Berichtdoor C. van Klaveren » 01 nov 2008 00:04
Waarde postkar,
Gelezen hebbende je verhaal heb ik het idee dat het putje in je zuiger een smeltpunt is geweest. (Voor hetzelfde geld zat er nu een gat in je zuiger) Haal die zuiger er maar eens af, houd `m op z`n kop en vul hem met water. Mogelijk loopt er dan wel water uit via dat putje, in de kop van die zuiger. Haal dan maar gelijk een Bromzuiger voor € 12 . (misschien toch wel een goed plan)
Maar goed, door mij verder gelezen hebbende, klopt het e.e.a. wel. Vermoedelijk [bijna zeker] heeft je ontsteking te laat gestaan en dat in combinatie met die HD-kop geeft dat een dusdanige verhitte plek, dat het aluminium gaat smelten. Kijk eens of er geen smeltplek in de kop zit. En …. had je ook zonder koppakking gereden ?
Wist je ook hoe je de ontsteking moest verzetten ? Blijkens je verhaal heb je niet simpel de krukas zo gedraaid dat de spie (welke in de spiebaan op de kruktap zit) aan de bovenkant zat.
Daarna rustig het vliegwiel zo gedraaid dat de spiebaan (in het tapend-gat) ook aan de bovenkant zat. En schuift hij er keurig op, zonder geweld.
Bekijk de zaak eens goed en ga omzichtig te werk. Kijk of je de zaak met een nieuwe spie nog kan redden. Pulk ijzer deeltjes uit de spiebaan. Maak alles met een kwastje schoon (in en om je ontsteking). Maak zeker je wiegwiel van binnen en van buiten schoon. (De ijzerdeeltjes blijven aan het magnetisch vliegwiel hangen) kijk de spiebaan goed na op bramen en de vorm. [ Ik kan hier vandaan niet zien wat voor ramp je hebt aangericht ]
Mogelijk kan je nog wat redden met sleutelvijltjes.
Verder lees ik nog wat andere zaken, daar wil ik het volgende over kwijt. Een krukas is een volledig uitgebalanceerd onderdeel. Als je die met een hamer gaat bewerken, doe je vanzelf binnenkort de ervaring op hoe je het motorblok uit elkaar moet halen.
Kijk wat je doet ….. en met vriendelijke groet
Ik lees het wel verder.
Keeshaven