• Frontpage
  • Forum
  • Wiki
  • Onderdelen Shop
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Zoek
  • V&A
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Forumoverzicht
  • Zoek

Voortandwiel zit niet goed

Net nieuw op dit forum, of twee linkerhanden? Dan is het beginnersforum iets voor jou. [wil je ook supporter worden voor dit forum? meld je aan voor de groep supporters ;)
Forumregels
Om u goed te kunnen helpen hebben wij een support template gemaakt.
wilt u zo vriendelijk zijn om deze in te vullen bij een nieuw topic! --> mededeling
Gesloten
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
8 berichten • Pagina 1 van 1
Gebruikersavatar
FlyLight
Tomosforummer
Berichten: 79
Lid geworden op: 01 apr 2009 16:26

Berichtdoor FlyLight » 24 jul 2009 21:38

Ik heb een frame van een tomos a35 disco, het motorblok is een gewoon bromblok (geen ei cilinder)

Het begon toen ik aan het rijden was en merkte dat mijn vtw los zat :S Deze had spelling als een gek(naar links en naar rechts) dus ik naar huis gelopen, carterkap er naar veel moeite afgekregen (1 inbus wou niet mee werken)! Ik heb daarna de moer alleen aan gedraaid, niet denkende dat ik het vtw over de puntjes moest schuiven! Toen ik hem starte zag ik dat alleen mijn as draaide en mijn vtw niet, dus ik nadenken en kwam dus tot de conclusie dat ik hem niet over die puntjes had geschoven! (aangrijpingspuntjes waren nog gewoon goed)

Nadat ik de carterkap eraf had gehaald merkte ik veel speeling op de as waar het vtw aan zit, ik heb toen de rechtercarterkap open gemaakt en tot mijn verbazing zag ik geen opvul ringetjes, ik heb van mijn oude blok 4 ringetjes gepakt en deze erop gedaan met als gevolg dat de speeling weg was.

Daarna wou ik het vtw weer monteren maar zag ik dat als ik dat deed mijn vtw nog geen milimeter van het middenkarter afstond en ook de ketting tegen de onderste bout aanloopt die je blok vast houd!
toen zag ik bij mijn oude blok dat er een ring om het ding(het ding daar bedoel ik mee de aangrijpingspuntjes van het vtw en de schroefdraad voor de moer) zat. Deze ring stak bij mijn oude blok net iets verder omhoog zodat het vtw net iets meer naar buiten stond zodat de ketting de moer net niet raakt.
Als ik deze ring in mijn nieuwe blok stop steekt hij niet uit, hij kwam gewoon onder de aangrijp puntjes van het vtw(hij zorgde er dus niet voor dat het vtw een stukje omhoog stond)!

Ik kan hier eigenlijk maar een vraag uit op maken: Wat zorgt ervoor dat mijn vtw niet tegen de middencarter aanloopt?
Of is er iemand die voor een bedrag mijn blok wil nakijken (ik woon in vlijmen dicht bij Den Bosch)
Zelf denk ik dus dat ik ergens een opvul ringetje mis ergens om de as is waardoor mijn vtw iets meer naar rechts staat dan normaal.

Mijn ketting staat overigens gewoon goed en er is niks mis met het atw, dit heeft altijd zo gezet en de ketting heeft altijd nergens tegen aan gelopen.

Een heel verhaal maar ik hoop dat jullie de tijd nemen om het te lezen!

Alvast erg bedankt!
Laatst gewijzigd door FlyLight op 24 jul 2009 21:56, 1 keer totaal gewijzigd.
Wel vaag dat je je stuur niet onder controle kan houden als je met 40 over drempel gaat, lutser :')
''Doe je dit niet, ben je een eigenwijze big.''
Omhoog


Gebruikersavatar
FlyLight
Tomosforummer
Berichten: 79
Lid geworden op: 01 apr 2009 16:26

Berichtdoor FlyLight » 24 jul 2009 21:53

Pardon! 2x post :S
Wel vaag dat je je stuur niet onder controle kan houden als je met 40 over drempel gaat, lutser :')
''Doe je dit niet, ben je een eigenwijze big.''
Omhoog

Gebruikersavatar
shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
Berichten: 9681
Lid geworden op: 20 jul 2006 19:32
Locatie: Apeldoorn

Berichtdoor shadowranger » 25 jul 2009 09:42

Ik begrijp dat het probleem zit in de afstandsbus achter je voortandwiel. Dat is de enige bus die je voortandwiel van het middencarter weghoudt en ervoor zorgt dat het tandwiel geen speling heeft. Ik begrijp alleen niet waarom bij het ene blok de bus wel goed zit en bij de andere niet. Het enige wat ik mij kan bedenken is dat het lager uit de zitting is gelopen. Is dit te meten dmv een schuifmaat en de diepte op te meten tov het carter?

In principe draai je met de afstandsbus tussen tandwiel en lager (onder keerring) de speling weg op de naaf/ middentandwiel. Als die dan nog blijft slingeren is er een lagerprobleem of je hebt een imitatietandwiel dat niet dik genoeg is om genoeg aangedraait te kunnen worden.

Ik begrijp alleen nit wat het verschil is tussen de 2 blokken die je hebt? Ik kan me voorstellen met een blok van een Streetmate/ Revival waar een ander voortandwiel op zit (komvormig) dat de afstandsbus anders kan zijn. Ik weet dat er maar 1 maat is in die bussen voor een vlak tandwiel.
Kun je foto's maken en hier posten van het probleem?
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn
Omhoog

Gebruikersavatar
FlyLight
Tomosforummer
Berichten: 79
Lid geworden op: 01 apr 2009 16:26

Berichtdoor FlyLight » 25 jul 2009 12:54

Prima zeker voor 3 uur staan ze erop, ik denk eerder!

Alvast bedankt!
Wel vaag dat je je stuur niet onder controle kan houden als je met 40 over drempel gaat, lutser :')
''Doe je dit niet, ben je een eigenwijze big.''
Omhoog

Gebruikersavatar
FlyLight
Tomosforummer
Berichten: 79
Lid geworden op: 01 apr 2009 16:26

Berichtdoor FlyLight » 25 jul 2009 14:26

Hier zijn de foto's:

Hier zie je dus het probleem, het vtw loopt bijna tegen de carters aan 1mm speling ofso maar het belangrijkste is dat de ketting hierdoor tegen het voetsteun boutje loopt (Ik heb het over het onderste boutje, hij komt niet tegen het bovenste boutje aan:
http://i481.photobucket.com/albums/rr17 ... MG2258.jpg

De opvulring:
http://i481.photobucket.com/albums/rr17 ... MG2259.jpg

Het oude blok waarbij de opvulring veel meer uitsteekt: (ook kan ik hier waar het vtw aangrijpt een stukje bewegen)
http://i481.photobucket.com/albums/rr17 ... MG2261.jpg

Het nieuwe blok waarbij de ring verder erin zit:
http://i481.photobucket.com/albums/rr17 ... MG2262.jpg

Het gaat dus om een aantal milimeter waardoor mijn ketting niet tegen het boutje aanloopt. Even een opmerking als ik deze opvulring er bij mijn nieuwe blok uit trok stroomde er blok olie uit (net aangevuld).

P.s: Alle 2 de opvulringen zijn even groot!

Alvast bedankt!

EDIT: Ik heb nu een plattere bout erin zitten waardoor de ketting er niet tegen aanloopt, ik neem aan dat dit ook gewoon gaat werken want mijn vtw loopt niet tegen het middencarter aan!

Nog steeds ben ik wel benieuwd naar jullie oplossingen!
Wel vaag dat je je stuur niet onder controle kan houden als je met 40 over drempel gaat, lutser :')
''Doe je dit niet, ben je een eigenwijze big.''
Omhoog

Gebruikersavatar
FlyLight
Tomosforummer
Berichten: 79
Lid geworden op: 01 apr 2009 16:26

Berichtdoor FlyLight » 25 jul 2009 16:34

Net alles gemonteerd en gestart, kickstart draaid langzaam terug terwijl hij goed om de veer zit, de as draaid niet heel soepel denk ik (kan komen door die opvul ringetjes) ook merkte ik extra veel rook, neem aan dat dit te maken heeft met het blok ollie dat uit mijn middencarter kwam als ik de ring eruit haalde!

Ik denk dus dat mijn blok wel gereviseerd mag worden en vooral iemand die mij kan garandeeren dat mijn blok gewoon in orde is... (dus ook eventjes snel mijn blok door kijkt en niet alleen de keering en lagers vervangt) een gehele revisatie is denk ik niet nodig, alles was vernieuwd maar ik denk alleen dat de krukas kering gedeelte kapot is?

Waar raden jullie dat aan? (omgeving Den Bosch)

Alvast bedankt!
Wel vaag dat je je stuur niet onder controle kan houden als je met 40 over drempel gaat, lutser :')
''Doe je dit niet, ben je een eigenwijze big.''
Omhoog

Jer0en
Tomosforummer
Berichten: 54
Lid geworden op: 19 sep 2008 22:18

Berichtdoor Jer0en » 25 jul 2009 17:46

Bij Mc Sim natuurlijk, is nog dicht bij ook.
Omhoog

Gebruikersavatar
FlyLight
Tomosforummer
Berichten: 79
Lid geworden op: 01 apr 2009 16:26

Berichtdoor FlyLight » 27 jul 2009 13:13

Mag dicht! Blok word gereviseerd dus dat moet goed komen!

Alvast bedankt!
Wel vaag dat je je stuur niet onder controle kan houden als je met 40 over drempel gaat, lutser :')
''Doe je dit niet, ben je een eigenwijze big.''
Omhoog


Gesloten
  • Afdrukweergave
8 berichten • Pagina 1 van 1

Terug naar “Beginners”

Ga naar
  • Tomosforum Wiki
  •    TomosWiki
  •       wiki
  •    Kenteken/keuring & Verzekeringen
  • Galerij
  •    Straat Tomossen
  •    Sprinters/racers
  •       Crossers
  •    Specials
  •    Andere voertuigen
  • Techniek
  •    Beginners
  •       Vet Hard Optrekken
  •    Algemeen
  •    Afstellen
  •    Opvoeren
  •       Uitlaten
  •    Uiterlijk
  •    Elektra
  •    English/ Deutsch Forum
  • Pro Forum
  • Tomos Forum
  •    GrandCafé
  •    Nieuws & Mededelingen
  •    Feedback
  •    Meetings
  • Archief
  •    Archief
  •       Tomos FAQ
  •          Algemeen / Onderhoud
  •          Motorisch
  •          Opvoeren / Tuning / Begrenzers
  •          Elektra / Ontsteking
  •          Uiterlijk
  •          Wetgeving
  •          Website
  •       Exploded views
  • De Markt
  •    Te koop (complete brommers)
  •    Te koop (onderdelen)
  •    Gevraagd
  •    Diensten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Ahrefs [Bot] en 9 gasten

  • Forumoverzicht
  • Alle tijden zijn UTC+02:00
  • Verwijder cookies
  • Contact



Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Nederlandse vertaling door phpBB.nl.