• Frontpage
  • Forum
  • Wiki
  • Onderdelen Shop
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Zoek
  • V&A
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Forumoverzicht
  • Zoek

4takten

Net nieuw op dit forum, of twee linkerhanden? Dan is het beginnersforum iets voor jou. [wil je ook supporter worden voor dit forum? meld je aan voor de groep supporters ;)
Forumregels
Om u goed te kunnen helpen hebben wij een support template gemaakt.
wilt u zo vriendelijk zijn om deze in te vullen bij een nieuw topic! --> mededeling
Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
43 berichten
  • 1
  • 2
  • 3
  • Volgende
methsp
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor methsp » 22 jul 2009 18:13

ok , ik ga hier maar verder, aangezien de vorige een beetje off topic begon te lopen.
vanmorgen starte de brommer meteen zonder choke. goed nieuws dus.
ik heb een tomos standaard snor uit 2006 met een brom uitlaat en een kleinere achtertandwiel.
de bougie was volgens mij koffiebruin. mensen op het forum vonden hem te zwart, dus heb ik ff de sproeier bekeken, en die was nog 49. hij 4takt ook. maar moet ik nu serieus een nog kleinere sproeier in doen?
de vorige eigenaar zei dat hij de uitlaat had verwisseld omdat de tomos de hele tijd uitviel ofzo.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

en 2de vraag, hoe moet ik de bougie dop vervangen? :mrgreen: heb vandaag nl nieuwe bougie van ngk + rode bougie dop van champion gekocht

RedBull
Vaste forummer
  • Citeer

Berichtdoor RedBull » 22 jul 2009 18:24

je kan bougiedop met schroefdraad hebben maar ook zonder.
Je trekt je bougiedop van het end van de kabel, dan zie je koperen draadjes, als die nog goed zijn douw je je nieuwe dop erop en klaar

martijnn
Vastgeroeste forummer
  • Citeer

Berichtdoor martijnn » 22 jul 2009 18:29

Ja je bougie is nog veelste donker.
Maar ik reed ook met sproeier 47 met een std snel uitlaat.
Mijn tomosjuh

Tomos onderdelen te koop.

Mijn setup:
65cc airsal
Puch Hd kop
15/15 dellorto sha carb
Sproeier 70
Dmp terugloop uitlaat
Powerfilter
Ontsteking op bromstand
74 km/p op digitale teller

n03L
Moderator / Wiki Admin
Moderator / Wiki Admin
  • Citeer

Berichtdoor n03L » 22 jul 2009 18:41

Heb je je luchtfilter al schoongemaakt, ik had nog even het vorige topic bekeken,

Wat je doet, je haalt je luchtfilter eraf, schroeft de luchtfilterkast open, daarin zit je luchtfilterelement, dat trek je er uit, en dat spoel je gewoon uit, totdat alle zwarte troep eruit is, daarna laat je het luchtfilterelement GOED drogen (anders werkt het alsnog voor geen meter), zet je het boeltje weer in elkaar, en kijk je wat hij doet.
Ik verkoop Tomos onderdelen, ik heb geen topic, als je iets wilt kopen moet je me gewoon een pb sturen.

Tomos gaat te koop!

methsp
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor methsp » 23 jul 2009 00:28

ok tnx, dat laatste heb ik net gedaan. zat wel erg veel zwarte troep in :') . ik ga het morgen allemaal in elkaar zetten. alleen vandaag was ik bij de dealer, en hij vertelde mij een mooie lul verhaal dat ze geen oneven getal sproeier hadden.
dus hij zei dat ik maar 48 en 46 meost proberen :S. ok dat wou ik even kwijt :P. ik hou jullie op de hoogte

n03L
Moderator / Wiki Admin
Moderator / Wiki Admin
  • Citeer

Berichtdoor n03L » 23 jul 2009 00:54

Dat ze geen oneven maten hebben kan heel goed, dan verkoopt jouw dealer alleen originele Dell´Orto sproeiers, en deze zijn er alleen in even maten.
Ik verkoop Tomos onderdelen, ik heb geen topic, als je iets wilt kopen moet je me gewoon een pb sturen.

Tomos gaat te koop!

methsp
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor methsp » 23 jul 2009 01:42

hmm ok dat wordt morgen dan tog maar sproeier 48 en 46 proberen. maar dat van het bougie dop vervangen is mij nog neit helemaal duidelijlk. ik snap redelijk wat over tomosjes, maar als het op praktijk neer komt ben ik helaas nog leek.

methsp
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor methsp » 23 jul 2009 16:27

CRACK
ik heb net een neiuwe sproeier in gedaan, luchtfilter verschoon en ongeveer 3 minuten met fohn boven gezeten, alles dicht gedraait. gekickt, maar hij wil niet starten. ook wordt de bougie niet nat ofzo.
please help ;(
Laatst gewijzigd door methsp op 25 jul 2009 14:55, 4 keer totaal gewijzigd.

adje
Diehard
  • Citeer

Berichtdoor adje » 23 jul 2009 16:34

Benzine kraan aan doen?

n03L
Moderator / Wiki Admin
Moderator / Wiki Admin
  • Citeer

Berichtdoor n03L » 23 jul 2009 17:47

kijk even of je benzinekraan nog goed doorstroomt, misschien is het benzinefiltertje verstopt, kan ook zo zijn bij de carburateur, en kijk even of er geen zooi in je sproeier zit.

Tomos gaat te koop!

methsp
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor methsp » 25 jul 2009 14:54

ik had dus mijn luchtfilter verschoond, blijkbaar was dit eigenlijk al genoeg. want ik had na de luchtfilter verschoond te hebben en sproeier, en na hem gekickt te hebben zonder succes weer de oude sproeier erin gezet van 49. en toen liep hij eindelijk. nou iig, ik rijd even 2 a 3 kilometer, doe ik de bougie open ( die is samen met de bougie dop net nieuw), en nu is mijn bougie in een x melkwit :| . ik moet nu dus juist een grotere sproeier kopen :s. zo vaag.
hier foto's van mijn bougie :
Afbeelding
Afbeelding
weten jullie misschien hoeveel groter ik ongeveer moet doen.
ps. hij start nu ook gewoon meteen zonder choke

n03L
Moderator / Wiki Admin
Moderator / Wiki Admin
  • Citeer

Berichtdoor n03L » 25 jul 2009 14:59

Rij er eerst even een paar dagen mee en ga dan pas kijken, de kleur van je bougie is slechts een aanwijzing, het verteld je niet concreet of je een grotere of kleinere sproeier nodig hebt.

Tomos gaat te koop!

methsp
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor methsp » 25 jul 2009 15:45

oh, dat wist ik niet, maar ik ben wel echt bang voor een warmloper, want de cilinder wordt niet normaal snel warm. en bougie en bougiedop ook. en ik zou het niet gek vinden als er een grotere sproeier in moet, want ik rijd nu met de standaard sproeier op een kleiner tandwiel en een bromuitlaat ( ik weet niet of het een brom of standaard snel is, hoe kun je dat weten?) maar welke test is dan trouwens wel concreet?

tomos
Diehard
  • Citeer

Berichtdoor tomos » 25 jul 2009 15:57

het is normaal dat een brommer heeft word. zolang je gewoon normaal rijd gebeurd er niks,
tsss, remmen is angst.

gang is alles!

methsp
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor methsp » 25 jul 2009 16:02

ja, snap ik, maar is het ook normaal dat hij na 1 km rijden zo heet wordt dat ik de bougie amper nog vast kan pakken, en om maar niet eens te spreken over het "tikje" geven tegen de cilinder :lol:

Ricker
Diehard
  • Citeer

Berichtdoor Ricker » 25 jul 2009 17:00

Ja. Je kan toch ook niet je uitlaat vast pakken? Er vindt een verbranding plaats he, dit gebeurd bij een bepaalde temperatuur, en dat is zeker boven jouw pijngrens :P (en daarvoor zitten dus ook al die ribbels op je blok, om de warmte af te voeren.
viewtopic.php?f=9&t=10607" onclick="window.open(this.href);return false
-Bromkop
-14/12 (ontgrenst spruit)
-Momenteel std-snel uitlaat
-TWV 26 - 24
-ontgrenst luchtfilter
-sproeier 54
-60kmh (tomos teller)

methsp
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor methsp » 25 jul 2009 17:36

haha snap ik, maar ik bedoel echt veel sneller heter dan eerst. ok laat maar ik ga er nog een kilometerje of 5 mee rond rijden, blijft de kleur hetzelfde dan zet ik er een grotere sproeier in.
als ik even stilsta bijvoorbeeld bij stoplicht, en het wordt groen, dan zit er bijna geen beweging in, maar na een paar seconde trekt hij dan wel normaal, dus de toeren stijgen eerst wel, maar niet genoeg blijkbaar. dat is pas sinds ik dus de luchtfilter heb verschoond.

Ricker
Diehard
  • Citeer

Berichtdoor Ricker » 25 jul 2009 19:03

Mij is hier uitgelegd dat je het best je bougie kan controlleren nadat je fullspeed rijdt, en dan je kill-switch aanklikt, dan laat je hem uitrijden en controleer je je bougie. (geen idee waarom :') )
viewtopic.php?f=9&t=10607" onclick="window.open(this.href);return false
-Bromkop
-14/12 (ontgrenst spruit)
-Momenteel std-snel uitlaat
-TWV 26 - 24
-ontgrenst luchtfilter
-sproeier 54
-60kmh (tomos teller)

methsp
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor methsp » 25 jul 2009 21:33

ok noel
ik heb net ongeveer 5 km gereden, en mijn bougie ziet er hetzelfde uit als de laatste 2 foto's. dus krijg ik nu toestemming om een grotere sproeier te kopen <O~ . hoeveel groter denken jullie?
ps de cil. was echtwel warmer dan normaal.

n03L
Moderator / Wiki Admin
Moderator / Wiki Admin
  • Citeer

Berichtdoor n03L » 26 jul 2009 01:47

ja, snap ik, maar is het ook normaal dat hij na 1 km rijden zo heet wordt dat ik de bougie amper nog vast kan pakken, en om maar niet eens te spreken over het "tikje" geven tegen de cilinder :lol:
Dan heb je zeker een te kleine sproeier inderdaad,
Ja. Je kan toch ook niet je uitlaat vast pakken? Er vindt een verbranding plaats he, dit gebeurd bij een bepaalde temperatuur, en dat is zeker boven jouw pijngrens :P (en daarvoor zitten dus ook al die ribbels op je blok, om de warmte af te voeren.
Is zo, maar benzine koelt je cilinder ook, en te arm = te weinig benzine, wat dus uitkomt op te weinig koeling, vandaar dat je met een te kleine sproeier het risico op een warmloper groter maakt. en als iemands brommer binnen een minuut echt zo heet is, dan is dat niet de normale hitte van je motor :P

--

Ik zou zelf 3 a 4 maten hoger gaan zitten, aangezien de bougie wel erg wit is.

Tomos gaat te koop!

Plaats reactie
  • Afdrukweergave
43 berichten
  • 1
  • 2
  • 3
  • Volgende

Terug naar “Beginners”

Ga naar
  • Tomosforum Wiki
  •    TomosWiki