Zal ik dan de echte werking en gevaren van NOS uitleggen?
N2O, ofwel lachgas is
niet brandbaar. Het is geen brandstof, maar een oxidant. Een zuurstofhoudend gas, wat vloeibaar in een tank zit onder hoge druk. Bij het gebruik wordt de vloeistof losgelaten, en gaat dan van vloeibaar naar gas, en koelt daardoor heel erg af. Dan wordt het in het spruitstuk of direct in de motor gesproten, waarbij er extra benzine wordt toegevoegd. Dit kan gebeuren door een extra benzineleiding, of door een speciaal motor management systeem. Door de extra afkoeling wordt de dichtheid groter, wat betekent dat er nog meer extra zuurstof in het mengsel zit.
Bij 296 graden celsius ontbindt de N2O in stikstof en zuurstofmoleculen. Door het toevoegen van de extra benzine geeft dat dus extra verbranding onder hogere druk dan de motor normaal kan aanzuigen.
Wat wij hier hebben, of willen maken is een klein "nat" lachgas systeem. Dat wil zeggen dat de extra benzine samen met het lachgas in het spruitstuk wordt gespoten voor extra vermogen. Dit is het simpelste systeem waarbij er geen speciaal motor management nodig is, omdat het ingespoten mengsel een vaste verhouding heeft.
Dit genereert tijdelijk wat extra vermogen. We houden het hier heel klein, omdat een Tomos niet is gemaakt voor extreme vermogens. Een standaard Tomos met A5 cilinder heeft ongeveer 2,5 pk. Daar kan je niet zomaar een hoop pk's aan toevoegen.
Omdat de compressie verhoogd wordt, is het ook noodzakelijk om met euro98 te rijden, vanwege de detonatie (het zogenaamde "pingelen van de motor" die op kan treden op hoge compressie en hoge toerentallen.
Ik mik op een verhoging van maximaal 3pk, op mijn "opgevoerde" motor. Ik heb een A55 cilinder, die standaard ongeveer 3,5 pk, en 4,5Nm torsie genereert, met extra vermogen van de uitlaat en carburateur zal dit ongeveer 4 tot 5 pk zijn. Met het lachgas syteem wil ik niet boven de 8 pk uitkomen. 8 pk op een Tomos is al aardig veel, en je kan daarmee snelheden behalen tot 90 km/h.
Dit is zo'n beetje mijn doel.
Edit: plaatje van het systeem:
- lachgas-systeem.jpg (14.41 KiB) 5166 keer bekeken