gewoon op internet bestellen op
http://www.josdijkman.nl/shop en dan tomos zoeken in de searchbar rechtsboven. Ik bestel daar vaak, maar sommige onderdelen zijn wel duur. Die kan je beter op marktplaats proberen te vinden, zoals een carburateur.
Als je gewoon een brom set-up koopt dus een 14/12 carburateur en een bijbehorend spruitstuk. Het luchtfilter krijg je meestal erbij, maar anders moet je eventjes zo'n buisje eruit halen. Is ook een faq over trouwens.
Ik heb geen ervaring met winkels in Amsterdam. Beumer de Jongh lijkt mij wel een goede zaak, mooie website!
Het is niet zo moeilijk, enige wat ik moeilijk vind is de zuiger vervangen met die pistonpen, zuigerveertjes etc. Als je gewoon oplet met wat je eraf haalt en weer op de goede plek neerzet komt het goed. Dat deed ik ook in het begin. Je hebt ook niet zulk moeilijk gereedschap nodig. Gewoon een simpele platte schroevendraaier + een kleine platte schroevendraaier, een ratelsleutel/pijpsleutel maat 10/11 en een bougiesleutel, maar die kreeg je er al bij toch?
Als je het niet weet zal ik alles uitleggen:
Eerst haal je die carburateur eraf. Dit doe je in de volgende stappen: (ik weet niet hoe het zit trouwens met een carburateur onder het frame..).
Het zwarte kapje waar de gaskabel in zit, die schroef je los en dan haal je die eruit. Hang je gewoon eventjes los zodat je je carburateur uit het spruitstuk kan schuiven.
Ook moet je dat kleine benzine slangetje eruit halen die vastzit met een klem. Gewoon een tangetje pakken en dan dat klemmetje knijpen en je kan die los halen. Je kan hem ook van het slangetje af halen, maar je kan het slangetje er beter op laten zitten. (Let er op dat je ook dan de benzine kraan dicht hebt!
)
Je merkt dat die vastzit aan het spruitstuk, dus je pakt die platte schroevendraaier en je draait die grote schroef los. Dan als je een beetje kan bewegen, schuif je de carburateur eruit. Je kan dan beginnen met het spruitstuk. (LET WEL OP ER KAN NOG BENZINE ERIN ZITTEN!!) Leg dan de carburateur op een veilige plek waar je die niet kan omstoten en dat al die benzine eruit valt.
Oke spruitstuk.. Spruitstuk zit vast met 4 inbusboutjes. Gewoon een inbus setje gebruiken hiervoor, die losdraaien en je kan het spruitstuk loshalen met het membraam erbij!
Uitlaat losmaken bij de cilinder, gewoon die 2 boutjes loshalen. Geen probleem lijkt mij dit voor jou?
Dan heb je de cilinderkop, eerst de bougie losdraaien en veilig opbergen zodat je die niet kan vertrappen.
De cilinderkop heeft 4 tapeinden waar 4 moertjes op vastzitten. Deze losmaken met die pijpsleutel maat 11(!).
De cilinder is ook niet moeilijk. Je pakt een krant en een hamer, die krant kan zet je tegen je cilinder aan op de onderkant zodat je met de hamer naar boven slaat. ZACHTJES kleine tikjes geven zodat de cilinder een beetje los komt. Dit doe je een beetje aan beide kanten en dan kan je de cilinder loswrikken. Pas wel op dat je de tapeindes niet meeneemt anders kan je die ook nog eens gaan lijmen.
Nu zie je die 4 tapeindes met een zuiger. (het moeilijkste deel). Je kan het beste een theedoek over dat gat waar die zuiger uitkomt zodat er geen onderdelen in je blok kunnen vallen. Je hebt in je zuiger 2 veertjes zitten aan beide kante. Die haal je met een schroevendraaier (plat) of met een priem eruit. Je kan ze er een beetje uitpulken. Pas wel op dat ze niet wegspringen anders kan je die ook weer gaan zoeken (vind je bijna nooit meer),
en je kan nieuwe gaan halen.
Als ze allebei loszitten, kan je die pistonpen eruit drukken met een hamer en diezelfde priem of platte schroevendraaier. Je kan dan de zuiger loshalen van dat metalen ding.
Zet je nieuwe zuiger erop, de pistonpen ertussen (is even pielen, evenals je veertjes).
Oke dit is gedaan, dan kan je die zuigerveren over je zuiger heen halen. Is hetzelfde om het maar makkelijk uit te leggen, alsof je een condoom gebruikt. (haha) Erover heen halen en naar beneden laten glijden.
Dan kan je het hele proces weer overnieuw doen, en je hebt een cilinder vervangen!!
let wel erop dat je overal waar een pakking zat, je weer een nieuwe ertussen doet. Dus het stukje tussen de cilinder en het blok, tussen je cilinder en je cilinderkop (dit is van metaal/aluminium). Bij je uitlaat, en tussen je membraam en je spruitstuk.
Oh ja, nog een kwestie: Met de cilinderkop moet je die goed strak aandraaien, niet met volle kracht maar handvast. Waarom? Door de hitte ,tijdens het rijden, gaat het metaal van je cilinder uitzetten. Als je, je cilinderkop te strak hebt aangedraaid gaat je zuiger naar de hel en kan je weer opnieuwe beginnen met alles wat hierboven staat. Ook heeft dit nut zodat je brommer in 1 keer aangaat en je niet hoeft lam te trappen, zoals ik afgelopen week deed..
Klaar!
Hopelijk heb je hier wat aan, want je bent er hooguit 3 uur mee bezig en je betaald geen kapitaal aan die zogenaamde brommerboertjes..
groet,