• Frontpage
  • Forum
  • Wiki
  • Onderdelen Shop
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Zoek
  • V&A
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Forumoverzicht
  • Zoek

Help Tomos Start Niet!

Net nieuw op dit forum, of twee linkerhanden? Dan is het beginnersforum iets voor jou. [wil je ook supporter worden voor dit forum? meld je aan voor de groep supporters ;)
Forumregels
Om u goed te kunnen helpen hebben wij een support template gemaakt.
wilt u zo vriendelijk zijn om deze in te vullen bij een nieuw topic! --> mededeling
Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
7 berichten • Pagina 1 van 1
barisdeniz
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor barisdeniz » 20 mei 2009 17:37

• Welke model tomos heb je?
    Tomos Quadro E-Start
    Uit welk jaar komt de tomos ?
    2005
    Is het een snor of een brommer?
    Snor
    Wanneer ontstond het probleem?
    Nadat ik het carburateur heb vervangen.

Heb je onlangs iets veranderd aan je tomos?
    Ja, Tecno uitlaat, Powerfilter, Puch HD Kop, ATW 28

Wat is het probleem?
Nadat ik een 14/12 carburateur bij iemand had gerolen heb ik hem dus op de mijne gemonteerd die was wel helemaal kaal dus moest ik alles van mijn oude carburateur op de 14/12 monteren endan op mijn tomos monteren..
Nadat ik dit had gedaan had ik een sproeier 55 in, toen ik hem wou starten ging hij aan alleen viel hij uit als ik gas los liet dan is de choke hendeltje al omhoog geklikt.. maar hij valt gelijk uit als ik gas los laat..
En heb dus weer mijn *standaard carburateur er op gemonteerd maar de proleem blijft zich voordoen.. ik weet het niet meer ik dacht dat het aan de 14/12 lag maar toen ik de standaard er op had gezet valt hij nog steeds uit, en als ik die stationar schroef in draai merk ik bijna niks zelfs alsk hem helemaal in draai, de gasschuif etc zit er goed in denk ik heleaal onderaan de veer aanhouden en in de carburateur monteren..
De vlotter etc gaat ook gewoon soepel open en dicht, en de bougie was erg zwart verkoold en beetje vettig.. ik had dus met een sproeier 55 geporbeerd dus ik denk niet te grote sproeier want op mijn standaard carb reed ook met 55 maar daarmee valt ie nog steeds uit, ik denk te veel lucht of valse lucht ik weet niet hoe ik dit op kan lossen.
Ik hoop dat jullie z.s.m met goede tips kunnen komen..
Alvast bedankt..

shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 20 mei 2009 17:58

Heb je alle onderdelen die in de carburateur horen ook erin gezet? Ik doel op de rubberen afdichting en witte vulbus. Als die niet bij de 14/12 hebben gezeten moet je die overzetten vanuit je oude carburateur.

Sproeier 55 lijkt me al wat groot. Normaal kan een 52-53 voldoende zijn. Ik begrijp dat ie wel op de choke wil draaien? Dan zul je zeker last hebben van valse lucht. Dat je bougie nat en vettig is komt idd van het gebruik van de choke. Je kan pas een goede indikatie krijgen van je bougie als je enkele kilometers hebt gereden.
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn

barisdeniz
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor barisdeniz » 20 mei 2009 18:13

Alles heb ik netjes over gemonteerd naar de 14/12 met choke gaat hij sneller aan maar nu start hij helemaal niet meer ik weet niet eens of hij vonkt maar ik voel wel compressie met kicken..
en heb altijd met sproeier 55 gereden zonder problemen en ik deed 14/12 er op begint hij uit te vallen..
doe ik de standaard er in ook..
Het lijkt wel puur dat hij gewoon niet stationair loopt alsk de stationair schroef er uit haal start hij zelfs nog en valt hij weer uit en als ik hem er helemaal in draai hoor je hem wel beetje veel toeren maken dan draai ik hem kei klein stukje terug en valthij direct uit dit was echt niet zo...
Ik weet het niet meer

shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 20 mei 2009 18:17

Altijd met sproeier 55 gereden (op een 14/9 Dellortho) is zowiezo teveel. Bij een normale (standaard) setup is 49-51 voor een 14/9 snorcarburateur genoeg.

Compressie voel je genoeg? Vonken van de bougie kan je controleren als je deze uit de kop draait, weer terugsteekt in de dop en kickt als de bougie op de cilinder ligt en goed contact maakt. Eventueel een andere bougie pakken als je geen vonk ziet ter controle of het niet aan de ontsteking zelf ligt.

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn

barisdeniz
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor barisdeniz » 20 mei 2009 18:21

Ja ookal krijg ik hem nu gestart dan gaat hij weer uitvallen toch is mijn probeem dan niet verholpen kan je miss aub meer in mijn probleem verdiepen dan de mindere dingen die ik zo gefixt krijg?
En als je kijkt is mijn setup niet standaard en heb ik wel een 54/55 sproeier nodig..
vooral de 14/12 dan moet hij helemaal starten en goed lopen waarom hij dan niet start en hij uitvalt ben ik hier gekomen als jullie kunnen helpen natuurlijk.
&heb zojuist de bougie getest op de cilinder blauw/geel achtig vonk komt er vanaf
alvast bedankt :)

shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 21 mei 2009 08:00

Ja ookal krijg ik hem nu gestart dan gaat hij weer uitvallen toch is mijn probeem dan niet verholpen kan je miss aub meer in mijn probleem verdiepen dan de mindere dingen die ik zo gefixt krijg?
En als je kijkt is mijn setup niet standaard en heb ik wel een 54/55 sproeier nodig..
vooral de 14/12 dan moet hij helemaal starten en goed lopen waarom hij dan niet start en hij uitvalt ben ik hier gekomen als jullie kunnen helpen natuurlijk.
&heb zojuist de bougie getest op de cilinder blauw/geel achtig vonk komt er vanaf
alvast bedankt :)
- Je hebt een snor, heb je het ontstekingstijdstip al vervroegd naar bromstand?
- Powerfilter, heb ik geen ervaring mee, maar loopt ie wel met een standaard luchtfilter?
- Hoe is het met de pakkingen? Heb je nieuwe gemonteerd of gedacht dat oude nog wel ff kunnen?
- Hoeveel compressie heb je? Als je zegt dat de bougie vettig is vermoed ik dat een krukaskeerring is gesprongen. Dat kun je aan de buitenkant niet zien, maar soms resulteerd dat in witte rook uit de uitlaat als de ATF wordt meeverbrand. Vervangen is enige remedie (soms uit voorzorg om uit te sluiten dat dat het is).

barisdeniz
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor barisdeniz » 21 mei 2009 14:56

Ik heb geen juiste gereedschappen om het vliegwiel er af te halen dus naar bromstand te zetten, ik heb alles geprobeerd niks helpt met succes, hij start wel maar kan gewoon geen stationar toeren maken valt gelijk weg zodra ik gas los laat, ik moest alle kleine onderdelen die in mijn oude carb zat in de 14/12 monteren dus ook die pakking maar ik denk dat dit geen invloed heeft op het geen stationar draaien van de carb?

Plaats reactie
  • Afdrukweergave
7 berichten • Pagina 1 van 1

Terug naar “Beginners”

Ga naar
  • Tomosforum Wiki
  •    TomosWiki
  •       wiki
  •    Kenteken/keuring & Verzekeringen
  • Galerij
  •    Straat Tomossen
  •    Sprinters/racers