• Frontpage
  • Forum
  • Wiki
  • Onderdelen Shop
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Zoek
  • V&A
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Forumoverzicht
  • Zoek

Mijn tomosje (s25)

Voor de gepimpte of helemaal originele Tomosjes van het forum.
Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
92 berichten
  • Vorige
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • Volgende
tvdtomos
Tomosforummer
Berichten: 183
Lid geworden op: 13 mar 2011 13:33
Locatie: Dron(t)(k)en
  • Citeer

Berichtdoor tvdtomos » 17 apr 2011 11:31

je zuigerpijl moet naar boven wijzen, dus niet naar je uitlaat!

laat je set-up eens zien, want hier wordt ik niet wijzer van..

valse lucht kan je testen door deo te spuiten op al de plekken waar pakkingen zitten. Denk aan: uitlaatpakking, inlaatpakking (plek waar je membraam zit), voetpakking, koppakking, en de plek waar je carburateur vast zit op je spruitstuk.als je op 1 van die plekken deo hebt gespoten, en het toerental gaat omlaag dan weet je dat op die plek valse lucht word getrokken..

probeer dat eens, en doe je zuigerpijl naar de goede richting. scheelt al een hoop denk ik.
Tomos A3

set up:
Airsal 70cc (Puch Maxi)
Puch 70cc Athena cilinderkop
15/15 carb
Spruitstuk Tomos voor Puch cilinder 15 mm
Biturbo
twv 26/22

Top: Klokje rond
Omhoog


Gebruikersavatar
Jan de Lasser
Diehard
Berichten: 1434
Lid geworden op: 01 apr 2010 21:49
Locatie: Vaassen
  • Citeer

Berichtdoor Jan de Lasser » 17 apr 2011 12:13

@ tvdtomos:, met het pijltje wijzend naar de uitlaat en de twee gaten aan de kant van de inlaat.
Volgens mij heeft hij de zuiger gewoon goed gemonteerd hoor.
Neon Tomos:
viewtopic.php?f=68&t=13496

Bouten (en moeren trouwens ook) aandraaien tot 1/4 slag voor de vloeigrens!
En gebruik altijd kopervet

goed gereedschap en slechte vrouwen kosten klauwen met geld!
Omhoog

Gebruikersavatar
Heppie de Peppie
Tomosforummer
Berichten: 49
Lid geworden op: 09 jan 2011 19:53
Locatie: Den Haag
  • Citeer

Berichtdoor Heppie de Peppie » 17 apr 2011 12:16

Ik dacht ook dat dat dat pijltje naar de uitlaat moest wijzen?
Omhoog

Gebruikersavatar
happyownage
Vaste forummer
Berichten: 245
Lid geworden op: 28 sep 2010 19:38
  • Citeer

Berichtdoor happyownage » 17 apr 2011 13:05

aangezien mijn setup nog niet voor iedereen duidelijk was, zal ik deze even opnieuw plaatsen:

Cilindertype: Ei-cilinder 50cc
Carburateur: Van 14/9 naar 14/12 gegaan (die ik niet goed afgesteld krijg)
Sproeiermaat 53, dit was in de 14/9 maatje 50
Spruitstuk maat 12mm diameter
Uitlaat: Techno Bos
Tandwielverhouding 26 voor, 24 achter

Ik heb zojuist even een deotest gedaan, maar hier wordt ik niet veel wijzer van aangezien de tomos niet stationair kan lopen. daardoor is het heel lastig om goed te bepalen waar het gat zit waar schijnbaar valse lucht in de cilinder moet worden getrokken. Ik stuitte op een forum waarin iemand een vergelijkbaar probleem had, en dit opgelost had doormiddel van een vloeibare voetpakking. maar is dit echt te oplossing? ik zit hier namelijk niet echt op te wachten...

zou het niet kunnen dat mijn cilinder bijv niet goed aansluit met de zuiger? aangezien de twee verschillende zuigers zo'n groot verschil maakte?

thx
Mijn tomosje
Omhoog

tvdtomos
Tomosforummer
Berichten: 183
Lid geworden op: 13 mar 2011 13:33
Locatie: Dron(t)(k)en
  • Citeer

Berichtdoor tvdtomos » 18 apr 2011 10:25

koop gewoon een membraam cilinder, dan ben je gelijk klaar met deze onzin.

Je zuiger past misschien niet goed met de cilinder die je nu hebt. Dus als je slim bent, meteen een 50cc airsal aanschaffen

groet, :koning:
Tomos A3

set up:
Airsal 70cc (Puch Maxi)
Puch 70cc Athena cilinderkop
15/15 carb
Spruitstuk Tomos voor Puch cilinder 15 mm
Biturbo
twv 26/22

Top: Klokje rond
Omhoog

Gebruikersavatar
happyownage
Vaste forummer
Berichten: 245
Lid geworden op: 28 sep 2010 19:38
  • Citeer

Berichtdoor happyownage » 18 apr 2011 22:45

Zit er veel verschil tussen een gietijzeren membraam cilinder of een airsal 50cc? en kan ik gewoon mijn oude kop blijven gebruiken?
lijkt me wel irritant dat ik geen kap meer op mijn tomos kan doen aan de rechterkant, wanneer er een schuin spruitstuk op zit. een keer regenen en hij is verroest:S
Vind het wel een behoorlijk bedrag hoor, 65 euro. helemaal als je je bedenkt wat de aanschaf waarde was van de tomos.
Zou er misschien valse lucht in de carburateur kunnen worden getrokken?
Mijn tomosje
Omhoog

tomostefan
Diehard
Berichten: 1513
Lid geworden op: 06 sep 2009 21:34
Locatie: Bij moeke.
  • Citeer

Berichtdoor tomostefan » 18 apr 2011 23:04

Er zit niet veel verschil in, je poorten zijn wat groter.
Je kan je oude kop gebruiken.
Je zou er ook plastic zijkappen op kunnen bouwen.
Tomos
Zundapp
say "i" spell "map" then say "ness"
Omhoog

Gebruikersavatar
happyownage
Vaste forummer
Berichten: 245
Lid geworden op: 28 sep 2010 19:38
  • Citeer

Berichtdoor happyownage » 18 apr 2011 23:26

pff, dan ook nog een spruitstuk+(power)filter en verzendkosten... toch 100 euro.
Mijn tomosje
Omhoog

tomostefan
Diehard
Berichten: 1513
Lid geworden op: 06 sep 2009 21:34
Locatie: Bij moeke.
  • Citeer

Berichtdoor tomostefan » 18 apr 2011 23:33

Als je hard wil moet je dokken.
Tomos
Zundapp
say "i" spell "map" then say "ness"
Omhoog

Gebruikersavatar
happyownage
Vaste forummer
Berichten: 245
Lid geworden op: 28 sep 2010 19:38
  • Citeer

Berichtdoor happyownage » 19 apr 2011 01:30

Is het zonde van het geld om voor een airsal 50cc te gaan? Een 65cc is immers even duur

[ Post made via Mobile Device ] Afbeelding
Omhoog

tvdtomos
Tomosforummer
Berichten: 183
Lid geworden op: 13 mar 2011 13:33
Locatie: Dron(t)(k)en
  • Citeer

Berichtdoor tvdtomos » 19 apr 2011 07:29

tja wat je zelf wilt, wil je hard of iets minder gekieteld? :evil:

En ja er is degelijk een verschil tussen gietijzer en nicasilwand (van airsal dus). Je moet langer in rijden, zo'n 500 km ongeveer met gietijzer. En met Airsal 200km rustig rijden en dan lekker beetje toeren laten opkomen en dan BAM!!

Maar je oude kop zou ik niet doen, beter koop je een puch hd kopje bij jarno's puch shop. Beter dan bromkop en nog goedkoper ook! ongeveer 25 euro incl. verzendkosten.

Maar goed keuze ligt bij jou natuurlijk!

groet, :koning:
Tomos A3

set up:
Airsal 70cc (Puch Maxi)
Puch 70cc Athena cilinderkop
15/15 carb
Spruitstuk Tomos voor Puch cilinder 15 mm
Biturbo
twv 26/22

Top: Klokje rond
Omhoog

Gebruikersavatar
happyownage
Vaste forummer
Berichten: 245
Lid geworden op: 28 sep 2010 19:38
  • Citeer

Berichtdoor happyownage » 19 apr 2011 14:22

Kan het zijn dat het aan de inlaat/verpakking ligt?

[ Post made via Mobile Device ] Afbeelding
Omhoog

Gebruikersavatar
happyownage
Vaste forummer
Berichten: 245
Lid geworden op: 28 sep 2010 19:38
  • Citeer

Berichtdoor happyownage » 19 apr 2011 21:03

oke nieuwe updates.
ik heb gevonden wat het probleem was: mijn spruitstuk sloot niet helemaal goed aan met de carb, waardoor deze van bovenaf valse lucht inzoog. het probleem lag dus niet bij mijn voetpakking oid. aangezien ik mijn kop er af had liggen, doordat ik dacht dat het daar weleens kon lekken, moest ik deze er weer op monteren. echter is mijn gehele tapeeind lam, en kon deze er niet meer op. ik dacht even snel klaar te zijn door met een boor mijn kop bij het tapeeind wat in te boren, alleen komt mijn dopmoer er niet meer bij nu.

lang verhaal kort, weer een hoop gezeik, en praktisch gezien nog geen steek verder. is het mogelijk om de tapeeindes te vervangen met nieuwe tapeeindes? en zo ja hoe doe ik dat? als alternatief zou ik ook lange m7 moeren kunnen gebruiken. bestaan deze?

thx alvast
Mijn tomosje
Omhoog

Gebruikersavatar
Jan de Lasser
Diehard
Berichten: 1434
Lid geworden op: 01 apr 2010 21:49
Locatie: Vaassen
  • Citeer

Berichtdoor Jan de Lasser » 19 apr 2011 21:47

ik denk dat je die moer het beste met een pijpsleutel kunt los/vast draaien.
Het is mogelijk om de draadeinden waar je cilinder mee vast zit te vervangen, maar het is mogelijk dat ze erg vast zitten.
Neon Tomos:
viewtopic.php?f=68&t=13496

Bouten (en moeren trouwens ook) aandraaien tot 1/4 slag voor de vloeigrens!
En gebruik altijd kopervet

goed gereedschap en slechte vrouwen kosten klauwen met geld!
Omhoog

Gebruikersavatar
happyownage
Vaste forummer
Berichten: 245
Lid geworden op: 28 sep 2010 19:38
  • Citeer

Berichtdoor happyownage » 19 apr 2011 22:28

ik denk dat je die moer het beste met een pijpsleutel kunt los/vast draaien.
Het is mogelijk om de draadeinden waar je cilinder mee vast zit te vervangen, maar het is mogelijk dat ze erg vast zitten.
hoe zijn deze goed los te maken dan?
Mijn tomosje
Omhoog

brombertje
Diehard
Berichten: 1255
Lid geworden op: 16 jan 2011 19:45
Locatie: Duiven
  • Citeer

Berichtdoor brombertje » 20 apr 2011 10:38

Dat ligt aan de leeftijd en staat van onderhoud. Bij mijn Tomos uit 2004 kwam er 1 spontaan los toen ik de moer losdraaide.
Meestal is het wel goed te doen met WD40 en een dubbele moer op het draadeind. Deze draai je tegen elkaar vast, en dan met een sleutel op de onderste moer losdraaien. En originele draadeinden zijn niet eens duur.
Omhoog

Gebruikersavatar
Jan de Lasser
Diehard
Berichten: 1434
Lid geworden op: 01 apr 2010 21:49
Locatie: Vaassen
  • Citeer

Berichtdoor Jan de Lasser » 20 apr 2011 11:47

In geval van nood gebruik ik een griptang.
Neon Tomos:
viewtopic.php?f=68&t=13496

Bouten (en moeren trouwens ook) aandraaien tot 1/4 slag voor de vloeigrens!
En gebruik altijd kopervet

goed gereedschap en slechte vrouwen kosten klauwen met geld!
Omhoog

Gebruikersavatar
happyownage
Vaste forummer
Berichten: 245
Lid geworden op: 28 sep 2010 19:38
  • Citeer

Berichtdoor happyownage » 20 apr 2011 19:52

het houd maar niet op met problemen.
het valse lucht probleem heb ik opgelost, dit kwam doordat mijn carburateur niet goed afgesloten zat op dit punt:
Afbeelding
Het buisje wat om het spruitstuk heen zit bleek niet ver genoeg in de carburateur te zijn geschoven, waardoor er veel lucht langs glipte. nadat ik dit probleem gevonden had was het niet veel werk om deze erop te krijgen.

Mijn kop lag eraf, en omdat mijn tape-eindes helemaal gaar waren heb ik deze er met veel moeite op kunnen krijgen (boren, ringetjes enz enz), maar hij zit er goed op.

De tomos reed weer goed, alleen vond ik hem erg veel lawaai maken. ik bedacht me dat de uitlaat niet goed vast zat, en heb hierom maar even de twee uitlaat bouten wat harder aangedraaid. echter maakte ik hier een grote fout, want een van de moeren brak af. zie foto:
Afbeelding
Ik dacht slim te zijn, door een klein gaatje in de bout te boren, en dan met een imbus deze eruit te draaien. echter had dit totaal geen effect, en mijn bout zit er volledig in vast.

hoe zou ik dit ellendige probleem op kunnen lossen? ik las al wat over een zogenaamde "helicoil" plaatsen, maar dat gaat aardig in de papieren lopen. zit er niets anders op dan een nieuwe cilinder kopen?

thx alvast

hier een totaalplaatje van de motor:
Afbeelding
Mijn tomosje
Omhoog

Gebruikersavatar
MichielWolthaus
Moderator / Wiki Admin
Moderator / Wiki Admin
Berichten: 1152
Lid geworden op: 20 mar 2010 17:48
Locatie: Brakel
  • Citeer

Berichtdoor MichielWolthaus » 20 apr 2011 20:04

Met een boor van 5mm het gat opboren, en dan gewoon nieuw m6 draad tappen.
Omhoog

Gebruikersavatar
happyownage
Vaste forummer
Berichten: 245
Lid geworden op: 28 sep 2010 19:38
  • Citeer

Berichtdoor happyownage » 20 apr 2011 20:13

Met een boor van 5mm het gat opboren, en dan gewoon nieuw m6 draad tappen.
probleem is alleen wel dat m6 hem niet gaat worden aangezien je dan een metaal tekort hebt, of niet?

Ps, zou ik niet gewoon naar m8 kunnen gaan?
Mijn tomosje
Omhoog


Plaats reactie
  • Afdrukweergave
92 berichten
  • Vorige
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • Volgende

Terug naar “Straat Tomossen”

Ga naar
  • Tomosforum Wiki
  •    TomosWiki
  •       wiki
  •    Kenteken/keuring & Verzekeringen
  • Galerij
  •    Straat Tomossen
  •    Sprinters/racers
  •       Crossers
  •    Specials
  •    Andere voertuigen
  • Techniek
  •    Beginners
  •       Vet Hard Optrekken
  •    Algemeen
  •    Afstellen
  •    Opvoeren
  •       Uitlaten
  •    Uiterlijk
  •    Elektra
  •    English/ Deutsch Forum
  • Pro Forum
  • Tomos Forum
  •    GrandCafé
  •    Nieuws & Mededelingen
  •    Feedback
  •    Meetings
  • Archief
  •    Archief
  •       Tomos FAQ
  •          Algemeen / Onderhoud
  •          Motorisch
  •          Opvoeren / Tuning / Begrenzers
  •          Elektra / Ontsteking
  •          Uiterlijk
  •          Wetgeving
  •          Website
  •       Exploded views
  • De Markt
  •    Te koop (complete brommers)
  •    Te koop (onderdelen)
  •    Gevraagd
  •    Diensten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten

  • Forumoverzicht
  • Alle tijden zijn UTC+02:00
  • Verwijder cookies
  • Contact



Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Nederlandse vertaling door phpBB.nl.