In dit gedeelte kan je algemene vragen stellen over je Tomos.
Gesloten
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
69 berichten
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • Volgende
tomosfreak26
Vaste forummer
Berichten: 215
Lid geworden op: 11 okt 2009 14:06
Locatie: Lelystad

Berichtdoor tomosfreak26 » 07 sep 2011 19:23

ik reed net naar huis maar moest stoppen bij de stoplicht,maar toen viel me tomos uit.
hij starte wel normaal.
dus ik 10km naar huis lopen :( .
tot op heden wil hij nog steeds niet starten.
iemand enig idee waar ik naar moet kijken?
Mijn grote vriend Mr. Tomos Standaard
Setup:50cc cilinder met snorkop
standaard snel uitlaat
carb 14/9 met sproeier 52
standaard luchtfilter met begrenser
vtw 26 atw 26

Snel heid:48.7 Kmh
Omhoog


Gebruikersavatar
job050
Tomosforummer
Berichten: 74
Lid geworden op: 14 jun 2011 17:42
Locatie: Oldekerk Groningen

Berichtdoor job050 » 07 sep 2011 19:34

misschien is je bougie nat, maak hem even droog en kijk s wat hij doet...
vonkt hij nog wel?
Omhoog

tomosfreak26
Vaste forummer
Berichten: 215
Lid geworden op: 11 okt 2009 14:06
Locatie: Lelystad

Berichtdoor tomosfreak26 » 07 sep 2011 19:56

graag nog meer reactie's aub.
ik heb hem morgen nodig voor me werk dus hoop hem vanavond nof te kunnen fixen.
Mijn grote vriend Mr. Tomos Standaard
Setup:50cc cilinder met snorkop
standaard snel uitlaat
carb 14/9 met sproeier 52
standaard luchtfilter met begrenser
vtw 26 atw 26

Snel heid:48.7 Kmh
Omhoog

tomosfreak26
Vaste forummer
Berichten: 215
Lid geworden op: 11 okt 2009 14:06
Locatie: Lelystad

Berichtdoor tomosfreak26 » 07 sep 2011 21:04

bougie laten vonken?
dat is een hele goede vraag.
ik heb geen idee hoe je dat moet doen.
ik heb op youtube gezien dat je dan je bougie uit de cilinderkop haalt en die dan in de bougie dop doet en die dan of tegen je koelribben van je cilinder of spatbord moet doen.
en dan maar kicken.
dit heb ik dus geprobeert maar tot nu toe nog steeds geen vonk gezien.
wat houd dit dan in?
bougie vervangen omdat hij kapot is of onsteking kapot.
ik hoop dan maar he eertste.
maar wacht wel effe op jullie reactie,misschien dat er nog iets anders aan de hand mocht zijn.
bougie was trouwens niet nat.
Mijn grote vriend Mr. Tomos Standaard
Setup:50cc cilinder met snorkop
standaard snel uitlaat
carb 14/9 met sproeier 52
standaard luchtfilter met begrenser
vtw 26 atw 26

Snel heid:48.7 Kmh
Omhoog

tomosfreak26
Vaste forummer
Berichten: 215
Lid geworden op: 11 okt 2009 14:06
Locatie: Lelystad

Berichtdoor tomosfreak26 » 07 sep 2011 21:57

ik heb nog een vraagje.
ik heb me cilinderkop er effe afgehaald maar toen zag ik dat die kop erg zwart was van de roet.
ook de kop van me zuiger is zwart geworden kwam dit kwaad ,want hij is net 3 maanden vervangen?
zo niet wat moet ik hieraan doen dan?
ziou dit ook de oorzaak kunnnen zijn dat hjij niet meer wil starten?
Mijn grote vriend Mr. Tomos Standaard
Setup:50cc cilinder met snorkop
standaard snel uitlaat
carb 14/9 met sproeier 52
standaard luchtfilter met begrenser
vtw 26 atw 26

Snel heid:48.7 Kmh
Omhoog

Gebruikersavatar
2pac
Diehard
Berichten: 2012
Lid geworden op: 02 okt 2009 13:43
Locatie: Rilland
Contacteer:
Contacteer 2pac
Website

Berichtdoor 2pac » 07 sep 2011 22:34

hoort zwart te worden eerst even andere bougie steken en dan testen anders is het bobine of ontsteking
-Rust in vrede Jan de lasser-

Tomos是颇有几分不同你知道
Omhoog

Gebruikersavatar
shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
Berichten: 9679
Lid geworden op: 20 jul 2006 19:32
Locatie: Apeldoorn

Berichtdoor shadowranger » 08 sep 2011 20:50

Zullen we eerst even het niet vonken van de bougie afhandelen?

@TS:

Nieuwe/ andere bougie in de dop steken en controleren of die wel vonkt --> bougie defect.

Vonkt de andere ook niet, dan kunnen er 2 dingen zijn:

- Ontstekingsspoel defect
- CDI defect/ massadraad los van frame.

Check dit ff. Ook de verbinding tussen CDI--bougiekabel--dop of dit nog goed kontakt maakt. Desnoods een klein stukje afknippen en opnieuw bevestigen.
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn
Omhoog

tomosfreak26
Vaste forummer
Berichten: 215
Lid geworden op: 11 okt 2009 14:06
Locatie: Lelystad

Berichtdoor tomosfreak26 » 10 sep 2011 12:13

oke ik ga het nu effe checken maar hoe krijg ik die kabel uit me bougie dop?
kan ik die er gewoon uit trekken of niet,want er zit wel speling in.
Zullen we eerst even het niet vonken van de bougie afhandelen?

@TS:

Nieuwe/ andere bougie in de dop steken en controleren of die wel vonkt --> bougie defect.

Vonkt de andere ook niet, dan kunnen er 2 dingen zijn:

- Ontstekingsspoel defect
- CDI defect/ massadraad los van frame.

Check dit ff. Ook de verbinding tussen CDI--bougiekabel--dop of dit nog goed kontakt maakt. Desnoods een klein stukje afknippen en opnieuw bevestigen.
Mijn grote vriend Mr. Tomos Standaard
Setup:50cc cilinder met snorkop
standaard snel uitlaat
carb 14/9 met sproeier 52
standaard luchtfilter met begrenser
vtw 26 atw 26

Snel heid:48.7 Kmh
Omhoog

Gebruikersavatar
shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
Berichten: 9679
Lid geworden op: 20 jul 2006 19:32
Locatie: Apeldoorn

Berichtdoor shadowranger » 10 sep 2011 14:12

Meestal zit dat in elkaar gedraaid, net als een schroef.
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn
Omhoog

tomosfreak26
Vaste forummer
Berichten: 215
Lid geworden op: 11 okt 2009 14:06
Locatie: Lelystad

Berichtdoor tomosfreak26 » 10 sep 2011 14:18

ik heb net die nieuwe erin gedaan maar helaas nog steeds geen vonk.
ik ga nu die kabel nakijken en daarna denk ik de bobine maar hoe kun je die testen of hij nou kapot is of niet?
jullie hebben het hier ook over het cdi kastje.
maar als ik het goed heb is dat toch dat zwarte kastje(bobine)?
en hoe kom je er nou achter of je ontsteking kapot is?
Mijn grote vriend Mr. Tomos Standaard
Setup:50cc cilinder met snorkop
standaard snel uitlaat
carb 14/9 met sproeier 52
standaard luchtfilter met begrenser
vtw 26 atw 26

Snel heid:48.7 Kmh
Omhoog

Gebruikersavatar
shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
Berichten: 9679
Lid geworden op: 20 jul 2006 19:32
Locatie: Apeldoorn

Berichtdoor shadowranger » 10 sep 2011 14:51

Probeer de draad uit je blok eens rechtstreeks op de bobine/ cdi te zetten (zonder de uit-knop draden dus). Als ie dan wel vonkt is er iets mis met de uitknop op je stuur of de bedrading ervan.

Mocht dat niets uithalen:
Misschien is de ontstekingsspoel defect. Die kun je doormeten met een multimeter. 1 testdraad op de zwarte draad uit je blok, de andere ergens op massa. Dan instellen op Ohm. Als er iets gebeurd met de waarden op de display is de spoel goed.
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn
Omhoog

tomosfreak26
Vaste forummer
Berichten: 215
Lid geworden op: 11 okt 2009 14:06
Locatie: Lelystad

Berichtdoor tomosfreak26 » 10 sep 2011 16:28

omdat ik het niet echt helemaal begrijp van wat je nou bedoelde heb ik maar effe een fototje gemaakt van hoe hij nu is aangesloten [URL=http://imageshack.us/photo/my-imag ... .jpg[/img]

Uploaded with ImageShack.us[/url]quote="shadowranger"]Probeer de draad uit je blok eens rechtstreeks op de bobine/ cdi te zetten (zonder de uit-knop draden dus). Als ie dan wel vonkt is er iets mis met de uitknop op je stuur of de bedrading ervan.

Mocht dat niets uithalen:
Misschien is de ontstekingsspoel defect. Die kun je doormeten met een multimeter. 1 testdraad op de zwarte draad uit je blok, de andere ergens op massa. Dan instellen op Ohm. Als er iets gebeurd met de waarden op de display is de spoel goed.[/quote]
Mijn grote vriend Mr. Tomos Standaard
Setup:50cc cilinder met snorkop
standaard snel uitlaat
carb 14/9 met sproeier 52
standaard luchtfilter met begrenser
vtw 26 atw 26

Snel heid:48.7 Kmh
Omhoog

tomosfreak26
Vaste forummer
Berichten: 215
Lid geworden op: 11 okt 2009 14:06
Locatie: Lelystad

Berichtdoor tomosfreak26 » 10 sep 2011 16:39

ik heb net de zwarte draad aangesloten op de rode draad van de bobine,bougie in de bougiedop gedaan en die tegen de koelribben van me cilinder aangehouden.
maar ik zag geen vonk
omdat ik het niet echt helemaal begrijp van wat je nou bedoelde heb ik maar effe een fototje gemaakt van hoe hij nu is aangesloten [URL=http://imageshack.us/photo/my-imag ... .jpg[/img]

Uploaded with ImageShack.us[/url]quote="shadowranger"]Probeer de draad uit je blok eens rechtstreeks op de bobine/ cdi te zetten (zonder de uit-knop draden dus). Als ie dan wel vonkt is er iets mis met de uitknop op je stuur of de bedrading ervan.

Mocht dat niets uithalen:
Misschien is de ontstekingsspoel defect. Die kun je doormeten met een multimeter. 1 testdraad op de zwarte draad uit je blok, de andere ergens op massa. Dan instellen op Ohm. Als er iets gebeurd met de waarden op de display is de spoel goed.
[/quote][/quote]
Mijn grote vriend Mr. Tomos Standaard
Setup:50cc cilinder met snorkop
standaard snel uitlaat
carb 14/9 met sproeier 52
standaard luchtfilter met begrenser
vtw 26 atw 26

Snel heid:48.7 Kmh
Omhoog

Gebruikersavatar
shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
Berichten: 9679
Lid geworden op: 20 jul 2006 19:32
Locatie: Apeldoorn

Berichtdoor shadowranger » 11 sep 2011 10:30

Heb je een multimeter? Zet dan 1 testdraad daarvan op de zwarte draad uit je blok en de andere ergens op de massa. Als het display (digitaal) anders aangeeft dan 1 is de ontstekingsspoel goed. Analoog (wijzer) slaat uit. Meter op Ohm stand zetten.

Of meet hoeveel spanning er uit de ontstekingsspoel komt als je kickt. Zet de rode testdraad van de meter op de zwarte draad uit je blok en de andere testdraad ergens op massa. Zet de meter op wisselspanning en hoger dan 100 Volt. Kick met enig toerental en kijk wat de uitgangsspanning is. Zou ergens ronde de 50-75 volt moeten liggen (wisselspanning).

CDI kun je niet testen. Als je een andere hebt of kan lenen waarvan je zeker weet dat ie wel werkt kun je proberen of het daarraan ligt.
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn
Omhoog

tomosfreak26
Vaste forummer
Berichten: 215
Lid geworden op: 11 okt 2009 14:06
Locatie: Lelystad

Berichtdoor tomosfreak26 » 11 sep 2011 13:01

ik me multimeter net op ohm gezet (2000k)en hij geeft dan al 1 aan.
als ik die test draden erop aansluit geeft hij een andere getallen door en daarna springt hij weer terug op 1.
dus als het goed is is mijn ontsteking nog goed toch?
Heb je een multimeter? Zet dan 1 testdraad daarvan op de zwarte draad uit je blok en de andere ergens op de massa. Als het display (digitaal) anders aangeeft dan 1 is de ontstekingsspoel goed. Analoog (wijzer) slaat uit. Meter op Ohm stand zetten.

Of meet hoeveel spanning er uit de ontstekingsspoel komt als je kickt. Zet de rode testdraad van de meter op de zwarte draad uit je blok en de andere testdraad ergens op massa. Zet de meter op wisselspanning en hoger dan 100 Volt. Kick met enig toerental en kijk wat de uitgangsspanning is. Zou ergens ronde de 50-75 volt moeten liggen (wisselspanning).

CDI kun je niet testen. Als je een andere hebt of kan lenen waarvan je zeker weet dat ie wel werkt kun je proberen of het daarraan ligt.
Mijn grote vriend Mr. Tomos Standaard
Setup:50cc cilinder met snorkop
standaard snel uitlaat
carb 14/9 met sproeier 52
standaard luchtfilter met begrenser
vtw 26 atw 26

Snel heid:48.7 Kmh
Omhoog

tomosfreak26
Vaste forummer
Berichten: 215
Lid geworden op: 11 okt 2009 14:06
Locatie: Lelystad

Berichtdoor tomosfreak26 » 11 sep 2011 13:19

kun je me dit nog eens uitleggen want,ik weet niet wat de uitdraden kleuren zijn.
ik heb een dikke draad uit me blok zien komen de kleuren zijn zwart en geel.
moet ik dan die zwarte op de rode zetten?
maar dan zit ik met die gele of hoef ik die niet los te koppelen.
want me bobine heeft 2 draden 1 rode (die dus dan op de zwarte draad aangesloten zou zitten op de draad die uit me blok komt)
en de andere is een bruine die is voor de massa.
heel verhaal maar ik hoop dat je het begrijpt.
[quote="shadowranger"]Probeer de draad uit je blok eens rechtstreeks op de bobine/ cdi te zetten (zonder de uit-knop draden dus). Als ie dan wel vonkt is er iets mis met de uitknop op je stuur of de bedrading ervan.
Mijn grote vriend Mr. Tomos Standaard
Setup:50cc cilinder met snorkop
standaard snel uitlaat
carb 14/9 met sproeier 52
standaard luchtfilter met begrenser
vtw 26 atw 26

Snel heid:48.7 Kmh
Omhoog

Gebruikersavatar
shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
Berichten: 9679
Lid geworden op: 20 jul 2006 19:32
Locatie: Apeldoorn

Berichtdoor shadowranger » 12 sep 2011 08:51

Rood draad van multimeter op zwarte draad uit blok
Andere draad van multimeter ergens op massa (bruine draad of schroef oid)

De rode draad van je bobine kun je weer aan de uit-knop draden maken zoals het zat.

Verder hoef je niets los te maken, geel is voor verlichting namelijk, dat heeft niets te maken met de ontsteking.
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn
Omhoog

tomosfreak26
Vaste forummer
Berichten: 215
Lid geworden op: 11 okt 2009 14:06
Locatie: Lelystad

Berichtdoor tomosfreak26 » 12 sep 2011 09:03

bedankt ik ga dit zo effe testen.
ik net net geprobeerd om dat zwarte kastje door te meten.
rode draad heb ik los gekoppelt daarna rode draad van de multimeter in mijn bougiedop gedaan en de zwarte draad van me multimeter op de massa gedaan.
toen gaf hij -285 aan(multimeter stond dan op 2000k).
toen deed ik die zwarte draad van me multimeter op de rode draad van me zwarte kastje toen gaf hij 1120 aan(weer stond hij op 2000k)
Rood draad van multimeter op zwarte draad uit blok
Andere draad van multimeter ergens op massa (bruine draad of schroef oid)

De rode draad van je bobine kun je weer aan de uit-knop draden maken zoals het zat.

Verder hoef je niets los te maken, geel is voor verlichting namelijk, dat heeft niets te maken met de ontsteking.
Mijn grote vriend Mr. Tomos Standaard
Setup:50cc cilinder met snorkop
standaard snel uitlaat
carb 14/9 met sproeier 52
standaard luchtfilter met begrenser
vtw 26 atw 26

Snel heid:48.7 Kmh
Omhoog

tomosfreak26
Vaste forummer
Berichten: 215
Lid geworden op: 11 okt 2009 14:06
Locatie: Lelystad

Berichtdoor tomosfreak26 » 12 sep 2011 09:27

ik heb alles weer aangesloten zoals hij was en heb nu geprobeerd de spanning te meten van de ontsteking.
rode draad van multimeter op zwarte draad zwarte draad van multi meter op massa.
multimeter heb ik op 200v gezet.
ik kicken maar geen resultaat.
zou dit dan kunnen betekeken dat de ontsteking en bobine(zwarte kastje) wel goed zijn maar dat ik ergens kortsluiting heb zitten?
ook heb ik de rode draad van de bobine losgekoppelt van de zwarte draad(dit is als ik het goed heb dan de aan uit draden)
bougie in de bougiedop gedaan en gekeken of hij wilde vonken maar niks gebeurde.
ik heb wel enige tijd geleden problemen gehad met me lichten(zowel voor als achter).
als ik moest remmen gingen ze uit tot op heden heb ik dit nooit verholpen of naar gekeken met me stomme hoofd.
zou dit anders de hoofd oorzaak kunnen zijn?
Mijn grote vriend Mr. Tomos Standaard
Setup:50cc cilinder met snorkop
standaard snel uitlaat
carb 14/9 met sproeier 52
standaard luchtfilter met begrenser
vtw 26 atw 26

Snel heid:48.7 Kmh
Omhoog

tomosfreak26
Vaste forummer
Berichten: 215
Lid geworden op: 11 okt 2009 14:06
Locatie: Lelystad

Berichtdoor tomosfreak26 » 12 sep 2011 22:19

weet iemand anders misschien nog iets of wat er aan de hand is?
Mijn grote vriend Mr. Tomos Standaard
Setup:50cc cilinder met snorkop
standaard snel uitlaat
carb 14/9 met sproeier 52
standaard luchtfilter met begrenser
vtw 26 atw 26

Snel heid:48.7 Kmh
Omhoog


Gesloten
  • Afdrukweergave
69 berichten
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • Volgende

Terug naar “Algemeen”

Ga naar
  • Tomosforum Wiki
  •    TomosWiki
  •       wiki
  •    Kenteken/keuring & Verzekeringen
  • Galerij
  •    Straat Tomossen
  •    Sprinters/racers
  •       Crossers
  •    Specials
  •    Andere voertuigen
  • Techniek
  •    Beginners
  •       Vet Hard Optrekken
  •    Algemeen
  •    Afstellen
  •    Opvoeren
  •       Uitlaten
  •    Uiterlijk
  •    Elektra
  •    English/ Deutsch Forum
  • Pro Forum
  • Tomos Forum
  •    GrandCafé
  •    Nieuws & Mededelingen
  •    Feedback
  •    Meetings
  • Archief
  •    Archief
  •       Tomos FAQ
  •          Algemeen / Onderhoud
  •          Motorisch
  •          Opvoeren / Tuning / Begrenzers
  •          Elektra / Ontsteking
  •          Uiterlijk
  •          Wetgeving
  •          Website
  •       Exploded views
  • De Markt
  •    Te koop (complete brommers)
  •    Te koop (onderdelen)
  •    Gevraagd
  •    Diensten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten

  • Forumoverzicht
  • Alle tijden zijn UTC+02:00
  • Verwijder cookies
  • Contact



Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Nederlandse vertaling door phpBB.nl.