• Frontpage
  • Forum
  • Wiki
  • Onderdelen Shop
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Zoek
  • V&A
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Forumoverzicht
  • Zoek

Tomos houd in, en valt uit bij koude start

Net nieuw op dit forum, of twee linkerhanden? Dan is het beginnersforum iets voor jou. [wil je ook supporter worden voor dit forum? meld je aan voor de groep supporters ;)
Forumregels
Om u goed te kunnen helpen hebben wij een support template gemaakt.
wilt u zo vriendelijk zijn om deze in te vullen bij een nieuw topic! --> mededeling
Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
36 berichten
  • 1
  • 2
  • Volgende
Max92
Tomosforummer
Berichten: 34
Lid geworden op: 24 feb 2012 11:36
  • Citeer

Berichtdoor Max92 » 24 feb 2012 11:51

Beste forumleden,

Ik heb even een vraagje. Ik heb sinds een paar dagen een 2e hands Tomosje in mijn bezit. Maar ik heb het gevoel dat die inhoud tijdens het rijden. Het lijkt haast wel alsof die op de 1 of andere manier begrenst is(zo voelt dit). Ook heb ik het volgende probleem bij koude start: Als ik start en niet gelijk wegrijd dan valt die uit. En ook tijdens het rijden is er regelmatig een soort fluitend geluid te horen.

Hoop dat jullie weten wat hier alles de oorzaak van kan zijn, alvast bedankt :).
Omhoog


gangster2
Tomosforummer
Berichten: 142
Lid geworden op: 06 okt 2011 18:08
Locatie: spijkenisse
  • Citeer

Berichtdoor gangster2 » 24 feb 2012 12:31

controleer je pakkingen eens fluiten is meestal een geval van valse lucht
Omhoog

Max92
Tomosforummer
Berichten: 34
Lid geworden op: 24 feb 2012 11:36
  • Citeer

Berichtdoor Max92 » 24 feb 2012 12:34

Ik zal eens kijken, aan welke pakkingen moet ik dan allemaal denken? aangezien ik de pakking van de uitlaat net heb vervangen.
Omhoog

Gebruikersavatar
TheStealthSpy
Vastgeroeste forummer
Berichten: 798
Lid geworden op: 24 okt 2010 16:09
  • Citeer

Berichtdoor TheStealthSpy » 24 feb 2012 12:44

Maak eerst de carburateur eens schoon en stel de carburateur desnoods af.
Tomos Standard Snor (2010):
Std 50cc met Bromzuiger.
DMP HD-kop.
Org. membraan.
Dellorto 14/12 @ 56.
14mm schuin spruitstuk (uitgeb).
Std luchtfilter (ontgr).
Std snel uitlaat.
Pick-up ontsteking.
26/26.

Snelheid: 51 KM/H (GPS)

RIP Jan de Lasser
Omhoog

Max92
Tomosforummer
Berichten: 34
Lid geworden op: 24 feb 2012 11:36
  • Citeer

Berichtdoor Max92 » 24 feb 2012 12:51

Ah, het gaat dus zo te horen best wel een ingewikkeld klusje worden om dit probleem op te lossen. Dit aangezien het feit dat ik echt een beginner beginner ben kwa sleutelen. Heeft iemand misschien How To's hiervoor in zijn bezit om mij het wat makkelijker te maken?
Omhoog

eazy
Tomosforummer
Berichten: 61
Lid geworden op: 01 okt 2011 18:12
  • Citeer

Berichtdoor eazy » 24 feb 2012 22:43

Als je er zelf aan wil beginnen heb je hier wel wat aan denk ik.

How to's in het algemeen:
http://wiki.tomosforum.nl/index.php/Hoofdpagina

Daar is van alles te vinden aan howto's en tekeningen enzo.

Howto carburateur ( deze zijn dus (bijna) allemaal terug te vinden onder de eerste link,) :
http://wiki.tomosforum.nl/index.php/Car ... en_Werking
http://wiki.tomosforum.nl/index.php/Spr ... _afstellen
http://wiki.tomosforum.nl/index.php/Sproeier_afstellen
http://wiki.tomosforum.nl/index.php/Spr ... stellen_II
viewtopic.php?f=30&t=355

Ook kan je hier nog heel wat informatie vinden:
viewforum.php?f=46

succes. :wink:
Tomos flexer snor bj. 2003
Peugeot 103 SP brom bj. 1992
Peugeot 103 RCX brom bj. 1982
Peugeot 103 brom bj. 1979
Omhoog

Max92
Tomosforummer
Berichten: 34
Lid geworden op: 24 feb 2012 11:36
  • Citeer

Berichtdoor Max92 » 26 feb 2012 12:32

Top hier heb ik wat aan! Vroeg me nog 1 ding af ik denk dat er verkoolde stukjes in me cilinder zitten. Dit omdat ze ook uit me uitlaat kwamen rollen. Ik wil dus me hele cilinder even goed reinigen. En zal hem er dus ook af halen en open maken. Nu vroeg ik me af hoe kan ik dit het beste van binnen schoonmaken. Gewoon een doekje of en wat voor middeltjes gebruiken jullie daar meestal voor?

Alvast bedankt:)
Omhoog

Pascal
Diehard
Berichten: 1437
Lid geworden op: 02 dec 2009 17:54
  • Citeer

Berichtdoor Pascal » 26 feb 2012 12:37

De kool zal hoogstwaarschijnlijk bij je uitlaatpoort zitten. Ik steek dit altijd weg met een schroevendraaier, maar pas op dat je de cilinder wand niet beschadigd.
Zelf mengen? Liters benzine in milliliter delen door de mengverhouding=milliliters toe te voegen olie.

V.b: 5000/50=100.    (1:50)
V.b: 5000/30=166,7. (1:30)
V.b: 3500/50=70.      (1:50) In standaard volume Tomos tank.
Omhoog

Max92
Tomosforummer
Berichten: 34
Lid geworden op: 24 feb 2012 11:36
  • Citeer

Berichtdoor Max92 » 26 feb 2012 13:57

Hmm kan dit ook proberen, maar als ik me uitlaat eraf heb kan ik niet met een schroevendraaier OID in me blok. Dit omdat me zuiger in de weg zit. Hoe doen jullie dit dan?
Omhoog

Pascal
Diehard
Berichten: 1437
Lid geworden op: 02 dec 2009 17:54
  • Citeer

Berichtdoor Pascal » 26 feb 2012 14:01

Cilinder er af halen. Enige manier.
Zelf mengen? Liters benzine in milliliter delen door de mengverhouding=milliliters toe te voegen olie.

V.b: 5000/50=100.    (1:50)
V.b: 5000/30=166,7. (1:30)
V.b: 3500/50=70.      (1:50) In standaard volume Tomos tank.
Omhoog

Max92
Tomosforummer
Berichten: 34
Lid geworden op: 24 feb 2012 11:36
  • Citeer

Berichtdoor Max92 » 26 feb 2012 14:21

ah oke, dan word het dus als nog een hels karwei..

Zal maar is gaan kijken bedankt in ieder geval.
Omhoog

Pascal
Diehard
Berichten: 1437
Lid geworden op: 02 dec 2009 17:54
  • Citeer

Berichtdoor Pascal » 26 feb 2012 15:57

Hels karwij? Met goed gereedschap en geduld is het makkelijk te doen!
Zelf mengen? Liters benzine in milliliter delen door de mengverhouding=milliliters toe te voegen olie.

V.b: 5000/50=100.    (1:50)
V.b: 5000/30=166,7. (1:30)
V.b: 3500/50=70.      (1:50) In standaard volume Tomos tank.
Omhoog

Max92
Tomosforummer
Berichten: 34
Lid geworden op: 24 feb 2012 11:36
  • Citeer

Berichtdoor Max92 » 26 feb 2012 16:05

Ik zit ff te kijken maar me bougie is bruin kleurig. Dus dit kan het slechte starten niet veroorzaken. Zijn er nog andere dingen die ik zou kunnen controleren? En hoe kan ik me carbarateur het beste schoonmaken?
Omhoog

Pascal
Diehard
Berichten: 1437
Lid geworden op: 02 dec 2009 17:54
  • Citeer

Berichtdoor Pascal » 26 feb 2012 16:13

Carburateur het beste doorblazen met een compressor. Anders het groffe vuil er af halen en de rest met een tandenborstel poetsen. Zorg wel dat je niks in de gaatjes drukt! Slechte starten kan alsnog liggen aan de sproeier. De bougiekleur is slechts een INDICATIE. Een enkel maatje groter kan je altijd proberen.
Zelf mengen? Liters benzine in milliliter delen door de mengverhouding=milliliters toe te voegen olie.

V.b: 5000/50=100.    (1:50)
V.b: 5000/30=166,7. (1:30)
V.b: 3500/50=70.      (1:50) In standaard volume Tomos tank.
Omhoog

Max92
Tomosforummer
Berichten: 34
Lid geworden op: 24 feb 2012 11:36
  • Citeer

Berichtdoor Max92 » 26 feb 2012 16:44

Zit ff te kijken, ik heb nu sproeier 49. Maar heb een ontgrenst luchtfilter en een snellere uitlaat eronder lichen. 49 is voor een standaard set up is het niet? Misschien morgen maar is proberen met 51 en 52 ofzo.
Omhoog

Pascal
Diehard
Berichten: 1437
Lid geworden op: 02 dec 2009 17:54
  • Citeer

Berichtdoor Pascal » 26 feb 2012 18:56

Doe maar gelijk een 54. Dat MOET haast wel goed zijn. Je setup is nagenoeg brom nu. En die rijden ook met 54.
Zelf mengen? Liters benzine in milliliter delen door de mengverhouding=milliliters toe te voegen olie.

V.b: 5000/50=100.    (1:50)
V.b: 5000/30=166,7. (1:30)
V.b: 3500/50=70.      (1:50) In standaard volume Tomos tank.
Omhoog

Max92
Tomosforummer
Berichten: 34
Lid geworden op: 24 feb 2012 11:36
  • Citeer

Berichtdoor Max92 » 26 feb 2012 22:21

Oke ga 54 proberen, zal ook wel ff een 53 en een 55 op de kop tikken.
Wil ook nog een ander achtertandwiel met 26 tanden IPV 33 wat ik nu heb.

Carbarateur zit weer helemaal in elkaar goed schoongemaakt met tandenborstel. Maar dit heeft niet geholpen. Zal me nu dus bezig gaanhouden met die sproeiers, me uitlaatpoortontkolen en een achtertandwiel met minder tanden.
Omhoog

Max92
Tomosforummer
Berichten: 34
Lid geworden op: 24 feb 2012 11:36
  • Citeer

Berichtdoor Max92 » 28 feb 2012 11:25

Vandaag sproeier 53 erin gezet. Nadat ik me carb helemaal goed schoon had gemaakt merkte ik toch dat die beter starte. Zonder choke, en gewoon in 1x starte met electrische start. Toen had ik nog sproeier 49. Maar nu ik sproeier 53 erin heb heb ik het idee dat die slechter start. Moet zoiezo choke gebruiken anders krijg ik hem nooit aan. En echt harder of mooier lopen doet die nou ook niet bepaald. Wel is me bougie gewoon bruin kleurig, maar dat was die bij 49 ook. Zou ik er misschien toch tussen in moeten gaan zitten en een 51 nemen? Of moet ik me probleem ergens anders gaan zoeken?

Set up:

Snellere uitlaat
ontgrenst luchtfiler

Voor de rest alles standaard.
Omhoog

Gebruikersavatar
MichielWolthaus
Moderator / Wiki Admin
Moderator / Wiki Admin
Berichten: 1152
Lid geworden op: 20 mar 2010 17:48
Locatie: Brakel
  • Citeer

Berichtdoor MichielWolthaus » 28 feb 2012 14:32

Je kan dan ook wel 51 proberen, sproeiers is altijd een beetje proberen, je weet nooit precies van te voren welke maat je nodig hebt.
Maar een ontgrenst luchtfilter heeft geen zin als je nog een 14/9 carburateur hebt, dus die slurf kan je net zo goed terug plaatsen.
Omhoog

Max92
Tomosforummer
Berichten: 34
Lid geworden op: 24 feb 2012 11:36
  • Citeer

Berichtdoor Max92 » 28 feb 2012 18:26

Die slurf was der al af bij aankoop van de brommer. Echter nu ik een sproeier nummertje 53 erin heb zitten lekt er mengsmering uit mijn carb. Zou het kunnen dat je geen grotere sproeier kan zetten op een 14/9 carb, dit omdat die anders gaat lekken. Of....? (Het is geen plasje wat er uit stroomt maar het is een PLAS)
Omhoog


Plaats reactie
  • Afdrukweergave
36 berichten
  • 1
  • 2
  • Volgende

Terug naar “Beginners”

Ga naar
  • Tomosforum Wiki
  •    TomosWiki
  •       wiki
  •    Kenteken/keuring & Verzekeringen
  • Galerij
  •    Straat Tomossen
  •    Sprinters/racers
  •       Crossers
  •    Specials
  •    Andere voertuigen
  • Techniek
  •    Beginners
  •       Vet Hard Optrekken
  •    Algemeen
  •    Afstellen
  •    Opvoeren
  •       Uitlaten
  •    Uiterlijk
  •    Elektra
  •    English/ Deutsch Forum
  • Pro Forum
  • Tomos Forum
  •    GrandCafé
  •    Nieuws & Mededelingen
  •    Feedback
  •    Meetings
  • Archief
  •    Archief
  •       Tomos FAQ
  •          Algemeen / Onderhoud
  •          Motorisch
  •          Opvoeren / Tuning / Begrenzers
  •          Elektra / Ontsteking
  •          Uiterlijk
  •          Wetgeving
  •          Website
  •       Exploded views
  • De Markt
  •    Te koop (complete brommers)
  •    Te koop (onderdelen)
  •    Gevraagd
  •    Diensten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 13 gasten

  • Forumoverzicht
  • Alle tijden zijn UTC+02:00
  • Verwijder cookies
  • Contact



Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Nederlandse vertaling door phpBB.nl.