• Frontpage
  • Forum
  • Wiki
  • Onderdelen Shop
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Zoek
  • V&A
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Forumoverzicht
  • Zoek

Tomos classic start en loopt slecht

Net nieuw op dit forum, of twee linkerhanden? Dan is het beginnersforum iets voor jou. [wil je ook supporter worden voor dit forum? meld je aan voor de groep supporters ;)
Forumregels
Om u goed te kunnen helpen hebben wij een support template gemaakt.
wilt u zo vriendelijk zijn om deze in te vullen bij een nieuw topic! --> mededeling
Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
17 berichten • Pagina 1 van 1
Alex1987
Pindabrein
Berichten: 9
Lid geworden op: 23 nov 2011 18:30
Locatie: Apeldoorn
  • Citeer

Berichtdoor Alex1987 » 23 nov 2011 18:48

Ik heb een aantal lastige problemen met een Tomos Classic. Ik heb er al het nodige aan gedaan;

- Nieuwe oliekeeringen links + rechts.
- Nieuwe carterolie + pakking.
- Carburateur + luchtfilter gereinigd.
- Nieuwe koppakking.
- Nieuwe bougie.
- Nieuwe benzine (juiste mengverhouding).

Hij start koud zeer slecht (minimaal 30 x keer kicken). Zowel met de choke aan als uit. Met volgas geven kun je hem soms aan de gang krijgen/ houden. Warm starten gaat iets beter, maar hij valt al snel weer uit. Stationairschroef heeft bijna geen invloed.
Daarnaast loopt hij slecht naar z'n top. Langzaam, maar ook met horten en stoten. Lijkt alsof hij soms slecht ontsteekt. Als je het gas uitdraait en remt, valt hij uit.

Zonder luchtfilter rijdt hij al veel beter, lijkt alsof tie veel meer power heeft. Ook geen horten en stoten meer. Dus van sproeier 50 naar 47 gegaan. Maar met luchtfilter is het precies hetzelfde liedje.

Zit nu zelf te denken aan de zuigerveren, is het mogelijk dat die 'op' zijn? Ik zou het anders zo gauw niet meer weten :?
Iemand anders nog suggesties?

Alvast bedankt
Omhoog


Gebruikersavatar
Timo
Forum Admin
Forum Admin
Berichten: 2742
Lid geworden op: 09 mar 2009 18:52
Locatie: Berkel-Enschot
  • Citeer

Berichtdoor Timo » 23 nov 2011 18:52

Wat is de kleur van je bougie na een ritje van ong 2 km vol gas?
Omhoog

Alex1987
Pindabrein
Berichten: 9
Lid geworden op: 23 nov 2011 18:30
Locatie: Apeldoorn
  • Citeer

Berichtdoor Alex1987 » 23 nov 2011 18:58

Wat is de kleur van je bougie na een ritje van ong 2 km vol gas?
Bougiekleur lijkt aardig goed. Iets aan de donkere kant, maar niet zwart of nat.
Omhoog

Gebruikersavatar
Timo
Forum Admin
Forum Admin
Berichten: 2742
Lid geworden op: 09 mar 2009 18:52
Locatie: Berkel-Enschot
  • Citeer

Berichtdoor Timo » 23 nov 2011 19:05

En hij vonkt nog gewoon fatsoenlijk?
Omhoog

Alex1987
Pindabrein
Berichten: 9
Lid geworden op: 23 nov 2011 18:30
Locatie: Apeldoorn
  • Citeer

Berichtdoor Alex1987 » 23 nov 2011 19:16

En hij vonkt nog gewoon fatsoenlijk?
Net ff gekeken. Hij lijkt niet te vonken als je langzaam trapt. Pas als je de kickstart een goeie hengst geeft vonkt tie. Vonk is blauw/ paars. Waar kan dit aan liggen? Grondplaat heb ik na mijn weten goed gemonteerd na het vervangen van de krukaskeerring.
Omhoog

Gebruikersavatar
Timo
Forum Admin
Forum Admin
Berichten: 2742
Lid geworden op: 09 mar 2009 18:52
Locatie: Berkel-Enschot
  • Citeer

Berichtdoor Timo » 23 nov 2011 20:49

Bougie en CDI/bobine zijn in orde?

Wat voor ontsteking heb je?
Omhoog

Alex1987
Pindabrein
Berichten: 9
Lid geworden op: 23 nov 2011 18:30
Locatie: Apeldoorn
  • Citeer

Berichtdoor Alex1987 » 23 nov 2011 22:52

Bougie en CDI/bobine zijn in orde?

Wat voor ontsteking heb je?
Bougie is nieuw, heb ook de oude even geprobeerd met hetzelfde resultaat. Of de CDI/ Bobine goed zijn weet ik niet. Is er een manier om deze te testen/ door te meten?

Ik heb een nieuw type ontsteking, zonder contactpuntjes. Staat precies afgesteld op het onderste streepje (snor).
Omhoog

gangster2
Tomosforummer
Berichten: 142
Lid geworden op: 06 okt 2011 18:08
Locatie: spijkenisse
  • Citeer

Berichtdoor gangster2 » 23 nov 2011 23:12

Probeer hem eens te verdraaien op halverwege dus tussen brom en snor in

[ Post made via Mobile Device ] Afbeelding
Omhoog

Alex1987
Pindabrein
Berichten: 9
Lid geworden op: 23 nov 2011 18:30
Locatie: Apeldoorn
  • Citeer

Berichtdoor Alex1987 » 24 nov 2011 18:43

Probeer hem eens te verdraaien op halverwege dus tussen brom en snor in

[ Post made via Mobile Device ] Afbeelding
Ik heb de grondplaat verdraaid naar halverwege, maar het resultaat was hetzelfde. Verder nog wat dingen geprobeerd ;
ontsteking doorgemeten, andere bougiekabel, andere bougiedop, ook CDI/ Bobine geprobeerd door te meten.
Informatie uit dit topic gehaald viewtopic.php?f=35&t=9812

Toen maar besloten om de CDI/ Bobine door te laten meten bij een scooterzaak. Daar zeiden ze dat hij zo goed als dood was, zeer zwak iig. Dus een nieuwe aangeschaft, hoop dat dit het probleem op gaat lossen. Ik laat het weten.
Omhoog

Alex1987
Pindabrein
Berichten: 9
Lid geworden op: 23 nov 2011 18:30
Locatie: Apeldoorn
  • Citeer

Berichtdoor Alex1987 » 25 nov 2011 20:06

Nieuwe CDI/ Bobine erop gezet. Een lichte verbetering, lijkt nu iets beter te ontsteken, maar loopt nog steeds beroerd.
Lijkt af en toe een onsteking te missen of te vroeg te ontsteken. Nog steeds hetzelfde startprobleem en weinig vermogen.

Iemand nog een suggestie? Zuigerveren? Ontsteking op ''brom-stand'' zetten? :?
Omhoog

gangster2
Tomosforummer
Berichten: 142
Lid geworden op: 06 okt 2011 18:08
Locatie: spijkenisse
  • Citeer

Berichtdoor gangster2 » 25 nov 2011 22:21

probeer brom stand eens zou ik zeggen en mischien andre hittegraad bougie
Omhoog

Alex1987
Pindabrein
Berichten: 9
Lid geworden op: 23 nov 2011 18:30
Locatie: Apeldoorn
  • Citeer

Berichtdoor Alex1987 » 26 nov 2011 23:31

Ik heb de cilinder en membraan maar even losgehaald. De zuiger leek aan de linkerzijde verbrand te zijn (tot ver onder de zuigerveren). Daarnaast stonden de klepjes van het membraan open. Kan dit mijn symptomen verklaren?
Omhoog

Gebruikersavatar
Timo
Forum Admin
Forum Admin
Berichten: 2742
Lid geworden op: 09 mar 2009 18:52
Locatie: Berkel-Enschot
  • Citeer

Berichtdoor Timo » 27 nov 2011 16:08

Nou of dat je symptonen veroorzaakt durf ik zo niet te zeggen maar ik raad je wel aan het te vervangen. :mrgreen:
Omhoog

JvS
Pindabrein
Berichten: 12
Lid geworden op: 16 nov 2011 21:59
  • Citeer

Berichtdoor JvS » 29 nov 2011 11:07

Dat benadeelt wel je compressie, ik weet niet hoe erg het is bij je zuiger, maar het kan er zeker mee te maken hebben.
Ik heb er 65cc opgezet en nadat die 50cc eraf kwam, was heel mn zuiger bruin en zwart, maar hij liep nog best redelijk...
Omhoog

Gebruikersavatar
2pac
Diehard
Berichten: 2012
Lid geworden op: 02 okt 2009 13:43
Locatie: Rilland
Contacteer:
Contacteer 2pac
Website
  • Citeer

Berichtdoor 2pac » 29 nov 2011 20:00

Je membraam hoort niet open te staan XD vervang die maar
en als dat het niet is echt in de electra zoeken dat is meestal het slechte starten
-Rust in vrede Jan de lasser-

Tomos是颇有几分不同你知道
Omhoog

Alex1987
Pindabrein
Berichten: 9
Lid geworden op: 23 nov 2011 18:30
Locatie: Apeldoorn
  • Citeer

Berichtdoor Alex1987 » 01 dec 2011 19:49

Ik heb de zuiger en membraan vervangen. Cilinder even laten poetsen. Ook voetpakking/ membraanpakkingen/ carburateur-rubber vervangen. Daarnaast uitlaatdemper en uitlaat ontkoolt/ schoongemaakt.

Als hij koud is stotterd hij nog erg en houd hij in, eenmaal warm rijd hij beter. Op z'n top (28 km op de teller) hoor ik zachte plofjes uit de uitlaat komen (ontsteking niet goed?). Ook lijkt hij even 'weg te vallen' bij het uit de bocht gasgeven en bij het wegrijden.

Volgende geprobeerd; grondplaat ontsteking op snorstand, tussen snor en bromstand in en op bromstand geprobeerd. Weinig verschil, lijkt rondom snorstand net wat beter te lopen. Daarnaast nog even sproeier 47 geprobeerd, maar dan loopt hij niet beter. Bougie is koffiebruin bij sproeier 50.

Wat kan dit nog wezen? Word er echt een beetje moedeloos van :(
Omhoog

Alex1987
Pindabrein
Berichten: 9
Lid geworden op: 23 nov 2011 18:30
Locatie: Apeldoorn
  • Citeer

Berichtdoor Alex1987 » 04 dec 2011 18:24

Heb nu sproeier 53 gemonteerd i.p.v. 50. Hij start nog steeds lastig, maar als je eenmaal 2 straten gereden hebt loopt hij goed. Geen stotteren o.i.d, blijft ook mooi stationair lopen.

Wat is de beste manier om een tomosje koud te starten? Op de standaard, choke erop en beetje gas bijgeven tot hij warm is?
Omhoog


Plaats reactie
  • Afdrukweergave
17 berichten • Pagina 1 van 1

Terug naar “Beginners”

Ga naar
  • Tomosforum Wiki
  •    TomosWiki
  •       wiki
  •    Kenteken/keuring & Verzekeringen
  • Galerij
  •    Straat Tomossen
  •    Sprinters/racers
  •       Crossers
  •    Specials
  •    Andere voertuigen
  • Techniek
  •    Beginners
  •       Vet Hard Optrekken
  •    Algemeen
  •    Afstellen
  •    Opvoeren
  •       Uitlaten
  •    Uiterlijk
  •    Elektra
  •    English/ Deutsch Forum
  • Pro Forum
  • Tomos Forum
  •    GrandCafé
  •    Nieuws & Mededelingen
  •    Feedback
  •    Meetings
  • Archief
  •    Archief
  •       Tomos FAQ
  •          Algemeen / Onderhoud
  •          Motorisch
  •          Opvoeren / Tuning / Begrenzers
  •          Elektra / Ontsteking
  •          Uiterlijk
  •          Wetgeving
  •          Website
  •       Exploded views
  • De Markt
  •    Te koop (complete brommers)
  •    Te koop (onderdelen)
  •    Gevraagd
  •    Diensten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten

  • Forumoverzicht
  • Alle tijden zijn UTC+02:00
  • Verwijder cookies
  • Contact



Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Nederlandse vertaling door phpBB.nl.