• Frontpage
  • Forum
  • Wiki
  • Onderdelen Shop
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Zoek
  • V&A
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Forumoverzicht
  • Zoek

Tomosblok wordt veels te warm

Net nieuw op dit forum, of twee linkerhanden? Dan is het beginnersforum iets voor jou. [wil je ook supporter worden voor dit forum? meld je aan voor de groep supporters ;)
Forumregels
Om u goed te kunnen helpen hebben wij een support template gemaakt.
wilt u zo vriendelijk zijn om deze in te vullen bij een nieuw topic! --> mededeling
Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
14 berichten • Pagina 1 van 1
Remco
Pindabrein
Berichten: 10
Lid geworden op: 18 jan 2009 20:05
  • Citeer

Berichtdoor Remco » 19 mar 2009 12:21

  • Welke model tomos heb je?
    A35
    Uit welk jaar komt de tomos ?
    2004
    Is het een snor of een brommer?
    snor
    Wanneer ontstond het probleem?
    2 a 3 maanden geleden

    Heb je onlangs iets veranderd aan je tomos?
    nee

    Wat is het probleem?
Heren,

Een aantal weken hiervoor heb ik gemeld dat ik warmlopers heb. Nu rammelt er iets in mijn blok. Dat geldt
als hij boven de 35km op de klok uitkomt, ook met het gas loslaten rammelt er iets in het blok. Eveneens geldt
dit soms als hij zich aan het warmdraaien is. De pijp van de uitlaat slaat blauw uit. Hij bonkt en stoot. Hij loopt alles behalve
fijn. Ik heb echt jullie hulp nodig in deze. Zelf ben ik A-technisch dus ik ga geen blok openhalen etc. Dit zorgt alleen maar voor meer ellende, aangezien ik deze tomos dagelijks nodig heb. Ik heb zoals eerder vermeld 2warm/vastlopers gehad. Hij is niet opgevoerd of iets dergelijks. HELP! Wat kan het zijn? Is mijn blok nu al op, terwijl hij niet eens meer dan 6000KM heeft gelopen?

Groeten,

Remco
Omhoog


elgarros
Tomosforummer
Berichten: 49
Lid geworden op: 17 mar 2009 19:38
  • Citeer

Berichtdoor elgarros » 19 mar 2009 13:21

Hmm,vraagteken veert kan het in je blok zijn..Kan ook zijn dat je koppeling kapot is...Heb je wel de juiste sproeiermaat? Wat voor geluid maakt ie precies???

Waarom breng je hem niet gelijk naar de bromboef dan?Als je zelf A technisch bent...
Omhoog

Gebruikersavatar
@lan
Tomos Supporter
Berichten: 307
Lid geworden op: 23 feb 2008 19:02
Locatie: Groningen
  • Citeer

Berichtdoor @lan » 19 mar 2009 16:07

Wat tank je ? Meng je zelf ?

En als je zegt dat je zelf zo A-technisch bent als ik weet maar niet wat, waarom breng je hem dan niet naar de bromboef zoals elgarros als zei.
toettoet
Omhoog

Remco
Pindabrein
Berichten: 10
Lid geworden op: 18 jan 2009 20:05
  • Citeer

Berichtdoor Remco » 19 mar 2009 16:17

De vraag over het mengen is al eens eerder gesteld. Ik meng zelf. Als ik hem naar een bromfietsmaker breng gaat het me veel geld kosten. Daar heb ik abosoluut geen zin in, verder krijg ik te horen, tomos doen wij niet of is hij hier gekocht? Nee, dan kunnen we niks voor u betekenen.
Omhoog

Gebruikersavatar
shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
Berichten: 9681
Lid geworden op: 20 jul 2006 19:32
Locatie: Apeldoorn
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 19 mar 2009 17:36

Zolang jij betaald kunnen ze je moeilijk weigeren. Immers, klant is koning. Dus dat laatste is onzin.

Je wil geen geld uitgeven aan een reparateur, maar zelf ben je a-technisch om een blok uit elkaar te halen. Wat wil je nu?
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn
Omhoog

Gebruikersavatar
AdjeNL
Tomosforummer
Berichten: 41
Lid geworden op: 27 mei 2008 22:13
  • Citeer

Berichtdoor AdjeNL » 19 mar 2009 18:51

De vraag over het mengen is al eens eerder gesteld. Ik meng zelf.
Misschien slim om gewoon brommix te tanken...
Omhoog

Gebruikersavatar
tomos
Diehard
Berichten: 1135
Lid geworden op: 25 jul 2008 21:32
Locatie: soerendonk
  • Citeer

Berichtdoor tomos » 20 mar 2009 16:44

heb je geen kantelende zuiger? of kapotte zuigerveren?
tsss, remmen is angst.

gang is alles!
Omhoog

PimW
Koffie
Koffie
Berichten: 3866
Lid geworden op: 23 feb 2007 18:19
Contacteer:
Contacteer PimW
Website
  • Citeer

Berichtdoor PimW » 20 mar 2009 18:14

Je hebt warmlopers.
Warmlopen doet een blokje wanneer de zuiger niet genoeg gekoeld word en uitzet tot hij vast in de cilinder zit. Koeling van de zuiger komt van het brandstof mengsel dat bovenin de cilinder tot ontbranding word gebracht. Daarnaast zit er in deze brandstof olie, deze blijft achter in de cilinder om hem te smeren.

Nu zij er dus een paar dingen waar we naar kunnen kijken.
Je hebt teweinig olie in je benzine. Dit meng je zelf dus jij weet als enige hoe je mengt. Meng je de volle 6000km al zelf en met dezelfde olie? Of ben je onlangs overgestapt naar bijvoorbeeld een goedkoper merk of misschien zelfs wel ANDERE olie? Controleer dat je de juiste olie in de tank mikt.
Daarnaast kan het brandstof mengsel verhouding ontregeld zijn. Jij hebt last van warmlopers dus denk ik aan een te klein deel benzine bij een te groot deel zuurstof. Wederom kan dit door verscheidene redenen veroorzaakt worden.
Namelijk een te kleine sproeier (lijkt me onlogisch want je zegt niet te sleutelen) of een open hangend luchtfilter. Controleer of het luchtfilter nog goed bevestigd zit aan de carburateur. Mocht hij losgetrild zijn of gescheurd (wie weet) dan komt er door de extra opening een boel meer zuurstof dan eerder het geval was.
Omdat ook dit zo nu en dan nodig is om te vervangen, kan de boosdoener ook nog een verkeerde bougie zijn. Ga maar eens kijken wat er nu inzit en watvoor hittegraad dit is (gewon type hier posten). Wanneer een bougie een te hog hittegraad is houd hij meer temperatuur vast in de cilinder, waardoor deze tot hogere temperaturen opwarmt. Dit kan er inderdaad voor zorgen dat je uitlaat blauw kleurt.

Aan de ratel kunnen we niets doen want jij wilt je blok niet openhalen.
Enige wat misschien gerust steld is het feit dat Tomos bij stationair draaien wel vaker een ratel vertoont. Dit komt van de koppeling. Je kunt er wat aan doen maar is verder niet nodig.
Verder heeft de zuiger een paar flinke opdonders gehad. Ik zou het ratelen als eerste zoeken bij zuiger(veren) krukas en lagerwerk. Daarna kun je nog zoeken naar onregelmatigheden in de koppeling (ja dan gaan we het hele blokje door) en vertanding.

Als laatste vraag ik mij af: Als jij geen technicus bent, wie onderhoud deze bromfiets dan?
Omhoog

Gebruikersavatar
tomos
Diehard
Berichten: 1135
Lid geworden op: 25 jul 2008 21:32
Locatie: soerendonk
  • Citeer

Berichtdoor tomos » 20 mar 2009 18:19

rateling bij stationair is je koppeling. maar hij zegt ook bij gas geven.
ik las in een autoboekje dat als je een rateling hoord en het word erger dat je dan kantelende zuigers hebt. en dat je zuigerveren versleten zijn.
maar is dit ook bij brommers?
als jij niks van je brommer af weet enzo hoe kom je er dan achter wat het is?
tsss, remmen is angst.

gang is alles!
Omhoog

elgarros
Tomosforummer
Berichten: 49
Lid geworden op: 17 mar 2009 19:38
  • Citeer

Berichtdoor elgarros » 20 mar 2009 22:49

breng hem naar de bromboef...Ze nemen hem echt wel aan,want geld is geld...

Want wat ik niet begrijp...

Je bent zelf A-technisch ...De bromboef neemt hem in jou ogen niet aan... Dus wat wil je eraan doen,als je weet wat het is? :? Er letterlijk naar kijken,en hopen op een wonder werkt echt niet...(spreek uit ervaring :oops: ) niet lullig bedoeld hoor:P...maar ben wel nieuwsgierig:P
Omhoog

7P_
Diehard
Berichten: 1218
Lid geworden op: 19 okt 2008 20:19
Locatie: Almere
  • Citeer

Berichtdoor 7P_ » 20 mar 2009 22:52

rateling bij stationair is je koppeling. maar hij zegt ook bij gas geven.
ik las in een autoboekje dat als je een rateling hoord en het word erger dat je dan kantelende zuigers hebt. en dat je zuigerveren versleten zijn.
maar is dit ook bij brommers?
als jij niks van je brommer af weet enzo hoe kom je er dan achter wat het is?
Ik weet niet of dat kantelen kan bij brommers. Maar als je een autozuiger bekijkt, die is veel korter doordat het een viertakter is. Een brommerzuiger is een vrij lang exemplaar. In mijn ogen zal zo´n viertaktzuiger sneller een licht kantelende beweging veroorzaken dan een brommerzuiger.

Maar, dit kan gelul in de ruimte zijn.
Omhoog

elgarros
Tomosforummer
Berichten: 49
Lid geworden op: 17 mar 2009 19:38
  • Citeer

Berichtdoor elgarros » 20 mar 2009 22:55

ik denk dat het in theorie wel kan,maar dan moeten de zuigerveren gebroken zijn,en dan verlies je kracht of hij start niet...Of een vastloper,maar dan is vast echt vast:P

maar het is zowieso niet gezond:P
Omhoog

7P_
Diehard
Berichten: 1218
Lid geworden op: 19 okt 2008 20:19
Locatie: Almere
  • Citeer

Berichtdoor 7P_ » 20 mar 2009 22:57

Daar kunnen we het wel over eens zijn ja ghehhee
Omhoog

elgarros
Tomosforummer
Berichten: 49
Lid geworden op: 17 mar 2009 19:38
  • Citeer

Berichtdoor elgarros » 20 mar 2009 23:10

dat is heel mooi:P

we zitten nu in 3 topics alleen tegen elkaar in te gaan :P
Omhoog


Plaats reactie
  • Afdrukweergave
14 berichten • Pagina 1 van 1

Terug naar “Beginners”

Ga naar
  • Tomosforum Wiki
  •    TomosWiki
  •       wiki
  •    Kenteken/keuring & Verzekeringen
  • Galerij
  •    Straat Tomossen
  •    Sprinters/racers
  •       Crossers
  •    Specials
  •    Andere voertuigen
  • Techniek
  •    Beginners
  •       Vet Hard Optrekken
  •    Algemeen
  •    Afstellen
  •    Opvoeren
  •       Uitlaten
  •    Uiterlijk
  •    Elektra
  •    English/ Deutsch Forum
  • Pro Forum
  • Tomos Forum
  •    GrandCafé
  •    Nieuws & Mededelingen
  •    Feedback
  •    Meetings
  • Archief
  •    Archief
  •       Tomos FAQ
  •          Algemeen / Onderhoud
  •          Motorisch
  •          Opvoeren / Tuning / Begrenzers
  •          Elektra / Ontsteking
  •          Uiterlijk
  •          Wetgeving
  •          Website
  •       Exploded views
  • De Markt
  •    Te koop (complete brommers)
  •    Te koop (onderdelen)
  •    Gevraagd
  •    Diensten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Semrush [Bot] en 13 gasten

  • Forumoverzicht
  • Alle tijden zijn UTC+02:00
  • Verwijder cookies
  • Contact



Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Nederlandse vertaling door phpBB.nl.