• Frontpage
  • Forum
  • Wiki
  • Onderdelen Shop
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Zoek
  • V&A
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Forumoverzicht
  • Zoek

Tomos rijdt perfect, maar niet lang

Net nieuw op dit forum, of twee linkerhanden? Dan is het beginnersforum iets voor jou. [wil je ook supporter worden voor dit forum? meld je aan voor de groep supporters ;)
Forumregels
Om u goed te kunnen helpen hebben wij een support template gemaakt.
wilt u zo vriendelijk zijn om deze in te vullen bij een nieuw topic! --> mededeling
Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
5 berichten • Pagina 1 van 1
Toddvdb
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor Toddvdb » 28 jul 2016 10:58

Welke model tomos heb je? standaard
uit welk jaar komt de tomos ? 2005
Is het een snor of een brommer? snor
wanneer ontstond het probleem? sinds zijn laatste opknapbeurt

Heb je onlangs iets veranderd aan je tomos?
Mijn tomos heeft helaas een flinke vastloper gehad. Toen heb ik alles schoongemaakt en vervangen wat nodig was. Er zit een nieuwe cilinder op. Ik kreeg na deze schoonmaakbeurt nog al veel extra power, ik ging veel harder. Hij maakte keiharde overtoeren en dit resulteerde in warmlopers (ik had de orginele snor vertanding). De bromerzaak adviseerde mij, om van brommer uitlaat terug te gaan naar een normale snor uitlaat. Dit had ik heb ik gedaan en ik reed keurig 32, omdat hij waarschijnlijk zijn lucht niet kwijt kon. (je voelde hem inhouden).

Ik vond dat het tijd was voor een nieuwe ketting en tandwielen en dit leek mij een mooi moment om iets te veranderen aan mijn vertanding. Ik heb nu een iets kleiner tandwiel achter. (hij trekt nu gelijk heerlijk, houd niet meer in en rijd bijna 40)

Wat is het probleem?
Het probleem is; ik kan nu lekker bijna 40 rijden maar als ik dat langer dan 100-200 meter doe, dan lijkt hij weer warm te lopen (geen overtoeren denk ik). Hij loopt echter niet echt warm, want als gas terug neem, neemt mijn snelheid af. Wanneer ik rond de 20 rijd, kan ik weer gas geven en versnellen.

Dit halve warmlopertje zou ik graag tegengaan, kan iemand mij helpen?

(ik heb en brommer carb. en heb de vernauwing uit mijn spruitstuk gehaald).

ps. tips die ik van vrienden heb gehad zijn: Maak je spullen even schoon, het kan vuil zijn. Of een slechte benzine toevoer.

Ik hoor het graag,
alvast bedankt!!!

ief
Diehard
  • Citeer

Berichtdoor ief » 30 jul 2016 20:11

Tip van vrienden al opgevolgt?
Pack'r snor, pack'r brom nagenoeg origineel en sport'r boor, vijl en dremel slachtoffer... en een S1 dramatje

O no, red pilled...

Toddvdb
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor Toddvdb » 31 jul 2016 11:14

nou nog niet, ik heb net getankt dus ik wacht even tot hij wat leger is voor de benzine filter. En spullen schoonmaken? dan vraag ik mij af welke (carb? enzo?).

Daarnaast vroeg ik mij af of misschien mijn sproeier niet te klein is?

ief
Diehard
  • Citeer

Berichtdoor ief » 02 aug 2016 17:24

Sproeier zou kunnen, wel handig om te weten welke er nu dan in zit. Vieze benzinekraan of carb zou ook kunnen. Hij is niet voor niets vastgelopen dus wel zaak om er even goed naar te kijken.
Pack'r snor, pack'r brom nagenoeg origineel en sport'r boor, vijl en dremel slachtoffer... en een S1 dramatje

O no, red pilled...

shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 02 aug 2016 22:28

Vastlopen is een gebrek aan smering. De uitlaat zorgt alleen voor de afvoer van gassen, dit kan niet resulteren in de klachten die je eerst had. De snoruitlaat kan de afvoer wel beperken en daardoor een vorm van "lockup" creëren en de motor laten afslaan. Ik lees ook dat je klacht zit voordoet bij volgas, niet wanneer de motor niet aan zijn top hoeft te presteren.

Een slecht doorstromende kraan is snel te bekijken als je de slang van de carburateur losneemt en met een leeg flesje de brandstof opvangt als de kraan openstaat. Een regelmatige stroom moet voldoende zijn, tenzij je tank ergens een keer vacuum trekt door een slecht werkende ontluchting in de dop of bij een A2 (rond) frame onder het zadel. Dit laatste is ook te checken als het probleem zich voordoet om de dop los te draaien of de ontluchter uit te trekken tijdens het rijden. Is het probleem daarmee verholpen dan is dat de oorzaak.

Ik lees bromcarburateur, ik neem aan Dellortho SHA 14/12. Daar zou sproeier 52-55 in moeten zitten (bij gebruik van het standaard luchtfilter), afhankelijk op welke maat jouw motor het beste presteert. Echter de snoruitlaat is de beperkende factor en zou ik liever ingeruild zien voor een standaard brom.

Graag verneem ik je ervaringen op bovenstaande tips, en zie graag je reactie tegemoet met wat meer informatie.
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn

Plaats reactie
  • Afdrukweergave
5 berichten • Pagina 1 van 1

Terug naar “Beginners”

Ga naar
  • Tomosforum Wiki
  •    TomosWiki
  •       wiki
  •    Kenteken/keuring & Verzekeringen
  • Galerij
  •    Straat Tomossen
  •    Sprinters/racers