• Frontpage
  • Forum
  • Wiki
  • Onderdelen Shop
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Zoek
  • V&A
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Forumoverzicht
  • Zoek

Bougie rood

lukt het niet met afstellen? Stel hier al je afstel problemen en stotterende tomos problemen [ALLE SPROEIER VRAGEN HIER DUS OOK]
Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
14 berichten • Pagina 1 van 1
Gebruikersavatar
Sebastiaankl
Vaste forummer
Berichten: 310
Lid geworden op: 11 jan 2009 20:01
Locatie: Delft
  • Citeer

Berichtdoor Sebastiaankl » 09 apr 2009 21:42

Hallo,
Ik ben al een tijdje bezig met het afstellen van m'n brommer, setup:
50cc std
Tecno CC
15mm DO
Gaasfilter
Sproeier 59

Nu is mijn sproeier wat aan de rode/donkerbruine kant met deze sproeier, ook is er veel roetaanslag op de rand van de bougie. Ik had laatst toevallig een donorblok gekocht, daarvan was de bougierand helemaal schoon, en de bougie zelf lichtbruin, zoals het hoort dus, maar hij zag er veel anders uit dan de mijne.

Verder wat info over hoe hij rijd:
Als ik hem start moet ik ongeveer 4 keer kicken zonder choke 1/2 keer met choke, dan moet hij ong. 10 seconden even warmdraaien, anders valt hij weg als ik gas geef.
Als hij een net een beetje warm is, en ik rijd dus weg trekt hij heel snel op en haalt hij de 60-64. Maar al is hij eenmaal warm trekt hij inneens een stuk langzamer op (top ligt wel ongeveer even hoog).
Als hij dan echt warm is, en ik zet hem uit, moet ik ongeveer 5 keer kicken voor hij aangaat, of ik moet gas geven terwijl ik kick (hij start dan dus echt lastig).

Meeste van dit duidt dus op een te grote sproeier, maar de meeste mensen met een soortgelijke setup zitten rond de sproeier 61/62/63, ik durf dus niet veel lager te gaan ivm eventuele vastloper.

Foto:
Afbeelding

Ook valt erbij te vermelden dat ik zonder koppakking rijd, en er als ik redelijk hard rijd er een soort van hoog fluitend geluid van m'n cilinder/voorwiel/voorkant komt, ik dacht eerst valse lucht tussen kop en cilinder (JA ik heb alles GOED vastgedraaid). Maar toen ging ik zoeken en zeiden mensen dat dit 'jankende' geluid normal is bij tomosjes? Of kan ik inderdaad valse lucht hebben, en is dat de reden van het rijgedrag en de kleur van de bougie? Zou wel raar zijn want hij rijd juist slechter als hij warm is (en alles dus uitgezet is).
M'n Tomosje!
-Rereviseerd blok, spoelers opmaat voor 65cc
-65cc Airsal, inlaat en uitlaat bewerkt
-65cc Puch HD kop
-Proma GP
-15mm DO+Gaasfilter
-Beide koppelingsveren 1.5cm ingekort
-Leren koppelingsvoering
-TWV 26-24
Omhoog


Gebruikersavatar
sjaakvanvoorschoten
Diehard
Berichten: 1210
Lid geworden op: 15 mar 2008 01:49
Locatie: route 666
  • Citeer

Berichtdoor sjaakvanvoorschoten » 09 apr 2009 22:30

dat gefluit is valse lucht :wink: had ik ook eerst met lekke koppakking.

maar je kan wel wat lager kwa sproeiers denk ik hoor. ik heb ook eerst met 50cc std, technigas terugloper en 15.15 met powerfilter gereden en toen reed hij prima met 58 a 56 hoewel 56 een beetje kelin werd.
als ik kijk naar het rijdgedrag, lijkt het mij ook gewoon een te grote sproeier.
en als je bang bent voor eventuele vastloper (denk et niet hoor) kun je misschien wat extra 2takt olie in je tank doen. iemand die dit kan bevestigen want dat weet ik niet zeker ?
dingen die ik verkoop
roze racer verkocht.
ik haat hitteband :(
motto voor het beunen:
als het niet gaat zoals het moet, moet het maar zoals het gaat :)
Omhoog

Gebruikersavatar
Sebastiaankl
Vaste forummer
Berichten: 310
Lid geworden op: 11 jan 2009 20:01
Locatie: Delft
  • Citeer

Berichtdoor Sebastiaankl » 09 apr 2009 22:55

Hmm ok, bedankt voor de reactie iig, morgen even 57 erin, heb ik toch nog liggen.
Kan valse lucht bij de kop een verklaring zijn voor het rijgedrag en de bougiekleur (vooral de zwarte roet op de bougierand verbaasd me).

Nog een vraagje, is er iets dat ik als pakking kan gebruiken of waarvan ik een pakking kan maken dat dunner is, anders verlies ik wel wat compressie (koppakking die ik hier heb liggen is redelijk dik).
Laatst gewijzigd door Sebastiaankl op 17 apr 2009 17:55, 2 keer totaal gewijzigd.
M'n Tomosje!
-Rereviseerd blok, spoelers opmaat voor 65cc
-65cc Airsal, inlaat en uitlaat bewerkt
-65cc Puch HD kop
-Proma GP
-15mm DO+Gaasfilter
-Beide koppelingsveren 1.5cm ingekort
-Leren koppelingsvoering
-TWV 26-24
Omhoog

Mc. Sim
Diehard
Berichten: 1386
Lid geworden op: 04 nov 2007 01:29
Locatie: Sint-Michielsgestel (NB)
  • Citeer

Berichtdoor Mc. Sim » 09 apr 2009 23:04

Dat jankend geluid kunnen ook je lagers zijn aangezien het alleen op de top gebeurd. Je kunt testen op valse lucht en voelen of je kop lekt. Wat voor hittegraad bougie heb je? Dat koolaanslag duid op een te rijk mengsel of een te koude bougie zover ik weet.
Tomos a35 (snor)----------------------- Gila Sprinter
Omhoog

Gebruikersavatar
sjaakvanvoorschoten
Diehard
Berichten: 1210
Lid geworden op: 15 mar 2008 01:49
Locatie: route 666
  • Citeer

Berichtdoor sjaakvanvoorschoten » 09 apr 2009 23:11

je hebt ook dunne aluminium koppakkingen :wink: weet niet of je dat al wist maar die zijn wel aardig dun
dingen die ik verkoop
roze racer verkocht.
ik haat hitteband :(
motto voor het beunen:
als het niet gaat zoals het moet, moet het maar zoals het gaat :)
Omhoog

Gebruikersavatar
Sebastiaankl
Vaste forummer
Berichten: 310
Lid geworden op: 11 jan 2009 20:01
Locatie: Delft
  • Citeer

Berichtdoor Sebastiaankl » 10 apr 2009 10:45

Ik ga nog even sproeier 57 proberen, maar een te rijk mengsel lijkt me toch wat sterk, verder is m'n bougie gewoon hittegraad 6, moet ik hoger/lager zitten als ik ong 60-64 rijd?
Laatst gewijzigd door Sebastiaankl op 17 apr 2009 17:54, 1 keer totaal gewijzigd.
M'n Tomosje!
-Rereviseerd blok, spoelers opmaat voor 65cc
-65cc Airsal, inlaat en uitlaat bewerkt
-65cc Puch HD kop
-Proma GP
-15mm DO+Gaasfilter
-Beide koppelingsveren 1.5cm ingekort
-Leren koppelingsvoering
-TWV 26-24
Omhoog

Gebruikersavatar
Sebastiaankl
Vaste forummer
Berichten: 310
Lid geworden op: 11 jan 2009 20:01
Locatie: Delft
  • Citeer

Berichtdoor Sebastiaankl » 11 apr 2009 21:13

Sproeier 57 erin gedaan, nog steeds zelfde kleur, ook lijkt het alsof hij als hij warm is met deze sproeier juist moeilijker start dan met vorige sproeier (als hij koud is start hij in een keer met choke met deze sproeier, als hij warm is zo'n 5-6 keer kicken). Kan dat aan me bougie liggen, dat hij TE warm wordt en dus als hij warm is niet meer zo goed functioneert (hij was wel gloeiend heet toen ik hem eruit haalde na testrit, kon hem zelfs met trui over m'n hand heen niet vasthouden, of komt dat door een kleine sproeier)? En welke zou ik dan moeten nemen voor mijn setup? Of ligt het aan m'n ontsteking? (gewoon bromstand)
En als ik m'n ontsteking af zou stellen zou de grondplaat dan verder naar links of verder naar rechts moeten?
Laatst gewijzigd door Sebastiaankl op 17 apr 2009 17:55, 1 keer totaal gewijzigd.
M'n Tomosje!
-Rereviseerd blok, spoelers opmaat voor 65cc
-65cc Airsal, inlaat en uitlaat bewerkt
-65cc Puch HD kop
-Proma GP
-15mm DO+Gaasfilter
-Beide koppelingsveren 1.5cm ingekort
-Leren koppelingsvoering
-TWV 26-24
Omhoog

Gebruikersavatar
shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
Berichten: 9683
Lid geworden op: 20 jul 2006 19:32
Locatie: Apeldoorn
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 12 apr 2009 11:35

Maak je bougie eens schoon met een bougieborstel. Dan is de oude rode kleur weg en kun je opnieuw kijken.
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn
Omhoog

Gebruikersavatar
Sebastiaankl
Vaste forummer
Berichten: 310
Lid geworden op: 11 jan 2009 20:01
Locatie: Delft
  • Citeer

Berichtdoor Sebastiaankl » 12 apr 2009 11:48

Ja, had ik ook gedaan na verwisselen sproeier.
M'n Tomosje!
-Rereviseerd blok, spoelers opmaat voor 65cc
-65cc Airsal, inlaat en uitlaat bewerkt
-65cc Puch HD kop
-Proma GP
-15mm DO+Gaasfilter
-Beide koppelingsveren 1.5cm ingekort
-Leren koppelingsvoering
-TWV 26-24
Omhoog

Gebruikersavatar
shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
Berichten: 9683
Lid geworden op: 20 jul 2006 19:32
Locatie: Apeldoorn
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 13 apr 2009 09:50

Ik heb nog eens goed naar je afbeelding gekeken, maar vind de kleur eigenlijk wel goed.
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn
Omhoog

veur'n met die zooi
Tomosforummer
Berichten: 43
Lid geworden op: 06 mar 2009 19:54
  • Citeer

Berichtdoor veur'n met die zooi » 13 apr 2009 11:43

Het heeft wel een koffie met teveel melk bruine kleur :')
Omhoog

Gebruikersavatar
Sebastiaankl
Vaste forummer
Berichten: 310
Lid geworden op: 11 jan 2009 20:01
Locatie: Delft
  • Citeer

Berichtdoor Sebastiaankl » 17 apr 2009 17:54

Ok, maar m'n probleem blijft dus nog steeds:
Ong 6 keer kicken starten koud, 4 keer met choke.
Ong 8 keer kicken als hij al warm is (dat is het raarst, hij start moeilijker als hij warm is).
Als hij net warm begint te worden rijd hij perfect, als hij eenmaal vol warm is net iets minder.
Ontsteking staat op z'n laatst, HELEMAAL naar rechts, iets naar links en hij valt weg bij gas als hij warm is (alle oneven sproeiers 53-65+68 geprobeerd, maar dat helpt niks bij dat probleem, hij loopt met deze ontsteking ook sowieso een stuk harder en trekt harder door, dan met een vroegere ontsteking).
Wou lager qua sproeier vanwege moeilijke starten en slechter rijden als hij warm is. Er zit nu 57 in, hiermee loopt hij zelfs slechter dan 59 en 61. Ook 53/55 deden het heel slecht.

Oh ja, ik weet niet of het normaal is, maar zelfs mijn carburateur wordt warm na een tijdje rijden, en ook m'n carterkappen worden erg heet (links en rechts). Het duurt na het rijden zo'n 10 minuten voor ik m'n cilinder weer normaal kan aanraken (met dit weer). Zelfs m'n uitlaatdemper wordt warm, wat ik eerder niet had, kan dit iets met bougie hittegraad te maken hebben?
M'n Tomosje!
-Rereviseerd blok, spoelers opmaat voor 65cc
-65cc Airsal, inlaat en uitlaat bewerkt
-65cc Puch HD kop
-Proma GP
-15mm DO+Gaasfilter
-Beide koppelingsveren 1.5cm ingekort
-Leren koppelingsvoering
-TWV 26-24
Omhoog

Gebruikersavatar
Sebastiaankl
Vaste forummer
Berichten: 310
Lid geworden op: 11 jan 2009 20:01
Locatie: Delft
  • Citeer

Berichtdoor Sebastiaankl » 19 apr 2009 12:16

Oh ja, en ik heb een nieuwe koppakking erin gedaan, maar het geluid blijft, je hoort het alleen bij het optrekken, van ongeveer 25-40 km/u, daarna niet meer.

Ook vind ik zelf de kleur van de bougie wel goed idd, alleen die zwarte rand vind ik een beetje raar.
M'n Tomosje!
-Rereviseerd blok, spoelers opmaat voor 65cc
-65cc Airsal, inlaat en uitlaat bewerkt
-65cc Puch HD kop
-Proma GP
-15mm DO+Gaasfilter
-Beide koppelingsveren 1.5cm ingekort
-Leren koppelingsvoering
-TWV 26-24
Omhoog

Gebruikersavatar
Sebastiaankl
Vaste forummer
Berichten: 310
Lid geworden op: 11 jan 2009 20:01
Locatie: Delft
  • Citeer

Berichtdoor Sebastiaankl » 22 apr 2009 19:33

Geen kapotte/missende koppakking nee, een kapotte voetpakking, ik m'n blok openmaken om al m'n lagers enzo te vervangen, en toen bleek dus dat m'n voetpakking kapot was.

Start nu gelijk een stuk beter, en dat irritante geluid is weg, mooi dus!
M'n Tomosje!
-Rereviseerd blok, spoelers opmaat voor 65cc
-65cc Airsal, inlaat en uitlaat bewerkt
-65cc Puch HD kop
-Proma GP
-15mm DO+Gaasfilter
-Beide koppelingsveren 1.5cm ingekort
-Leren koppelingsvoering
-TWV 26-24
Omhoog


Plaats reactie
  • Afdrukweergave
14 berichten • Pagina 1 van 1

Terug naar “Afstellen”

Ga naar
  • Tomosforum Wiki
  •    TomosWiki
  •       wiki
  •    Kenteken/keuring & Verzekeringen
  • Galerij
  •    Straat Tomossen
  •    Sprinters/racers
  •       Crossers
  •    Specials
  •    Andere voertuigen
  • Techniek
  •    Beginners
  •       Vet Hard Optrekken
  •    Algemeen
  •    Afstellen
  •    Opvoeren
  •       Uitlaten
  •    Uiterlijk
  •    Elektra
  •    English/ Deutsch Forum
  • Pro Forum
  • Tomos Forum
  •    GrandCafé
  •    Nieuws & Mededelingen
  •    Feedback
  •    Meetings
  • Archief
  •    Archief
  •       Tomos FAQ
  •          Algemeen / Onderhoud
  •          Motorisch
  •          Opvoeren / Tuning / Begrenzers
  •          Elektra / Ontsteking
  •          Uiterlijk
  •          Wetgeving
  •          Website
  •       Exploded views
  • De Markt
  •    Te koop (complete brommers)
  •    Te koop (onderdelen)
  •    Gevraagd
  •    Diensten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten

  • Forumoverzicht
  • Alle tijden zijn UTC+02:00
  • Verwijder cookies
  • Contact



Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Nederlandse vertaling door phpBB.nl.