• Frontpage
  • Forum
  • Wiki
  • Onderdelen Shop
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Zoek
  • V&A
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Forumoverzicht
  • Zoek

Tomos Funtastic stotterd en niet rijd stationair

Net nieuw op dit forum, of twee linkerhanden? Dan is het beginnersforum iets voor jou. [wil je ook supporter worden voor dit forum? meld je aan voor de groep supporters ;)
Forumregels
Om u goed te kunnen helpen hebben wij een support template gemaakt.
wilt u zo vriendelijk zijn om deze in te vullen bij een nieuw topic! --> mededeling
Gesloten
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
14 berichten • Pagina 1 van 1
Rogieor
Pindabrein

Berichtdoor Rogieor » 10 sep 2009 16:02

Update 15/9
Iemand enig idee hoe ik kan oplossen dat de brommer wel hoge toeren maakt en niet meer inhoud?
Ik dacht zelf iets in de trant van de benzinekraan vernauwen oid? Of heeft iemand een andere/betere oplossing? Zal een maatje kleinere sproeier een betere oplossing zijn? Of juist een grotere sproeier?
En zou iemand mij kunnen vertellen of ik de brommer juist heb afgesteld

• Tomoes Funtastic
    +/- 2007
    Snorbrommer
    week geleden

Ander uitlaatje sinds anderhalve week

Hallo allen,
    ik ben nieuw hier op het forum maar heb een probleem/meerdere probleempjes met mijn Tomos Funtastic snorbrommer. Ik heb 'm nu ongeveer 2 jaar, eerst goed ingereden tot 500km, toen andere sproeier (echt geen idee welke maat) in laten doen en ander tandwiel zodat 'ie wat harder ging lopen. Ging allemaal wel prima, maar niet bijster hard. Heb 'm in de zomervakantie naar de dealer gebracht omdat (hoorde ik achteraf) m'n uitlaat helemaal dicht zat. Nu anderhalve week weer terug en op aan het rijden, zit een nieuw uitlaatje op. Toen ik 'm net terug had met die nieuwe uitlaat reed hij echt super lekker. Je hoorde en voelde ook dat hij goede toeren maakte en stationair bleef rijden etc. Maar na een paar dagen lekker gereden te hebben, loopt de top terug door een bepaalde 'stotter' die m'n brommer maakt. Hij maakt minder hoge toeren en stotterd dus de hele tijd een klein beetje. Ik heb er niet veel verstand van, maar lijkt net of er te weinig of juist teveel lucht bijkomt oid (maar zoals ik al zei, heb er niet erg veel verstand van).

En dan nog iets vreemds, als ik op reservetank rij (1,5Liter nog over dan) en ook de reserve is bijna leeg, maakt hij opeens wel weer hoge toeren en is de stotter helemaal weg! Ik heb dit nu al een paar keer geconstateerd. En als ik dan getankt heb is de stotter weer terug en rijd ik weer zachter.

Ook optrekken gaat niet erg lekker. Als ik gas geef, lijkt het net of de motor uitvalt en als ik dan weer gas geef leeft 'ie weer echt zegmaar.
Ik heb een paar foto's gemaakt van de uitlaat die er nu op zit en ik geloof de carburateur, misschien wel handig?

Dus even kort samengevat:
*iemand enig idee hoe ik de stotter weg krijg en hij stationair en een hogere snelheid krijgt,
*optrekken in één keer goed gaat en niet het gevoel geeft alsof de motor uitvalt als ik gas opendraai voor een stoplicht bijv.

foto's:
http://img14.imageshack.us/i/afb078a.jpg/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://img7.imageshack.us/i/afb079.jpg/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://img183.imageshack.us/i/afb080.jpg/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://img183.imageshack.us/i/afb081.jpg/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://img14.imageshack.us/i/afb082.jpg/" onclick="window.open(this.href);return false;
Laatst gewijzigd door Rogieor op 15 sep 2009 12:57, 2 keer totaal gewijzigd.

n03L
Moderator / Wiki Admin
Moderator / Wiki Admin

Berichtdoor n03L » 10 sep 2009 16:14

Je luchtschroef iets verder open draaien, dat zou het probleem moeten verhelpen, want het lijkt op een te grote sproeier, want wat je zegt, op reserve gaat je brommer steeds minder goed benzine krijgen, waardoor er minder naar de carb gaat, en dan doet ie het wel goed, maar jij hebt een carburateur met luchtschroef, dus als je de gouden schroef op je carb iets verder open draait zou het het weer helemaal goed moeten doen, je hebt wel kans dat je hem opnieuw stationair moet afstellen, maar dat is gewoon even goed warmrijden, aan de normale schroef op je carb draaien totdat hij netjes stationair loopt.
Ik verkoop Tomos onderdelen, ik heb geen topic, als je iets wilt kopen moet je me gewoon een pb sturen.

Tomos gaat te koop!

Rogieor
Pindabrein

Berichtdoor Rogieor » 10 sep 2009 16:29

Je luchtschroef iets verder open draaien, dat zou het probleem moeten verhelpen, want het lijkt op een te grote sproeier, want wat je zegt, op reserve gaat je brommer steeds minder goed benzine krijgen, waardoor er minder naar de carb gaat, en dan doet ie het wel goed, maar jij hebt een carburateur met luchtschroef, dus als je de gouden schroef op je carb iets verder open draait zou het het weer helemaal goed moeten doen, je hebt wel kans dat je hem opnieuw stationair moet afstellen, maar dat is gewoon even goed warmrijden, aan de normale schroef op je carb draaien totdat hij netjes stationair loopt.
Oké top, ga ik zo meteen proberen! Alleen, welke schroef is dat dan? http://img183.imageshack.us/i/afb080.jpg/" onclick="window.open(this.href);return false; daar staan verschillende schroeven op. Moet ik die hebben die uitsteekt van het geheel? Of juist diegene die in die schacht zit?

Gietor
Vastgeroeste forummer

Berichtdoor Gietor » 10 sep 2009 16:32

die uitsteekt ;)

n03L
Moderator / Wiki Admin
Moderator / Wiki Admin

Berichtdoor n03L » 10 sep 2009 19:22

Afbeelding
Ik verkoop Tomos onderdelen, ik heb geen topic, als je iets wilt kopen moet je me gewoon een pb sturen.

Tomos gaat te koop!

Rogieor
Pindabrein

Berichtdoor Rogieor » 10 sep 2009 21:52

Oke bedankt. Ik heb nu dus de hele tijd aan de stationairschroef zitten draaien. Het ging soms wel wat beter maar die stotter zat er nog steeds in en de top ging ook niet echt beter, oftewel, het toerental bleef nog steeds in verhouding laag. Maar met die uitstekende schroef (staionairschroef) moet ik dus gewoon afstellen etc als de stotter er door die andere schroef meer open te draaien uit is?
Maar is die schroef in die inkeping niet juist dat er meer benzine oid naar de motor gaat? Want volgens mij, als ik die meer openschroef gaat de motor wat meer toeren maken.. Of zie ik dit verkeerd?

n03L
Moderator / Wiki Admin
Moderator / Wiki Admin

Berichtdoor n03L » 10 sep 2009 21:53

Hij krijgt meer lucht, dus je verbranding wordt inderdaad anders, maar inderdaad, eerst het stotteren weghelpen met je luchtschroef, vervolgens weer stationair afstellen.

Tomos gaat te koop!

Rogieor
Pindabrein

Berichtdoor Rogieor » 13 sep 2009 18:17

Hij krijgt meer lucht, dus je verbranding wordt inderdaad anders, maar inderdaad, eerst het stotteren weghelpen met je luchtschroef, vervolgens weer stationair afstellen.
Oke bedankt voor alle hulp tot nu toe! Ik had dus die stationairschroef heel ver uitgedraaid eerst, waardoor het stotteren niet echt verholpen werd. Hierna dus de goede schroef uitgedraaid, maar ook nu soms nog een beetje een stotter. Hij maakt wel hogere toeren nu en loopt ook wel beter. Maar welke kant moet ik nu de stationairschroef opdraaien? Juist meer open of juist meer dicht? En wanneer weet ik dat ik 'm helemaal goed gedraaid heb, waar kan ik dat aan merken? Nu heb ik wel het volgende probleem, en dat is dat de motor bijna uitvalt als ik bijvoorbeeld moet afremmen voor een stoplicht. Ik moet zelf de hele tijd gas opendraaien om het motortje levend te houden. Hoe kan ik dit dan weer aanpassen? En wanneer weet ik dat de luchtschroef voldoende uitgedraaid is? Of juist teveel (als dat kan)?

Alvast bedankt!

n03L
Moderator / Wiki Admin
Moderator / Wiki Admin

Berichtdoor n03L » 13 sep 2009 21:00

Als je luchtschroef te ver open is gedraait gaat ie stotteren en maakt ie een geluid wat continu trrrrrrrrrrrrrrrrrr is als het ware, als hij te dicht zit gaat hij smoren, dus terugvallen, uitvallen, en verzuipen.

Hoe verder je de stationairschroef indraait, hoe hoger je motor stationair gaat lopen, als hij te ver ingedraait is, gaat hij rijden als je geen gas geeft, of je achterwiel krijgt af en toe een tikje omdat je koppeling net niet aangrijpt,

Als hij te ver uitgedraait is, valt hij uit als je stopt, of als hij stationair loopt, en dat je motor net niet genoeg momentum heeft om hem draaiende te houden, waardoor hij dus uitvalt.

Tomos gaat te koop!

Rogieor
Pindabrein

Berichtdoor Rogieor » 13 sep 2009 21:57

Als je luchtschroef te ver open is gedraait gaat ie stotteren en maakt ie een geluid wat continu trrrrrrrrrrrrrrrrrr is als het ware, als hij te dicht zit gaat hij smoren, dus terugvallen, uitvallen, en verzuipen.

Hoe verder je de stationairschroef indraait, hoe hoger je motor stationair gaat lopen, als hij te ver ingedraait is, gaat hij rijden als je geen gas geeft, of je achterwiel krijgt af en toe een tikje omdat je koppeling net niet aangrijpt,

Als hij te ver uitgedraait is, valt hij uit als je stopt, of als hij stationair loopt, en dat je motor net niet genoeg momentum heeft om hem draaiende te houden, waardoor hij dus uitvalt.
Ik heb nu net even geprobeerd mn brommer af te stellen. Heb eerst de de luchtschroef helemaal dichtgedraaid en daarna 1,5 slagen opengezet. Hierna de stationairschroef ook helemaal dichtgedraaid en 15 min gaan warmrijden. Hierna even gestopt, de stationairschroef verder open gedraait, de luchtschroef 1 slag meer open en hierna de stationairschroef zo open gedraait, dat de motor net niet uit zou vallen. Hier even mee gereden en daarna weer gestopt na ~3 min, luchtschroef weer 1 slag meer open, stationairschroef iets meer dichtgedraaid zodat de motor net niet uitvalt. Dit heb ik nu meerdere keren gedaan en heb nu wel het idee dat de motor mooie hoge toeren maakt op zijn top en bijna niet meer echt inhoud e.d.. Alleen heb ik hiermee wel de stationairschroef helemaal dicht moeten draaien, en zelfs dan valt hij, als ik na topsnelheid afrem om stil te staan, na een paar seconden uit. Heb ik nu weer iets verkeerds gedaan? Want om nu telkens weer gas te moeten geven als ik stil sta zodat de motor niet uitvalt is ook niet erg ideaal..

Rogieor
Pindabrein

Berichtdoor Rogieor » 14 sep 2009 19:57

Even een update:

heb er vandaag weer mee gereden (+/- 40 km) en rijdt om de haverklap weer met die inhouding in de motor. Ik vraag me nu toch af wat ik verkeerd doe aangezien hij gisteravond na inrijden wel lekker reed.
Benzine was ook op een gegeven moment bijna op, waardoor hij dus wél weer lekker hoge toeren maakte en goed vooruit kwam. Kan ik deze situatie niet gewoon 'nabootsen' of iets dergelijks zodat hij altijd rijd alsof de benzine bijna op is (dus hoge toeren, geen inhouden, gewoon lekker rijd?)

Rogieor
Pindabrein

Berichtdoor Rogieor » 15 sep 2009 12:52

Weer even iets nieuws aangezien niemand met een oplossing of suggestie komt blijf ik zelf een beetje aanploeteren.. :(

Heb nu onderweg naar school (20km heen) de knop van benzine ding omgedraait van ON naar OFF. Toen schoot ik opeens weer vooruit en maakte mn brommer weer hogere toeren en was het stotteren helemaal weg. Maar na een minuut was natuurlijk de benzine uit de leiding en de motor, waarmee het feest ophield en ik de kraan weer op ON moest zetten. Heb nu meerdere standen geprobeerd tussen ON en OFF, maar het is óf rijden met stotter en geen echt hogere toeren, óf rijden met hogere toeren en dan de hele tijd de benzinekraan dicht en weer open draaien. Dat gaat niet echt werken, dus nu de volgende vraag:
Iemand enig idee hoe ik kan oplossen dat de brommer wel hoge toeren maakt en niet meer inhoud?
Ik dacht zelf iets in de trant van de benzinekraan vernauwen oid? Of heeft iemand een andere/betere oplossing? Zal een maatje kleinere sproeier een betere oplossing zijn? Of juist een grotere sproeier?
En zou iemand mij kunnen vertellen of ik de brommer juist heb afgesteld aan de hand van vorig verhaal wat ik heb getypt?

Alvast bedankt!

sturmgewehr
Tomosforummer

Berichtdoor sturmgewehr » 15 nov 2018 16:49

Is dit probleem ooit opgelost, ben benieuwd wat het probleem was. Groeten...Peter.
sildenafil prix france pfizer

peterzoetermeer
Vaste forummer

Berichtdoor peterzoetermeer » 15 nov 2018 16:58

dit verhaal is 9 jaar oud! en de ts is sindsdien niet actief meer geweest, maar als ik het zo lees, vastzittende vlotter?

Gesloten
  • Afdrukweergave
14 berichten • Pagina 1 van 1

Terug naar “Beginners”

Ga naar
  • Tomosforum Wiki
  •    TomosWiki
  •       wiki
  •    Kenteken/keuring & Verzekeringen
  • Galerij
  •    Straat Tomossen
  •    Sprinters/racers