• Frontpage
  • Forum
  • Wiki
  • Onderdelen Shop
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Zoek
  • V&A
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Forumoverzicht
  • Zoek

Beginners: Kleine vragen topic

Net nieuw op dit forum, of twee linkerhanden? Dan is het beginnersforum iets voor jou. [wil je ook supporter worden voor dit forum? meld je aan voor de groep supporters ;)
Forumregels
Om u goed te kunnen helpen hebben wij een support template gemaakt.
wilt u zo vriendelijk zijn om deze in te vullen bij een nieuw topic! --> mededeling
Gesloten
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
3553 berichten
  • Pagina 131 van 178
    • Ga naar pagina:
  • Vorige
  • 1
  • …
  • 129
  • 130
  • 131
  • 132
  • 133
  • …
  • 178
  • Volgende
Slomos-Jim
Tomosforummer

Berichtdoor Slomos-Jim » 07 mar 2009 13:11

wtf 80 !!!!!!!!!

ik zal ff naar je keeringen enz kijken en naar valse lucht
er zit geen originele filter op dus ik denk wel dat ie valse lucht krijgt. wat zijn keeringen als ik het vragen mag?:P
maar dat ding is om mee te crossen(kijk maar naar men avatar :P) ik weet niet wat er mis mee is, heb em gister schoongemaakt en ga em er vandaag weer opzetten. maar als ie niet start dan zou ik het echt niet weten wat ik moet doen......

Standard
Tomosforummer

Berichtdoor Standard » 07 mar 2009 17:22

Ik wil mijn vierkante koplamp, die er standaard op zat, gaan vervangen door een ronde chrome koplamp die ik hier al heb liggen, maar daarover heb ik nog een vraag.

Bij mijn vierkante koplamp zitten 4 kontactjes en bij de ronde 3. Nou ben ik erachter wat grootlicht, dimlicht en aarde is bij die vierkante, maar het vierde kontactje is voor een klein lichtje wat nog onder me hoofdlamp zit en die altijd brand. Die lijkt mij dus onnodig en zo'n tweede lampje zit er ook niet in een ronde koplamp. Is het dus gewoon mogelijk om grootlicht, dimlicht en aarde aan te sluiten en die overbodige er gewoon los in te hangen? Knapt me lampje dan niet?

Alvast bedankt. :)

Ricker
Diehard

Berichtdoor Ricker » 07 mar 2009 17:25

Hoelang ben je ong. bezig om je rijbewijs te halen? Als ik 16 wordt ik wil zo snel mogelijk legaal de weg onveilig maken :evil:
viewtopic.php?f=9&t=10607" onclick="window.open(this.href);return false
-Bromkop
-14/12 (ontgrenst spruit)
-Momenteel std-snel uitlaat
-TWV 26 - 24
-ontgrenst luchtfilter
-sproeier 54
-60kmh (tomos teller)

adje
Diehard

Berichtdoor adje » 07 mar 2009 17:27

Dat is dus nu al een verkeerde instelling.

Als je hem in 1 keer haalt moet je daarna nog 1 week wachten op je pasje. Maar je moet natuurlijk wel eerst halen.

shadowranger
Forum Admin
Forum Admin

Berichtdoor shadowranger » 07 mar 2009 18:27

Ik wil mijn vierkante koplamp, die er standaard op zat, gaan vervangen door een ronde chrome koplamp die ik hier al heb liggen, maar daarover heb ik nog een vraag.

Bij mijn vierkante koplamp zitten 4 kontactjes en bij de ronde 3. Nou ben ik erachter wat grootlicht, dimlicht en aarde is bij die vierkante, maar het vierde kontactje is voor een klein lichtje wat nog onder me hoofdlamp zit en die altijd brand. Die lijkt mij dus onnodig en zo'n tweede lampje zit er ook niet in een ronde koplamp. Is het dus gewoon mogelijk om grootlicht, dimlicht en aarde aan te sluiten en die overbodige er gewoon los in te hangen? Knapt me lampje dan niet?

Alvast bedankt. :)
Geen probleem om dat draadje los te laten hangen. Lampen krijgen eigen voltage per draadje, dus je hoeft niet bang te zijn dat het los laten problemen gaat veroorzaken.
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn

Standard
Tomosforummer

Berichtdoor Standard » 07 mar 2009 18:32

Oke bedankt, dan weet ik dat.

Dan heb ik nu nog een vraag daarover, in die vierkante zit een grotere lamp met 35 W en in die ronde moet een kleiner lampje, moet die ook 35 W zijn dan? Ik neem sowieso dat ding mee waar het lampje in moet zodat ik de goede grootte koop.

shadowranger
Forum Admin
Forum Admin

Berichtdoor shadowranger » 07 mar 2009 18:33

wat zijn keeringen als ik het vragen mag?:P
Keerringen zijn afdichtingen die bijvoorbeeld om je krukas zitten. Deze dienen bij jouw Tomos voor het gasdicht houden van de spoelruimte en ervoor te zorgen dat er geen ATF (versnellingsbakolie) wordt meegezogen naar de verbrandingsruimte in de cilinder. Als deze lek zijn kan het dus wel zo zijn dat je motor slecht(er) gaat lopen of zlef helemaal niet wil aanslaan.

Het gaat om een zeer secuur benzine/lucht verhouding. Als deze wordt verstoord (door valse lucht/ lekkage) verandert deze balans. Door de sproeier te vergroten kun je deels dit bijwerken, maar dit is symptoombestrijding. Beter is om te achterhalen waarom je motor niet wil draaien op de normale sproeier en lucht verhouding. 't Is ff zoeken, maar op het forum is hierover genoeg te vinden.

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn

thijmen002
Tomosforummer

Berichtdoor thijmen002 » 07 mar 2009 18:53

zou ik mn tomos nu kunnen spuiten of is dat niet goed vanwege de temperatuur?
en iemand een idee hoelang goed spuiten duurt?( spuiten+drogen) dus klaar voor gebruik?:D

shadowranger
Forum Admin
Forum Admin

Berichtdoor shadowranger » 07 mar 2009 19:05

Dan heb ik nu nog een vraag daarover, in die vierkante zit een grotere lamp met 35 W en in die ronde moet een kleiner lampje, moet die ook 35 W zijn dan? Ik neem sowieso dat ding mee waar het lampje in moet zodat ik de goede grootte koop.
Als het goed is en je hebt een originele Tomos ronde koplamp past je lamp er zo in. Hoe kom je erbij dat de lamp die er nu in zit kleiner is?

shadowranger
Forum Admin
Forum Admin

Berichtdoor shadowranger » 07 mar 2009 19:08

zou ik mn tomos nu kunnen spuiten of is dat niet goed vanwege de temperatuur?
en iemand een idee hoelang goed spuiten duurt?( spuiten+drogen) dus klaar voor gebruik?:D
Spuiten kun je beter even mee wachten totdat de temperatuur boven de 10 graden komt (tenzij je binnen spuit). Hoe kouder hoe langer het drogen duurt. Hou iig voor de laatste aflaklaag een droogtijd aan van 24 uur. Beter lees je de instrukties op de spuitbus of vraag tips aan de verfboer.

MartijnM
Pindabrein

Berichtdoor MartijnM » 07 mar 2009 20:36

Ik ben van plan om voor m'n werk (postbode bij TNT Post) een snorbrommer te kopen. En nu had ik op marktplaats een Tomos Quadro Deluxe e-start snorbrommer gezien. Ik kan deze kopen voor € 625,-.
Volgens de eigenaar is de Tomos altijd goed onderhouden en zijn er nooit problemen mee geweest. Er staat 6000 km op de teller, en het kentekenbewijs is ook aanwezig.

Maar omdat ik echt niks van brommers weet vroeg ik me af of het een redelijke prijs is voor zo'n brommer, en is de km-stand weinig/normaal/veel voor een Tomos?

Hopelijk kunnen jullie me helpen met deze vragen! :)

adje
Diehard

Berichtdoor adje » 07 mar 2009 21:56

Hmm. 6000 is niet heel veel. 625 normaal gesproken zou dan wel veel zijn, maar het gaat hier om een E-start. Ik zou niet zeggen dat het veel te veel is maar ik zou toch liever wat verder zoeken (of af dingen) Maar dat is mijn mening.

Ohja, wat is het bouwjaar?

MartijnM
Pindabrein

Berichtdoor MartijnM » 07 mar 2009 22:26

Het bouwjaar is 2005. En oorspronkelijk vroeg de eigenaar € 750,- voor de Tomos, en dat heb ik weten af te dingen tot € 625,-.

adje
Diehard

Berichtdoor adje » 07 mar 2009 22:29

Ik zou het niet doen. Ik zie tomosjes met veel minder op de teller en later bouwjaar voor zelfde bedrag (en dan is er nog geneens op afgedingt, dongen of wat het ook is :') )

7P_
Diehard

Berichtdoor 7P_ » 08 mar 2009 10:13

Niet doen. Dat ding is 450 euro waard.

Bovendien zou ik voor dat geld, 625 euro nog even 345 euro bijlappen en een gloednieuwe Tomos Flexer XL met gescheiden mengsmering halen. Maar dat zeg ik...

Standard
Tomosforummer

Berichtdoor Standard » 08 mar 2009 10:20

Als het goed is en je hebt een originele Tomos ronde koplamp past je lamp er zo in. Hoe kom je erbij dat de lamp die er nu in zit kleiner is?
Dan heb ik hier te maken met een ronde Puch koplamp wat ik al dacht. Hij past er gewoon op, dus dat is geen probleem, maar kan het wel als ik het juiste lampje ervoor koop? Moet dit kleinere lampje dan die 35W zijn of maakt dat niet uit?

shadowranger
Forum Admin
Forum Admin

Berichtdoor shadowranger » 08 mar 2009 11:22

Ik weet niet wat er normaal in een Puch lamp hoort (volgens kenners 6volt en 15 watt), maar die heeft naar mijn idee geen grootlicht EN dimlicht (in tegenstelling tot Tomos). Enige is dat het 12 volt moet zijn (Puch rijdt met 6 volt spanning), wattage maakt idd niets uit. Dat is alleen de belasting voor de spoelen. Er is wel een 12 volt uitvoering van de 15 watt lamp.

klik 12 volt Neem voor de zekerheid ALTIJD je koplamp mee.

Standard
Tomosforummer

Berichtdoor Standard » 08 mar 2009 11:36

Ik weet niet wat er normaal in een Puch lamp hoort (volgens kenners 6volt en 15 watt), maar die heeft naar mijn idee geen grootlicht EN dimlicht (in tegenstelling tot Tomos). Enige is dat het 12 volt moet zijn (Puch rijdt met 6 volt spanning), wattage maakt idd niets uit. Dat is alleen de belasting voor de spoelen. Er is wel een 12 volt uitvoering van de 15 watt lamp.

klik 12 volt Neem voor de zekerheid ALTIJD je koplamp mee.
http://i39.tinypic.com/30rsdwg.jpg
http://i41.tinypic.com/dfefdu.jpg

Bij de eerste foto kan je zien dat er 3 kontactjes zitten, naar mijn idee gewoon links grootlicht, middelste kleinlicht en de rechtse aarde.

Als ik dan een 12 volt lampje koop van 15 watt, zal het daar ook nog even navragen en kijken wat er past, moet het dan lukken? Volgensmij was die grotere lamp die nu in die vierkante zit ook 12 volt.

shadowranger
Forum Admin
Forum Admin

Berichtdoor shadowranger » 08 mar 2009 11:50

't Lijkt er wel op dat de standaard lamp van Tomos daarin past. Als je er 1 hebt kun je het proberen. Anders adviseer ik je om bij de bromboer de juiste lamp erbij te zoeken.

Ricker
Diehard

Berichtdoor Ricker » 08 mar 2009 13:13

Dat is dus nu al een verkeerde instelling.

Als je hem in 1 keer haalt moet je daarna nog 1 week wachten op je pasje. Maar je moet natuurlijk wel eerst halen.
Hoelang duurt het halen ongeveer?
viewtopic.php?f=9&t=10607" onclick="window.open(this.href);return false
-Bromkop
-14/12 (ontgrenst spruit)
-Momenteel std-snel uitlaat
-TWV 26 - 24
-ontgrenst luchtfilter
-sproeier 54
-60kmh (tomos teller)

Gesloten
  • Afdrukweergave
3553 berichten