• Frontpage
  • Forum
  • Wiki
  • Onderdelen Shop
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Zoek
  • V&A
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Forumoverzicht
  • Zoek

alternative zuigerstop

In dit gedeelte kan je algemene vragen stellen over je Tomos.
Gesloten
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
15 berichten • Pagina 1 van 1
rikvg
Vaste forummer
Berichten: 340
Lid geworden op: 01 jul 2008 16:39

Berichtdoor rikvg » 15 okt 2009 14:13

ik moest mn koppeling eraf halen en had geen luchtol/zuigerstop bij de hand.

dus moest ik een manier verzinnen: cilinderkop losser draaien dat er een gleuf tussen de cilinder en de kop komt, daar een dunne beitel oid tussen steken. Vervolgens de cilinder ietwat vast draaien en dan kan je de koppeling los draaien
:koning:
Setup:
-65cc DMP snel
-Bullet chroom
-15/15 Dellorto
Mallosi v1 klep membraam.
Snorkop: maximaal afgevlakt


Snelheid: 74,3 km/u

Uiterlijk:
DMP Carbon voorkapje.
32 cm Chrome vering
Chrome achterbrug
kappen custom paint
Demper kleur frame
Omhoog


Gebruikersavatar
Vader
Tomosforummer
Berichten: 39
Lid geworden op: 15 mei 2009 09:01

Berichtdoor Vader » 15 okt 2009 16:28

Het is natuurlijk geen mooie oplossing. Met die beitel bv beschadig je je voetpakking omdat deze erin drukt omdat je alles samen knijpt. Daarna weer kans op lekkage. Maarja hij is wel los.
Laatst gewijzigd door Vader op 16 okt 2009 10:57, 1 keer totaal gewijzigd.
Tomos Flexer
A52 blok
Carberatuur: Delorto 14/12
Omhoog

PimW
Koffie
Koffie
Berichten: 3866
Lid geworden op: 23 feb 2007 18:19
Contacteer:
Contacteer PimW
Website

Berichtdoor PimW » 15 okt 2009 17:25

1000% beun. Samen met die beitel trap je zomaar vanalles je cilinder in aan vuil.

Dan haal je beter je cilinder eraf plus zuiger en maak je een plaatje dat onder je small-end gaat en steunt op het carter. Zo staat het in werkplaatshandboeken beschreven en zo is het netjes. Een zuigerstop druk je ook nog wel eens door je zuiger heen namelijk...
Omhoog

Gebruikersavatar
Administrator
Pro Forummer
Berichten: 126
Lid geworden op: 25 nov 2008 20:08

Berichtdoor Administrator » 15 okt 2009 17:39

Of je haalt de cilinder + zuiger los, steek een goed passende pen door het small-end en gebruik 2 kunststof platen tegen het carter. Wanneer je de krukas verdraait steunt de pen op de platen en blokkeert.

Je kan natuurlijk ook gewoon een zuigerstop kopen.....

EDIT: het loshalen/vastzetten van moeren op de krukas met een luchttol is af te raden!
Ad-min-i-strat-or
Omhoog

Gebruikersavatar
shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
Berichten: 9681
Lid geworden op: 20 jul 2006 19:32
Locatie: Apeldoorn

Berichtdoor shadowranger » 15 okt 2009 17:52

Of gewoon een lange, defecte bougie erin draaien die langer is dan de bougie die erin hoort. Als deze je zuiger maar blokkeert. Wel even de porseleinen isolator verwijderen en het boogje wegknippen.
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn
Omhoog

rikvg
Vaste forummer
Berichten: 340
Lid geworden op: 01 jul 2008 16:39

Berichtdoor rikvg » 15 okt 2009 18:00

ik bedoel tussen de cilinder en cilinderkop
Setup:
-65cc DMP snel
-Bullet chroom
-15/15 Dellorto
Mallosi v1 klep membraam.
Snorkop: maximaal afgevlakt


Snelheid: 74,3 km/u

Uiterlijk:
DMP Carbon voorkapje.
32 cm Chrome vering
Chrome achterbrug
kappen custom paint
Demper kleur frame
Omhoog

Gebruikersavatar
Administrator
Pro Forummer
Berichten: 126
Lid geworden op: 25 nov 2008 20:08

Berichtdoor Administrator » 15 okt 2009 18:01

We snappen wat je bedoelt, we laten echter zien dat dit een beunoplossing is en we beschrijven hoe het beter kan!
Ad-min-i-strat-or
Omhoog

rikvg
Vaste forummer
Berichten: 340
Lid geworden op: 01 jul 2008 16:39

Berichtdoor rikvg » 15 okt 2009 18:21

ik duide op pimw zijn post want als je een brede beitel hebt en het met beleid doet leid het niks meer dan een gewone zuigerstop
Setup:
-65cc DMP snel
-Bullet chroom
-15/15 Dellorto
Mallosi v1 klep membraam.
Snorkop: maximaal afgevlakt


Snelheid: 74,3 km/u

Uiterlijk:
DMP Carbon voorkapje.
32 cm Chrome vering
Chrome achterbrug
kappen custom paint
Demper kleur frame
Omhoog

n03L
Moderator / Wiki Admin
Moderator / Wiki Admin
Berichten: 1161
Lid geworden op: 30 okt 2008 10:04
Locatie: Zoetermeer, ZH

Berichtdoor n03L » 15 okt 2009 18:31

1000% beun. Samen met die beitel trap je zomaar vanalles je cilinder in aan vuil.

Dan haal je beter je cilinder eraf plus zuiger en maak je een plaatje dat onder je small-end gaat en steunt op het carter. Zo staat het in werkplaatshandboeken beschreven en zo is het netjes. Een zuigerstop druk je ook nog wel eens door je zuiger heen namelijk...
En op die manier is mijn smallend een keer in 2en gebroken :')
Ik verkoop Tomos onderdelen, ik heb geen topic, als je iets wilt kopen moet je me gewoon een pb sturen.

Tomos gaat te koop!
Omhoog

rikvg
Vaste forummer
Berichten: 340
Lid geworden op: 01 jul 2008 16:39

Berichtdoor rikvg » 15 okt 2009 18:55

en dat is nogal gedoe.... heel je cilinder omhoog halen kan je dalijk ook nog nieuwe pakking monteren alleen om de koppeling los te krijgen.
Setup:
-65cc DMP snel
-Bullet chroom
-15/15 Dellorto
Mallosi v1 klep membraam.
Snorkop: maximaal afgevlakt


Snelheid: 74,3 km/u

Uiterlijk:
DMP Carbon voorkapje.
32 cm Chrome vering
Chrome achterbrug
kappen custom paint
Demper kleur frame
Omhoog

PimW
Koffie
Koffie
Berichten: 3866
Lid geworden op: 23 feb 2007 18:19
Contacteer:
Contacteer PimW
Website

Berichtdoor PimW » 15 okt 2009 19:29

Hmm zo word het wel beschreven in een werkplaatshandboek dat ik hier heb liggen. Een pen door je small-end steken leid ook wel es tot een gebroken small-end.

Ik zou niet je cilinder omhooghalen maar helemaal eraf en dan inderdaad nieuwe pakkingen steken. Liever netjes dan beun.

Maar dat moet je zelf weten.
Omhoog

Gebruikersavatar
Vader
Tomosforummer
Berichten: 39
Lid geworden op: 15 mei 2009 09:01

Berichtdoor Vader » 16 okt 2009 11:03

ik bedoel tussen de cilinder en cilinderkop
Als je hiertussen een beitel zet beschadig je je cilinderkop, dit materiaal is veel zachter dan de beitel.
Dan heb je weer kans op lekkage tussen cilinder en cilinderkop.
Maarja er staan nu genoeg goeie tips voor je tussen.
Tomos Flexer
A52 blok
Carberatuur: Delorto 14/12
Omhoog

Gebruikersavatar
tomos
Diehard
Berichten: 1135
Lid geworden op: 25 jul 2008 21:32
Locatie: soerendonk

Berichtdoor tomos » 16 okt 2009 12:10

gewoon een dikke imbus in je smallend doen en je krijgt hem zo los,
Omhoog

rikvg
Vaste forummer
Berichten: 340
Lid geworden op: 01 jul 2008 16:39

Berichtdoor rikvg » 16 okt 2009 12:52

een zuiger is ook van aluminium dus met een zuigerstop komt er evenveel druk op 1 punt van de zuiger...

als je een brede beitel gebruikt dan wordt die kracht zodanig verdeeld over de cilinderkop dat er geen schade uit voorkomt.
Setup:
-65cc DMP snel
-Bullet chroom
-15/15 Dellorto
Mallosi v1 klep membraam.
Snorkop: maximaal afgevlakt


Snelheid: 74,3 km/u

Uiterlijk:
DMP Carbon voorkapje.
32 cm Chrome vering
Chrome achterbrug
kappen custom paint
Demper kleur frame
Omhoog

Gebruikersavatar
shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
Berichten: 9681
Lid geworden op: 20 jul 2006 19:32
Locatie: Apeldoorn

Berichtdoor shadowranger » 16 okt 2009 13:04

Ik close dit topic. Wordt nu een welles-nietes topic te worden.
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn
Omhoog


Gesloten
  • Afdrukweergave
15 berichten • Pagina 1 van 1

Terug naar “Algemeen”

Ga naar
  • Tomosforum Wiki
  •    TomosWiki
  •       wiki
  •    Kenteken/keuring & Verzekeringen
  • Galerij
  •    Straat Tomossen
  •    Sprinters/racers
  •       Crossers
  •    Specials
  •    Andere voertuigen
  • Techniek
  •    Beginners
  •       Vet Hard Optrekken
  •    Algemeen
  •    Afstellen
  •    Opvoeren
  •       Uitlaten
  •    Uiterlijk
  •    Elektra
  •    English/ Deutsch Forum
  • Pro Forum
  • Tomos Forum
  •    GrandCafé
  •    Nieuws & Mededelingen
  •    Feedback
  •    Meetings
  • Archief
  •    Archief
  •       Tomos FAQ
  •          Algemeen / Onderhoud
  •          Motorisch
  •          Opvoeren / Tuning / Begrenzers
  •          Elektra / Ontsteking
  •          Uiterlijk
  •          Wetgeving
  •          Website
  •       Exploded views
  • De Markt
  •    Te koop (complete brommers)
  •    Te koop (onderdelen)
  •    Gevraagd
  •    Diensten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten

  • Forumoverzicht
  • Alle tijden zijn UTC+02:00
  • Verwijder cookies
  • Contact



Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Nederlandse vertaling door phpBB.nl.