• Frontpage
  • Forum
  • Wiki
  • Onderdelen Shop
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Zoek
  • V&A
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Forumoverzicht
  • Zoek

Licht Tomos A35 HDA 2006

Net nieuw op dit forum, of twee linkerhanden? Dan is het beginnersforum iets voor jou. [wil je ook supporter worden voor dit forum? meld je aan voor de groep supporters ;)
Forumregels
Om u goed te kunnen helpen hebben wij een support template gemaakt.
wilt u zo vriendelijk zijn om deze in te vullen bij een nieuw topic! --> mededeling
Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
18 berichten • Pagina 1 van 1
Josso
Pindabrein
Berichten: 16
Lid geworden op: 21 mei 2012 20:30
  • Citeer

Berichtdoor Josso » 21 mei 2012 20:45

Ik heb dit weekeind een tomosje aangeschaft en ben nu bezig om hem op te knappen.

Nu wil ik graag de voorlamp maken en een achterlamp op de tomos bevestigen.
Echter weet ik niet zoveel van electra af, wel heb ik de start onderbreker gemaakt met behulp van een kabelboomoverzichtje.

Nu wil ik dus de voorlamp maken, maar heb ik geen claxon, waardoor het schema van de kabelboom een beetje in de soep loopt. Is er een manier om de voorlamp en achterlamp temaken waarbij de claxon wordt overgeslagen?

het gele draadje die vanuit het blok naar de cdi loopt is nu niet aangesloten, vanuit het cdi lopen 2 gele draadjes naar het contactslot waar deze ophouden. Hier zijn enkele draadjes losgemaakt en weet ik dus nu niet waar ik wat moet bevestigen.

Vanaf het schakeltje aan mijn rechterhandvat lopen ook draadjes naar het contactslot waar sommige ook afgeknipt zijn, de zwarte loopt gewoon netjes door naar het blok, want deze is van de startonderbreker.

Ik weet dat het gele draad vanuit het blok, op de cdi bevestigt moet worden, maar vanaf daar houd het op en weet ik mij geen raad meer.

zie foto's want dan wordt dit verhaal misschien iets duidelijker!

bedankt
Bijlagen
tos (5).JPG
tos (1).JPG
tos (2).JPG
32.jpg
Omhoog


Gebruikersavatar
15melvin15
Diehard
Berichten: 1323
Lid geworden op: 20 okt 2011 21:14
  • Citeer

Berichtdoor 15melvin15 » 21 mei 2012 21:04

Pak een draadje, houd hem bijna tegen het frame, vonkt hij? Dan staat hier spanning op, daar kun je je + voor je lamp vandaan halen, en zwart of wit is je massa.
Omhoog

Josso
Pindabrein
Berichten: 16
Lid geworden op: 21 mei 2012 20:30
  • Citeer

Berichtdoor Josso » 21 mei 2012 21:28

okee, als je op de derde foto kijkt zie je gele losse draadjes, deze heb ik net tegen mijn frame aangehouden en hier kwam een mooi vonkje vanaf. Maar nu zitten er al 4 stekkertjes in me voorlamp, moet ik er dan 2 uithalen en deze gele draadjes in de voorlamp doen?

En hoe zit het met het schakelaartje, kan ik mijn lampen nog aan en uit zetten? ik neem aan dat er van het schakelaartje ook snoertjes naar de voorlamp moeten gaan.
Omhoog

Gebruikersavatar
Ping
Moderator / Marktmeester
Moderator / Marktmeester
Berichten: 1563
Lid geworden op: 16 jan 2011 18:01
Locatie: Den Haag
  • Citeer

Berichtdoor Ping » 21 mei 2012 21:41

Vanuit het blok moet er een gele draad naar die groene spanningsregelaar.
De dubbele gele moet in het midden , en dan de gele uit het blok op de lege plek.

Volgens een schema die ik nu zit te bekijken,
gaan de dubbele gele naar de toeter en de linker remschakelaar.,

vanuit de toeter gaat de gele verder naar de schakelaarblok op het stuur.


Kijk hier maar eens naar, misschien kom je er dan uit

http://wiki.tomosforum.nl/index.php/Uni ... sch_Schema

Het valt mij op dat luiheid regeert hier op het forum.
De meest simpele dingen worden gevraagd en men neemt niet eens de moeite om zelf te zoeken.
Omhoog

Josso
Pindabrein
Berichten: 16
Lid geworden op: 21 mei 2012 20:30
  • Citeer

Berichtdoor Josso » 21 mei 2012 22:00

Ja precies. Dat schematje is iets overzichtelijker. Het gele draadje vanaf het blok heb ik net inderdaad eventjes aangesloten op de regelaar, anders konden de twee gele draadjes die terhoogte zitten van het stuurslot niet vonken op het frame.

Maar nu heb ik dus geen toeter, zou ik dan dat gele draadje wat naar mijn toeter loopt en vervolgens naar de schakelaar in 1x door kunnen laten lopen, dus de toeter overslaan?
En ik zie dat het andere geledraadje naar de linker remschakelaar moet, geen idee of ik die heb?

En wanneeer de blauwe en witte draad vanaf de schakelaar op de voorlamp is bevestigd, en het bruine van mijn koplamp naar massa (op frame?) zou mijn voorlamp moeten werken? Als we uitgaan van het schema wat jij mij stuurde.
Omhoog

Gebruikersavatar
Ping
Moderator / Marktmeester
Moderator / Marktmeester
Berichten: 1563
Lid geworden op: 16 jan 2011 18:01
Locatie: Den Haag
  • Citeer

Berichtdoor Ping » 21 mei 2012 22:12

pcies jij snapt hem.


de remschakelaar zit bij de remhendel aan het stuur.

Het valt mij op dat luiheid regeert hier op het forum.
De meest simpele dingen worden gevraagd en men neemt niet eens de moeite om zelf te zoeken.
Omhoog

Josso
Pindabrein
Berichten: 16
Lid geworden op: 21 mei 2012 20:30
  • Citeer

Berichtdoor Josso » 21 mei 2012 22:26

Okee dat is mooi.
Echter zit er geen schakelaartje op de linker rem, alleen een rem.
Maar ik wil dat me voorlicht en achterlicht alleen branden, remlicht vind ik niet zo belangrijk als ik licht heb vind ik het prima.
En volgens het schema, wanneer ik mijn remlicht niet aansluit zou dit mijn voorlamp en achterlamp niet kunnen beinvloeden.

Dan ga ik morgen even proberen mijn voorlicht te maken en dan zal ik het even laten horen of het gelukt is of niet..!

nog 1 kort vraagje, de bruine bedrading (massa) dat is gewoon het schroefje op het frame? Want die is niet aangesloten dan zal ik dat morgen ook nog wel even doen:)

Bedankt!
Omhoog

Gebruikersavatar
15melvin15
Diehard
Berichten: 1323
Lid geworden op: 20 okt 2011 21:14
  • Citeer

Berichtdoor 15melvin15 » 22 mei 2012 08:58

Die is wel belangrijk ja.
Omhoog

Josso
Pindabrein
Berichten: 16
Lid geworden op: 21 mei 2012 20:30
  • Citeer

Berichtdoor Josso » 23 mei 2012 22:02

ik wou even melden dat ik maandag nacht bij josdijkman.nl een claxon heb gekocht en een achterlicht,
dit heb ik vandaag (woensdag) binnen gekregen.
Achterlicht en claxon heb ik gemonteerd, en de bedrading aangelegd volgens het schema dat ping mij heeft gestuurd.
Electra werkt weer zoals het hoort! ( remlicht niet, maar dat maakt me niet zoveel uit:))

bedankt voor de hulp.
Omhoog

Josso
Pindabrein
Berichten: 16
Lid geworden op: 21 mei 2012 20:30
  • Citeer

Berichtdoor Josso » 28 mei 2012 22:25

Beetje jammer dit.. Want de verlichting is er alweer mee gestopt!
nu heb ik alles aangesloten, zoals het hoort via het schema van de kabelboom.
Ik denk eerlijk gezegt dat de lampjes doorgebrand zijn, maar nu los ik het liever op want als ik nieuwe lampjes koop, neem ik aan dat die dan ook weer doorbranden.

De situatie was als volgt:

Ik was lekker aan het rijden, met de lampjes aan, (nu moet ik er wel even bijzeggen dat ik de lampen uiterst fel vond.)
En opeens stopt mijn stadslicht ermee ( voorlamp) dus ik overgeschakelt naar dimlicht, maar die stopte erook al mee na 6min.. Waarna het achterlicht het ook begaf.

Nu denk ik dat de lampjes zijn doorgebrand omdat ze het maar 5min volhieden, de koplamp zeer heet was en het licht zeer fel.

Hoe los ik dit op? Hoe voorkom ik dat wanneer ik nieuwe lampjes haal, deze ook doorbranden?

Ik heb al een beetje de search optie gebruikt, en ben uitgekomen op een nieuwe spanningsregelaar, nu ziet mijn spanningsregelaar er niet zo heel slecht uit.. en toeter bobine etc. werkt ook prima.

Zou het kunnen zijn dat ik draadjes verkeerd heb aangesloten, waardoor op alle 4 de lampen (voor en achter) kortsluiting ontstaat?
Omhoog

Gebruikersavatar
Ping
Moderator / Marktmeester
Moderator / Marktmeester
Berichten: 1563
Lid geworden op: 16 jan 2011 18:01
Locatie: Den Haag
  • Citeer

Berichtdoor Ping » 28 mei 2012 22:32

Spanningsregelaar doormeten terwijl je gas geeft , deze heeft waarschijnlijk zijn beste tijd gehad,
waardoor hij teveel stroom doorgeeft naar je verlichting.
Die vierkante groene blok met 3 aansluitingen onder je linker kap dus.
Je zou evt nog een weerstand tussen deze spanningsregelaar en de draad naar je
verlichting kunnen plaatsen.

Het valt mij op dat luiheid regeert hier op het forum.
De meest simpele dingen worden gevraagd en men neemt niet eens de moeite om zelf te zoeken.
Omhoog

Josso
Pindabrein
Berichten: 16
Lid geworden op: 21 mei 2012 20:30
  • Citeer

Berichtdoor Josso » 28 mei 2012 22:40

Okee dat is duidelijk, ik heb geen aperatuur om het door te meten, dus dan ga ik uit van jou professionaliteit, en schaf ik een nieuwe spanningsregelaar aan.

Je hoort de uitslag wel wanneer ik heb hem aangesloten,

Bedankt voor de hulp.
Omhoog

Gebruikersavatar
15melvin15
Diehard
Berichten: 1323
Lid geworden op: 20 okt 2011 21:14
  • Citeer

Berichtdoor 15melvin15 » 29 mei 2012 15:57

toetr enzo werkt gewoon nog perfect als je spanningsregelaar kapot is.
Heb zelf ook de regelaar kapot maar geen zin of geld om hem te vervangen (ook al is die mr een paar euro) dus heb 24V lampen erin en tuter werkt ook gewoon en mn brommer loopt ook nog wel lkkr.
Omhoog

Josso
Pindabrein
Berichten: 16
Lid geworden op: 21 mei 2012 20:30
  • Citeer

Berichtdoor Josso » 01 jun 2012 20:08

Nieuwe spanningsregelaar is binnen en direct gemonteerd, even lampjes bij scooterdealertje gehaald en de lampjes branden weer, toch vond ik ze nog erg fel en wou ik geen risico nemen dat ze weer doorbranden daarom heb ik even een lichtweerstandje geplaatst op de spanningsregelaar, waar de twee gele draden de spanningsregelaar verlaten.

Lichtweerstandje :
http://www.josdijkman.nl/shop/index.php ... uctId=9729

Lampjes branden nu gewoon mooi en zouden weer een lange tijd mee moeten gaan:)

bedankt voor de hulp.
Omhoog

Gebruikersavatar
shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
Berichten: 9683
Lid geworden op: 20 jul 2006 19:32
Locatie: Apeldoorn
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 02 jun 2012 02:45

Kun je de uitgaande wisselspanning eens meten voor en na de weerstand?
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn
Omhoog

Josso
Pindabrein
Berichten: 16
Lid geworden op: 21 mei 2012 20:30
  • Citeer

Berichtdoor Josso » 06 jun 2012 17:11

sorry maar ik zou niet weten met wat ik dat op zou moeten meten.
Omhoog

Gebruikersavatar
15melvin15
Diehard
Berichten: 1323
Lid geworden op: 20 okt 2011 21:14
  • Citeer

Berichtdoor 15melvin15 » 06 jun 2012 17:50

multimeter
Omhoog

Josso
Pindabrein
Berichten: 16
Lid geworden op: 21 mei 2012 20:30
  • Citeer

Berichtdoor Josso » 06 jun 2012 17:53

heb ik niet, dus helaas:(
Omhoog


Plaats reactie
  • Afdrukweergave
18 berichten • Pagina 1 van 1

Terug naar “Beginners”

Ga naar
  • Tomosforum Wiki
  •    TomosWiki
  •       wiki
  •    Kenteken/keuring & Verzekeringen
  • Galerij
  •    Straat Tomossen
  •    Sprinters/racers
  •       Crossers
  •    Specials
  •    Andere voertuigen
  • Techniek
  •    Beginners
  •       Vet Hard Optrekken
  •    Algemeen
  •    Afstellen
  •    Opvoeren
  •       Uitlaten
  •    Uiterlijk
  •    Elektra
  •    English/ Deutsch Forum
  • Pro Forum
  • Tomos Forum
  •    GrandCafé
  •    Nieuws & Mededelingen
  •    Feedback
  •    Meetings
  • Archief
  •    Archief
  •       Tomos FAQ
  •          Algemeen / Onderhoud
  •          Motorisch
  •          Opvoeren / Tuning / Begrenzers
  •          Elektra / Ontsteking
  •          Uiterlijk
  •          Wetgeving
  •          Website
  •       Exploded views
  • De Markt
  •    Te koop (complete brommers)
  •    Te koop (onderdelen)
  •    Gevraagd
  •    Diensten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Semrush [Bot] en 14 gasten

  • Forumoverzicht
  • Alle tijden zijn UTC+02:00
  • Verwijder cookies
  • Contact



Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Nederlandse vertaling door phpBB.nl.