hallo mede tomos forum fanaten
ik loop nu alweer een tijdje rond op het forum en heb nooit een pagina aan gemaakt :$ echt zo slecht :$
maar heb nu op aandringen van biersmurf toch maar een pagina aangemaakt, hier zal ik mijn projectjes en tomosjes showen.
ik heb een tomos S25 automatich uit begin jaren 90
een tomos A3/S25 ook een oudje
en een tomos A3 nieuw type met kunststof kappen
nadat ik mijn rijbewijs gehaald had voor brommer.
heb ik eerst 1 week op een solex gereden ding liep leuk 35 ongeveer, tomos zuiger erin
toen zag ik op marktplaats een tomosje staan deze die je op de foto ziet staan
na 1 week was het brommertje van mij
ik helemaal blij alleen al meteen naar het wegrijden viel me op dat hij maar 30 reed in plaats van de beloofde 40
na 1 week 30 gereden te hebben heb ik er een 28 tands tandwiel opgezet en hij liep 36
na een half jaar een cilindertje aangeschaft deze beetje bewerkt en had er een sproeier 51 ingezet wat bleek bij brommerzaak hadden ze 61 meegegeven en je kon niet goed zien op de sproeier of er 51 of 61 op stond dus pang keering lek en gat in me spruistuk door een vuiltje tussen me bougie en dat terwijl hij 38 -40 reed erg jammer.
toen een brom cilinder gekocht deze bleek ooit groter gemaakt te zijn, daar kwam ik achter toen ik een zuiger ging halen alles viel er dwars doorheen, toen zei de brommerzaak we kunnen hem uitslijpen voor je naar een overmaat.
oke zei ik dus kreeg zuiger maat 40mm in plaats van tomos 38mm wel pen 10 maarja das geen probleem als instrumentmaker, netjes een busje gedraait van fosfor brons wat in me krukas pas en waar in naaldlagertje en me zuigerpen 10 in paste.
zuiger verschil
busje erin
wat bleek hij was te groot uitgeslepen en kantelde in me cilinder en kreeg mooi me geld niet terug en dat terwijl hij zo hard en mooi liep
toen een brom cilinder gekocht met een pen 10 zuiger toevallig hiermee liep die 50 met een 14/12
14/12 cabrateur
toen reed ik berg af en wind mee 60 en ging mee keering weer lek.
deze gemaakt en er een puch zuiger ingezet en een 15mm toen liep die 60. alleen eerste dag met inrijden van de zuiger een warm loper gehad en dat terwijl ik zo rustig zo reed
toen heb ik een cilinder getund een afgevlakt kop erop gezet en me 1-speed blok vervangen door een 2-speed blok
afgevlakte kop
hij loopt nu 50-60, 60 op me tomos teller
en hij trekt echt super lekker hiermee!
en rij nu al jaar met deze set-up en bevalt me goed !
er komen nog recentere fotos!
dit tomosje heb gehad van iemand als ik zijn brommer zou maken dus had ik gedaan en zelfe dag kwam deze binnen.
reed met afgevlakte snor kop en 14/12 cabrateur dik 40 en met zelfgemaakte expansie nog iets harder (ongedempt)
heb er een m-stuur opgezet, racespadbord en andere handvatten
net binnen met m-stuur
op de brug
ikke
de tomos met kunstof kappen heb k gekocht van een klasgenoot uit leiden voor 70 euro, this wel brom kenteken maar dat maakt mij niet uit want komt een 65cc op
zo kwam hij binnen
vast gerotte bussen van de achterbrug uit het frame, deze heb ik eruit moeten zagen
op de brug
2x 70cc en 19mm die erop komt
ik hoop dat ik het zo allemaal goed gedaan heb :$ er komen nog fotos van het type met kunststof kappen en updates van de brommers!!!!!!
UPDATE!!!! 31-12-2011
nadat van de week me vliegwiel over mijn krukas heen was getrokken en daardoor me vliegwiel krkas en krukas lager naar de klote zijn. heb ik alles overgezet op me andere blok met een andere ontsteking, deze keer in iskra ontsteking in plaats van IBM.
nu alles weer lopend gemaakt, heb nog geen testrit gemaakt omdat het begon te regenen
.
het liep allemaal netjes en zelfs met genoeg speling op me ketting me visje kapot getrokken
.
de set-up 65cc airsal, 15mm uitgeboord recht spruitstuk, 16mm dellorto, tandwiel verhouding 26-22 en een snelgasje, zal van de week ff fotos posten.
dat was het voor vandaag!
gelukkig nieuwjaar alvast! laturzz
UPDATE!!! 13-1-2012
vandaag ben ik eindelijk is gaan rijden goh wat een kracht heeft dat ding niet normaal
was ermee naar den bosch gereden is 15km van mij thuis, en terwijl ik optrok bij de rotonde trok hij door de trekkracht me ketting kapot
stond ik dan midden in den bosch. ketting had heel me kickstart kapot geslagen en dat spannings kastje.
gelukkig wist dat ergens van de heyden motoren zat dus ff gevraagt waar die precies zat en toen 10min. gelopen met de brommer in me handen. bij van de heyden hebben ze hem gemaakt omdat ik helaas geen gereedschap bij had anders had ik het zelf gedaan. daar een bakje koffie gehad en raad eens hoefde alleen eeen schakeltje van de ketting te betalen de rest was van het huis
. het mooiste vond ik de monteur had met eruit rijden brommer gestart en naar buiten gereden en vond dat hij wel heel erg veel vermogen had voor zon brommertje
.
nouja ik naar huis gereden en ff op me werk nieuwe kickstart kap en ketting en spanning regel geregeld en dat word er allemaal nog ondergezet natuurlijk, maar wat een vrijdag de 13de dag
groeten!!
updatje van 22 januari
ik rij nu al een week op me gemakje gaat lekker hard alleen is vandaag een van me spotjes kapot gegaan
weet iemand of je die zo kunt vervangen?
ook ben ik begonnen met 50cc standaard cilindertje te tunen
me membraam waar het probleem mee begonnen was, de pakking zat voor de kleppen waardoor de kleppen voor een kwart pen gingen
aangepast schuin spruitstuk, is nu veel netter en gladder als op de foto
spruitstuk uitboren
blokje met 65cc en 16mm
cabrateur
kapotte krukas
ben nu trouwens ook op zoek naar een krukas voor een leuk prijsje
cilinder getuned
oja ik heb dit nog niet getest of het werkt!. dikkuh copiright erop he:P
het beginnetje
zo goed als af
nou dat was het weer voor vandaag
als je info hebt over de spot die kapot of je die kan vervangen? graag
een krukas te koop zonder speling voor een leuke prijs let me now
als je de cilinder wil tunen net als mij, daar ga ik nog een map van maken als het af is en het goed werkt en rijdt
vragen of + en - puntjes zijn altijd welkem
groeten!!
UPDATE!!! 22-2-2012
ik heb vakantie en natuurlijk niet stil gezeten
ik heb vorige week voor 25 euro 2 velgjes op de kop kunnen tikken. deze waren helemaal vies maar heb ze weer helemaal schoon gekregen. toen swallow roadstar bandje achter erop voor komt nog,
heb toen voor niet teveel geld velg lint en andere ventiel dopjes gehaald
ik zal nu is fotos laten zien ik ben er echt meer dan tevreden mee!
swallow roadstar
radiator waar ik de kop nog van moet vinden
nieuwe velg met velg lint
en tja nu ben ik op het moment gekomen hij is af, nouja op de water gekoelde kop en mss toerenteller na
met tellerhuis VEEL lager als een normale tomos teller unit, ik heb deze naar beneden gebracht omdat dit veel mooier in de kap is en met het stuur
teller tot 180 jaja
totaal shot
op zijstandaard van puch maxi
dit komt omdat de originele tomos zijstandaard niet maar past vanwege de uitlaat ook puch trouwens
jullie reacties en meningen graag
en als je je mening geeft onderbouw deze ook dan voorkom je onduidelijkheden
UPDATE!! zaterdag 17maart 2012
ik heb woensdag me watergekoelde cilinderkop van puch maxi/yamaha fs1 ontvangen
echt super dikke set die ik op me tomos ga zetten, wrm? omdat het gewoon gaaf is
even een foto van de radiator met een andere kabelgoot die ik zelf hebt gemaakt omdat dat normale tomos blik staal niet naar me zin was
nog een foto
de cilinderkop moet er nog op komen die ga ik er van de week opzetten
oja heb ook nog een foto van de tank ontluchting die ik er een keer op gemaakt heb
hoop op leuke reacties en als je het niks vind mag je ook zeggen maar onderbouw dan even je antwoord voorkomt dat we elkaar verkeerd begrijpen
UPDATE 5 arpil!
na even een tijdje wat rust aan me brommer gehad te hebben. heb ik weer wat fotos van de waterkoeling
klein soort van fotoshoot
heb ook een membraam gemaakt van een scooter membraam dat op me snellere cilinder komt
cabrateur links een 16/16 die ik van me baas zolang geleent heb en een 14/14 die ik opgeknapt heb
en een foto van me blokje met snellere cilinder en voor de grap me 19mm erop gezet
op dit blok komt straks voor de test een 16/16 op.
oja en ben aangehouden omdat ik met me snor 50 reed daar kreeg ik een waarschuwing voor alleen wel me kenteken plaat in moeten leveren omdat er een 6 op stond in plaat van een 8 op me papieren, wss een druk fout van 8 jaar geleden
maarja ik zit er mooi mee , mag nu niet rijden
dat was het weer beste kijkers
UPDATJE!! woensdag 20 juni 2012
this ff geleden een update maar heb het nogal druk gehad met school en stage
en heb ff niks kunnen doen door slijpsel van me kap in me ogen.
maar!!
vandaag een nieuw type voorvork binnen gekregen deze ga ik er inzetten omdat deze in mijn ogen sterkers is en dus stabieler rijgedrag wat ik graag wil.
alleen is tomos kwa lak en bouten en vetten niet helemaal up to date.
1 de lak kon er zo aftrekken
2 de bouten zaten gruwelijk vast gerot en das is echt rot bij imbus bouten want als je eraf schiet trek je dus zo dat imbus gedeelte rond en helemaal als hij rot is
3 wie bedenkt om STALEN bouten ZONDER VET in een ALUMINIUM voorvork poot te doen.
dus dat word hopelijk na een avond wd40 eruit krijgen en anders kop eraf boren en bouten uitboren en hopen dat ik de draad kan redden.
fotos volgen snel!
beetje te laat dan nooit een 3 dubbele update!!
ben nu bezig met die watergekoelde
nieuwe voorvork
rotte spadbord plaatje
2-speed kappen erbij gekocht van iemand hier van het forum ben ff zun naam kwijt :$
zijn project heet in iedergeval blue street racer. super bedankt er nog voor!
heb me oude s25 opgeknapt deels
wilde me oude achterlicht binnenwerk vervangen voor een led binnenwerk en toen trof ik dit aan
nieuwe laklaag met nieuwe stickers
sorry heb geen fotos van het schuren helemaal vergeten
totaal shot
en tomos nr 3#
hier komt een roterende inlaat op en een racekuip van de sobw
grof materiaal met 19phbg met klote vlotterbak, rot kunststof want trekt krom en gaat lekken heb nu weer originele eronder
en een stukje van me kamer met de race kuip
en hier los op de brommert toevallig had ik nog een wit aerospadbord
dat was hem weer
UPDATE!!! 28 OKTOBER!!!
lang geleden dat ik een update heb ik gemaakt maar hier is ie dan weer!
heb ondertussen zeker niet stil gezeten
heb de s25 omgebouwd naar membraam cilinder en bromkop
en die van me broertje nog opgevoerd na een 50+ km
en me zwarte tomos zo ver afgemaakt deze staat nu te koop
zo eerst de s25
daar is een nieuwe voorvork ingekomen de oude van michiel van hier van het forum.
de vork was goed krom
maar heb met aanpassingen de originele voorvorkpoten van tomos erin kunnen bouwen
ik begon met:
het door dremelen van de stalen bussen van tomos
een bus
toen netjes gaatjes geboord zodat de ebr bussen erin konden
ook word de voorvrok nu iets lager omdat de gaten voor de slagpennen van de voorvork bij de originele hoger zaten, maar dat maakt me niks uit!
resultaat!
mooi chroom!
gevlakte bromkop erop, deze heb ik op school afgedraait
cilinder wat gekietelt
poorten van zuiger zijn ook verbreed.
en 16mm erop loopt nu dik 65 met 26-26 vertanding
eigen samenstelling uitlaat (is trouwens geen homoet alleen maar een homoet sticker)
andere YSS veren echte aanrader!
afgevlakte kop van me broertje
en me 65cc tomos helemaal aangepast, deze is te koop voor de prijs van 450 euro of een strak bod!
set-up
airsal 65cc ongetuned
70cc watergekoelde puch maxi kop
malossie membraam
16mm recht spruitstuk
16mm dellorto
26-22 vertanding
boss uitlaat van puch
groetjes