• Frontpage
  • Forum
  • Wiki
  • Onderdelen Shop
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Zoek
  • V&A
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Forumoverzicht
  • Zoek

Warm=wegvallen bij gas

lukt het niet met afstellen? Stel hier al je afstel problemen en stotterende tomos problemen [ALLE SPROEIER VRAGEN HIER DUS OOK]
Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
14 berichten • Pagina 1 van 1
Sebastiaankl
Vaste forummer
  • Citeer

Berichtdoor Sebastiaankl » 15 feb 2009 14:31

Hallo,
Ik nu nu zo'n 2 weken een nieuwe carburateur, een 15 mm. Nu loopt hij al vanaf het begin heel slecht, koud gaat alles goed, start goed, trekt goed, rijd goed. Maar dan als hij eenmaal warm is, en ik vaart minder om door de bocht te gaan, of even stop bij een stoplicht, houd hij zo'n 2 seconden in als ik weer gas geef.

Heb tot nu toe elke sproeier van 54 tot 68 geprobeerd, en ook allemaal in combinatie met std luchtfilter en gaasfilter. Nu loopt uiteraard de een beter dan de ander, de beste zijn waarschijnlijk 62/63. Maar, met elke van die sproeiers heb ik dat als hij warm is, hij dus even weg valt als ik vanuit stilstand gas geef.

Hiervoor had ik een 14/9, het is wel een brommer, maar de vorige eigenaar was waarschijnlijk niet al te slim. Nu heb ik ook m'n 14/9 met elke sproeier van 53-68 geprobeerd. Nu loopt met die ook de een beter dan de ander, 54 beste, maar heb ik met GEEN EEN van de sproeiers dat hij ook maar uit lijkt te vallen als ik gas geef terwijl hij warm is. Heb dit geprobeerd in de hoop dat hij dat wel zou doen, en ik dus zou weten of hij dan te groot of te klein is.

Hij heeft ook geen valse lucht, heb al alle pakkingen vervangen, en overal met deo gespoten. Alleen m'n krukaskeeringen heb ik nog niet vervangen, maar dan zou m'n bougie toch zwart moeten zijn (is koffiebruin met jusite sproeier) en zou er veel witte rook uit m'n uitlaat moeten komen (komt goede rook uit, weinig en blauwig).

Ook gaat hij met de sproeier die het het beste doet maar rond de 50/52, terwijl veel mensen zeggen dat je al snel rond de 55-60 gaat met alleen een Tecno CC. En valt m'n brommer niet uit als ik m'n hand voor de uitlaat houd (bougie wordt dan wel pikzwart na een paar seconden). Als ik m'n hand er dan voor houd is hij ook helemaal stil en ontsnapt er nergens lucht. Heb alles (sproeiers, luchtfilter combinaties, hand voor uitlaat) ook al geprobeerd met m'n oude standaard uitlaat, en een proma uitlaat van een vriend. Ook heb ik net een nieuwe bougie erin gedaan, hittegraad 6 gewoon.

De enige manier hoe ik het een soort van op heb kunnen lossen is hem heel hoog stationair laten draaien. Maar aangrijpende koppeling bij stationair is niet erg fijn voor mij en m'n blok. Heb hem uiteraard afgesteld terwijl die warm is. Ontsteking staat ook goed.

M'n setup:
Std 50cc
15mm Carburateur
Gaasfilter
Tecno CC
Ontgrensd spruitstuk
M'n Tomosje!
-Rereviseerd blok, spoelers opmaat voor 65cc
-65cc Airsal, inlaat en uitlaat bewerkt
-65cc Puch HD kop
-Proma GP
-15mm DO+Gaasfilter
-Beide koppelingsveren 1.5cm ingekort
-Leren koppelingsvoering
-TWV 26-24

Daantjees
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor Daantjees » 16 feb 2009 21:25

Als dit alleen is als die warm is
denk ik dat je je zuigerveertjes moet vervangen, wanneer je brommer warm wordt zet het uit past het niet meer goed omdat ze versleten zijn, en is je mengsel niet meer oke.

Sebastiaankl
Vaste forummer
  • Citeer

Berichtdoor Sebastiaankl » 17 feb 2009 11:05

Maar m'n oude 14/9 carburateur doet het nog wel gewoon. Kan het dan zijn dat hij alleen last van z'n versleten zuigerveertjes krijgt met 15/15 (als hij dus een stuk meer benzine en lucht krijgt)?
M'n Tomosje!
-65cc Puch HD kop
-Proma GP
-15mm DO+Gaasfilter
-Leren koppelingsvoering
-TWV 26-24

Daantjees
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor Daantjees » 17 feb 2009 14:05

Uhm dit weet ik niet zeker.
Maar volgens mij zou dit wel kunnen.
Heb je je spruitstuk ontgrenst?

C. van Klaveren
Vastgeroeste forummer
  • Citeer

Berichtdoor C. van Klaveren » 17 feb 2009 23:23

Waarde sebastiaankl,

Ik heb je bericht weer 2x op m`n gemak zitten lezen. Het moet gezegd, jij hebt echt een probleem. Waar ik toch weer op wil wijzen, is dat je uitlaat gassen weg kunnen. Als je de uitlaat dicht houdt, dan moet je motortje stoppen. Wanneer dat niet gebeurd, dan is er lekkage, hoe dan ook. Dat is niet oké. En dat moet opgespoord worden. Mijn conclusie is dan ook, na al die dingen die je al geprobeerd hebt, alle ellende door die lekkage veroorzaakt wordt.
Je krijgt niets goed afgesteld. Hij loopt niet goed. Hij loopt niet hard genoeg. Etc. etc.
Het systeem is uit balans.

Ik zou de linkerkap er af halen. De motor starten. De uitlaat ECHT dicht houden (met een doek en werkhandschoen) en als hij loopt flink gas blijven geven. Hij moet z`n eigen ergens melden.

En voor alle zekerheid zou ik, als eerste na de bovenstaande handeling, de olie kering achter de ontsteking gaan vervangen. En als er geen beter resultaat is, dan moet je die achter de koppeling gaan vervangen. Je moet toch wat.

In wezen is het vervangen van zo`n kering een fluitje van een cent. Je steekt een schroevendraaier (100 x 4) tussen de as en het rubber van de ring en je wringt \ trekt hem er uit. Aan de nieuwe doe je wat vet en tikt hem met een stukje buis of grote moer op zijn plaats.

Tot zover weer mee gedacht.

In afwachting van een goed resultaat verblijf ik met spanning,
Keeshaven

Sebastiaankl
Vaste forummer
  • Citeer

Berichtdoor Sebastiaankl » 19 feb 2009 07:35

Er net achter gekomen dat er door de vorige eigenaar een heel snorblok onder is geplaatst, er zit dus een snorzuiger en snorkop op mijn brommer.
Ga ze morgen allebei vervangen, kan dit de reden zijn geweest dat ik m'n 15/15 niet af kon stellen?
M'n Tomosje!
-65cc Puch HD kop
-Proma GP
-15mm DO+Gaasfilter
-Leren koppelingsvoering
-TWV 26-24

C. van Klaveren
Vastgeroeste forummer
  • Citeer

Berichtdoor C. van Klaveren » 19 feb 2009 09:20

Waarde sebastaankl,

Nee, daar geloof ik niets van. Het zou me zeer verbazen.

Vriendelijk gegroet,
Keeshaven

Sebastiaankl
Vaste forummer
  • Citeer

Berichtdoor Sebastiaankl » 05 mar 2009 20:42

Probleem blijft zich voordoen, al bijna 3 maanden lang nu.
Veel vervangen maar weinig helpt.

Met sproeier 57: Start wat moeilijk, alleen met choke. Moet even rustig doen als hij koud is, reageert als hij warm is goed op gas. Haalt de top niet en gaat stotteren rond de 35.
Met sproeier 59: Start redelijk. Nog wat rustig aan doen als hij koud is, als hij warm is heeft hij een heel licht dipje bij gas (halve seconde ofzo, valt bijna niet op, klinkt zelfs wel wat normaal) pakt hem daarna. Op de top van de eerste en tweede versnelling trilt hij best wat en maakt hij een soort zoemend irritant TRRRRRRR geluid.
Met sproeier 61: Start goed, rijd goed weg als hij koud is, als hij warm is valt hij even weg bij gas.
Met sproeier 63: Start goed, rijd goed weg als hij koud is, als hij warm is valt hij uit bij gas.

Dit is allemaal met gaasfilter, met std luchtfilter gaat alles net iets beter, maar heb ik het gevoel dat hij nog wat inhoud en het met meer lucht beter zal doen.

Met sproeier 57 (en zelfs 55) is m'n bougie nog steeds wat donkerbruin.

Met sproeier 59, de rand lijkt hier wat zwartig, maar dit valt heel erg mee:

Afbeelding

Dacht zelf misschien ook aan ontsteking? Dat hij hierdoor zelfs met een kleine sproeier niet altijd alles verbrand omdat hij op het verkeerde moment ontsteekt. En hij daardoor dus telkens donker bruin blijft. Nat word hij niet, zelfs niet met sproeier 63.

Oh ja, de uitlaat heb ik echt goed dichtgehouden, maar hij valt niet uit, ook maakt hij echt bijna geen geluid dan, bougie word wel zwart.
M'n Tomosje!
-65cc Puch HD kop
-Proma GP
-15mm DO+Gaasfilter
-Leren koppelingsvoering
-TWV 26-24

bastiaan2222
Vaste forummer
  • Citeer

Berichtdoor bastiaan2222 » 05 mar 2009 21:58

das een mooi kleurtje en ik heb ook 64 er in zitten en bij mij loopt hij heeerlijk

ik heb power schuimfilter van puch omgebouwd tot tomos filter
voor de mensen die het niet weten, Ik ben dyslexies graag een beetje begrip daarvoor iedereen heeft zijn gebreken, en ja ik werk met spelling controle

Sebastiaankl
Vaste forummer
  • Citeer

Berichtdoor Sebastiaankl » 05 mar 2009 22:54

Die foto was met sproeier 59, met 15/15, Tecno CC, en gaasfilter, wat kleine sproeier lijkt me, ook houd hij dus nog wat in (of 4takt?).
M'n Tomosje!
-65cc Puch HD kop
-Proma GP
-15mm DO+Gaasfilter
-Leren koppelingsvoering
-TWV 26-24

bastiaan2222
Vaste forummer
  • Citeer

Berichtdoor bastiaan2222 » 06 mar 2009 21:29

o, dan had ik er een iets wat grotere in gedaan
voor de mensen die het niet weten, Ik ben dyslexies graag een beetje begrip daarvoor iedereen heeft zijn gebreken, en ja ik werk met spelling controle

William
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor William » 06 mar 2009 22:34

zet je ontsteking eens op bromstand
setup:

65cc airsal prof getuned
44mm uitgedraaide tomos kop
spuish 0.7
17.5 mm dellorto
technigas terugloper aangepast
hpi 06
carters opmaat
28-22

Sebastiaankl
Vaste forummer
  • Citeer

Berichtdoor Sebastiaankl » 07 mar 2009 18:25

Ja, ga ik sowieso doen (als dat niet al gebeurt is, moet even kijken).
Ik nam namelijk eerst aan dat hij al op bromstand stond, maar aangezien er een heel snorblok onder zit kan het best eens zijn dat hij ook op snorstand staat. Even wachten tot ik m'n vliegwiel trekker weer terug heb van m'n vriend.

Als dat het niet oplost, ga ik gewoon m'n koppelingsveren nog verder inkorten zodat ik m'n stationair wat hoger kan zetten zonder dat de koppeling aangrijpt (heb dit probleem niet bij een hoger stationair, maar als ik hem nu hoog stationair laat lopen grijpt m'n koppeling telkens aan als ik stilsta).
M'n Tomosje!
-65cc Puch HD kop
-Proma GP
-15mm DO+Gaasfilter
-Leren koppelingsvoering
-TWV 26-24

shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 07 mar 2009 19:17

Ja, ga ik sowieso doen (als dat niet al gebeurt is, moet even kijken).
Ik nam namelijk eerst aan dat hij al op bromstand stond, maar aangezien er een heel snorblok onder zit kan het best eens zijn dat hij ook op snorstand staat. Even wachten tot ik m'n vliegwiel trekker weer terug heb van m'n vriend.

Als dat het niet oplost, ga ik gewoon m'n koppelingsveren nog verder inkorten zodat ik m'n stationair wat hoger kan zetten zonder dat de koppeling aangrijpt (heb dit probleem niet bij een hoger stationair, maar als ik hem nu hoog stationair laat lopen grijpt m'n koppeling telkens aan als ik stilsta).
Gezien je setup zou ik eens afgaan op de kleur van je bougie. Ik vermoed dat ie op top te weinig krijgt (dus grotere sproeier).
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn

Plaats reactie
  • Afdrukweergave
14 berichten • Pagina 1 van 1

Terug naar “Afstellen”

Ga naar
  • Tomosforum Wiki
  •    TomosWiki
  •       wiki
  •    Kenteken/keuring & Verzekeringen
  • Galerij
  •    Straat Tomossen
  •    Sprinters/racers