• Frontpage
  • Forum
  • Wiki
  • Onderdelen Shop
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Zoek
  • V&A
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Forumoverzicht
  • Zoek

Bougie en de voelermaat

lukt het niet met afstellen? Stel hier al je afstel problemen en stotterende tomos problemen [ALLE SPROEIER VRAGEN HIER DUS OOK]
Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
20 berichten • Pagina 1 van 1
HiawoutaH
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor HiawoutaH » 13 dec 2013 16:59

Hoi.
Omdat mijn rivival 4takt op de top dacht ik ff de sproeiermaat iets kleiner te zetten.
Nieuw blokje ondergezet vandaar.
Kom ik bij de brommer boer en vraag naar een sproeier 52, zegt tie zonder dat ik er ook maar iets bijgezegt heb.
tomos sproeiermaat maakt niks uit je moet de bougie op 1mm zetten iplv 0,5 want tomos is heel krachtig in de electra.
ivm terugslag...

zegt tie 4takt die dan... dan moet je je tandwiel 2 tanden kleiner zetten.
want tegen een heuvel op doet tie dat niet en heuvel af wel is met alle tomosjes zo
Met de heuvel ga ik nu niet testen want ik ben um nog aan het inrijden.

-Klopt het dat je bougie op 1mm op het forum staat inderdaad o,45mm
mvg
Het was een grote vraagteken tot ik wist van het bestaan en de functie van het vraagtekenveertje.

2005 Youngster
standaard
2008 Rivival
standaard

homoetje
Diehard
  • Citeer

Berichtdoor homoetje » 13 dec 2013 22:32

Over het 4takten. Om dat weg te krijgen moet je of je onsteking op bromstand zetten of een kleinere sproeier. Dus niet naar dat verhaaltje over het tandwiel luisteren want dat slaat natuurlijk nergens op.
En wat bedoeld hij met `je bougie op 1mm zetten`? Ik neem aan de squish ofzo? Gewoon het forum daarvoor aanhouden.

Oja, ik zou ook even een andere bromboer zoeken want die van jou lijkt echt een beunhaas. o|O
Setup:
*Maxwell Racing 65
-Inlaat spijl verwijderd
-Uitlaat poort @29,34mm breed
16/16 Dellorto SHA
Techno Circuit
Trekveren koppeling @Stage6 oranje

shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 14 dec 2013 00:26

Als het de bedoeling is geweest een opening te hebben van 1 mm tussen de electrodenpunten van de bougie had de fabrikant dit wel gedaan. De standaard opening van de bougie electroden is 0.5 mm of een duimnageldikte. Groter heeft de vonk moeite om over te springen en kan zelfs schadelijk zijn!

4-takten kan idd opgelost worden door ontsteking te verzetten met meer voorontsteking, of spelen met de sproeiermaat afgaande op de verkleuring van de electroden van de bougie.

Tandwielen hebben alleen invloed op eindsnelheid en optrekken. Uiteindelijk zal je motor alsnog gaan 4-takten als deze hetzelfde toerental bereikt als met een andere set.

Bromboeren zijn "lutsters" al zijn er spaarzame bij die wel weten waar ze het over hebben.
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn

HiawoutaH
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor HiawoutaH » 14 dec 2013 19:11

hey.
Tja brommer/fiets boeren waardeloos (niet allemaal)
Mijn vermoeden is bevestigd wat betreft tandwiel grote,
leek mij ook heel stug dat die daar op 4takt.
Bougie lekker op 0,5mm laten prima.

Anyhow vanmiddag ff naar de electra gekeken alles er af weet je,
en ja hoor een pickup.(zwart kastje)

Het nieuwe blokje zat bij de revival die ik overgekocht heb dus die heb ik er op gezet 49,9 cc.
Maar zat snorkop op kleine carborateur 14/9 en het spruitstuk was begrenst.
Alleen het spruitstuk zat ook geen olie aansluiting op dus die van het blokje wat er op zat overgezet.
Dus alles brom gemaakt bromkop/spruitstuk/carborateur en ja luchtfilter was al ontgrenst.

1-Betekent dit dat de electra ook per definitie snor afgesteld is?(of is sproeier kleiner afdoende)
dus adviseren jullie laat het zo zitten of alles ombouwen (heb nog grondplaat en vliegwiel van ander brom blokje)

2-Op bromstand heeft tie meer vermogen word er gezegt, maar waar merk je dat dan eigenlijk aan.
-Trekkracht
-Soepel rijden op top ook sneller
-sneller optrekken
mvg
Het was een grote vraagteken tot ik wist van het bestaan en de functie van het vraagtekenveertje.

2005 Youngster
standaard
2008 Rivival
standaard

dingiedong
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor dingiedong » 15 dec 2013 11:04

jou ontsteking gewoon laten zitten...die is het probleem niet. bougie gewoon op 0,5 a 0,6mm.
wat voor uitlaat zit eronder?
is het een snor of bromfiets?

ff over de ontsteking
De timing is voor brom en snor gelijk bij de LATERE modellen met pick up.
Ze hebben dezelfde ontsteking gekregen als de A55.
begrenzen over de ontsteking zullen ze wel laten omdat je dan problemen krijgt met de uitstoot...ze kunnen nu al amper aan de euro2 normen voldoen.

Die ontsteking heeft een (ruimere) verlatings curve (gaat steeds later staan naarmate het toerental toeneemt) ivm milieu eisen. (uitlaatgas temparatuur en katalysator)

Voordeel daarvan is dat je motor sneller start en de motor ook beter loopt over het gehele toerengebied (daarom trekken die moderne tomosjes ook veel beter dan vroeger..) en de motor loopt zuiniger dan met een vast ontstekingstijdstip.
deze ontsteking heeft veel voordelen en zou ik echt laten zitten.

op zwaardere tweetakten voor motorfietsen ect worden ook zit soort ontstekingen toegepast ivm de prestaties en voor een efficiëntere verbranding en lager brandstofverbruik.

Volgens mij zit er wel een begrenzer op maar tegen die tijd dat je dat toerental hebt gehaald vliegt je je drijfstang toch al om de oren :mrgreen:

de oudere ontsteking heeft ook zo'n curve maar die loopt niet zo ver door en vandaar dus de brom en snor stand op die ontstekingen..(als ik het goed heb verlaat die oudere ontsteking maximaal 0,6mm)
Laatst gewijzigd door dingiedong op 16 dec 2013 17:25, 1 keer totaal gewijzigd.

HiawoutaH
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor HiawoutaH » 15 dec 2013 20:48

dingiedong, top bedankt voor je reactie.

En ik word er erg blij van niet alleen dat ik het niet hoef om te bouwen maar voonamelijk dat het systeem dus beter is.
Ja zuiniger is ook leuk meegenomen.
Door de duidelijke uitleg begrijp ik nu ook hoe het inhoudelijk werkt met de ruimere verlating curve.

Over de uitlaat ik heb de uitlaat van mijn youngster overgezet op de rivival het is een brom met grote inlaat.
De snor uitlaat die er op zat was doorgeroest vlak bij de cilinder, en aangezien de youngster nu stil staat .
ik wil en moet het blok reviseren.

Alleen zit ik nu nog wel met de electra,het zijn de volgende problemen.
-Contaktslot werkt niet (krijg hem wel gestart alleen dus niet uit haha maar dat loopt via een ander circuit bergeep ik)
-richting aanwijzers
-claxon
-remlicht
Er zit zo`n rond dingentje waar volgens mij de draden van de richting aanwijzers aan verbonden zitten deze heb ik niet doorgemeten.
De accu is ook brak geeft 9 volt uit en de zekering is nog heel.
Nu kom ik er wel uit met wat hulp (hoop ik) het electronische schema heb ik gevonden alleen dat is volgens mij 4 draads bobine
Dus ik moet dat allemaal nog uitzoeken
Alleen het rijden zonder remlicht is een duure grap denk ik.
mvg

2005 Youngster
standaard
2008 Rivival
standaard

dingiedong
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor dingiedong » 16 dec 2013 12:34

dat wordt sowieso een nieuwe accu

in de wiki staan schema's van het hele elektrische gebeuren.

viertakten op top kan ook komen door een gedeeltelijk dicht gekoolde uitlaat en uitlaatpoort

HiawoutaH
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor HiawoutaH » 16 dec 2013 14:00

het blokje is nieuw en ik heb de hele cilinder bekeken maar het is allemaal in nieuwstaat .
Wat betreft de uitlaat was al prima maar voor de zekerheid heb ik die schoongebrand.
Ja de accu moet vervangen kweet het.
mvg

2005 Youngster
standaard
2008 Rivival
standaard

dingiedong
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor dingiedong » 16 dec 2013 15:00

hoofdsproeier een maatje omlaag proberen.

welke carburateur heb je?

ff nog een aanvulling over de ontsteking:

De oudere Iskra ontsteking zonder pickup heeft als voordeel dat je het tijdstip zelf kunt aanpassen.
Het tijdstip wat je instelt geldt bij stationeer toerental. naarmate het toerental stijgt verlaat de ontsteking iets.
grootste voordeel van een variabel ontstekingstijdstip is dat je een vlottere motor krijgt over het gehele toeren gebied.

bij de pickup ontsteking valt er niets meer af te stellen maar heeft wel een variabele timing.

Edit:

ff wat op gezocht

Met pickup:

de ontsteking met pickup heeft een toerenbegrenzer die ingrijpt bij 10500 toeren per minuut..normaal haal je dit toerental nooit.
tijdstip bij stationeer ongeveer 1,55mm voor bdp voor snor en brom er is hier dus geen brom of snorstand meer.
maximale verlating van het tijdstip is bij 10000 toeren per minuut (0 graden in het bdp dus)

Zonder pickup:

zonder pickup heeft geen begrenzer maximale verlating van het tijdstip is bij 4000 toeren (10 graden of +/- 0,4mm vanaf het ingestelde tijdstip snor of bromstand)
snor is 1mm voor bdp
brom is 1,5mm voor bdp

ik heb zelf beide ontstekingen in gebruik op mijn quadro's.

HiawoutaH
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor HiawoutaH » 17 dec 2013 21:00

hey dingiedong
Kijk met zulke informatie kan je weer goed leren.
Mijn carborateur is een Dellorto 14/12

De sproeier is nu 53 en ja moet er nog een kleinere inzetten ben 3 brommerzaken afgeweest, 1 had ze niet voor tomos 2 waren de maat uitverkocht.
nu is het zo dat ze bij alle twee zouden bijbestellen dat is inmiddels 3 weken geleden, word er beetje moe van.
Als het goed is kan ik morgen een 52 + 51 ophalen.
Heb nog een 49 en 50 liggen maar 49 was echt te klein.(haperen)

Nog even dit toen ik de rivival overkocht heb ik dus ook een nieuw blokje er bij gekocht.(die zit er nu onder)
Maar het blokje wat er onder zat (een 49,9cc )zat een sproeier 76 in ben ik ff gaan kijken vastloper gehad maar er zat ook geen koppakking op hebben ze gecompenseerd met sproeier maat lol.

Begrijp ik het goed dat 1mm voor bdp betekend dit dat de electra in die 1mm de tijd heeft om door de bedrading/bobine heen te gaan en tot vonk gevormt word.
zodat de ontsteking op of na het bdp ontstoken word, anders knalt de zuiger tocht de verkeerd kant op.
mvg
Laatst gewijzigd door HiawoutaH op 17 dec 2013 21:15, 2 keer totaal gewijzigd.

2005 Youngster
standaard
2008 Rivival
standaard

dingiedong
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor dingiedong » 17 dec 2013 21:08

is je luchtfilter ontgrenst?

ik heb zelf in de 2006 quadro 54 zitten (helemaal standaard) en in de 2009 quadro een 53 (ook helemaal standaard)
52 heb ik ook wel gezien...echt een kwestie van uitproberen.

bij de bromversie van de het A52 blok zit inderdaad geen koppakking tussen cilinder en kop.
kijk eerst eens hoe ie loopt met een 52 sproeier.

HiawoutaH
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor HiawoutaH » 17 dec 2013 21:15

Yup er staat hier boven ook beschreven luchtfilter is ontgrenst
ga idd 52 proberen
oh zit er geen koppaking in de A52 hmm nooit geweten maar ben ook met net begonnen met de hobby.
anyway er zat een 76 is zeker valselucht compensatie geweest dan.

hoe dikker de koppakking hoe minder vermogen toch scheelt dat ook op topsnelheid?
mvg

2005 Youngster
standaard
2008 Rivival
standaard

dingiedong
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor dingiedong » 17 dec 2013 21:49

wat de koppakking betreft ja...minder vermogen zo wordt de snorversie o.a begrensd.

bij de snor zit er een aluminium koppakking van 1mm dik tussen bij de brom zit er niets tussen...ook verschilt de kop van de snor en brom bij de snorkop is er een hap uit de verbrandingskamer gehaald om de compressie te verlagen.

die 76 sproeier is krankzinnig groot inderdaad...met 12mm en een goed standaard luchtfilter en een leuke uitlaat zul je niet groter hoeven dan hooguit 56 a 58.

er is niet echt een standaard sproeier omdat iedere motor wat verschilt onderling.

HiawoutaH
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor HiawoutaH » 17 dec 2013 23:18

Dat elke brommer/snor zijn eigen grote sproeier heeft is mij idd duidelijk gemaakt ook door andere op het forum.
Ik lees ook regelmatig oude berichten.
Maar ik dacht dat er altijd een koppakking gebruikt werd zit nu zo`n dikke met ijzerenring op.
Er zat idd een alu 1mm tussen toen ik de snor er afhaalde zal het proberen zonder koppakking als die valse lucht heeft of minder compressie dan merk ik het snel genoeg neem ik aan.
Dan moet ik um zeker strak aandraaien met de hand (schoongemaakt)(ja kruislinks)
ik wil namelijk niks aan gord draaien maar ook de cilinder ruimte geven om door de warmte uit te zetten.
Op de teller rijd tie 50/55 maar hoe hard die nou echt rijd denk rond de 40/45 moet nog testen.
Alleen ga ik niet lang voluit rijden ivm inrijden.
mvg

2005 Youngster
standaard
2008 Rivival
standaard

shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 18 dec 2013 09:34

Over de koppakking: Als je pasvlakken mooi vlak op elkaar passen kan je idd volstaan zonder pakking. In andere gevallen zou ik het wel prefereren een koppakking te gebruiken (aluminium).

Vwb het aandraaien: Ik zou hiervoor een investering doen in een momentsleutel die instelbaar is van 0- 150 Nm. Aangezien je de moeren in de kop met een bepaald aanhaalmoment moet vastzetten kun je niet volstaan met alleen kruislings en "strak".
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn

homoetje
Diehard
  • Citeer

Berichtdoor homoetje » 18 dec 2013 11:07

....
Alleen ga ik niet lang voluit rijden ivm inrijden.
mvg
Inrijden is echt overbodig als alles mooi is afgesteld.
Setup:
*Maxwell Racing 65
-Inlaat spijl verwijderd
-Uitlaat poort @29,34mm breed
16/16 Dellorto SHA
Techno Circuit
Trekveren koppeling @Stage6 oranje

dingiedong
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor dingiedong » 18 dec 2013 12:53

aanhalen van cilinderkop moeren:

kruislings op 12NM.

je tomos teller kan er zo 10 km/h naast zitten..

Wat inrijden betreft:
hier lopen de meningen over uiteen..
ik werk dan op gevoel.
rustig iets warm rijden...doe ik altijd
optrekken...altijd volgas en al spelend met het gas laat ik de snelheid steeds verder oplopen soms rij ik al de op top binnen 10km

mijn zuiger en cilinder van een van mijn eerdere tomossen kregen meteen de vuurdoop...
spul zat er net onder en nog niet eens getest..toen telefoon...
moest met spoed ergens naar toe.geen auto of motor dus maar met de moped..
een rit van 40km heen en 40 terug met veel volgas kilometers...
was toen in alle haast vergeten dat er een nieuwe set onder zat...3x raden hoe die is ingereden....

nooit problemen mee gehad.

HiawoutaH
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor HiawoutaH » 18 dec 2013 23:26

Top Mannen bedank voor de reacties weer. ^O^

Mijn buurman heeft een momentsleutel die ik kan lenen tot ik mijn eigen heb,dus das geregeld.
Mijn zwager heeft zo`n dopsleutelset op luchtdruk ideaal voor bvb moer afdraaien bij de koppeling/vliegwiel.
Ook 1tje voor de aanschaflijst.
de alu ring heb ik nog zodra ik er aan toe zal ik het gaan proberen maar rond/tegen kerst aan heb ik het erg druk.

Kwa inrijden heb ik ook veel verschillende dingen gelezen mijn buurman zegt ik rijd altijd in met iemand achter op word tie lekker snel van.....(scooters 4takt) hij bouwd injectors naar carborateur om of zoiets (peugeot dacht ik)

Wat ik doe (eerste volle tank nu)
iets meer smering er in.
warm rijden niet meteen vol gas naar de top maar dat kan hier ook niet.
ik rijd idd ook vol gas weg, moet ook wel anders gaat tie klooien met de 2e versn straag over gaan etc
tijdens rijden verschillende toerentallen rijden.
heuvel op rijd ik iets wat rustiger.
ik rijd zeker wel top snelheid alleen dan niet lang achter elkaar bvb paar min wel paar niet.
Maar als je luisterd naar de geluiden leer je ook hoe je brommertje reageerd op verschillende situaties.
Wat ik geleerd heb uit het forum is inrijden is niet nootzakelijk maar wel bevordelijk voor de langdurigheid dat je cilinder zuiger meegaan.

Was wel het plan x aantal jaren te rijden vriendin en ik hebben 1 auto en de stad in met de brommer is ideaal.
De rivival wou ik dus als woon/werk voertuig hebben en de youngster mee experimenteren met bvb koppeling etc beetje mee raggen indien het toelaat.

Misschien domme vraag maar moet het nog leren er zit nu een graad7 bougie in graad 6 wil ik evt nog gaan halen maar heb er nog een paar liggen moet ik nog even naar kijken.
maakt het nog uit welke graad je rijd in de winter of zomer.
mvg

2005 Youngster
standaard
2008 Rivival
standaard

homoetje
Diehard
  • Citeer

Berichtdoor homoetje » 19 dec 2013 08:03

Nee maakt niet uit. Op een standaard 50cc gietijzer zou ik lekker hittegraad 6 halen van NGK.

[ Post made via Mobile Device ] Afbeelding

Borcheld11
Diehard
Contacteer:
Contacteer Borcheld11
Website
  • Citeer

Berichtdoor Borcheld11 » 18 mar 2014 23:15

aanhalen van cilinderkop moeren:

kruislings op 12NM.

.
Wauw zo weinig maar?