• Frontpage
  • Forum
  • Wiki
  • Onderdelen Shop
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Zoek
  • V&A
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Forumoverzicht
  • Zoek

Tomos Revival

In dit gedeelte kan je algemene vragen stellen over je Tomos.
Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
45 berichten
  • 1
  • 2
  • 3
  • Volgende
BBTomos
Vaste forummer
  • Citeer

Berichtdoor BBTomos » 07 apr 2011 19:09

Hallo,

Laatst een Tomos Revival TS uit 2005 gekocht met net 6000 km op de teller. Heeft een ongeluk gehad en moeten een aantal onderdelen vervangen worden. Maar na het ongeluk is er nog mee gereden zei de vorige eigenaar en nu rijdt die niet meer (vonkt niet) en maakt het blok een raar geluid. Heb er nog een blok in onderdelen bij en nog aardig wat onderdelen. Maar heeft iemand een idee wat het zou kunnen zijn, dat die geen vonk heeft? Nieuwe bougie helpt niet en ik ben hem nu al uit elkaar aan het halen maar voor de ontsteking zit een tandwiel en dat heb ik nog nooit gezien ( meerdere tomosjes en kreidler.. ) Zit ook een elektrische start op maar die geeft helemaal geen kick, accu is vannacht opgeladen maar.... geen baat.

Iemand ideeën? Ik was van plan een andere ontsteking eronder te zetten maar het moet even snel gebeuren want ik ben bezig met mijn kreidlertje..

Groeten en alvast bedankt!

Bonno
Laatst gewijzigd door BBTomos op 10 apr 2011 19:36, 2 keer totaal gewijzigd.
Runnin' on music & petrol.

Alex..
Diehard
  • Citeer

Berichtdoor Alex.. » 07 apr 2011 19:13

kabels goed?(kabelbreuk)
dan ontsteking kijken of bobine ed. gewoon electrische onderdelen

BBTomos
Vaste forummer
  • Citeer

Berichtdoor BBTomos » 07 apr 2011 22:27

Elektrische start doet 't weer (draait), zat kabeltje niet aangesloten :) maar de bougie geeft geen vonk..

BBTomos
Vaste forummer
  • Citeer

Berichtdoor BBTomos » 07 apr 2011 22:27

Zal morgenmiddag even een paar foto's maken

BBTomos
Vaste forummer
  • Citeer

Berichtdoor BBTomos » 10 apr 2011 13:56

Nou, Tomos vonkt, start, en loopt super! Nu alleen nog wat kappen verzamelen.

BBTomos
Vaste forummer
  • Citeer

Berichtdoor BBTomos » 10 apr 2011 19:36

Vraagje, Als de brommer warm is, en ik geef gas vanuit stilstand valt die uit en als ik op topsnelheid rijd dan gaat die steeds langzamer rijden. Dan is het toch een te grote sproeier? Er zit nu een 60 in, 14mm carb Dell 'Orto en een powerfilter..

2pac
Diehard
Contacteer:
Contacteer 2pac
Website
  • Citeer

Berichtdoor 2pac » 10 apr 2011 20:09

is een kwestie van probeeren
-Rust in vrede Jan de lasser-

Tomos是颇有几分不同你知道

klein_opdondertje
Vaste forummer
  • Citeer

Berichtdoor klein_opdondertje » 10 apr 2011 20:28

kleur van de bougie?,als ie warm is?.kijk daar eerst maar eens naar kom je een heel eind.

brombertje
Diehard
  • Citeer

Berichtdoor brombertje » 10 apr 2011 22:32

14 mm PHVA carb met ronde gasschuif? Daar kan je namelijk veel meer afstellen dan alleen de hoofdsproeier. Namelijk luchtstelschroef, hoofd-, stationair- en choke sproeier, gasnaald hoogte en type. Kortom, heel veel. Controleer bij je gasschuif of alles goed zit, zoals de gasnaald en het witte rondje en de veer. Gasnaald clipje hoort op het onderste gleufje te zitten bij brom, bij snor het clipje op de 4e van boven.Stationarschroef een goede slag indraaien om goed te kunnen starten, afstellen komt later. Luchtschroef helemaal indraaien, 1,5e slag uitdraaien. Even warm rijden en stationair afstellen. Dan even een goed rondje volgas rijden, snel stoppen en direct uitzetten. Dan de bougie gelijk eruit halen en bekijken. Bruin = goed, wit = te kleine sproeier, zwart = te grote sproeier. (Ik ga er vanuit dat het met originele cilinder en luchtfilter is, powerfilter is nutteloos en slechter af te stellen)

Als er hierna nog problemen zijn lees ik het wel.
Edit: nog 1 tip, bestel geen Tecnigas Next R (chroom) voor A55, die past niet goed op een A55 blok, de ophanging achter is dan veel te laag. Hier heb ik namelijk problemen mee (gehad). Ik heb ook op internet gezien dat iedereen problemen heeft met die uitlaat.

brombertje
Diehard
  • Citeer

Berichtdoor brombertje » 10 apr 2011 23:13

Ik zet het wel even in een nieuwe post, ipv de vorige te editten.
Als je toch met powerfilter wilt afstellen, het zelfde doen als hierboven, maar dan na het afstellen de luchtschroef uit draaien (per kwartslag) totdat je wel goede gasreactie krijgt. Dit werkt niet 100%, maar is een redelijke oplossing. Het kan dan nog steeds voorkomen dat ie half doodvalt als je lang stationair hebt gedraaid. (verkeerslicht enzo) Je " verzuipt" namelijk de cilinder met powerfilter als je bij stationair vol gas geeft. En bij volgas rijden val je niet terug, omdat je zo de goede lucht/benzine verhouding krijgt. Enige oplossing om dat 100% weg te krijgen is een originele filter te nemen, en geloof me, je gaat er geen km zachter door. Je hebt dan meestal een paar maatjes kleinere sproeier nodig, maar dat is alleen maar goed voor je verbruik. ;)
Ik heb namelijk dezelfde cilinder, alleen iets grotere carb, met zelfgemaakte "powerfilter" die wat minder lucht doorlaat (ongeveer net zo veel als origineel), en ik heb exact hetzelfde probleem (gehad) met volgas.

BBTomos
Vaste forummer
  • Citeer

Berichtdoor BBTomos » 11 apr 2011 11:44

Oké, bedankt voor het snelle reageren en ik heb inderdaad nog nooit zo'n cilinder gezien. Ik heb meerdere Tomosjes gehad en ik heb een Kreidler, dat is allemaal ouder en anders :P

Door het Powerfilter maakt die wel een leuke grom als je vol gas geeft, en deze heb ik er alleen op gezet omdat de originele zijn aansluiting vastgebeund was en helemaal kapot. Dit luchtfilter kreeg ik erbij.

Zal even meer uitleg geven over mijn Revival;

- 14 mm PHVA carb
- Standaard cilinder en zuiger
- Brommer
- Standaard ( verroeste ) uitlaat, komt een knikuitlaat o.i.d op, iets wat mooi blinkt.
- Niet opgevoerd
- Trekt wel ontzettend hard op
- Als die koud is doet ie het wel gewoon goed

Maar ik ga wel even proberen met dat afstellen, want de grote schroef aan de zijkant is de luchtstelschroef neem ik aan? Ik weet niet echt waar de andere 2 sproeiers voor zijn in de carburateur dan de hoofdsproeier, maar de 'lange' sproeier is choke of de korte... Ik ga hem wel even weer uit elkaar halen en goed bestuderen met jou reactie erbij als ik thuis ben!

Alex..
Diehard
  • Citeer

Berichtdoor Alex.. » 11 apr 2011 12:03

mwoah moet wel lukken als ik het zo hoor

maar waarom je in gods naam op een tomos gaat rijden al je een
Kreidler O+ heb is me een raadsel :D

brombertje
Diehard
  • Citeer

Berichtdoor brombertje » 11 apr 2011 12:05

De stationairsproeier is de kleine naast de hoofdsproeier. De andere lange is idd de choke sproeier. Die zijn als het goed is, de goede maat en moet je niet aan zitten. Ik heb dezelfde cilinder ,en een iets grotere PHVA carb met "powerfilter" onder mijn Standard gezet en kan wat tips geven. Ik merk ook dat mijn brommer nu veel harder optrekt dan met een originele A5 cilinder.

Haal een originele filter, of iig een nieuwe aansluiting als je de originele A55 filter hebt (meer rechthoekige box). Dat scheelt met afstellen, herrie, en verbruik. Het probleem met powerfilters is dat er een te groot (lucht)verschil zit met stationair en volgas, waardoor de motor doodvalt. Dit valt wel redelijk op te lossen met de luchtstelschroef, en een wat hoger stationair. Met een 14mm carb moet dat wat makkelijker af te stellen zijn dan met mijn 17,5mm.

De grote schroef is idd de stationair schroef, de kleine er naast richting de luchtinlaat, is de luchtstelschroef.

Tecnigas Next R uitlaten die verkocht worden voor A55 passen niet goed. Ik, en zo'n beetje iedereen met A55 cilinder heeft er problemen mee met de ophanging. Het zijn wel hele goede uitlaten qua prestaties, maar je moet de voorste bocht verbuigen/aanpassen en de achterophanging veranderen om hem goed passend te maken, want origineel hangt die heel erg laag aan de achterkant. Dan heb je bij elke bocht naar rechts een kras op je uitlaat omdat je bij een beetje schuin gaan al de grond raakt. (volgens mij worden er Tecnigas uitlaten voor A5 cilinder (A3/A35) als A55 verkocht)
Tecno bullet voor A55 past wel volgens mij wel goed. Hier lees ik geen problemen over. (zelf geen ervaring mee)

Hopelijk lukt het hiermee om hem goed af te stellen. Succes!

tomostefan
Diehard
  • Citeer

Berichtdoor tomostefan » 11 apr 2011 12:16

mwoah moet wel lukken als ik het zo hoor

maar waarom je in gods naam op een tomos gaat rijden al je een
Kreidler O+ heb is me een raadsel :D
Ja als je nou een zundapp zou kopen ben je helemaal geniaal.

Nee, geintje jou kleidler is errug mooi hoor :D
Tomos
Zundapp
say "i" spell "map" then say "ness"

BBTomos
Vaste forummer
  • Citeer

Berichtdoor BBTomos » 12 apr 2011 18:24

Nou, ik heb precies gevolgd wat jullie hebben gezegd, ik heb er zelfs nog een andere carburateur opgezet ( zelfde ) en net als eerst gaat de eerste 300 m goed.. en als die dan warm is gaat die precies hetzelfde doen. Ook met standaard luchtfilter.... Bobine ofzoiets??

BBTomos
Vaste forummer
  • Citeer

Berichtdoor BBTomos » 12 apr 2011 19:46

Ook start ie niet meer of alleen met choke en dan als je hem zelfs lopend vooruit brengt valt ie uit

BBTomos
Vaste forummer
  • Citeer

Berichtdoor BBTomos » 12 apr 2011 21:02

Ook misschien wel handig om te weten: De hittegraad van de bougie die er nu inzit is 7 ...

Niemand een idee? :P

tomos
Diehard
  • Citeer

Berichtdoor tomos » 13 apr 2011 17:19

is goed.
tsss, remmen is angst.

gang is alles!

BBTomos
Vaste forummer
  • Citeer

Berichtdoor BBTomos » 13 apr 2011 23:57

is goed. ? :P

Nou, de Revival loopt weer als een zonnetje... Heel raar maar na tig keer uit elkaar halen en schoonmaken etc zit er nu dezelfde carb op, sproeier 55 en en standaard luchtfilter.... very strange maar ze doet het weer perfect.. <tot nu toe>

Bedankt voor de reacties!

BBTomos
Vaste forummer
  • Citeer

Berichtdoor BBTomos » 19 apr 2011 17:45

Mooi kut! :( Rijd ik net over de zeeweg naar Zandvoort toe, ineens valt die uit met een hoge piep, een vaste kickstarter en niet meer aan willen gaan. Eerste gedachte, vastloper. Toen naar een parkeerplaats gelopen en hard trappen op die kickstarter ging die uiteindelijk rond, maar ze wou niet aanslaan, ook niet met de elektrische o.i.d. Anderhalf uur gewacht en toen met een busje mee naar huis :(

Iemand enig idee? Zuigerveren gebroken ofzo?

Graag reactie, de cilinderkop ligt er nu af af en de uitlaat wilt niet los gaan bij de bevestigingspunten achter dus daar moet ik ook nog even op gaan rammen.

Bonno

Plaats reactie
  • Afdrukweergave
45 berichten
  • 1
  • 2
  • 3
  • Volgende

Terug naar “Algemeen”

Ga naar
  • Tomosforum Wiki