• Frontpage
  • Forum
  • Wiki
  • Onderdelen Shop
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Zoek
  • V&A
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Forumoverzicht
  • Zoek

Beginners: Kleine vragen topic #2

Net nieuw op dit forum, of twee linkerhanden? Dan is het beginnersforum iets voor jou. [wil je ook supporter worden voor dit forum? meld je aan voor de groep supporters ;)
Forumregels
Om u goed te kunnen helpen hebben wij een support template gemaakt.
wilt u zo vriendelijk zijn om deze in te vullen bij een nieuw topic! --> mededeling
Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
3158 berichten
  • Pagina 86 van 158
    • Ga naar pagina:
  • Vorige
  • 1
  • …
  • 84
  • 85
  • 86
  • 87
  • 88
  • …
  • 158
  • Volgende
15melvin15
Diehard
  • Citeer

Berichtdoor 15melvin15 » 03 jun 2012 17:37

Tijdens het rijden of stilstaan?
Is het een soort gejank?
Klinkt het als ijzer op ijzers, mss wat handig om meer info te geven

Dagobert
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor Dagobert » 04 jun 2012 22:35

Ik heb een klein vraagje dus ik hoopte die hier kwijt te kunnen!

Na het demonteren van me carterdeksel,aan de rechterkant,om het vraagteken veertje te vervangen,vielen er een aantal zaken uit de carter.Nu zat daar in het afgebroken veertje,was dus echt nodig :P een aantal ringen (als het goed is 2 op de meest linke as en een kleintje op de middelste en er zit er nog 1 achter de meest linker as?)

Na alles netjes terug gezet te hebben,proberen en hij liep wel,maar na paar keer kicken om ook af stationair te stellen,hoorde ik rare geluiden :cry: uitgezet en toen ik probeerde te kicken was de hendel levenloos,geen tegenkracht zegmaar :?:

Alles dus weer eraf en nu kwam ik dit tegen achter de meest linker as.Afbeelding

Kan iemand mij vertellen wat dit precies is en hoe ik die precies moet plaatsen?Want ik denk dat er iets mis is gegaan met het monteren er van :cry: Als iemand weet of ik dit onderdeel omgeving Den Haag kan halen ben ik helemaal gelukkig !

Ping
Moderator / Marktmeester
Moderator / Marktmeester
  • Citeer

Berichtdoor Ping » 04 jun 2012 23:57

Deze rembeugel heb ik evt nog liggen , zit in mijn oude blok die ik nu voor de sloop gebruik.

check deze link en scroll naar beneden
http://wiki.tomosforum.nl/index.php/Vra ... _vervangen.

Het valt mij op dat luiheid regeert hier op het forum.
De meest simpele dingen worden gevraagd en men neemt niet eens de moeite om zelf te zoeken.

Dagobert
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor Dagobert » 05 jun 2012 01:46

Kijk daar heb ik wat aan,dankje wel!Ik ga morgen even kijken of ik deze beugel kan vinden in een brommershop.
Mocht het niet lukken kom ik door middel van PM bij je terug ;)

15melvin15
Diehard
  • Citeer

Berichtdoor 15melvin15 » 05 jun 2012 09:15

kickstartremveer heet die

Thrackan
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor Thrackan » 05 jun 2012 11:04

Poe, veel te weinig tijd de laatste dagen, en m'n Tosje start steeds slechter :( Even een diagnose proberen te stellen zodat ik m'n spaarzame klusminuutjes efficient kan besteden :)

Waar heb ik last van?
's Ochtends:
- alleen kicken = afslaan binnen 2 seconden
- kicken met klein beetje gas = motor loopt, maar gas loslaten of bijgeven = motor dood
- de eerste 100-200 meter na dit nauwkeurig startkarweitje kan ik absoluut geen grotere hoeveelheden gas geven. In "fase 1" slaat ie dan gewoon uit, in "fase 2" houdt de motor in (lijkt gesmoord te worden) en rijd ik niet veel harder dan 25.
Na die 200 meter loopt alles weer soepel, tot ik halverwege mijn reis de heerlijk fijne Beneluxtunnel tegenkom met de geweldig werkende liften.
De roltrap naar beneden gaat prima, daarna aankicken is ook 1/2 keer en rijden.

De roltrap naar boven (dus Tosje onder een hoek van 20-30 graden met voorwiel omhoog)
moet 5-10 keer kicken, vaak met wat gas bij, voordat ie weer wil lopen. Dan heeft ie wel meteen vermogen (warme motor).

's Middags na het werk
dezelfde symptomen als 's ochtends, maar dan iets minder.

Verder, onderweg
bij 45+km/h zonder vol gas (helling af, of af en toe even wat inhouden om fietsers normaal voorbij te kunnen) hoor ik een bijgeluid dat het best te vergelijken is met een fiets waarvan je de trappers even stilhoudt. Dat is op zich niet alarmerend, maar het geluid uit de Tos is een stuk harder en klinkt grover, niet alsof alles soepeltjes loopt.

Wat ik denk:
Het moeilijk starten 's ochtends en 's middags is waarschijnlijk een verstopping in carb, sproeier, of het benzinetraject.
Kan dit ook door oude ATF komen? Dit alles staat nog op de to-do lijst, dus ik hoop dat dit ook de oorzaak is :)

Het moeilijk starten na de roltrap omhoog lijkt me een vollopende carb. Kan ik hier iets aan doen?

Het geluid bij gas inhouden is hopelijk ook iets dat met verse smering opgelost kan worden. Of is dit iets dat op een Tosje nou eenmaal veel geluid maakt?
Thrackan's WWT
Tomos Pack'R (A35) 2008 | Carb: SHA 14/12 P | Cilinder: Standaard 50cc | Sproeier:58 | Bougie: NGK B6HS
Luchtfilter: Standaard | Spruitstuk: schuin Ø12 ontgrensd | Uitlaat: Fuego/Bos| Top: 65 (op teller) 52 (rollerbank)

Tieskattepies
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor Tieskattepies » 05 jun 2012 13:38

Ik wil m'n blokolie gaan vervangen, nu m'n vraag:
Is deze:
Afbeelding
Hetzelfde als deze:
Afbeelding
Is dit allebei goed te gebruiken om de Blokolie/ATFolie te vervangen?

Ping
Moderator / Marktmeester
Moderator / Marktmeester
  • Citeer

Berichtdoor Ping » 05 jun 2012 13:46

JA , kan allebei .
Ik gebruik zelf ook die van Kroon.

Vraag gelijk of ze jou aan een koperen afsluitring kunnen helpen voor een 8 mm bout. :wink:

De meest simpele dingen worden gevraagd en men neemt niet eens de moeite om zelf te zoeken.

Tieskattepies
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor Tieskattepies » 05 jun 2012 15:25

JA , kan allebei .

Vraag gelijk of ze jou aan een koperen afsluitring kunnen helpen voor een 8 mm bout. :wink:
Oke bedankt, ga ik vanavond die bovenste kopen!
Sorry, die laatste zin volg ik even niet, waarvoor zou ik die moeten kopen?

shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 05 jun 2012 17:17

Poe, veel te weinig tijd de laatste dagen, en m'n Tosje start steeds slechter :( Even een diagnose proberen te stellen zodat ik m'n spaarzame klusminuutjes efficient kan besteden :)

Waar heb ik last van?
's Ochtends:
- alleen kicken = afslaan binnen 2 seconden
- kicken met klein beetje gas = motor loopt, maar gas loslaten of bijgeven = motor dood
- de eerste 100-200 meter na dit nauwkeurig startkarweitje kan ik absoluut geen grotere hoeveelheden gas geven. In "fase 1" slaat ie dan gewoon uit, in "fase 2" houdt de motor in (lijkt gesmoord te worden) en rijd ik niet veel harder dan 25.
Na die 200 meter loopt alles weer soepel, tot ik halverwege mijn reis de heerlijk fijne Beneluxtunnel tegenkom met de geweldig werkende liften.
De roltrap naar beneden gaat prima, daarna aankicken is ook 1/2 keer en rijden.

De roltrap naar boven (dus Tosje onder een hoek van 20-30 graden met voorwiel omhoog)
moet 5-10 keer kicken, vaak met wat gas bij, voordat ie weer wil lopen. Dan heeft ie wel meteen vermogen (warme motor).

's Middags na het werk
dezelfde symptomen als 's ochtends, maar dan iets minder.

Verder, onderweg
bij 45+km/h zonder vol gas (helling af, of af en toe even wat inhouden om fietsers normaal voorbij te kunnen) hoor ik een bijgeluid dat het best te vergelijken is met een fiets waarvan je de trappers even stilhoudt. Dat is op zich niet alarmerend, maar het geluid uit de Tos is een stuk harder en klinkt grover, niet alsof alles soepeltjes loopt.

Wat ik denk:
Het moeilijk starten 's ochtends en 's middags is waarschijnlijk een verstopping in carb, sproeier, of het benzinetraject.
Kan dit ook door oude ATF komen? Dit alles staat nog op de to-do lijst, dus ik hoop dat dit ook de oorzaak is :)

Het moeilijk starten na de roltrap omhoog lijkt me een vollopende carb. Kan ik hier iets aan doen?

Het geluid bij gas inhouden is hopelijk ook iets dat met verse smering opgelost kan worden. Of is dit iets dat op een Tosje nou eenmaal veel geluid maakt?
Vwb het roltrap gebeuren: Doe je kraan dicht. Dan kan er nooit meer benzine in lopen.

Het geluid, bedoel je ratelen? Dat kan de koppeling wel eens zijn. Daarover is genoeg geschreven en gezegd op het forum. Of dit alleen met nieuwe ATF oplost, kan ik niet zeggen. Lijkt me in ieder geval een aanrader om eens wat dieper te gaan kijken in de versnellingsbak of er niet meer mis is.

@Tieskattepies: Die ring is voor het afsluiten van de olieaftap. Anders gaat het daar lekken. Je kan ook een kunststof variant hebben.
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn

15melvin15
Diehard
  • Citeer

Berichtdoor 15melvin15 » 05 jun 2012 17:53

JA , kan allebei .

Oke bedankt, ga ik vanavond die bovenste kopen!
Sorry, die laatste zin volg ik even niet, waarvoor zou ik die moeten kopen?
Je moet een nieuwe afsluitring voor die moer aan de onderkant hebben anders lekt die daar straks olie.

Dagobert
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor Dagobert » 05 jun 2012 23:40

Na mijn laatste vraag met het kickstart remveertje(wat helemaal goed is gekomen!)wou ik nog een korte vraag stellen.Ik dacht eerst dat het kwam door slecht onderhoud, onder andere kapotte koppelingsveer,slappe ketting en hele zwarte blokolie,maar het probleem blijft,zelfs na het monteren van een biturbo uitlaat.Zat eerst model ''dikke sigaar'' onder.Carb is zover ik weet standaard en ik vermoed een bromkop,maar dat weet ik niet zeker.Of er verder wat aan gedaan is kwa tuning weet ik niet.

Me s25/s2 loopt minder hard dan eerst,en dat is gekomen na het monteren van een andere bougie :x eerst ging ik makkelijk naar de 42 a 45 op teller en nu met moeite en langere afstand dan eerst de 40

Misschien dat ik even moet kijken als ik stuk heb gereden met deze uitlaat en me pas gedane onderhoud(heb hem nog niet zo lang)Wat ik me dus afvroeg is of het kan dat me snor brommer zachter loopt door een andere bougie?
Of is er tocht iets anders aan de hand ?

Het type/model precies moet ik even kijken,maar ik ging van een bosh naar een ngk.Heb de zoek functie e.d allemaal gebruikt maar nog niet helemaal me antwoord te pakken gekregen :P

andrebakker
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor andrebakker » 06 jun 2012 00:52

Hallo allemaal ik heb een vraagje
ik heb pasgeleden mijn oude tomos weer aan het lopen gekregen met een blok van marktplaats
Alleen mijn airsal 50cc aliminium cilinder word best heet
ik weet niet waar dit aan licht de zuiger zit goed met de 2 sleuven naar boven toe ook als hij koud is en ik geef dan vol gas bv valt hij uit nadat ik hem gwn warm rijd doet hij het perfect maar hoe kan ik het probleem oplossen ? Andere bougie of een gietijzer cilinder erop doen?
Of moet ik een andere cilinderkop erop doen want daar zaten nog wel wat gleufjes in maar dat had ik beetje weg gevlakt dat hij weer beetje goed is. ik weet niet echt waar dit probleem inzit?

[ Post made via Mobile Device ] Afbeelding

15melvin15
Diehard
  • Citeer

Berichtdoor 15melvin15 » 06 jun 2012 09:50

Na mijn laatste vraag met het kickstart remveertje(wat helemaal goed is gekomen!)wou ik nog een korte vraag stellen.Ik dacht eerst dat het kwam door slecht onderhoud, onder andere kapotte koppelingsveer,slappe ketting en hele zwarte blokolie,maar het probleem blijft,zelfs na het monteren van een biturbo uitlaat.Zat eerst model ''dikke sigaar'' onder.Carb is zover ik weet standaard en ik vermoed een bromkop,maar dat weet ik niet zeker.Of er verder wat aan gedaan is kwa tuning weet ik niet.

Me s25/s2 loopt minder hard dan eerst,en dat is gekomen na het monteren van een andere bougie :x eerst ging ik makkelijk naar de 42 a 45 op teller en nu met moeite en langere afstand dan eerst de 40

Misschien dat ik even moet kijken als ik stuk heb gereden met deze uitlaat en me pas gedane onderhoud(heb hem nog niet zo lang)Wat ik me dus afvroeg is of het kan dat me snor brommer zachter loopt door een andere bougie?
Of is er tocht iets anders aan de hand ?

Het type/model precies moet ik even kijken,maar ik ging van een bosh naar een ngk.Heb de zoek functie e.d allemaal gebruikt maar nog niet helemaal me antwoord te pakken gekregen :P
Heb je die uitlaat tegelijk met de bougie vervangen of eerst de uitlaat en daarna de bougie?

15melvin15
Diehard
  • Citeer

Berichtdoor 15melvin15 » 06 jun 2012 09:51

Hallo allemaal ik heb een vraagje
ik heb pasgeleden mijn oude tomos weer aan het lopen gekregen met een blok van marktplaats
Alleen mijn airsal 50cc aliminium cilinder word best heet
ik weet niet waar dit aan licht de zuiger zit goed met de 2 sleuven naar boven toe ook als hij koud is en ik geef dan vol gas bv valt hij uit nadat ik hem gwn warm rijd doet hij het perfect maar hoe kan ik het probleem oplossen ? Andere bougie of een gietijzer cilinder erop doen?
Of moet ik een andere cilinderkop erop doen want daar zaten nog wel wat gleufjes in maar dat had ik beetje weg gevlakt dat hij weer beetje goed is. ik weet niet echt waar dit probleem inzit?

Wat heb je er voor een bougie inzitten?

Dagobert
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor Dagobert » 06 jun 2012 12:34

Ik had tijdje geleden toen die niet meer starte de bougie vernieuwd,dat is denk 2 maanden geleden en sinds dien erg weinig gereden.En afgelopen weekend de uitlaat gemonteerd.Meer voor de looks dan voor de tuning eigenlijk hehe.

Maar ik was benieuwd of het misschien met die uitlaat wel anders zou worden maar volgensmij is het probleem gebleven.
En ik wordt nu tog wel erg nieuwsgierig wat het kan zijn als het niet de bougie(verkeerde hitte graad?) is.

andrebakker
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor andrebakker » 06 jun 2012 23:57

Ik heb nu hittegraad 9 erin gezet werkt al beter
maar de brommer heeft totaal geen power ik denk dat ik de cilinder niet goed ingereden heb .hij rijd wel 73 top speed maar als ik bv stil sta en ik hou m tegen en geef gas heeft die best wel moeite ermee om omhoog te komen mis komt dat dat het een snorblok is.

Thrackan
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor Thrackan » 07 jun 2012 13:37

Ik loop net in de lokale automaterialenboer (voor een nieuwe kentekenplaat :( ) en ik zie hittebestendige blanke lak staan.
Is dat een idee om mijn uitlaat wat langer roestvrij te houden?
Thrackan's WWT
Tomos Pack'R (A35) 2008 | Carb: SHA 14/12 P | Cilinder: Standaard 50cc | Sproeier:58 | Bougie: NGK B6HS
Luchtfilter: Standaard | Spruitstuk: schuin Ø12 ontgrensd | Uitlaat: Fuego/Bos| Top: 65 (op teller) 52 (rollerbank)

kjellvw
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor kjellvw » 13 jun 2012 00:18

Beste lezers,

Sinds ik nu 2 dagen een tomos heb, heb ik mij ook maar aangemeld voor dit forum. Ik heb voor niet al teveel geld een Tomos Quadro Brom aangeschaft. Het enige mankement was dat de uitlaat zeer veer was doorgeroest en vervangen moest worden. Nu brak hij halverwege de toch naar huis af, en zit er inmiddels een nieuwe originele uitlaat op. Sinds die uitlaat er echter op zit, loopt mijn tomos niet meer goed in stationair. Hij start alleen met de choke en met gas erbij, en als ik vervolgens de choke eraf haal moet ik steeds een beetje gas blijven geven, want als ik geen gas geef valt ie uit. Als ik bijvoorbeeld voor een stoplicht oid sta, moet ik dus ook gas blijven geven omdat anders mijn motor afslaat. Als de motor warm is, duurt het langer voordat hij afslaat maar hij slaat nogsteeds af. Wat zou dit kunnen zijn?

Ik hoop dat jullie me kunnen helpen =)

Ping
Moderator / Marktmeester
Moderator / Marktmeester
  • Citeer

Berichtdoor Ping » 13 jun 2012 00:58

Als je alleen een beetje meer gas nodig hebt om stationair te laten lopen ,
dan kan je de stationairschroef aan de zijkant van de carb een slag of 2 naar rechts draaien.
Als die te hard stationair loopt , draai je hem steeds een kwartslag terug ( linksom )
tot hij netjes loopt , of rechtsom , als hij nog te zwakjes blijft draaien.

Doe dit bij voorkeur met een warme motor.
Geef tussendoor even een beetje gas en laat hem uitrazen , om te zien hoe hij stationair blijft draaien.

Plaats reactie
  • Afdrukweergave
3158 berichten
  • Pagina 86 van 158
    • Ga naar pagina:
  • Vorige
  • 1
  • …
  • 84
  • 85
  • 86
  • 87