• Frontpage
  • Forum
  • Wiki
  • Onderdelen Shop
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Zoek
  • V&A
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Forumoverzicht
  • Zoek

Tomos gaat steeds langzamer...

Net nieuw op dit forum, of twee linkerhanden? Dan is het beginnersforum iets voor jou. [wil je ook supporter worden voor dit forum? meld je aan voor de groep supporters ;)
Forumregels
Om u goed te kunnen helpen hebben wij een support template gemaakt.
wilt u zo vriendelijk zijn om deze in te vullen bij een nieuw topic! --> mededeling
Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
12 berichten • Pagina 1 van 1
Earlgrey72
Pindabrein
Berichten: 12
Lid geworden op: 18 feb 2011 15:13
  • Citeer

Berichtdoor Earlgrey72 » 25 feb 2012 10:27

Beste forummers,

De afgelopen maanden gaat mijn Tomos Standard (brom) steeds langzamer met als dieptepunt dat hij vorige week nog maar 25 km/h ging o.i.d. Gisteren heb ik de benzine tankleeg laten lopen en de carb schoon gemaakt. Dit omdat in het verleden wel eens roest in de tank zat. Ook deze keer merkte ik weer benzine wat een roest-bruinige kleur had. Na de boel schoon gemaakt te hebben loopt hij weer als een trein, maar als ik er echter met twee man op zit kom ik niet over een bepaald punt heen waardoor ik nog steeds maar ca 25-30km/h kan... (voorheen géén probleem...)

mijn vraag aan jullie:
  • -Hoe komt het dat er überhaupt roest in mijn tank komt?
    -Kan het te maken hebben met de (al vrij oude) bougie?
    -Of hebben jullie een idee?
Alvast heel erg bedankt voor jullie hulp/adviezen!

Groet!
Omhoog


Ricker
Diehard
Berichten: 1468
Lid geworden op: 25 feb 2009 20:15
  • Citeer

Berichtdoor Ricker » 25 feb 2012 15:00

Schakelt ie wel over? Een brom schakelt namelijk pas bij 25-30km/h over en omdat dit het punt is waarop je blijft hangen vraag ik me dat af.
viewtopic.php?f=9&t=10607" onclick="window.open(this.href);return false
-Bromkop
-14/12 (ontgrenst spruit)
-Momenteel std-snel uitlaat
-TWV 26 - 24
-ontgrenst luchtfilter
-sproeier 54
-60kmh (tomos teller)
Omhoog

Gebruikersavatar
15melvin15
Diehard
Berichten: 1323
Lid geworden op: 20 okt 2011 21:14
  • Citeer

Berichtdoor 15melvin15 » 25 feb 2012 15:36

Een oude bougie kan idd ook wel trekkracht kosten.
Maar dat zal moeten betekenen dat hij vanaf het begin al slecht optrekt.
Omhoog

Pascal
Diehard
Berichten: 1437
Lid geworden op: 02 dec 2009 17:54
  • Citeer

Berichtdoor Pascal » 25 feb 2012 15:41

Hoe oud is hij?
Zelf mengen? Liters benzine in milliliter delen door de mengverhouding=milliliters toe te voegen olie.

V.b: 5000/50=100.    (1:50)
V.b: 5000/30=166,7. (1:30)
V.b: 3500/50=70.      (1:50) In standaard volume Tomos tank.
Omhoog

Earlgrey72
Pindabrein
Berichten: 12
Lid geworden op: 18 feb 2011 15:13
  • Citeer

Berichtdoor Earlgrey72 » 25 feb 2012 17:28

Dank voor de reacties. Brom gaat wel door naar de volgende versnelling... Hij hapert niet of stoot en schokt ook niet (dat is toch vaak zo bij een oude/kapotte bougie?).

Tomos komt uit 2006.
Omhoog

Gebruikersavatar
klein_opdondertje
Vaste forummer
Berichten: 208
Lid geworden op: 25 mei 2010 08:32
Locatie: harderwijk
  • Citeer

Berichtdoor klein_opdondertje » 25 feb 2012 19:33

goede compressie?,anders gewoon preventief nieuwe zuigerveren plaatsen.kosten bijna niets.roest in de tank kan duiden op niet goed sluitende tankdop.
Omhoog

Gebruikersavatar
15melvin15
Diehard
Berichten: 1323
Lid geworden op: 20 okt 2011 21:14
  • Citeer

Berichtdoor 15melvin15 » 25 feb 2012 20:51

Dank voor de reacties. Brom gaat wel door naar de volgende versnelling... Hij hapert niet of stoot en schokt ook niet (dat is toch vaak zo bij een oude/kapotte bougie?).

Tomos komt uit 2006.
wat opdondertje zegt van compressie is iets goeds om naar te kijken en de zuigerveertjes verv.
Maar omdat je zelf ook al zei dat je bougie oud is is deze ook goed om mee te nemen.
Bougie is het makkelijkst te vervangen dus zal zeggen begin hierbij en ga anders kijken richting zuigerveertjes. kost allebei echt bijna niets en kan veel verschil maken
Omhoog

Pascal
Diehard
Berichten: 1437
Lid geworden op: 02 dec 2009 17:54
  • Citeer

Berichtdoor Pascal » 25 feb 2012 21:21

Misschien je uitlaat vol kool? Hoeveel kilometers heb je gemaakt en wat voor uitlaat is het? En dan met name de bocht van de uitlaat. Is het een S vorm?
Zelf mengen? Liters benzine in milliliter delen door de mengverhouding=milliliters toe te voegen olie.

V.b: 5000/50=100.    (1:50)
V.b: 5000/30=166,7. (1:30)
V.b: 3500/50=70.      (1:50) In standaard volume Tomos tank.
Omhoog

Earlgrey72
Pindabrein
Berichten: 12
Lid geworden op: 18 feb 2011 15:13
  • Citeer

Berichtdoor Earlgrey72 » 27 feb 2012 21:37

Super bedankt voor het meedenken! Ter aanvulling, de uitlaat heb ik net vervangen voor een nieuwe 'speedy' dus geen kool in de uitlaat gelukkig. Het langzame was al vóór de uitlaatwissel. Ik merk nu dat als ik wat met de shoke speel tijdens het rijden dat hij wel verder gaat, dus ik krijg toch de indruk dat het iets met de carburateur is... vrijdag weer een dagje vrij, de boel maar even goed uit elkaar halen.

Bedankt voor de tips en als jij jullie nog ideeen/tips hebben, kom maar op!

groet!
Omhoog

Gebruikersavatar
15melvin15
Diehard
Berichten: 1323
Lid geworden op: 20 okt 2011 21:14
  • Citeer

Berichtdoor 15melvin15 » 27 feb 2012 22:20

De uitlaatpoort van je cilinder (waar je je uitlaat tegenaan drukt) kan ook verkoolt zijn.
Dit is ZEER VOORZICHTIG met een schroevendraaier te verwijderen. let ZEER goed op dat je GEEN krassen maakt op je cilinderwand
Omhoog

Cosmokramer
Vaste forummer
Berichten: 279
Lid geworden op: 05 apr 2010 10:41
  • Citeer

Berichtdoor Cosmokramer » 04 mar 2012 16:48

De uitlaatpoort van je cilinder (waar je je uitlaat tegenaan drukt) kan ook verkoolt zijn.
Dit is ZEER VOORZICHTIG met een schroevendraaier te verwijderen. let ZEER goed op dat je GEEN krassen maakt op je cilinderwand
Een handig hulpmiddel is om de cilinderkop er tijdens het ontkolen even uit te halen. Ik zelf gebruik liever een sleutelvijltje dan een schroevendraaier. Gewoon rustig op en neer vijlen in de poort, en regelmatig even blazen zodat het losgekomen roet er aan de onderkant uitvalt.
Omhoog

joost943
Tomosforummer
Berichten: 37
Lid geworden op: 29 feb 2012 16:19
Locatie: Hilvarenbeek
  • Citeer

Berichtdoor joost943 » 05 mar 2012 19:12

Het is heel leuk en aardig dat je je tank leeg laat lopen om de roest eruit te halen maar dan moet je de roest er ook uit halen, daarvoor moet je n dag lang cola in je tank zetten, en bij het aftappen het kraantje eraf halen anders blijft de troep nog in de tank door t filtertje op je kraantje, daarna de brommer helemaal op zn kant leggen zodat aller eruit loopt en dan doorspoelen met mengsmering, dan kraantje ook met mengsmering schoonmaken en dan alles terug zetten en vol tanken.
tomos 70cc 1-speed
14/9 carb. gaas filter
sproeier 62
ngk-R bougi
dmp terugloop uitlaat
Omhoog


Plaats reactie
  • Afdrukweergave
12 berichten • Pagina 1 van 1

Terug naar “Beginners”

Ga naar
  • Tomosforum Wiki
  •    TomosWiki
  •       wiki
  •    Kenteken/keuring & Verzekeringen
  • Galerij
  •    Straat Tomossen
  •    Sprinters/racers
  •       Crossers
  •    Specials
  •    Andere voertuigen
  • Techniek
  •    Beginners
  •       Vet Hard Optrekken
  •    Algemeen
  •    Afstellen
  •    Opvoeren
  •       Uitlaten
  •    Uiterlijk
  •    Elektra
  •    English/ Deutsch Forum
  • Pro Forum
  • Tomos Forum
  •    GrandCafé
  •    Nieuws & Mededelingen
  •    Feedback
  •    Meetings
  • Archief
  •    Archief
  •       Tomos FAQ
  •          Algemeen / Onderhoud
  •          Motorisch
  •          Opvoeren / Tuning / Begrenzers
  •          Elektra / Ontsteking
  •          Uiterlijk
  •          Wetgeving
  •          Website
  •       Exploded views
  • De Markt
  •    Te koop (complete brommers)
  •    Te koop (onderdelen)
  •    Gevraagd
  •    Diensten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 7 gasten

  • Forumoverzicht
  • Alle tijden zijn UTC+02:00
  • Verwijder cookies
  • Contact



Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Nederlandse vertaling door phpBB.nl.