Welke model tomos/jaar/brommer? Tomos Streetmate 45 km/h brommer uit 2007, heeft nu een dikke 13.000 kilometer op de teller staan, ik ben de eerste eigenaar.
wanneer ontstond het probleem?Ik denk vorige winter met maandenlang rijden over pekelwegen, maar ontdekte het pas onlangs.
Heb je onlangs iets veranderd aan je Tomos? Ik heb er een nieuwe benzinekraan op gezet, eentje van de A35 omdat die van metaal is en ik vanaf het begin problemen had met het doordraaien van het plastic dopje van de originele 55 kraan.
Wat is het probleem?1) Ik verloor benzine op momenten dat de brommer reed. Bij stilstand in de schuur was dat niet het geval. Ik gok er op dat dat het aan een defecte benzinekraan lag. Hij lekte als ik hem aanraakte, dus zal 'ie onder het rijden ook wel lekken door de trillingen. Die heb ik deze week vervangen.
2) Ik ging mijn brommer goed schoonmaken om te zien of ik ook sporen kon vinden van waar de benzine ontsnapte. Er lag nooit benzine op de grond, maar verloor wel veel benzine. Bij een gemiddeld verbruik van 1:40 de afgelopen jaren stond ik nu opeens na 80 kilometer met een lege tank. Bij dat schoonmaken van mijn brommer bladderde de verf er zomaar af. Gek genoeg zat er alleen oppervlakkige roest onder, dat ik met een schuurpapiertje zo kon gladschuren tot mooi hard, kaal metaal. Inmiddels hangt de achterbrug hier in huis op te drogen van de nieuwe verflagen die ik er vandaag op heb gespoten. De rest van het brommerframe zal in een later stadium nog volgen.
Wat is mijn vraag?Herkent iemand dit probleem van de afbladderende lak? Ik kon er gewoon met een handschoen overheen vegen en de stukken sprongen er af.