• Frontpage
  • Forum
  • Wiki
  • Onderdelen Shop
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Zoek
  • V&A
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Forumoverzicht
  • Zoek

Tomos valt uit tijdens het rijden

Net nieuw op dit forum, of twee linkerhanden? Dan is het beginnersforum iets voor jou. [wil je ook supporter worden voor dit forum? meld je aan voor de groep supporters ;)
Forumregels
Om u goed te kunnen helpen hebben wij een support template gemaakt.
wilt u zo vriendelijk zijn om deze in te vullen bij een nieuw topic! --> mededeling
Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
4 berichten • Pagina 1 van 1
Thomas de Goede
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor Thomas de Goede » 03 apr 2018 17:19

Hallo allemaal,

Welk model: Tomos standard A3 snor 25km/h (loopt rond de 40 :D )

Welk jaar: 2005 eerste toelating

Wanneer ontstond probleem: Na een stuk rijden

Heb je onlangs iets veranderd: het probleem was al voordat ik dit had gecheckt. (Carburateur schoongemaakt, sportluchtfilter erop, sproeier vergoot van 50 naar 52, benzinekaartje (Dachten dat die daar valse lucht aanzoog))

Setup: Zie hierboven. Ook zegt een vriend van me dat er een Puch cilinder opzit. Ik heb weinig verstand van brommers maar dat kon hij meteen zien zei hij. (lijkt mij ook sterk hij ooit 40 rijdt met alleen een sportfilter en een grotere sproeier). Heb ook al een nieuwe bougie en nieuwe tandwielen (26/33) met ketting klaarliggen om vervangen te worden

Wat is het probleem: Een paar weken geleden heb ik een 2e hands Tomos A3 gekocht. heb een kort testritje gemaakt. alles bleek in orde.

De eerste dag dat ik er mee ging rijden viel hij onderweg naar huis uit na 6 km rijden. na 1x kicken ging hij weer aan en kon ik verder rijden.

De 2e keer viel hij uit na 3 km. 1x kicken en ik kon weer door.

De 3e keer viel hij uit na 4,5. 1x kicken en hij ging weer aan. Maar na een paar honderd meter viel die weer uit. Paar keer kicken en hij deed het weer. Maar toen ik voor een stoplicht moest wachten, viel hij uit en kreeg ik hem ook niet meer aan. Dus moest ik naar huis lopen.

De 4e keer is hij na 1 km uitgevallen en kreeg hem niet meer aan.

Hierna heb ik het luchtfilter vervangen en er een grotere sproeier in gedaan. omdat ik dacht dat hij misschien te weinig brandstof kreeg.

Maar vanmiddag onderweg naar huis viel hij weer uit na ongeveer 4,5 km.

Ik vind het erg raar. Want sommige dagen rij ik zonder problemen naar mijn stage (6,5 km heen en 6,5 km weer terug)
en de andere keer valt hij 4x achter elkaar uit en krijg ik hem niet meer aan.

als de brommer uitvalt remt hij best hard. Hij stopt niet opeens maar hij rolt ook niet uit ofzo. Ook maakt hij geluid als hij uitvalt. Niet ratelend maar meer dat iets aanloopt.

Ik word er nu wel een beetje moe van omdat ik nooit weet of ik wel mijn bestemming haal.

Ik hoop dat iemand hier weet wat het probleem is. Sorry voor het lange verhaal maar ik probeer zo veel mogelijk in details uit te leggen.

Thomas de Goede
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor Thomas de Goede » 04 apr 2018 08:08

Weet iemand al het probleem?

Hier nog wat informatie over mijn brommer. Ik heb er niet veel verstand van en weet het ook niet zeker. Dus verbeter me graag als ik iets raar zeg.

Ik heb:
Standaard cilinder (denk ik)
Puch bromkop (zegt een vriend die veel aan Puch's sleutelt)
Dellorto SHA 149P
Sproeier 52 (was 50)
Uitlaat lijkt standaard (Zonder s-bocht en stuk van de demper af)
Sportluchtfilter
NGK BPR6HS

Ik heb geen idee of dit allemaal wel samen goed werkt. Dus als er iets raars is laat het me weten

shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 04 apr 2018 17:41

Klinkt mij als een warmloper. Hoor je ook een gierend geluid als je motor ermee stopt? Voelt het alsof er automatisch (hard) geremd wordt?

Kijk eens naar de electroden van je bougie als het je is gelukt een paar kilometer volgas te rijden met bedrijfswarme motor. Wellicht zegt dit je iets over de lucht-brandstofverhouding. Een sportluchtfiklter (=gaas of zeer open?) en de sproeiermaat zomaar zonder enige kennis wijzigen is niet slim. Als het idd een zeer open versie is zou je al gauw 8-10 maten omhoog moeten.

Misschien koet je eerst eens terug naar de basis. Dus origineel sproeier en luchtfilter plaatsen en de oorzaak opsporen van het uitvallen.

Tank je wel brommix (1:50) of meng je zelf of zit er een apart olietankje/ pomp op?

Vwb die cilinder/ kop: Plaats een foto, dat zegt meer dan woorden. Dan kunnen wij beoordelen wat het is en weet je het zeker (dan alleen via via horen van een goede vriend die veel aan Puch sleuteld..... :roll: :roll: )
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn

Thomas de Goede
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor Thomas de Goede » 05 apr 2018 15:17

Klinkt mij als een warmloper. Hoor je ook een gierend geluid als je motor ermee stopt? Voelt het alsof er automatisch (hard) geremd wordt?

Kijk eens naar de electroden van je bougie als het je is gelukt een paar kilometer volgas te rijden met bedrijfswarme motor. Wellicht zegt dit je iets over de lucht-brandstofverhouding. Een sportluchtfiklter (=gaas of zeer open?) en de sproeiermaat zomaar zonder enige kennis wijzigen is niet slim. Als het idd een zeer open versie is zou je al gauw 8-10 maten omhoog moeten.

Misschien koet je eerst eens terug naar de basis. Dus origineel sproeier en luchtfilter plaatsen en de oorzaak opsporen van het uitvallen.

Tank je wel brommix (1:50) of meng je zelf of zit er een apart olietankje/ pomp op?

Vwb die cilinder/ kop: Plaats een foto, dat zegt meer dan woorden. Dan kunnen wij beoordelen wat het is en weet je het zeker (dan alleen via via horen van een goede vriend die veel aan Puch sleuteld..... :roll: :roll: )

-Ik hoor inderdaad een gierend geluid en het voelt ook alsof er hard geremd wordt.
-Zie bijlage voor de Bougie
-Het filter is een powerfilter dus zeer open denk ik.
-je zegt 8 of 10 maten grotere sproeier? zal dit het probleem kunnen oplossen?
-Ik meng zelf. (1:50)
-Zie bijlage voor foto van mijn blok.

hopelijk heb je hier meer aan

alvast bedankt.
Bijlagen
Blok.jpg
Bougie.jpg
Bougie

Plaats reactie
  • Afdrukweergave
4 berichten • Pagina 1 van 1

Terug naar “Beginners”