• Frontpage
  • Forum
  • Wiki
  • Onderdelen Shop
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Zoek
  • V&A
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Forumoverzicht
  • Zoek

nitromethaan

Gaat de snorfiets of bromfiets te zacht? Lees hier of stel een vraag over tuning!
Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
34 berichten
  • 1
  • 2
  • Volgende
rikvg
Vaste forummer
Berichten: 340
Lid geworden op: 01 jul 2008 16:39
  • Citeer

Berichtdoor rikvg » 19 mei 2009 13:09

hey,
Ik had voorheen een spartamet waar je zonder problemen een scheutje nitromethaan bij deed waardoor hij een stuk sneller reed, nu is mijn vraag; kan dit met een tomos ook? het enigste verschil is eigelijk het schakelen en de cc's, daarbij was een spartamet ook nog eens veel gevoeliger voor veranderingen. Dus ik wil dat wel eens proberen alleen ik zou graag iemand daar over horen met ervaring.
Setup:
-65cc DMP snel
-Bullet chroom
-15/15 Dellorto
Mallosi v1 klep membraam.
Snorkop: maximaal afgevlakt


Snelheid: 74,3 km/u

Uiterlijk:
DMP Carbon voorkapje.
32 cm Chrome vering
Chrome achterbrug
kappen custom paint
Demper kleur frame
Omhoog


jochie
Vaste forummer
Berichten: 202
Lid geworden op: 29 jan 2009 16:51
  • Citeer

Berichtdoor jochie » 19 mei 2009 13:32

wat is de 'gebruiks'- naam van nitromethaan dan?
Omhoog

Gebruikersavatar
shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
Berichten: 9681
Lid geworden op: 20 jul 2006 19:32
Locatie: Apeldoorn
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 20 mei 2009 18:12

Nitro-methaan wordt gebruikt als brandstof voor modelracers (auto's, boten en vliegtuigen).

Maar om op de vraag terug te komen, ik denk niet dat het kwaad kan als je al ervaringen hebt met een Spartamet. Het is wel mogelijk dat je misschien vaker moet sleutelen aan de Tos.

Laat iig weten wat de ervaringen zijn als het werkt. Misschien heeft een ander ook interesse.
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn
Omhoog

Angelo
Vastgeroeste forummer
Berichten: 753
Lid geworden op: 12 okt 2007 17:45
Locatie: Tussen orde en chaos
Contacteer:
Contacteer Angelo
Website
  • Citeer

Berichtdoor Angelo » 20 mei 2009 18:17

In theorie zou het moeten lukken want nitromethaan heeft een grotere verbrandingssnelheid dan benzine en het koelt ook nog eens (zelfde werking als de olie bij de benzine). Ik zou zeggen probeer het :P geen idee waar je het kan kopen maar wel vet als het werkt 8)
Snor Tomos s25 [ verkocht ]
Schnor tomos á lá speciale [ verkocht ] ;(
Snor Quadro electr. start :)
Snor Funsport'r Electr. start :D
Minicrosser BamiNasi 49cc :')
Omhoog

Gebruikersavatar
tamiya
Vastgeroeste forummer
Berichten: 699
Lid geworden op: 24 mar 2008 16:43
Locatie: Friesland
  • Citeer

Berichtdoor tamiya » 20 mei 2009 18:19

Nitromethaan kun je gewoon bij een modelbouw winkel kopen :wink:
Tomos (was)is toch wel even wat anders, totdat ze met scooters begonnen.....

Schoolbrommer, Zomer Snorrer & Revival
Zundapp 517-35 GTS 50 van 1975
Omhoog

Angelo
Vastgeroeste forummer
Berichten: 753
Lid geworden op: 12 okt 2007 17:45
Locatie: Tussen orde en chaos
Contacteer:
Contacteer Angelo
Website
  • Citeer

Berichtdoor Angelo » 20 mei 2009 18:38

Zoek eerst verder op internet wat je op je hals haalt :') als je hetzelfde leest als wat ik net gelezen hebt dan wil je het niet meer :P met nitromethaan krijg je een te hoge compressie wat alles te heet maakt en je zuiger doet smelten plus dat je bougie het niet aankan. Bij een goede menging van de nitromethaan en de luchtverhouding zou het moeten lukken en goed moeten rijden maar of dat al die moeite waard is..?
Snor Tomos s25 [ verkocht ]
Schnor tomos á lá speciale [ verkocht ] ;(
Snor Quadro electr. start :)
Snor Funsport'r Electr. start :D
Minicrosser BamiNasi 49cc :')
Omhoog

Gebruikersavatar
Le0nard
Tomosforummer
Berichten: 114
Lid geworden op: 28 mei 2008 21:40
Locatie: Katwijk aan Zee
Contacteer:
Contacteer Le0nard
Website
  • Citeer

Berichtdoor Le0nard » 20 mei 2009 23:11

Ik heb zelf in de Modelbouw gezeten, en die Nitromethanol is duur. o|O
1 liter betaalde ik toen 10 euro voor ofzo.
Ik zal eens kijken op zo een site.

Edit:
Tornado Fuel Car Oil+, 16%nitro, 1.0L € 11.00
Tornado Fuel Car Oil+, 16%nitro, 2.5L € 20.00
Tornado Fuel Car Oil+, 16%nitro, 4.0L € 31.00
Tornado Fuel Car Oil+, "MONSTER TRUCK" 20% nitro, 14% oil, 2.5L € 24.00
Tornado Fuel Car+, 25% nitro, 10.5% oil, 2.5L € 27.00

Oftewel , aardig duur ja.
As the finishing touch, God created the dutch.
Omhoog

Mc. Sim
Diehard
Berichten: 1386
Lid geworden op: 04 nov 2007 01:29
Locatie: Sint-Michielsgestel (NB)
  • Citeer

Berichtdoor Mc. Sim » 21 mei 2009 00:13

Ik heb zelf ook een aantal op nitro lopende model voertuigen. Als je het nog niet wist: je start de motoren met een gloeiplug en de nitro verbrand enkel onder hoge druk, deze motoren kunnen makkelijk de 30.000 toeren aantikken. Ik weet niet of deze nitro ook met een normale bougie werkt (ik denk het wel) maar wanneer je de motor (ontsteking) uit zet zal deze blijven lopen. Maar ik zie het niet snel gebeuren dat jij je Tomos blokje zo kunt maken dat hij zoveel toeren aan kan (en ja hij wil zoveel toeren maken wanneer je op nitro gaat rijden).
Daarnaast kun je niet "zomaar" een scheut nitro-methaan in de tank gooien. Deze dien je eerst te mengen met o.a. loodvervanger, een hoop euro95 of methanol om de boel te verdunnen en voor de koeling en olie met hoge viscositeit.

Ik zou zeggen, probeer en gij zult zien.
Tomos a35 (snor)----------------------- Gila Sprinter
Omhoog

Gebruikersavatar
Timo
Forum Admin
Forum Admin
Berichten: 2742
Lid geworden op: 09 mar 2009 18:52
Locatie: Berkel-Enschot
  • Citeer

Berichtdoor Timo » 22 mei 2009 10:19

Ik heb zelf in de Modelbouw gezeten, en die Nitromethanol is duur. o|O
1 liter betaalde ik toen 10 euro voor ofzo.
Ik zal eens kijken op zo een site.

Edit:
Tornado Fuel Car Oil+, 16%nitro, 1.0L € 11.00
Tornado Fuel Car Oil+, 16%nitro, 2.5L € 20.00
Tornado Fuel Car Oil+, 16%nitro, 4.0L € 31.00
Tornado Fuel Car Oil+, "MONSTER TRUCK" 20% nitro, 14% oil, 2.5L € 24.00
Tornado Fuel Car+, 25% nitro, 10.5% oil, 2.5L € 27.00

Oftewel , aardig duur ja.
Nitromethanol is iets anders als nitromethaan... :wink:
Omhoog

7P_
Diehard
Berichten: 1218
Lid geworden op: 19 okt 2008 20:19
Locatie: Almere
  • Citeer

Berichtdoor 7P_ » 22 mei 2009 14:54

Wij hadden vroeger op de zaak een zelfbouw minibike met een puchblok. Daar pleurden we echt allemaal rotzooi in, uiteindelijk werd het een mengsel van nitromethaan en remmenreiniger waar ie het mee moest doen. Liep best moet ik zeggen.
Omhoog

Gebruikersavatar
shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
Berichten: 9681
Lid geworden op: 20 jul 2006 19:32
Locatie: Apeldoorn
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 22 mei 2009 17:51

Ik heb zelf in de Modelbouw gezeten, en die Nitromethanol is duur. o|O
1 liter betaalde ik toen 10 euro voor ofzo.
Ik zal eens kijken op zo een site.

Edit:
Tornado Fuel Car Oil+, 16%nitro, 1.0L € 11.00
Tornado Fuel Car Oil+, 16%nitro, 2.5L € 20.00
Tornado Fuel Car Oil+, 16%nitro, 4.0L € 31.00
Tornado Fuel Car Oil+, "MONSTER TRUCK" 20% nitro, 14% oil, 2.5L € 24.00
Tornado Fuel Car+, 25% nitro, 10.5% oil, 2.5L € 27.00

Oftewel , aardig duur ja.
Nitromethanol is iets anders als nitromethaan... :wink:
Dan moet je dit maar eens lezen. Errug interessant... :x
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn
Omhoog

rikvg
Vaste forummer
Berichten: 340
Lid geworden op: 01 jul 2008 16:39
  • Citeer

Berichtdoor rikvg » 30 mei 2009 16:41

750pk op 1000cc even omrekenen...

kan toch niet dat je dan 52,5pk uit je 70cc krijgt 0_o maar dat is puur ofja 95% dus.

maar ik ben van plan om 16% te kopen en 1 op 20 te mixen

dus op een tank van 4 liter heb ik dus 5% van 4 liter is 0,2 liter en daarvan is 16% nitromethaan dus: 0,032 liter en dat is op mijn totale tankinhoud: 0,008% nitromethaan dus 52,5*0,008= 0,42 Pk extra. En dan heb ik nog niet eens de methanol meegerekend(want dat geeft ook meer energie dan gewone benzine)

Bij een tomos is 0,42 pk extra toch wel echt de moeite waard ofwa? want een tomos levert toch maar iets van 2pk ofzo?
Setup:
-65cc DMP snel
-Bullet chroom
-15/15 Dellorto
Mallosi v1 klep membraam.
Snorkop: maximaal afgevlakt


Snelheid: 74,3 km/u

Uiterlijk:
DMP Carbon voorkapje.
32 cm Chrome vering
Chrome achterbrug
kappen custom paint
Demper kleur frame
Omhoog

Gebruikersavatar
tomosnewbie
Vaste forummer
Berichten: 203
Lid geworden op: 11 nov 2008 21:51
Locatie: Den Haag
  • Citeer

Berichtdoor tomosnewbie » 30 mei 2009 17:03

Een tomos kan (staat ook op kentekenbewijs) ong .1,42 Kw vermogen leveren. Dat is omgerekend:
1,42 Kw/0,7457 = 1,9. Dus ong. 2Pk ja :wink:
Tomos Targa
Omhoog

rikvg
Vaste forummer
Berichten: 340
Lid geworden op: 01 jul 2008 16:39
  • Citeer

Berichtdoor rikvg » 30 mei 2009 21:38

ik ga hoogstwaarschijnlijk deze week even wat mixen mss begin ik met 1 op 30 but ill keep you up
Setup:
-65cc DMP snel
-Bullet chroom
-15/15 Dellorto
Mallosi v1 klep membraam.
Snorkop: maximaal afgevlakt


Snelheid: 74,3 km/u

Uiterlijk:
DMP Carbon voorkapje.
32 cm Chrome vering
Chrome achterbrug
kappen custom paint
Demper kleur frame
Omhoog

E880
Vastgeroeste forummer
Berichten: 881
Lid geworden op: 27 aug 2007 19:13
  • Citeer

Berichtdoor E880 » 01 jun 2009 17:25

Een gozer die ik ken heeft ook een keer dat spul in zn scooter gegooid, niet zo gek veel geloof ik, maar de cilinder en zuiger waren helemaal gemolten. Dus het is idd verstandig om met een klein beetje te beginnen.
Omhoog

Gebruikersavatar
Paul123
Pro Forummer
Berichten: 1111
Lid geworden op: 29 jan 2007 21:00
Locatie: Leiden
  • Citeer

Berichtdoor Paul123 » 02 jun 2009 10:52

Ik zou er maar gewoon vanaf blijven. Het enige wat je doet is de ontbrandingsnelheid verhogen, hierdoor gaat jou motortje meer toeren maken wat hij op begeven moment niet aan kan.

Ook gaat het absoluut niet beter lopen, aangezien je eerst met sproeiers, verschillende uitlaten en ontstekingen aan de slag zal moeten gaan. Verwacht niet dat alles zomaar harder gaat lopen als je er nitromethaan in gooit.
Doe gezond, rook een appel.
Afbeelding
Omhoog

E880
Vastgeroeste forummer
Berichten: 881
Lid geworden op: 27 aug 2007 19:13
  • Citeer

Berichtdoor E880 » 02 jun 2009 13:34

Maar hij heeft het over slechts een kleine verhouding ten opzichte van de hoeveelheid benzine, dus niet om alleen op dat spul te gaan rijden. De verbranding wordt groter, maar bij een kleine hoeveelheid van dat spul toch niet zoveel groter dat je gelijk alles uitgebreid moet gaan afstellen enzo.
Omhoog

Gebruikersavatar
Paul123
Pro Forummer
Berichten: 1111
Lid geworden op: 29 jan 2007 21:00
Locatie: Leiden
  • Citeer

Berichtdoor Paul123 » 02 jun 2009 15:40

Maar hij heeft het over slechts een kleine verhouding ten opzichte van de hoeveelheid benzine, dus niet om alleen op dat spul te gaan rijden. De verbranding wordt groter, maar bij een kleine hoeveelheid van dat spul toch niet zoveel groter dat je gelijk alles uitgebreid moet gaan afstellen enzo.
Jawel hoor, hij noemt het een kleine verhouding. Maar als je het proportioneel laat staan tegenover veranderende factoren zoals luchtinlaat, expansie en uitlaatsnelheid zal je snel merken dat je er je blokje geen voordeel met doet.
Doe gezond, rook een appel.
Afbeelding
Omhoog

rikvg
Vaste forummer
Berichten: 340
Lid geworden op: 01 jul 2008 16:39
  • Citeer

Berichtdoor rikvg » 02 jun 2009 19:57

Vandaag wat ingedaan en ongeveer 50km mee gereden naar werk en terug.

1 op 20 gemixt iets minder ongeveer 1 op 21-22

Voordelen:
Veel Veel sneller optrekken (echt en ik trek al als een dolle 70cc ATW 28)
Iets hogere top.
Sneller oppakken.(bijv. na een bocht)
De geur van nitromethaan :evil:

Nadelen:
Heel veel toeren als je vol gas geeft maar bij dezelfde snelheid als normaal op vol gas gewoon evenveel.
De prijs, ik kan op 1 liter 5X tanken maar dan komt er per tankbeurt 2 euro bij.

Tot nu toe geen problemen, een 70cc is sowieso minder stabiel dus ik denk dat als je het met een gewone gietijzeren cilinder doet dat het geen problemen opleverd.
Setup:
-65cc DMP snel
-Bullet chroom
-15/15 Dellorto
Mallosi v1 klep membraam.
Snorkop: maximaal afgevlakt


Snelheid: 74,3 km/u

Uiterlijk:
DMP Carbon voorkapje.
32 cm Chrome vering
Chrome achterbrug
kappen custom paint
Demper kleur frame
Omhoog

Gebruikersavatar
Paul123
Pro Forummer
Berichten: 1111
Lid geworden op: 29 jan 2007 21:00
Locatie: Leiden
  • Citeer

Berichtdoor Paul123 » 02 jun 2009 21:40

Beter al trek je eerst je cilinderkop eraf voordat je mensen rare ideeen geeft... En een filmpje zal ook wel gepast zijn denk ik :wink: .
Doe gezond, rook een appel.
Afbeelding
Omhoog


Plaats reactie
  • Afdrukweergave
34 berichten
  • 1
  • 2
  • Volgende

Terug naar “Opvoeren”

Ga naar
  • Tomosforum Wiki
  •    TomosWiki
  •       wiki
  •    Kenteken/keuring & Verzekeringen
  • Galerij
  •    Straat Tomossen
  •    Sprinters/racers
  •       Crossers
  •    Specials
  •    Andere voertuigen
  • Techniek
  •    Beginners
  •       Vet Hard Optrekken
  •    Algemeen
  •    Afstellen
  •    Opvoeren
  •       Uitlaten
  •    Uiterlijk
  •    Elektra
  •    English/ Deutsch Forum
  • Pro Forum
  • Tomos Forum
  •    GrandCafé
  •    Nieuws & Mededelingen
  •    Feedback
  •    Meetings
  • Archief
  •    Archief
  •       Tomos FAQ
  •          Algemeen / Onderhoud
  •          Motorisch
  •          Opvoeren / Tuning / Begrenzers
  •          Elektra / Ontsteking
  •          Uiterlijk
  •          Wetgeving
  •          Website
  •       Exploded views
  • De Markt
  •    Te koop (complete brommers)
  •    Te koop (onderdelen)
  •    Gevraagd
  •    Diensten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten

  • Forumoverzicht
  • Alle tijden zijn UTC+02:00
  • Verwijder cookies
  • Contact



Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Nederlandse vertaling door phpBB.nl.